کد خبر: ۱۴۰۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس:

آشنایی نوجوانان با کادربندی عکاسی همزمان با آغاز فعالیت انجمن عکاسان انجام شد

با آغاز فعالیت انجمن عکاسان نوجوان کانون فارس، اولین نشست مجازی این انجمن با موضوع «کادربندی در عکاسی» برگزار شد.
به گزارش شیرازه، در این نشست که با حضور مامک یحیی‌پور، رئیس گروه هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری و راضیه نصیری، نماینده انجمن عکاسان استان فارس به عنوان مدرس برگزار شد و اعضای انجمن با تعریف و انواع کادربندی آشنا شدند. 

بر اساس این گزارش، راضیه نصیری با عنوان اینکه گرفتن یک عکس خوب فراتر از فشار دادن یک دکمه دوربین است گفت: تا جایی که چشم کار می‌کند، برای گرفتن یا خلق عکس، موضوع‌هایی در انتظار ماست. زندگی در حرکت است و هرگز از حرکت باز نمی‌ماند، اما عکاس می‌تواند لحظه‌ای از زمان را قاب کند. گرفتن یک عکس خوب فراتر از فشار دادن یک دکمه است.

وی در ادامه گفت: نور، عامل اصلی به‌وجود‌آمدن عکس است و آن‌چه در ارتباط با نور در زیبایی، جاذبه و نهایتا در مفهوم عکس دخالت دارد نوع کادربندی آن است. عکسی که به کمک اصول کادربندی طراحی شده باشد، توجه بیننده را به خود معطوف می‌دارد. چنین عکسی اشیاء و محیط را بهتر نشان می‌دهد و موقعیت آن‌ها را روشن‌تر بیان می‌کند.

نماینده انجمن عکاسان کانون فارس در ادامه این جلسه به تعریف کادربندی پرداخت و انواع آن از قبیل: کادربندی مستطی عمودی، مستطیل افقی و مربع را نام برد و درباره هر کدام توضیح داد. 

به گفته‌ی نصیری، کادربندی در عکاسی، اولين عاملي است كه بيننده با آن ارتباط پيدا مي‌كند، اما شكل کادربندی در عکاسی نيز در بيان تصوير موثر است.

او، موضوع، عوامل هدایت کننده چشم در عکاسی، زاویه وید و نقاط طلایی یا قانون یک سوم را از عوامل تعیین‌کننده کادربندی در عکاسی برشمرد  و انواع زاویه دید (زاویه دید از روبرو، زاویه دید از بالا و زوایه دید از پایین) را تشریح کرد. 

مامک یحیی‌پور هم در این جلسه خطاب به نوجوانان گفت: امیدوارم شما نوجوانان عزیز در کنار مربیان خوبمان با مشاهده دقیق و جستجوگر نسبت به پیرامون خود بتوانید آثار زیبایی را خلق کنید که بیان افکار و احساسات شما نسبت به دنیای پیرامونتان باشد و یادمان باشد که «مطالعه کردن در هنر، دیدن و مشاهده جستجوگرانه است »؛ پس خوب دیدن را تمرین کنیم و کتاب بخوانیم تا بتوانیم هنرمندانه زندگی کنیم.

زهرا افتخاری، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نیز با حضور در این نشست مجازی، هدف از تشکیل انجمن عکاسان نوجوان را، تقویت مهارت‌های جذاب عکاسی شامل آموزش فنون، تقویت مهارت‌های چگونه دیدن، ارتباط با طبیعت، پیگیری این هنر و کسب تبحر لازم عنوان کرد و خاطرنشان کرد: انتخاب روش درست عکاسی برای آموزش به نوجوانان، می‌تواند علاقه‌ی آن‌ها را به عکاسی بهتر و دقیق‌تر نشان دهد.

به گفته‌ افتخاری، اعضای نوجوان، با علاقه‌مندی و ذوق و سلیقه‌ی هنری خود، با گرفتن عکس‌های جذاب و خاص، ایده‌های بسیار گرفته و از عکاسی لذت بیشتری خواهند برد. 

او در ادامه با اشاره به هنر خوب دیدن گفت: عکاسی، ثبت لحظات انسانی و عاطفی و هنری است و نوجوانان ما این هنر انسانیت جاری را در لحظات درون عکس می‌گنجانند و احساسات و افکار خود را جاودانه می‌سازند و این مهم با حضور مربیان آموزش‌دیده انجمن عکاسی کانون فارس امکان‌پذیر است و لحظات نابی را برای همه رقم خواهد‌زد. 

گفتنی است اولین نشست مجازی انجمن عکاسان کانون فارس چهارشنبه 15 مرداد ماه 1399 در شیراز و با حضور اعضای انجمن برگزار شد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان