کد خبر: ۱۴۱۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۶ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۹

تامین آب بیرم نیازمند قدم‌های اساسی/ تبعیض‌هایی ناروا که جنوب فارس را نشانه رفته است

موضوع کمبود آب بخش بیرم لارستان یکی از موضوعاتی بود که در تابستان امسال ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد و به دنبال پیگیری‌های رسانه‌ای و همچنین برخی تحلیل‌ها و تفسیر‌ها در کنار نداشتن راهکار مشخص، به یک چالش جدی تبدیل شد.

 در کنار افت شدید فشار و آلودگی آب که منجر به غیر‌قابل شرب بودن آب آن منطقه شده، نبود طرح‌های زیربنایی آبخیزداری و ضعف در توسعه طرح‌های نوین آبیاری همچنین نبود دستگاه‌های آب شیرین‌کن دولتی، مردم آن منطقه را با معضل جدی رو‌به‌رو کرده است.

همچنین با توجه به اینکه مردم منطقه مجبور به خرید آب مورد‌ نیار خود هستند، افزایش میزان تعرفه‌های فروش آب شیرین در کنار انتقال آب از دریا از دیگر مسایلی است که مردم منطقه یاد شده با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

از دیگر سو کمبود منابع اعتباری برای اجرای خطوط انتقال آب، سرگردانی در اجرای طرح‌های تامین آب پایدار بیرم همچون انتقال آب از سد سلمان فارسی نیز از جمله مواردی است که در میان درخواست‌ها و دغدغه مردم از یک سو و پیگیری‌ رسانه ای و پاسخ مسئولان در خصوص آب بیرم از دیگر سو دیده می‌شود.

کیفیت آب شرب منطقه بیرم از جمله مسائلی است که این روزها بیش از سایر مشکلات و حتی بیش از موضوع کمبود آب بر آن دامن زده است.

بیرم، معروف به غیزانیه فارس، در هفته گذشته با پیگیری‌های خبرگزاری فارس و انتشار کلیپی از مشکلات مردم آن منطقه، مورد توجه بیشتری واقع شد و طی جلسات تشکیل شده در این راستا، مدیرعامل آب و فاضلاب فارس از اقدامی ضرب الاجلی برای حل مشکل آب این منطقه خبر داد.

اجرای پروژه آبرسانی بیرم در انتظار حضور سرمایه‌گذار

علی بوستانی در پاسخ به خبرنگار فارس، گفت: طبق جلساتی که پیرامون تامین آب بیرم صورت گرفت مقرر شد در اقدامی کوتاه‌مدت، با کف‌شکنی چاه آب، آب شرب تامین و وارد مدار شود.

وی با اعلام آمادگی جهت تامین آب‌شیرین‌کن افزود: در صورت پیدا شدن سرمایه‌گذار این اقدام نیز عملیاتی می‌شود.

بوستانی با اشاره به اینکه پیگیری اقدام دراز‌مدت در جهت تعیین ردیف بودجه برای تامین آب این منطقه به عهده فرماندار، نماینده لارستان و سازمان آب است، افزود: امیدواریم با پیگیری مسوولان مربوط در سطح ملی هرچه سریع‌تر مشکل آب مردم این منطقه برطرف شود!

پروژه تامین آب بیرم از سد سلمان بسیار کند پیش می‌رود

 این در حالی است که نماینده مردم لارستان از کندی پیشرفت پروژه‌های آبرسانی و بیخیالی مسوولان نسبت به این موضوع گلایه می‌کند.

حسین حسین‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، ضمن اظهار بی‌اطلاعی از پیشرفت این پروژه گفت: دو ماه پیش و هنگام افتتاح پروژه‌ گاز‌رسانی موضوع آب بیرم را به استاندار فارس مطرح کردیم و وعده‌هایی نیز داده شد اما متاسفانه عملی نشد.

به دنبال آن، مردم بیرم با کمک شورای محل و قرارگاه امام حسین(ع) و مطالبه‌گری تشکل بسیجی شهید احمدی روشن و مسوولان آبفا استان و آب منطقه‌ای همچنین فرماندار لارستان و اعضای شورای شهر لارستان و پیگیری‌ نماینده، اقداماتی را انجام دادند که بنده نیز نسبت به کند بودن پیشرفت کار بی‌اطلاع بودم.

وی با بیان اینکه پروژه‌های آبرسانی در فارس در وضعیت قرمز قرار دارند، تاکید کرد: علی‌رغم فعالیت‌هایی که انجام شده و در حال انجام است اما متاسفانه در استان به ویژه جنوب استان و حوزه انتخابی اینجانب شامل گراش، لار،اوز و خنج پروژه‌های آبرسانی در وضعیت قرمز هستند. در موقعیتی که ما خط یک سلمان فارسی را داریم چرا مردم بیرم از نعمت آب محروم هستند!؟

نماینده مردم لار، اوز، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر ۳۲ کیلومتر اشتراک از خط یک سلمان فارسی وجود دارد و اگر ۳۴ کیلومتر دیگر هم به آن اضافه شود، می‌توان ۶۶ کیلومتر اشتراک آب گرفت که بر این اساس ظرفیت از ۸۱۰ لیتر بر ثانیه به ۹۲۰ لیتر بر ثانیه خواهد رسید و با هزینه‌ای معادل ۱۵۰ میلیارد تومان می‌توان کار را به نتیجه رساند و بخشی از مشکل را حل کرد.

حسین زاده بیان کرد: در مورد خط دو سلمان هم که در فاز نخست مطالعاتی انجام شده است و فاز دوم در دست بررسی است که متاسفانه بسیار کند پیش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در این مورد تذکراتی هم داده است، گفت: طول این خط ۱۶۸ کیلومتر است و به اعتباری حدود دو هزار میلیارد تومان نیاز دارد که با توجه به شرایط اقتصادی، تامین آن سخت است مگر چاره ای خاص اندیشیده شود.

حسین‌زاده تاکید کرد: من ترجیح می‌دهم به جای پروژه‌هایی همچون جاده شیراز-اصفهان، این پروژه آبرسانی انجام شود چرا که ما الان آن جاده را داریم که دو بانده است گرچه آن هم مورد نیاز است اما موضوع تامین آب، نیاز اول مردم است و با زندگی روزمره آنها سروکار دارد بنابراین نیاز است که همچین پروژه‌هایی اولویت‌بندی شوند.

 تبعیض‌هایی که به نقاط جنوبی استان فارس آسیب زده است

وی با انتقاد از اینکه در استان فارس تبعیض بسیاری دیده می‌شود و به برخی مناطق به ویژه جنوب استان نگاه ویژه‌ای وجود ندارد، گفت: متاسفانه در استان فارس به جنوب استان نگاه ویژه‌ای وجود ندارد چنانچه همان گونه که شاهد هستیم در خصوص بیرم متاسفانه املاح آب زیاد است و قابلیت مصرف ندارد به گونه‌ای که مردم مجبور به خرید آب هستند که در این راستا و بر اساس جلساتی که با محوریت موضوع آب به ویژه درباره بخش بیرم برگزار شد، طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدتی اندیشیده شد.
نماینده مردم لارستان افزود: طرح کوتاه‌مدت همان کف‌شکنی و گالری چاه است که مشکل آب را به صورت مقطعی حل می‌کند و علی‌رغم انجام آن هنوز مردم در برخی زمان ها آب ندارند یا با افت فشار مواجهند که در این راستا خرید دو سه حلقه چاه و آب‌شیرین‌کن می تواند در کنار اصلاح شبکه به این ماجرا کمک کند.

حسین زاده بخش‌هایی از خطه جنوب فارس، طرح میان مدت را شامل لایروبی سد و اشتراک ۶۶ کیلومتر انشعاب از خط یک سلمان دانست و گفت: مشاهده ما نشان می‌دهد که مسوولان کاری نمی‌کنند!

وی محقق شدن برنامه بلند‌مدت را نیازمند همت ملی و همدلی مسوولان استان و مجمع نمایندگان فارس دانست و گفت: نماینده با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی پیگیری می‌کند، تذکر می‌دهد،اما واقعیت این است که اجرای این طرح زیرساختی نیازمند همت ملی است و اگر همدلی مسوولان فارس و مجمع نمایندگان نباشد عملیاتی نخواهد شد که متاسفانه در حال حاضر این همدلی وجود ندارد.

نماینده مردم لار، اوز، خنج و گراش همچنین خاطرنشان کرد: ۴۲ سال از انقلاب گذشته است اما هنوز مردم ما آب ندارند، جاده ندارند در برخی نقاط برق و گاز هم ندارند! نمی دانم در این ۴۲ سال مسوولان ما خواب بوده‌اند که مردم ما هنوز به دنبال تامین نیازهای اولیه زندگی همچون آب هستند؟
حال باید دید این پیگیری‌ها و برنامه‌های اندیشیده شده و مشکلاتی که همچنان مردم را در تنگنا قرار داده است، مردم محروم این بخش را در گرمای تابستان به آب خواهد رساند!؟

گفتنی است بخش بیرم در فاصله ١٥٠کیلومتری مرکز شهرستان و ٣٦٠ کیلومتری مرکز استان با جمعیت تقریباً بیش از ١٦هزار نفری قرارگرفته و به علت کمبود شدید آب به «غیزانیه فارس» معروف شده است./فارس

انتهای پیام/ 

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان