کد خبر: ۱۴۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۹

آیا استاندار فارس هم عضو بورس شده است؟

دنیای جدید بورس را دست کم نگیرید و برداشت ناقص عده ای بی دانش و سطحی نگر شما را از ظرفیت های بی نهایت آن غافل نسازد که سرنوشت این رالی در لحظات ابتدایی آن رقم خواهد خورد.
 پایگاه خبری تحلیلی شیرازه؛ بورس دارد کم کم جای پای خود را در اقتصاد ایران باز میکند. اقتصادی بحرانی که از همه طرف تحت فشار، استرس و تهدید است. این اقتصاد تهدیداتی از سیاست خارجی گرفته تا اختلاس و سیستم اداری معیوب و ... را تاکنون با اهرم فشار بر مردم از سر خود وا کرده است. اما به قول سردار سلیمانی شهید ، آنقدری که در بحران فرصت هست در فرصت ها فرصت نیست. 
روی امروز سخنم به استاندار فارس است که الحق و الانصاف باید لقب "نقد پذیر" را به ایشان داد که علیرغم دیگران رگه هایی از شنیدن صدای "دیگران" در ایشان دیده شده است.
آیا استاندار فارس هم عضو بورس شده است؟
جناب استاندار؛
همانگونه که ظاهرا مطلع نیستید، قطار بورس رونق گرفته و مردم بصورت خزیده از سپرده گذاری در  بانک به خرید سهام در بورس روی آورده اند. 
دولت هم ظاهرا از گرمی این روزهای بورس دیگ خود را می جوشاند و مردم هم سود خود را می برند ولی نکته اصلی برای استان ما عقب ماندگی از این بازار است.
مبادا در این کارزار همان بلیه هایی که از طرف حجم سپرده های بانکی بر سر فارس آمد، از طرف بازار بورس هم بر سر هم استانی های  فارس  نازل شود.
حتما خبر دارید که کدام بلیه های بانکی را می گویم. اینکه سپرده های بانکی استان فارس راهی ولایات بالادستی شود و سر صنایع و کشاورزی و اشتغال فارس بی کلاه بماند که متاسفانه شد آنچه که نباید می شد.
استان فارس تا رتبه سوم جذب سپرده های بانکی هم بالا رفت ولی هیچگاه در صرف منابع بانکی برای تولید در استان جایگاه هم ترازی نداشت و با تلاش های صورت گرفته در سال گذشته به رتبه چهارم اخذ تسهیلات رسیدیم که نوشدارویی پس از مرگ سهراب های صنعت فارس بود.
در خبرهای شما می خوانیم هنوز هم در حال دست و پا زدن و چالش با بانک ها برای حمایت مالی از بنگاه های استان هستید و این نشان از عزم عظیم شما و ناموفق بودن کار تاکنون داشته که اینقدر پای آن وقت و انرژی می گذارید. 
انصافا تلاش تان خوب ولی برای "کوه" میراثی که تحویل گرفته اید، ناچیز است.
بنگاههایی که به تاریخ پیوستند هنوز همه ما را آزار می دهد و ما را قدردان تلاش های شما در این واپسین لحظات پایانشان می کند.
چنانچه خبرگزاری تسنیم ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ نوشت : "استان فارس هر چند در جذب سپرده‌های بانکی و میزان پرداخت تسهیلات جز استان‌های اول محسوب می‌شود اما در نسبت مصارف به منابع بانک‌ها رتبه 27 را در بین 31 استان کشور دارد و با توجه به میزان سپرده و تسهیلات بانک‌های فارس مشخص می‌شود که نزدیک به 384 هزار میلیارد ریال از سپرده‌های مردم نزد بانک باقی مانده است" و این همان مرثیه ای است که بیکاران استان از آن گریانند.
از سخن دور نشویم و بر گردیم به فضای جدید بورس در کشور. بانک هر چه بود گذشت و دیر دانستیم و متضرر شدیم ولی نگذارید در بورس 13,737,036.948 میلیارد ریالی هم استان ما متضرر شود و جا بماند.
ما خبرنگاریم و تحلیل گر اقتصادی نیستیم که راه و چاه نشان دهیم. کنشگری ساده ایم که نان دست مردم را دیده ایم.‌
جناب آقای دکتر رحیمی عزیز؛
دیده ایم که مسئولین ارشد استانهای همجوار، بانک را به معاونان سپرده و به جد دارند به بورس می پردازند. و سهام های پرمعامله و شاخص سازی نظیر فولاد مبارکه و مس کرمان و تایر یزد در همین کنار دست شما مشغول سود سازی هستند.
شنیده ایم که مسئولین استانها شرکت های بورسی مستقر در استان خود را گرد هم می آورند و حمایت های پیدا و پنهان خود را به انها انجام میدهند و مشاوره می دهند و مشاوره میگیرند و در سهام بازیگری پیشه می کنند و صد البته سود آوری.
ظاهرا ایشان با افزایش سرمایه، عرضه اولیه و طرق قانونی دیگر پولهای وارد شده را جذب گسترش، تولید و ... در استان می نمایند که پیچیدگی های خاص خود را دارد.
استاندار محترم فارس؛
این بازی جدید دیگر مثل بانک ها نیست که با فشار بر این رییس و ان معاون بتوان منابع را هدایت کرد بلکه همه چیز در زمین شفافیت، سازماندهی و هدایت رقم خواهد خورد و آنکس برنده است که لزوما نه بیشتر، بلکه هوشمندانه تر عمل کرده است و مشاورینی امین، کاربلد و خاک بازار خورده را انتخاب کرده است و نه کارمندانی معمولی که باد سیاست آنان را بر مسند اورده.
در این بازی جدید سرمایه های افرادی از دورترین نقطه کشور را با یک گوشی همراه و چندتا کلیک ساده می توان در صنایع تبدیلی فارس آورد تا کشاورز زیان دیده محصولش را به دام زبان بسته ندهد اگر و تنها اگر  مسئولانمان کار بلد باشند و فرصت شناس!!
در این دنیای جدید سود سهام داری یک شرکت در فلان استان که با هزار رانت و نفوذ ایجاد شده و ما از اشتغال آن محروم مانده ایم  به راحتی به جیب یک جوان بیکار  هم استانی میرود تا خرج زخم هایش کند و البته رونق در کسب و کار شهرهای فارس تزریق نماید فقط و  فقط با یک آموزش ساده و همت و بلندنگری مسئولانی با دانش!!
دنیای جدید بورس را دست کم نگیرید و برداشت ناقص عده ای بی دانش و سطحی نگر شما را از ظرفیت های بی نهایت آن غافل نسازد که سرنوشت این رالی در لحظات ابتدایی آن رقم خواهد خورد.
 و توصیه اخر اینکه یک روز مرخصی بگیرید و با فرزندتان به دفتر یک کارگزاری بروید و یک حساب بورسی باز کنید و مقداری سهام از یک شرکت استان فارسی بخرید و بیایید در عالم بورس تا ایندفعه شما "کوه" عقب ماندگی فارس از منابع و مواهب بورس را برای آیندگان برجای نگذارید و خدا را چه دیده اید شاید این علم شما در آینده مفید برای همه مملکت باشد.

*احسان شناور

نظرات بینندگان