کد خبر: ۱۴۰۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۵ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
فرم وضعیت ملی مسکن هیچ مستاجری قرمز نمی شود!

مُسکن ودیعه مسکن؛دردی که انگار درمانی ندارد/ دست خالی مستاجر و نفعی که دولت و مالک می برند/ باز هم قصه دور و دراز اجاره نشینی و خانه به دوشی

بعد از کش و قوس های فراوان مجلس، دولت و مردم برای کاهش میزان اجاره بهاء ،سرانجام طرح ودیعه مسکن تنها راه نجات مستاجران قلمداد شد که البته این طرح نیز در اما و اگرها گیر افتاده و هنوز مشخص نیست که نتیجه بخش خواهد بود یا نه.
به گزارش پایگاه تحلیلی -خبری"شیرازه"،به قول برخی شهروندان یا بهتر مستاجران این اولین باراست که از ویروس کرونا خوششان آمده چرا که برای چند وقتی هم که شده از شر اسباب کشی و اجاره بهاء در امان هستند، البته خیلی ها هم هستند که اجاره های کمرشکن امانشان را بریده و آن ها را راهی حاشیه شهر کرده است.

شاید هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که روزگاری برای اجاره کردن سرپناهی هر چند کوچک در گوشه ای از شهر باید وام ودیعه مسکن بگیرد.سال ها قبل با یک وام هفت، هشت میلیون تومانی می شد خانه ای را خریداری کرد و به قصه دور و دراز خانه به دوشی پایان داد اما در سال جاری این مبلغ پول تنها هزینه اجاره یک یا دو ماه اجاره نشینی شده و در یک چشم زدن بر باد می رود؛مبلغی که حتی کفاف، پول پیش یک خانه نقلی در شهرستان هم نمی دهد.

جالب است بدانید،با وجود این که مبلغ وام مسکن به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده اما با این مبلغ فقط می‌توان صاحب چند متر چهار دیواری در کلانشهر مثل تهران یا شیراز را خریداری کرد.با این حال حسن‌ روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد، وام ودیعه مسکن با شرایط جدید در اختیار مستاجران قرار می‌گیرد.

یکی از مستاجران شیرازی گفت: با این همه مبالغ بالای رهن و اجاره تسهیلات 30 میلیون تومانی کمک چندانی نخواهد بود چرا که علاوه بر پرداخت سود بانکی، در نهایت در پایان سال دست مستاجر خالیست و پشتوانه مالی هم ندارند.

حمیدی پور، بنگاه دار یکی از دفاتر مشاوره املاک مرکز شهر نیز گفت: اگر این وام نصیب خود مستاجر می شد خیلی بهتر بود،دولت باید طرحی را به اجرا در می آورد که حداقل نیمی از پول رهن خانه در حساب مستاجر پس انداز می شد و به مرور تسهیلات وام را با قسط کمتر و  مدت زمان بیشتری دریاقت می کرد، با این طرح فقط مالک سود می برد و خود دولت،چرا که دولت سود پولی می گیرد که در نهایت برای خودش بوده و مالک هم آب در دلش تکان نمی خورد چون پول خود را می گیرد؛این وسط سر مستاجر بی کلاه می ماند چرا که باید سود پولی بپردازد که مال خودش هم نمی شود.

مُسکن ودیعه مسکن
دکتر «جعفر قادری»، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار" شیرازه" گفت:ودیعه مسکن فقط مسکن است،بنابراین نمی‌توان انتظار داشت آن‌گونه که باید مشکلات اجاره نشینان رفع شود. تازمانی که وضعیت اقتصادی کشور به حد مطلوب و قابل قبولی نرسد این مسائل همچنان وجود دارد.برای تامین این مشکلات و موانع به توسعه فعالیت های بخش خصوصی، ایجاد سرمایه گذاری های لازم و تخصص و دانش کافی نیاز داریم تا بتوانیم این عقب ماندگی ها را جبران کنیم، هر چند که این موارد ضروریست اما باز هم کافی نیست.
مُسکن ودیعه مسکن؛دردی که انگار درمانی ندارد/ دست خالی مستاجر و نفعی که دولت و مالک می برند/ باز هم قصه دور و دراز اجاره نشینی و خانه به دوشی
این نماینده مجلس با تاکید بر برنامه ریزی مناسب در اجرای طرح های مفید تر ادامه داد: برنامه ریزی ها باید به سمت تحقق اهداف میان مدت و بلندمدت انجام شود تا بتواند گره گشا باشد.

«مهندس محمد مهدی عبدالهی» رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان شیراز نیز به نظارت بر اجرای طرح ودیعه مسکن مستاجران اشاره کرد و گفت: همانطور که مستحضر هستید ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا به دلیل اجاره بهای منازل ملاحظاتی را در مقابل افزایش اجاره بهاء در نظر گرفته و تسهیلات بانکی با مبالغ مشخصی را به آن ها ارائه می دهد.
وی افزود:به این ترتیب مستاجران در کلانشهرهایی مثل تهران از تسهیلات بانکی 50 میلیون تومان،شیراز30 میلیون و شهرک های اطراف شیراز مثل صدرا، خان زنیان و شهرهای مجاور مانند زرقان ۱۵ میلیون تومان دریافت می کنند.

رئیس اداره راه و شهرسازی با اشاره به این که مستاجران باید کد رهگیری قولنامه اجاره منزل را به بانک تحویل دهند،گفت:قولنامه حتما باید دارای کد رهگیری باشد تا آن ها بتوانند این تسهیلات را دریافت کنند، البته تسهیلات بانکی از طریق خود بانک به حساب مالکان واریز می شود و در پایان قرار داد به بانک بازگشت داده می شود.
مُسکن ودیعه مسکن؛دردی که انگار درمانی ندارد/ دست خالی مستاجر و نفعی که دولت و مالک می برند/ باز هم قصه دور و دراز اجاره نشینی و خانه به دوشی

فرم وضعیت اقدام ملی قرمز نمی شود
وی با اشاره به این که قرار داد بین مالک و مستاجر منعقد می شود،ادامه داد:مستاجران تنها سود 13 درصدی این تسهیلات را به بانک پرداخت می کنند که برای مستاجران در شیراز با وام 30 میلیون تومانی حدود 325 هزار تومان می شود.لذا برای آن ها این امکان فراهم شده که با توجه به اوضاع کرونایی کشور از طریق شماره سامانه 300073640  برای دریافت ودیعه مسکن ثبت نام کنند.

عبدالهی به افزایش 20 درصدی اجاره بهاء در سال جاری تاکید کرد و گفت:مالکین اجازه دارند که فقط 20 درصد مبلغ اجاره بها را بالا ببرند، خوشبختانه بین بیشتر مالکان و مستاجران سازش برقرار بوده و اکثرا در میزان اجاره بها با هم توافق می کنند.البته هستند مالکانی که از این موقعیت سوء استفاده می کنند، برای همین منظور نیز در فرمانداری و اتاق اصناف جلسه تشکیل می شود تا برای رفع این موانع میان آن ها صلح و سازش برقرار شود.

وی با بیان این که فرم وضعیت اقدام می مسکن قرمز نمی شود، ادامه داد:مستاجرانی که برای ودیعه مسکن ثبت نام می کنند،برای اقدام ملی مسکن نیز می توانند ثبت نام نمایند چرا که با وجود دریافت تسهیلات بانکی اجاره بها اما این موقعیت را از دست نداده و می توانند برای خرید خانه نیز اقدام کنند.

این مقام مسئول افزود:اگر چنانچه میان مالک و مستاجر مشکلی پیش آمد،مسائل هر دو در شورای حل  اختلاف مورد بررسی قرار می گیرد به طوری که اگر مستاجر خوش حساب بوده و میزان اجاره بها را به موقع پرداخت نموده حکم تخلیه او به هیچ وجه صادر نخواهد شد و حتی اگر مالک ادعای فروش منزل را داشته باشد حتما باید در این رابطه سند و مدرک معتبر ارائه دهد.به هر روی،این طرح تا سه ماه بعد از مشکل شیوع این بیماری به قوت خود باقیست.
به هر روی ،قرار بود بانک مرکزی شنبه ۱۱ مرداد جزئیات جدید وام ودیعه مسکن (مربحه خررید کالا و خدمات) را اعلام کند. این اتفاق رخ نداد تا این که حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد، وام ودیعه مسکن با شرایط جدید در اختیار مستاجران قرار می‌گیرد.

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی هم گفت که یکی از پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی، پرداخت اصل و سود تسهیلات به مستاجر است.پیش از این قرار بود اصل وام به صاحب‌خانه داده شود و مستاجر فقط اقساط آن را به صورت یک‌ساله پرداخت کند. رئیس‌کل بانک‌مرکزی و معاون وزیر راه و شهرسازی هر دو در گفت‌وگوهای خود تاکید کردند که در طرح پیشنهادی جدید، اقساط وام ۵۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن از ۱۲ ماه به ۳۰ماه(دوسال ونیم) افزایش پیدا می‌کند.

با این کار ممکن است نرخ سود تغییر پیدا کند و از ۱۳درصد قبل به ۱۸درصد برسد. ازاین رو،بسیاری از مستاجران این نگرانی را مطرح می‌کنند که آن ها با وجود این وام کمکی، خانه‌ای را اجاره می‌کنند ولی اگر قرار باشد بعد از یک سال، کل مبلغ وام به بانک بازگردانده شود آن ها برای اجاره جدید در سال بعد از آن مشکل خواهند داشت.

همچنین با توجه به افزایش هزینه زندگی، قطعا مستاجران نمی‌توانند در طول یک سال، هم اجاره بپردازند، هم قسط سود وام را بدهند و هم بتوانند برای اجاره سال بعد پولی را پس‌انداز کنند.
محمودزاده درباره این موضوع گفته برای رفع نگرانی مستاجران، تلاش این است که طرح پرداخت وام اجاره حداقل به مدت سه‌سال اجرا شود یعنی مستاجر تا سه‌سال بتواند از این وام برای اجاره استفاده کند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک‌مرکزی هم اعلام کرد، مبالغ وام مستاجران که براساس طبقه‌بندی شهرها ۱۵، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومان است به دو روش پرداخت می‌شود؛ روش اول، گیرندگان وام یعنی مستاجران می‌توانند تسهیلات را یک‌ساله دریافت کنند و صرفا سود ن را ماهیانه بپردازند و در پایان سال، اصل پول را به بانک برگردانند.

در روش دوم، متقاضیان می‌توانند وام را سه‌ساله دریافت کنند و در مدت ۳۶ ماه اصل و فرع آن را به بانک بپردازند. همتی همچنین تاکید کرده در این وام، صاحب‌خانه نقشی نخواهد داشت و کسی که وام را دریافت می‌کند یعنی مستاجر با بانک عامل طرف خواهد بود تا بتواند به تصمیم خود از وام دریافتی استفاده کند.طبق آمار ۲،۲ میلیون درخواست برای دریافت تسهیلات مستاجران ثبت شده و ۱۹ بانک و موسسه اعتباری آمادگی دارند از ۲۰مردادماه به یک میلیون تقاضا پاسخ دهند.

وزارت راه و شهرسازی طی اطلاعیه‌ای از آغاز تکمیل اطلاعات متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن خبر داد. بر این اساس مستأجران تا ۲۰ مرداد برای تکمیل اطلاعات خود مهلت دارند.
پیرو ثبت نام پیامکی جهت پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستأجران، ضروری است به منظور تکمیل فرآیند ثبت نام، متقاضیانی که به صورت پیامکی برای دریافت این تسهیلات ثبت نام نموده اند، با توجه به آخرین رقم سمت راست کد ملی خود  از ساعت 11 صبح روزهای مشخص شده به شرح جدول ذیل با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس www.tem.mrud.ir نسبت به تکمیل اطلاعات مورد نیاز اقدام نمایند».
 
با این وجود، باید منتظر ماند و دید که آیا این وام ها دردی از مشکلات مستاجران را درمان می کند یا این که بر آن می افزاید؟
انتهای پیام/
گزارش از بهاره یاری



برچسب ها: اجاره ، ودیعه ، شیراز
نظرات بینندگان