کد خبر: ۱۴۰۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۹ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۹

برداشت ۱۳۰ هزار تن لیموترش از باغات قیروکارزین پیش بینی می شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت، بیش از ۱۳۰ هزار تن محصول لیمو ترش روانه بازار سراسر کشور شود.
مهدی همتی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با تأکید بر اینکه این شهرستان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لیموترش در استان فارس و کشور است، اظهار کرد: برداشت لیموترش از ۴ هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان آغاز شده است.

وی افزود: برداشت این محصول بازارپسند به‌ منظور مصرف تازه خوری از هفته جاری در باغ‌های دهستان هنگام بخش مرکزی شروع و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از ۱۳۰ هزار تن محصول به میادین فروش میوه در سراسر کشور منتقل شود.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با بیان اینکه سهم باغداران این شهرستان در تولید لیموترش حدود ۴۰ درصد کل تولید استان فارس و ۲۵ درصد تولید کشور است، ادامه داد: شهرستان‌های جهرم، قیروکارزین، لارستان، داراب، فیروزآباد، فراشبند و کازرون به ترتیب دارای بیشترین میزان تولید این محصول در استان فارس هستند.

همتی اضافه کرد: ارقام مکزیکن لایم، لیسبون، پرشین لایم و لایم مهم‌ترین و عمده‌ترین ارقام کشت شده لیموترش در اقلیم قیروکارزین است.

وی بیان کرد: با توجه به برداشت غیرمکانیزه مرکبات و تولید بالای لیموترش در شهرستان قیروکارزین، در این فصل زمینه اشتغال برای بیش از ۱۰۰ هزار نفر روز نیروی کارگری بومی و مهاجر در باغ‌های این شهرستان فراهم می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین اظهار کرد: صنایع جانبی بخش کشاورزی به‌ خصوص درجه‌بندی و بسته‌بندی لیموترش علاوه بر ایجاد اشتغال غیرمستقیم در افزایش ارزش‌افزوده این محصول نیز بسیار مؤثر است به نحوی که با گسترش این واحدها تاکنون، سالانه نزدیک به ده درصد از تولید لیموترش به‌صورت درجه‌بندی و با برندهای خاص خود به بازار عرضه می‌شود.

همتی با بیان این‌که لیموترش علاوه بر مصرف تازه‌خوری، فرآوری نیز می‌شود، افزود: فرآوری لیموترش در صنایع آبمیوه‌گیری، عصاره‌گیری و پکتین موجب سود دوچندان خواهد شد اما نبود این صنایع در منطقه بهره‌برداران را از منفعت بیشتر بازداشته است.

وی با اشاره به این‌که بر اثر خشکسالی‌ سنوات گذشته، قسمت‌های زیادی از باغ‌های مرکبات این شهرستان خشک‌ شده یا به‌ طور جدی آسیب‌ دیده‌اند، خاطرنشان کرد: اجرای طرح انتقال آب به دشت‌های قیروکارزین در افزایش تولید محصولات باغی و رونق اشتغال بسیار اثرگذار خواهد بود.

به گزارش فارس؛ برداشت لیموترش در شهرستان قیروکارزین آغازگر بیش از هشت ماه فعالیت مستمر برداشت محصولات باغی از جمله خرما، لیموشیرین، نارنگی و پرتقال در سطح بیش از ۱۶ هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان خواهد بود که در نوع خود قابل‌ توجه است.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان