کد خبر: ۱۴۰۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
مدیرکل امور عشایر فارس مطرح کرد:

برخورداری ۲ هزار و ۳۸۰ خانوار عشایری فارس از آب سالم و پایدار

بهرامی گفت: در سال 99 پروژه تامین آب پایدار با پیشرفت 90 درصد جهت بهره برداری 2380 خانوار عشایری با اعتباری بالغ بر 22 میلیارد تومان ار بند ه تبصره 4 صندوق توسعه ملی قانون بودجه سال 1398 تامین اعتبار و در تمام مناطق عشایری اجرا گردید.

به گزارش شیرازه، روح الله بهرامی مدیرکل امور عشایر استان فارس با تبریک عید غدیر خم اظهار داشت: انشالله از این اعیاد درس بگیریم و بتوانیم اثرات اجتماعی این اعیاد را در زندگی خودمان پیدا سازی کنیم. فارس بیشترین جمیعیت عشایر کشور را دارا است و از ۲۲۰ هزار خانوار کشور، ۳۰ هزار خانوار در استان فارس زندگی می کنند. اکثر این جمعیت از ایل قشقایی،لر، ایل خمسه و 11 طایفه هستند.

وی با عنوان اینکه عشایر نقش های مهمی در حوزه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی دارند افزود: از نظر اقتصادی عشایر در بخش دامداری با دارا بودن حدود ۳ میلیون راس دام، ۲۵ درصد گوشت قرمز استان (حدود ۲۵ هزار تن) را تامین می کنند.

بهرامی فعالیت عشایر را مورد توجه داد و بیان کرد: باید به عشایر از جنبه های دیگر نیز نگاه کنیم و نه صرفا جمعیتی نباشد. تمامی این جمعیت در حال فعالیت و تلاش هستند و یک خانم عشایری با ۱۷ ساعت کار نسبت به مردان نقش پر رنگی دارد. سالیانه ۵۷ هزار متر مربع فرش دستباف توسط عشایر فارس تولید می شود.

وی با اشاره به وظایف اداره کل امور عشایر استان فارس اظهار داشت: عملیات اجرایی اسکان، خدمات اجتماعی به کوچندگان، طرح های اقتصادی عشایر و توسعه انرژی های پاک از وظایف این اداره کل است و می توان آن را به مانند یک دولت کوچک تشبیه کرد. یکی از مهم ترین وظایف برون سازمانی ما نیز نیاز سنجی های نیازمندی جامعه عشایری و ارائه آن به سایر دستگاه ها جهت حل مشکل این قشر می باشد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه عشایر 2 راهبرد اصلی را دنبال می کنیم که اول تلاش برای توسعه شاخص های زندگی عشایر از قبیل بهداشت، آموزش ، مسکن می باشدافزود: راهبرد دوم ایجاد تنوع در اشتغال و تولید عشایر است که پنج محور را دنبال می کنیم که کمک به راه اندازی اقامتگاه بوم گردی عشایر، کمک در زنجیره گوشت قرمز و گیاهان دارویی از نمونه آنست و تا پایان برنامه ششم سالیانه 5 درصد در حوزه های پنج گانه تنوع ایجاد گردد. 

بهرامی با عنوان اینکه در سال 1398 نسبت به سال 1397، شاهد رشد ۴۰ درصدی خدمات بوده ایم گفت: یک هزار و ۳۱۷ پروژه با مبلغ ۴۳ میلیار تومان توسط سایر دستگاه های ذیربط در راستای حل مشکلات عشایر صورت گرفته است.

مدیرکل امور عشایر فارس یادآور شد: در سال گذشته 85 میلیارد تومان تسهیلات برای ۱۶۵۸ خانوار عشایری فارس پرداخت شد و جمعا سرانه خدمت هر خانواده عشایری ۳ میلیون تومان بوده است.

به گفته این مقام مسئول میزان توزیع آرد نان، در سال گذشته ۱۸ هزار تن بوده و در حوزه تشکل های عشایری، تعاونی و یک میدان عرضه دام و ۷۷ فروشگاه عشایری وجود دارد. نه هزار و ۹۵۹ خانوار از خدمات بیمه درمانی بهره مند شده اند و پلاک کوبی ۲۶۰ هزار دام شده است.

برخورداری دو هزار و ۳۸۰ خانوار عشایری از آب سالم و پایدار

بهرامی در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر تامین آب عشایر فارس با توجه به خشکسالی اخیر اظهار داشت: به دلیل خشک سالی در استان، چاه ها و قنات ها دچار کمبود آب شده اند. در این راستا آب رسانی را به صورت سیار در بعضی از نقاط انجام می دهیم ۴۶ دستگاه تانکر کار انتقال آب آشامیدنی و دام ها را انجام می هند.

وی تصریح کرد: سالیانه به طور متوسط ۸۰۰ هزار متر مکعب آب سیار را در اختیار عشایر قرار می دهیم. در عشایر سرانه مصرف آب هرفرد در روز ۲۵ لیتر است اما میزان مصرف سرانه روزانه آب هر فرد در شهر از ۲۰۰ لیتر تا ۱۴ لیتر است

مدیرکل امور عشایر فارس با عنوان اینکه دولت برای تامین آب پایدار از محل صندوق توسعه ملی اعتبار تامین کرده است بیان کرد: سال گذشته در سطح کشور ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای این کار درنظر گرفته شده بود و در سطح استان فارس ۲۲ میلیارد تومان تامین اعتبار شد. ۲۰ پروژه در راستای تامین آب پایدار انجام شده است.

به گفته بهرامی، هم اکنون دو هزار و ۳۸۰ خانوار عشایری از آب سالم و پایدار برخوردار شده اند و بقیه پروژه ها بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد.

برخورداری دو هزار و ۳۸۰ خانوار عشایری از آب سالم و پایدار

مدیر کل امور عشایر فارس با اشاره به اینکه تامین علوفه و آرد از دیگر خدماتی است که سالانه توسط اتحادیه و شرکت های عشایری انجام می شود که حدود 75 هزار تن علوفه در اختیار جمعیت عشایری قرار می گیرد، اضافه کرد: مدیریت در کوچ، خدمات در کوچ از دیگر برنامه های اداره کل می باشد.

وی با اشاره به اینکه تمام سرپرستان خانوار عشایر استان عضو تشکل های عشایری است، افزود: مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی عشایر به طور سالیانه رصد می شود.

به گفته بهرامی، یکی از طرح های مهم، طرح زنجیره تولید گوشت قرمز است که دام ها پروار بندی می شود و تسهیلات کم بهره برای این حوزه در اختیار عشایر قرار می گیرد که تاکنون 740میلیارد ریال آن جذب شده که در این راستا 189 هزار راس دام سبک پروار شده است و این طرح زمان چرای دام در مرتع را کاهش می دهد و در همین راستا تولید سه هزار و سیصد  هزار تن گوشت قرمز افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ترویج انرژی های پاک مهمترین اولویت اداره کل امور عشایرمی باشد که در همین راستا  توزیع حمام های خورشیدی ، فانوس های خورشیدی  و غیره در دستور کار قرار گرفته افزود: همچنین تعداد 117 جایگاه نفت سفید احداث که از این تعداد 112 جایگاه عاملیت شرکت نفت را اخذ نموده و تعداد 99 جایگاه سیلندر توزیع گاز احداث و تحویل شرکت های تعاونی جهت خدمات رسانی کپسول های گاز به متقاضیان عشایر شده است. 

بهرامی افزود: اعتبارات ارزش افزوده در قالب 110 پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال جهت بهره برداری 600 خانوار عشایری در مناطق عشایری فارس اجرایی شده است. 

وی با اشاره به اینکه راه اندازی کانکس های سیار بهداشت در مناطق عشایری شکل گرفته است، افزود: در سال گذشته به همت دانشگاه علوم پزشکی با همکاری اداره کل امور عشایرفارس شاخص برخورداری بهداشت در عشایر 20 درصد بود که با راه اندازی این کانکس ها شاخص 37 درصد شده است و امسال 19 کانکس بهداشت عشایر تامین شد.

به گفته بهرامی، در حوزه بانوان عشایری 80 صندوق اعتبارات خرد زنان عشایری راه اندازی شده است که حدود 2 هزار نفر از زنان عشایری تحت پوشش این صندوق ها قرار دارند و تسهیلات در اختیار این افراد قرار می دهد که نزدیک به 37 میلیارد ریال تسهیلات در اختیار صندوق های خرد قرار دادیم که در حوزه اشتغال خانگی، صنایع دستی و گیاهان دارویی فعالیت می کنند.


انتهای پیام/

نظرات بینندگان