کد خبر: ۱۴۱۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
لزوم اعمال تمهیدات مناسب برای جلوگیری از خام فروشی؛

تکیه بر فروش نفت و منافع پشت پرده آن برای برخی دولتمردان/ جای خالی محصولات کشاورزی استان فارس در بورس

استان فارس از جمله استان هاییست که با وجودآب و هوای نسبتا مناسب، منابع طبیعی فراوان و فضاهای سرسبزی که دارد، از نعمات خدادادی بی بهره نمانده اما در سایه برخی کم توجهی ها از این نعمات به درستی استفاده نشده است.
به گزارش پایگاه تحلیلی- خبری "شیراز"،با فراهم کردن تجهیزات و امکانات مناسب،استفاده از دانش "روز" و البته اعتماد به تولید محصولات کشاورزی استان فارس نه تنها در استان بلکه در سطح ملی و جهانی حرف های تازه ای برای گفتن خواهیم داشت.
تکیه بر فروش نفت در پشت پرده منافع آن برای برخی دولتمردان/ غفلت از ایجاد صنایع تبدیلی/ کمبود کود در پستوی هزینه های گزاف سموم و دفع آفات/ زمین  بیمار و آلوده به مواد شیمیایی؛سیب ایرانی به خاطر طبیعی و ارگانیک بودنش در جهان حرف اول را می‌زد
لزوم تمهیدات مناسب برای جلوگیری خام فروشی و ایجاد صنایع تبدیلی
دکتر« جعفر قادری»، نماینده مردم شیراز در مجلس شواری اسلامی و اقتصاددان با تاکید بر جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی استان گفت:همکاری دو طرفه مردم و دولت در ایجاد اشتغالزایی تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی استان فارس خواهد داشت که البته با ایجاد زمینه سازی و توجه به زیرساخت ها در بخش های مختلف صنایع تبدیلی و کشاورزی در جهت جلوگیری از خام فروشی ها محقق می شود چرا که این استان از ظرفیت های قابل توجهی برخوردار می باشد که باید حداکثر استفاده را از آن برد.
وی به همراهی دولت با بخش خصوصی برای اشتغالزایی در حوزه کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد:ضروریست تا موانع و محدودیت های کارآفرینی و اشتغال این حوزه در مراحل "کاشت، داشت و برداشت"رفع شود تا با ایجاد انگیزه و حمایت های پیوسته از کارآفرینان و کارفرمایان به توسعه اقتصادی دست یابیم.

تجهیز ماشین آلات و فراهم نمودن امکانات لازم و دانش «به روز»
دکتر قادری به استفاده بهینه از ظرفیت های موجود تاکید کرد و افزود:تجهیز ماشین آلات و فراهم نمودن امکانات لازم و دانش«به روز»،برای افزایش تولید و ارائه محصولات با کیفیت از جمله مواردیست که می بایست در نظر گرفته شود. وی با بیان این که برای توسعه صنایع تبدیلی باید یک حرکت جدید در سطح کشور شکل بگیرد، گفت: صنایع تبدیلی، به‌دلیل اهمیت غذا در زندگی ما جایگاه ویژه ای دارد؛در این زمینه نیز باید خودکفا باشیم و وابستگی ها را از دیگر استان ها و کشورها کم کنیم.
تکیه بر فروش نفت در پشت پرده منافع آن برای برخی دولتمردان/ غفلت از ایجاد صنایع تبدیلی/ کمبود کود در پستوی هزینه های گزاف سموم و دفع آفات/ زمین  بیمار و آلوده به مواد شیمیایی؛سیب ایرانی به خاطر طبیعی و ارگانیک بودنش در جهان حرف اول را می‌زد
سرنوشت نافرجام کف زدن های بی سرانجام
«سهراب شرفی»، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس و رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی نیز به کم توجهی در تولید محصولات کشاورزی و جلوگیری از خام فروشی اشاره کرد و گفت:متاسفانه از سال ها قبل به ما نشان داده اند که رتبه اول شدن در تولید گندم اهمیت زیادی دارد غافل از این که هیچ گاه به دخل و خرج آن توجهی نشده؛به خاطر همین کف زدن هایی که سرانجامی نداشته، ثمر بسیاری از محصولات بر باد رفته و موجب شده که مقداری عظیمی از آب‌های زیرزمینی از دست برود.

جبران ناپذیری آب از دست رفته
وی با بیان این که آب از جمله منابعی می باشد که در صورت از دست رفتن دیگر جبران پذیر نیست، افزود:برخی مسئولین متوجه نیستند که چه بلایی بر سر محصولات کشاورزی استان می آید، بیش از 90 درصد آب صرف تولید محصولات کشاورزی می شود،این درحالیست که در برخی مکان ها دستیابی به آب چاه به عمق ۵۰۰ متر رسیده، باید در نظر داشت که آب از جمله منابع غیر قابل جایگزین و جبران پذیر است.

عدم دانش مدیریت در حوزه اقتصادی/ با قوه قهریه راه به جایی نمی رسیم
شرفی گفت:اگر می دانستیم که برای شیرین کردن یک لیتر آب چه هزینه هایی می شود به هیچ وجه این همه آب گرانبها را خرج محصولاتی نمی کردیم که آن ها را به صورت خام و با قیمت ارزان صادر کنیم. اگر خود آب را صادر کرده بودیم بهتر از این ها بود. از سال ها پیش معتقد بودم که کاشت برنج و گندم با این روش ها هزینه برداراست و صرفه اقتصادی ندارد؛ این مسائل نشان‌دهنده عدم دانش مدیریت در حوزه اقتصادی است.مسائلی که با بایدها و نبایدهای زیادی همراست و با قوه قهریه راه به جایی نمی رسیم.

رئیس خانه صنعت و معدن فارس به آموزش مناسب در عرصه کشاورزی تاکید کرد وگفت:فرزندان کشاورزانی که هم اکنون در این حوزه فعالیت می کنند به آموزش مناسب نیاز دارند اما نسبت به آن غفلت شده است.وی با بیان این که حدود ۷ میلیون منابع معدنی اکتشاف نشده در کشور داریم، ادامه داد:از۶۸ نوع معدن مختلف برخوردار بودیم که به تاراج رفت، منابع کشاورزی نادیده گرفته شده اما اگر این نعمات را به سمت تولید برده بودیم حالا کشاورزان ما محتاج واردات و فروش این محصولات به صورت خام نبودند و با مسائل ارزی نیز مواجه نمی شدند.رئیس خانه صنعت و معدن فارس با اشاره به این که از نظر کشت دیم استان فارس چهار فصل می باشد، گفت: انجیرستان ما بهترین نوع انجیر در کل دنیا داشته و منحصر به فرد است؛ چقدر در تولید بنه موفق عمل کرده ایم، آیا در تاکستان های ما برگ انگور قابل صدور است؟

 تکیه بر فروش نفت در پشت پرده منافع آن برای برخی دولتمردان

وی ادامه داد:موز ،کشمش و سماق را می‌توان به دنیا صادر کرد، تا چه اندازه توانسته ایم این محصولات را توسعه و رتبه شایسته آن را حفظ کنیم،چقدر در تولید داروهای گیاهی موفق بوده ایم،چرا در این استان برای محصولات کشاورزی بورس کالا تعریف نمی‌شود تا کشاورزان مطمئن شوند و اطمینان یابد که امسال در بورس محصولات آن ها اعلام می‌شود؟. این ها در حالیست که دو کارخانه درجه یک در مشهد به خوبی فعالیت دارد، پراکندگی و عدم تعهد در تمام زمینه‌ها نشانه عدم مدیریت است.این ها درد های اقتصادیست چراکه منافع برخی دولتمردان در فروش نفت است.؛بررسی‌ها نشان می‌دهد که درآمدهای دولتی در بدنه خود دولت هضم می شود.

غفلت از تولید گیاهان دارویی/ عملکرد جزیره ای برخی مسئولان دولتی
شرفی افزود: محصولات کشاورزی مثل زیره، کنجد و غیره می تواند در قالب بسته های خوراکی در بازار عرضه شود تا از خام‌فروشی و صادرات آن در استان یا دیگر کشورها جلوگیری شود، گیاهان دارویی و نرم افزارهای الکترونیکی هستند که درآمد زایی آن ها ده ها برابر یک بشکه نفت است،متاسفانه برخی مسئولان دولتی هر یک به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند،هرچه مالیات داده شده اما بر ثروت کشور افزوده نشده است.
وی بیان کرد:صاحب و مسئول اقتصاد در وزارت اقتصاد خودش را کنار کشیده، علاوه بر این قوانین دست و پاگیر در جهت تولید کالا و محصولات کشاورزی ممانعت ایجاد کرده است. نیاز به حذف بسیاری از ماشین آلات فرسوده به خوبی احساس می شود در نگاهی دیگر محیط زیست محکم جلوی جهاد کشاورزی نمی ایستد و الی آخر.

این مقام مسئول به کیفیت کم محصولات کشاورزی در استان فارس اشاره کرد و گفت:زمین های ما تا  اندازه زیادی به مواد شیمیایی آلوده شده،این ها در حالیست که زمین  بیمار و آلوده است.مسائلی که موجب می شود، محصولات کشاورزی مثل موز، سیب، انگور و پرتقال کیفیت چندانی نداشته باشد.در حالی که سیب ایرانی به خاطر طبیعی و ارگانیک بودنش در جهان حرف اول را می‌زد.

وقتی که ربیعی می گوید، حیف که ما نمی توانیم نفت بیشتری بفروشیم!! این خود بدبختی است
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس افزود:در کشور ما ۹۰ درصد مصرف آب در اختیار حوزه کشاورزی می باشد و تنها ۸ درصد آن شرب و نوشیدنی است از این روش تولید محصولات کشاورزی به شیوه کم آب بر نیازمند است. متاسفانه مدیران ما ثروت ساز نیستند، وقتی که ربیعی می گوید " حیف که ما نمی توانیم نفت بیشتری بفروشیم که درآمد مردم را افزایش دهد" این خود بدبختی است چرا که نشان می دهد هنوز ذهنشان درگیر نفت است و هیچ چیز دیگر را برای پیشرفت و توسعه نمی بینند.

کمبود کود«پتاس» و «فسفات» در پستوی هزینه های گزاف سموم و دفع آفات
«حسین پژمان»،معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم با اشاره به عدم کیفیت محصولات کشاورزی گفت: در حال حاضر مهم ترین چالش کمبود کود پتاس و فسفات می باشد که بیش از پنج ماه است در هیچ جای استان و حتی کشور یافت نمی شود که البته علت هم در نبود ارز برای ترخیص کود است.وی افزود:دومین مشکل بالا رفتن هزینه های تولید درنتیجه افزایش قیمت ها به ویژه قیمت سموم و بذور وارداتی می باشد که سبب می شود حاشیه سود برای کشاورز ناچیز باشد.
تکیه بر فروش نفت در پشت پرده منافع آن برای برخی دولتمردان/ غفلت از ایجاد صنایع تبدیلی/ کمبود کود در پستوی هزینه های گزاف سموم و دفع آفات/ زمین  بیمار و آلوده به مواد شیمیایی؛سیب ایرانی به خاطر طبیعی و ارگانیک بودنش در جهان حرف اول را می‌زد
سودهای گزاف،راهی جیب دلالان
پژمان ادامه داد: تفاوت قیمت محصول فروش سر مزرعه و فروش در بازار هم، سبب شده که هم کشاورز ناراضی باشد و هم مصرف کننده چرا که سود چند صد برابری را راهی جیب دلالان می کند.معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به برخی راهکارها اشاره کرد و گفت: راه حل در عرضه مستقیم محصولات می باشد که البته باید شهرداری غرفه ها و مغازه های فروش این محصولات را در اختیار تعاونی های تولید قرار دهد.

حلقه مفقوده آموزش و یادگیری در تولید محصولات کشاورزی
ناصر طالب بیدختی، عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه شیراز در حوزه محیط زیست، نیز در خصوص صنايع تبديلي كشاورزي استان فارس گفت: هر چند كه جهاد كشاورزي استان فارس گام هاي جدي در خصوص صنايع تبديلي كشاورزي به خصوص محصولات باغي برداشته اما نقش آموزش و تحقيقات در اين حوزه بسيار مهم است.
تکیه بر فروش نفت در پشت پرده منافع آن برای برخی دولتمردان/ غفلت از ایجاد صنایع تبدیلی/ کمبود کود در پستوی هزینه های گزاف سموم و دفع آفات/ زمین  بیمار و آلوده به مواد شیمیایی؛سیب ایرانی به خاطر طبیعی و ارگانیک بودنش در جهان حرف اول را می‌زد
لزوم تشکیل كميسيون صنايع تبديلي با حضور اساتيد برجسته
وی افزود: توصيه بنده ايجاد يك كميسيون صنايع تبديلي در استان فارس با حضوراساتيد رشته هاي ماشين الات كشاورزي، مكانيك، باغباني، زراعت، ترويج و بازاريابي، سرمايه گذار و اقتصاد كشاورزي مي باشد كه ضمن بررسي چالش هاي موجود و انجام تحليل SWOT (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهديد ها) به راه حل ها و راهكار هاي استراتژيك با وجود تحريم ها رسيد.
بیدختی گفت:همكاري با كشورهايي كه محصولات باغي و كشاورزي به آن ها  صادر مي شود نيز مي تواند چاره ساز باشد.همچنین انجام مطالعات و تحقيقات جامع در خصوص مكان يابي صنايع تبديلي كشاورزي استان فارس و استان هاي مجاور هم الزامي است.

در ورود ممنوع خام فروشی
برپایه این گزارش و به باور برخی کارشناسان،اگر بانک‎ها نیز مساعدت بیشتری داشته باشند، سال جاری می‎تواند یکی از سال‎های رویایی در صنایع تبدیلی و غذایی استان فارس باشد و سرمایه‎گذاری در این بخش رشد سه برابری خواهد داشت. از این رو نیاز است در خصوص برخی قوانین و بخشنامه‎ها تجدیدنظر گردد تا ورود محصولات خام کشاورزی به سایر استان‎ها ممنوع شود.
به هر روی،اگر تمامی روش های ذکر شده با همکاری زنجیره وار دستگاه های متولی به اجرا درآید به واردات استان ها و حتی کشورهای خارجی نیازمند نخواهیم بود.
انتهای پیام/




برچسب ها: خام فروشی ، کشاورزی ، فارس
نظرات بینندگان