کد خبر: ۱۴۰۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۹

حاشیه هایی که مانع از احداث پتروشیمی های فارس می شوند و لزوم توجه به چند نکته

پرسش هایی که عدم وجود پاسخ های منطقی برای آن، سبب می شود در بازطراحی پتروشیمی های فارس، واحدهای تولید پلی اتیلن در نقاطی تعریف شوند که حداقل از بابت تامین منابع آب در دراز مدت دچار مشکل نباشند...
  پایگاه خبری تحلیلی شیرازه؛ این روزها بحث احداث و یا عدم احداث پتروشیمی های فارس در برخی شهرستان های این استان، به موضوعی داغ و جنجال برانگیز تبدیل شده است. شهرستان هایی چون فسا و داراب ازجمله شهرهایی هستند که با رصد فضای مجازی و رسانه ای آنها می توان دریافت احساس خطر بزرگی درخصوص احتمال از دست رفتن احداث واحدهای پتروشیمی در میان افکار عمومی این مناطق وجود دارد.

این فضاسازی رسانه ای که احتمالا بر اساس نا آگاهی و یا غرض ورزی شکل گرفته، موجب می شود نمایندگان این شهرستان ها در مجلس شورای اسلامی نیز تلاش خود را برای جلوگیری از تجمیع واحدهای پتروشیمی در نقطه ای در جنوب استان و احداث شهرک های پتروشیمی در شهرستان های ذکر شده بکار بندند. اما واقعیت ماجرا چیست؟

 به نظر می رسد واقعیت ماجرا این باشد که از روز نخست، جانمایی مناسبی برای احداث واحدهای پتروشیمی در استان فارس صورت نگرفته است. فرض کنید یک واحد پتروشیمی اتیلن در شهرستانی چون داراب و یا فسا احداث شود. تامین آب مورد نیاز این واحدها از طریق کدام خط انتقال لوله آب باید انجام پذیرد؟ 
حاشیه هایی که مانع از احداث پتروشیمی های فارس می شوند و لزوم توجه به چند نکته
منبع تامین آب مورد نیاز این پتروشیمی ها از کجا باید باشد؟ چند حلقه چاه باید در این شهرستان ها احداث شود تا آب مورد نیاز این واحدهای پتروشیمی را تامین کند؟ اینها پرسش هایی است که عدم وجود پاسخ های منطقی برای آن، سبب می شود در بازطراحی پتروشیمی های فارس، واحدهای تولید پلی اتیلن در نقاطی تعریف شوند که حداقل از بابت تامین منابع آب در دراز مدت دچار مشکل نباشند و در سوی دیگر ماجرا، با احداث شهرک های پتروشیمی و تخصیص 150 میلیون دلار برای ایجاد و توسعه صنایع پایین دستی در شهرستان هایی چون داراب و فسا، به میزان بسیار بیشتری اشتغالزایی در این دو شهرستان در مقایسه با زمانی که تنها یک واحد پلی اتیلن در این شهرستان ها بخواهد احداث گردد صورت خواهد پذیرفت.

این روزها فارس در یک بزنگاه مهم تاریخی قرار دارد. پس از یک دهه ناکامی این استان برای برخورداری از صنایع بهم پیوسته میان دستی و پایین دستی نفت، اینک پتروشیمی های فارس در آستانه تعیین تکلیف نهایی و آغاز عملیات اجرایی قرار دارند اما حاشیه هایی که به نظر می رسد بر اثر نا آگاهی در پیرامون این پروژه ها شکل گرفته، این احتمال را تقویت می کند که بار دیگر احداث پتروشیمی های فارس در هاله از ابهام قرار گیرد.

پایگاه خبری تحلیلی شیرازه در همین راستا، به زودی با نمایندگان محترم شهرستان های داراب و فسا در مجلس شورای اسلامی به گفتگو خواهد نشست.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان