کد خبر: ۱۴۰۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۹ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

بررسی ضرورت توجه جدی به شاخص های معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی در شهر شیراز

مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: معماری شهرهای کشورمان و در راس آن ها معماری کلانشهرها از جمله شهر شیراز باید به گونه ای باشد که هر کسی با دیدن آن متوجه هویت اسلامی و ایرانی این شهر شود، البته گام هایی برداشته شده که باید با پیگیری و جدیت نهادها و دستگاه های ذیربط اجرایی شود
به گزارش شیرازه، ایران در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود همواره از دیرباز تا به اکنون مهد تمدن و فرهنگ های مختلفی بوده است که محوطه ها، بناها و آثار ارزشمند به جا مانده از آن دوران، معرف ویژگی های خاص و منحصر بفرد دوره های مختلف تاریخی می باشد. شهرها و عناصر تشکیل دهنده آن در هر دوره که امروزه ما به عنوان میراث فرهنگی می شناسیم و با شناخت نسبی آن می توانیم به شرایط و کیفیت زندگی جوامع بشری در هر منطقه ای از جمله ایران، پی ببریم.

با بررسی تاریخ معماری و شهرسازی این سرزمین با تنوعی از فرهنگ، خرده فرهنگ و کالبدهایی مواجه می شویم که در هر شهر و نقطه ای از مختصات جغرافیایی این مرز و بوم پدیده هایی را شاهد هستیم.

در گفت و گو مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس با یکی از کارشناسان و فعالان حوزه مدیریت شهری که در مرداد ماه 99 صورت پذیرفت به اهمیت معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی پرداخته شد.

جعفر زاهدی، مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس در این راستا به شاهکارهای قابل توجه معماری و شهرسازی کشورمان اشاره کرد و در این باره مطرح کرد: در طول تاریخ ما شاهد ارزش آفرینی هایی هستیم که معماری و شهرسازی وجه عینی و ملموس آن محسوب می شود که علاوه بر نشاندن توانایی ها به معرفی فرهنگ مردمان آن زمان تاکید می کند.
توجه جدی به شاخص های معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی در شهر شیراز

این مسئول به اهمیت تداوم ارزش آفرینی ها در دوره های مختلف تاریخی اشاره و مطرح کرد: با شناخت معماری و شهرسازی ایران در دوره های مختلف تاریخی، ما شاهد تداوم اصول و ویژگی های بومی در هر یک از شهرها و سکونتگاه های انسانی هستیم که متاسفانه در حال حاضر با آشفتگی و ساختار نامناسبی مواجه هستیم.

زاهدی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، بیان کرد: رهبر انقلاب، وضعيت فعلی معماری كشور را به عنوان دغدغه‌ای بيان كرده‌ و حركت به سمت معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی را تبيين کرده‌اند و مسئولان نظام نيز با تبعيت از رهبری در حال حركت در اين مسير هستند.

وی اضافه کرد: معماری شهرهای کشورمان و در راس آن ها معماری کلانشهرها از جمله شهر شیراز باید به گونه ای باشد که هر کسی با دیدن آن متوجه هویت اسلامی و ایرانی این شهر شود، البته گام هایی برداشته شده که باید با پیگیری و جدیت نهادها و دستگاه های ذیربط اجرایی شود.
زاهدی در خصوص سند ملی معماری ایرانی اسلامی خبر داد: در ماه های اخیر، جلساتی پیرامون تهیه سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی در دستورکار شورایعالی معماری و شهرسازی ایران تشکیل شده که مجموعه مدیریت شهری می تواند در همین راستا، مصوبات جدید و همچنین سال های گذشته را مورد بازبینی و پیگیری قرار دهد.

وی گفت: فرهنگ سازی، مطالبه گری و استفاده از تجربه های آزموده شده می تواند روند رسیدن به نتیجه مطلوب را تسهیل نماید که اگر این موضوع از طرف مدیران محلی دنبال گردد تصمیمات و نتایج حاصل از آن به مراتب در راستای تامین منافع شهروندان، بهتر و تاثیرگذارتر خواهد بود.

در ادامه این گفت و گو، سعید زحمت کشان از کارشناسان و فعالان حوزه مدیریت شهری به دغدغه های جدی شهروندان به ویژه متخصصان معماری و شهرسازی اشاره و بیان داشت: موضوع مربوط به هویت و شکل گیری معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی همواره از دغدغه ها و برنامه های پیگیری شده متخصصان این حوزه، دستگاه های مرتبط و همچنین خواسته های مقام معظم رهبری می باشد که به نظر می رسد نقش دولت های محلی و مدیریت شهری در این خصوص کم رنگ و تاثیر چندانی نداشته است.

زحمت کشان به نقش مهم و تاثیرگذار مدیریت شهری اشاره کرد و در این باره اذعان کرد: برنامه های تعریف شده و گام های برداشته قابل تقدیر است اما به وقتی به مولفه های گوناگون نظام شهرسازی و معماری نظیر نظام ارتفاعی، نظام محله ای، سیما و منظر شهری، بافت های فرسوده، بافت های تاریخی واجد ارزش، حاشیه نشینی یا سکونتگاه های شهری و ... نگاه می کنیم با معظل عدم تحقق عدالت شهری روبرو هستیم. به این صورت که به جای توسعه شهر و الحاق روستاها به شهر میتوانیم به توسعه درونزا در راستای تامین خدمات شهری، تامین فضاهای مطلوب شهری، ایجاد دسترسی مناسب شهری، مناسب سازی و استانداردسازی شهر برای معلولان و کودکان و ... توجهی بیش از پیش داشته باشیم.

وی اضافه کرد: شاخص های شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی فقط مربوط به کالبد و نماهای شهری نیست بلکه این می تواند در طرح موضوعات مختلف از جمله عدالت شهری، مطرح باشد.

زحمت کشان در خصوص مصوبات شورایعالی معماری و شهرسازی ایران و پیگیری های مربوط به آن اظهار داشت: سیاست گذاری و تبیین اهداف کلان کشور به جای خود مهم و لازم تلقی می شود اما این در مقیاس محلی که همان شهرها و روستاها را شامل می شوند می بایست توسط مدیریت شهری و دستگاه های مرتبط با هم در قالب کارگروه هایی تعریف و با جزئیات کامل تر و مختص بوم آن منطقه تهیه و به صورت قانون در دستورالعمل متولیان شهری قرار گیرد که خوشبختانه در شهر شیراز، گام هایی جدی و موثر در زمینه تشکیل کارگروه تخصصی تهیه ضوابط و مقررات مربوط به هویت و چگونگی شکل گیری معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی از جانب معاونت شهرسازی و معماری شهرداری شیراز، برداشته شده است.

زحمت کشان، کارشناس معمار و فعال حوزه مدیریت شهری نسبت به نادیده گرفتن موضوع هویت و همچنین لزوم ساختارمند بودن فرآیند شکل گیری شهرها بیان داشت: نادیده گرفتن ضوابط و مقررات فعلی و همچنین بی توجهی به به روز کردن و عدم استفاده از شاخص های مرتبط با بوم منطقه در آینده ای نه چندان دور، شهرها را با مشکلاتی جدی مواجه خواهد کرد که بررسی تبعات حاصل از آن، این ضرورت را می رساند که نسبت به برنامه ریزی ها و قوانین نیز بازنگری و اهتمام ویژه ای داشته باشیم.

وی گفت: موضوعی که اکنون در مدیریت شهری می تواند مطرح باشد پرداختن به موضوع  میراث داری و میراث سازی است؛ به طوری که تولیداتی که در شهرها در قالب کاربری های مختلف در حال اتفاق است را در گذر زمان و چشم انداز چند ساله ببینیم. معماری در کوتاه مدت و شهرسازی نیز در مدت زمان بیشتری خود را نشان خواهد داد و اگر به تعریف و تبیین ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی متناسب با بوم منطقه توجه نشود، نسل پیش رو ما را مورد قضاوت قرار خواهند داد.

جعفر زاهدی، مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس در پایان، این گفت و گو را مطلوب توصیف و آمادگی این اداره کل را در زمینه ی ایجاد و مشارکت در کارگروه تخصصی شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی در شهر شیراز، اعلام و مهم تلقی کرد.
انتهای پیام/
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان