کد خبر: ۱۴۰۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۷ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

30درصد بیمار پذیری کشور توسط استان فارس انجام می شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه 30درصد بیمار پذیری کشور توسط استان فارس انجام میشود،ابراز داشت: برابر آخرین آمارها 11 درصد کل مبتلابان به کووید 19 و حدود 3.4 درصد از مرگ ناشی از این بیماری در کشور، مربوط به استان فارس بوده است.
به گزارش شیرازه،مهرزاد لطفی سه‌شنبه 14مرداد در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت هفته خبرنگار برگزار شد ضمن قدردانی از زحمات خبرنگاران عرصه سلامت در انعکاس اخبار کرونایی نقش اصحاب رسانه را همانند سربازان زمان جنگ دانست و گفت: تلاش خبرنگاران کمتر از سربازان سلامت نیست چرا که آگاهی بخشی به مردم مهم ترین اصل در کنترل اپیدمی ها است،چون اگر مردم خوب رعایت نکنند اپیدمی ها از غفلت بشر استفاده کرده و گسترش میابند.

لطفی افزود: اصحاب رسانه در عرصه کرونا خوش درخشیدن و نتیجه آن هم این شد که با همکاری مردم و علوم پزشکی استان فارس در تمام کشور زبانزد شد و ما نیز این کار را به فال نیک می‌گیریم.

 وی با بیان اینکه 30درصد بیمار پذیری کشور توسط استان فارس انجام می شود،ابراز داشت: برابر آخرین آمارها 11 درصد کل مبتلابان به کووید 19 و حدود 3.4 درصد از مرگ ناشی از این بیماری در کشور، مربوط به استان فارس بوده است.
30درصد بیمار پذیری کشور توسط استان فارس انجام می شود
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز شدت میرایی کروناویروس در کشور برابر آخرین آمارها، 5.9 و در استان فارس 1.6 بوده و این نشان‌دهنده بهتر بودن شرایط فارس به لحاظ برخورداری از تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی متخصص و فوق تخصص و تاثیرگذاری روش‌های درمانی است.

لطفی با تاکید براینکه بخش‌های آی سی یو بیمارستان‌های دولتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز و پزشکان و پرستاران و کادر فعال در این بخش تخصصی، همواره سرآمد کشور بوده‌اند، گفت: دلیل مهم پائین بودن شاخص مرگ براثر بیماری کرونا به نسبت تعداد مبتلایان در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه، همین امر بوده است. 

او ادامه داد: به گفته مسئولان ارشد وزارت بهداشت، استان فارس و شهر شیراز یکی از استان‌ها و شهرهایی است که مردم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی همکاری بسیار خوبی با کادر درمان و بهداشت داشته‌اند که این نشان دهنده تاثیرگذاری فعالیت رسانه‌ها در انعکاس اخبار و اطلاعیه‌ها و مطالب آموزشی بهداشتی و درمانی است.

لطفی به این نکته نیز اشاره کرد که دانشگاه علوم پزشکی شیراز بعد از انستیتو پاستور، اولین آزمایشگاه تست کووید 19را در کشور راه‌اندازی کرد و امروز نیز در مقایسه با سایر استان‌ها، بیشترین میزان تست روزانه را دارد، لذا یکی از دلایل مهم بالا بودن شمار مبتلایان در فارس، شمار بالای تست‌ها و اقدامات منجر به بیماریابی انجام شده در استان است.

وی با اشاره به اینکه اکنون یک هزار و 170 تخت به بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده شده است،تصریح کرد: این امر یکی از نقاط قوت فارس در مقابله با کرونا است.

لطفی اضافه کرد: ایجاد 9 مرکز 16ساعته در شیراز و مراکز 16 ساعته شهرستان‌ها، زمینه برای بیماریابی فعال، ایجاد شده است.

او با بیان اینکه ستاد مقابله با کرونا برای موج دوم در دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشکیل شده و در این خصوص 100 تخت نقاهتگاهی و تعدادی تخت بیمارستانی پیش بینی شده است،عنوان کرد: بخش مگا آی سی یو بیمارستان شهید فقیهی شیراز با 22 تخت راه‌اندازی شده و طی ماه‌های آینده 30 تخت دیگر نیز به این ظرفیت اضافه خواهد شد.

وی در ادامه به برخی سوالات خبرنگاران پاسخ داد و  در خصوص ایجاد آمادگی برای مقابله با همزمانی احتمالی شیوع آنفلوآنزا و کرونا در فصل پائیز خاطرنشان کرد: همراهی مردم قطعا در مقابله با افزایش شدت بروز و شیوع این بیماریها تاثیرگذار خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با یادآوری اینکه مسئولیت تامین مواداولیه بخش تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده، سازمان صمت است، نه دانشگاه علوم پزشکی، تاکید کرد: ملاک در ارائه مجوز فعالیت کارخانه‌های تولید الکل، مواد ضدعفونی و تولید ماسک قوانین وزارت بهداشت است که بر اساس قوانین موجود در وزارت خانه، پس از پایش درخواست‌ها، روزانه مجوزهای فعالیت واحدهای تولید کننده لوازم بهداشتی در استان صادر می‌شود.

آمادگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای مواجهه با همزمانی شیوع آنفلوآنزا و کرونا در فصل پائیز

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در ادامه با تاکید بر احتمال همزمانی شیوع آنفلوآنزا و کرونا در فصل پائیز، از آمادگی این دانشگاه برای مواجهه با چنین وضعیتی خبر داد و گفت: در اسفند سال گذشته شاهد ابتلای برخی از بیماران به 2 ویروس آنفلوآنزا و کرونا به شکل همزمان بودیم اما هیچ یک از موارد مشاهده شده در مراکز درمانی تحت نظارت علوم پزشکی شیراز، فوت نکردند.

محسن مقدمی با یادآوری اینکه ویروس کرونا هنوز یک عامل بیماری زای ناشناخته محسوب می‌شود، تصریح کرد که افزایش شدت علائم بیماری بر اثر همزمانی ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا، تاکنون دیده و به لحاظ علمی اثبات نشده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز به پتانسیل‌های دانشگاه برای مدیریت این بیماری در آینده اشاره کرد و افزود: در کل فارس 67 بیمارستان داریم که 43 بیمارستان دولتی تحت پوشش دانشگاه و 15 مورد آن مربوط به شیراز است.

علی اکبری با اشاره به وضعیت فعالیت مطب‌ها در شرایط فعلی، بیان کرد: برای ساماندهی وضعیت مطب‌ها در زمان شیوع کرونا با دو مقطع زمانی مواجه شدیم، ابتدا تعطیلات نوروز و اینکه اکثر مطب داران تمایلی به شروع فعالیت نداشتند و بعد به تفکیک طبق برنامه زمان بندی وارد چرخه فعالیت شدند، اما در مرحله دوم مانند مابقی کسب و کارها با طولانی شدن تعطیلات و توقف فعالیت این گروه از جامعه، باید اجازه فعالیت می‌دادیم تا با رعایت پروتکل‌های لازم فعالیت خود را مجددا آغاز کنند./
انتهای پیام/

نظرات بینندگان