کد خبر: ۱۴۰۹۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۲ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
عطش مردم شیراز امسال هم فروکش نکرد؛

سریال بی پایان افت فشار و قطعی آب در روزهای گرم و کرونایی/مدیر عامل آبفای شیراز: اگر شهروندان حتی ۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند با مشکل کمبود مواجه نخواهیم بود

این روزها با توجه به گرمای شدید هوا و شیوع بیماری کرونا لازم است که مسئولین و متولیان اصلی تهیه و تامین آب در مناطق سطح شیراز را در اولویت قرار دهند.
به گزارش پایگاه تحلیلی –خبری"شیرازه"، با این که شیراز در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته اما در چند روز اخیر به طور مکرر در مناطقی از شهر از جمله بلوار امیر کبیر، رحمت،سفیر جنوبی آب قطع می شود؛این نشان می دهد با وجود بارش های مکرر در سال جاری اما در تامین آب به خوبی عمل نشده و هم اکنون در این روزهای طاقت فرسا و پر استرس،با سوء مدیریت بعضی متولیان برخی با مشکل کمبود و قطعی آب مواجه شده و با این مسئله حیاتی دست و پنجه نرم می کنند؛شرایط بی آبی و کم آبی با وجود گرمای شدید هوا و وضعیت بحرانی کرونا  برای مردم قابل تحمل نیست.
سریال بی پایان افت فشار و قطعی آب در روزهای گرم و کرونایی/عطش مردم شیراز امسال هم فروکش نکرد /مدیر عامل شرکت آبفای شیراز: اگر شهروندان حتی ۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند با مشکل کمبود  مواجه نخواهیم بود
این در حالیست که مدیر عامل آب و فاضلاب شیراز، ۱۶ تیرماه اعلام کرده بود که در این شهر جیره بندی آب نداریم اما در عمل می بینیم که هر روزه آب در مناطقی از این کلانشهر قطع می شود.
به هر روی طبق پیامک های مکرر شهروندان و گلایه های آن ها مشخص است که شهروندان از قطعی آب حسابی کلافه و دست به سر شده اند.
در ادامه چند مورد از این پیامک ها از نظرتان می گذرد:
-شما که رسانه دارید، پیگیر قطعی آب باشید... ما که صدایمان به جایی نمی رسد...لااقل شما از دادستانی که مدعی العموم‌هست، مطالبه کنید که آیا واقعا وضعیت آب کلان شهر باید این شکلی باشد، پارسال که این اتفاقات را دیده بودند چرا برای امسال کاری نکردند؟
-امروز روز هفتم هشتم است که آب قطعه می شود و هیچکس جوابگو نیست، جز اینکه هر لحظه یک دروغ جدید تحویل ما می دهند....

-ما بلوار امیر کبیر خیابان آفتاب  هستیم،روزی یک ساعت الی  دوساعت آب می آید و بعد قطع می شود تا فردا ... به گفته خود کارشناس های ۱۲۲ اداره آب، نصف شهر آب قطع شده و برخی نیز در بلوار رحمت آب ندارند...این چیزی هست که خودشان اقرار می کنند.
- ما هم که شهرک فرهنگیان هستیم هر روز از ساعت6 به بعد آب قطع می شود تا فردا صبح...اعتراض هم که می کنیم می گویند که پمپ آب بزنید، سال پیش هم شهرک والفجر همین طور بود...
 
-امروز روز هشتم بی آبی هست و مسئولین خیلی راحت می گویند" بروید شل آب بخرید، حالا حالاها همین هست باید تحمل کنید...
-منطقه سفیر جنوبی مجتمع بهارستان هم که 240 خانوار زندگی می کنند، هر روز یا بعد از ظهر تا شب آب قطع هست یا صبح تا ظهر واقعا زندگی برای مردم سخت شده است....البته منطقه سپاه جنوبی و پانصد دستگاه هم آب قطع می شود...

به گفته علیرضا پاک فطرت،نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی،خط دوم آبرسانی به شیراز«سد درودزن» از ده سال قبل شروع شده که باید زودتر از این ها به اتمام می رسید،اگر طرح کامل نشده، نباید افتتاح می شد.وی با تاکید بر آبرسانی کامل به شهر و تامین آب لازم افزود:با توجه به این که این کلانشهر در آینده ای نزدیک به منابع آب بیشتری نیاز دارد، می بایست منابع آب جدیدی را به شیراز وارد کنیم که البته یکی از این منابع، تامین آن از «سد تنگ سرخ بشار» بوده که مطالعات آن در حال انجام است،در این خصوص چندین جلسه در سازمان آب برگزار شده و امید بر این است که هر چه زودتر عملیاتی شود.

ما نمی خواهیم آب را جیره بندی کنیم
«مهندس حسام خسروی»، معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شیراز در گفت و گو با خبرنگار "شیرازه"در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود بارش باران در سال گذشته برای تامین آب به خوبی مدیریت نشده، گفت: بارش باران ارتباط مستقیمی با آب منطقه ای داشته و ارتباط چندانی در تولید آب با شرکت های آبفا ندارد،از طرفی تاثیر این بارش ها تا چند سال آینده نمایان می شود. این در حالیست که ما  80 درصد منابع آبی را از طریق چاه های آب زیر زمینی مهیا می کنیم.
سریال بی پایان افت فشار و قطعی آب در روزهای گرم و کرونایی/عطش مردم شیراز امسال هم فروکش نکرد /مدیر عامل شرکت آبفای شیراز: اگر شهروندان حتی ۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند با مشکل کمبود  مواجه نخواهیم بود
وی با بیان این که مصرف آب 14 درصد افزایش یافته،افزود: امسال توانسیتم خط دوم آبرسانی را از «سد درود زن» روزانه به میزان 65 هزار متر مکعب اضافه کنیم اما با این حال شهروندان حتما باید در این روزها مخزن ذخیره آب داشته باشند،پمپاژ آب نکنند و در مصرف آن صرفه جویی کنند.
این مقام مسئول در جواب این سوال که چرا برای قطعی آب برنامه ریزی نمی شود، توضیح داد:مانمی خواهیم که آب را جیره بندی کنیم برای قطعی آب یا افت فشار آب هم برنامه نداشته و نداریم، قطعی آب به دلیل مصرف بالا اتفاق می افتد.

«مهندس بهمن بهروزی»، مدیر عامل شرکت آبفای شیراز نیز گفت:ما تمام منابع تولیدی را به کار گرفته‌ایم اما متاسفانه مصرف خیلی بالاست، با این که توان خود را افزایش داده‌ایم اما همچنان مشکل کمبود آب  وجود دارد.
وی افزود: یکی از خطوط آبرسانی در میدان معلم شکست که مامورین ما تا دیر وقت برای تعمیر آن فعالیت داشتند.زمانی که خطوط شکسته می‌شود، تعدادی از چاه‌ها را خاموش می کنیم تا آبی که در مخزن بوده مصرف شود و علاوه بر این در خط اصلی با مشکل مواجه نشویم،امید بر این است که تا امروز این مسائل برطرف شود.

بهروزی با تاکید بر مصرف آب کمتر شهروندان ادامه داد: از آنجایی که در دمای 40 درجه سانتی گراد قرار گرفته ایم و استفاده از کولرهای آبی زیاد شده و از طرفی هم شست و شوی مکرر وسایل و مواد غذایی در محیط کار و خانه افزایش یافته با کمبود آب مواجه هستیم.شما در نظر بگیرید یک کولر آبی در طول شبانه روز و در اوج گرما۲۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند در حالی که در کوچه و خیابان مشاهده می شود که از برخی کولر ها آب جاری می شود.با این وجود اگر ۴۰۰ هزار کولر آبی در سطح شهر داشته باشیم، روزانه ۸۰ هزار الی ۹۰ هزار متر مکعب با کمبود آب مواجه می شویم.

وی به شهروندان توصیه کرد: اگر شهروندان حتی ۵ تا ۷ درصد از مصرف آب صرفه جویی کنند با مشکل کمبود  مواجه نخواهیم بود چرا که در طول شبانه روز حدود ۶۰۰ هزار متر مکعب آب تولید  می شود و اگر شهروندان ۵ تا ۷ درصد صرفه جویی کنند،به طور میانگین ۴۰ هزار کیلومتر آب تامین می شود.
سریال بی پایان افت فشار و قطعی آب در روزهای گرم و کرونایی/مدیر عامل آبفای شیراز: اگر شهروندان حتی ۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند با مشکل کمبود  مواجه نخواهیم بود
این مقام مسئول گفت: خط دوم آبرسانی ایجاد شده و حدود ۳۴ هزار مترمکعب آب از خط دوکوهک می گیریم،البته چند مورد دیگر نیز تا چند روز آینده برای این تعداد اضافه خواهد شد و امید بر این است که تا پایان امروز این مشکل نیز حل و فصل شود چرا که این مشکل به صورت نقطه ای  بوده و همیشگی و مداوم نیست.
به باور کارشناسان حوزه آب شیراز نیز مانند سایر کلان‌شهرهای جهان از الگوهای جداسازی آب آشامیدنی و آب بهداشتی تبعیت کند و فاضلاب تصفیه‌شده را برای سایر مصارف به غیر از آشامیدن مورد استفاده قرار دهد یا این که آب‌های سطحی و باران را با روش‌هایی جمع‌آوری کنند و دوباره مورد استفاده قرار دهند.

«طی حدود ٥٠‌سال، ٣٧‌هزار روستای کشور متروکه شده و جدای از آن ها بسیاری از شهرها مهاجرت کرده‌ و به شهرهای بزرگ‌تر و به‌خصوص شیراز برای بهره‌مندی از امکاناتی که در آن متمرکز شده، آمده‌اند. اما واقعیت این است که ظرفیت برای پذیرش این جمعیت و رشد آن کفاف نمی‌دهد و جدای از موارد پیش گفته برای مواجهه با شرایط فقر آبی در کلانشهرها باید به موضوع انفجار جمعیتی توجه شود تا بتوان از پس این شرایط برآمد.»

برپایه این گزارش، مردم در شرایط سخت کرونایی و شدت و گرما قرار دارند و ضروریست که دستگاه های متولی قبل از هر چیز این مشکلات را حل و فصل نمایند.
انتهای پیام/
'گزارش از بهاره یاری
برچسب ها: جیره بندی ، آب ، شیراز
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
0
من واقعا برام سئوال هست که چرا هیچ وقت آب مناطق بالاشهر و مسئول نشین مثل قم آباد، قصرالدشت، فرهنگ شهر و... قطع نمیشه.