کد خبر: ۱۴۱۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۳ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۹

بازسازی بازار قیصریه لار مراحل پایانی را سپری می‌کند

بازسازی بنای تاریخی بازار قیصریه لار با هزینه‌ای بالغ‌ بر 3 میلیارد ریال در حال تکمیل است و مراحل پایانی را طی می‌کند .
به گزارش شیرازه، بازار قیصریه شهر لار با قدمتی طولانی و معماری زیبا و کم‌نظیر، به‌عنوان قدیمی‌ترین بازار مسقف ایران شناخته می‌شود.

این بازار به لحاظ معماری از تلاقی دو راسته اصلی عمود بر هم تشکیل‌ شده که این دو راسته در بخش میانی به یک چهارسوق بسیار شکیل به یک گنبد می‌رسد.

بنا به گفته رئیس پایگاه تاریخی شهر لار، دارای چهار ورودی از سمت راسته‌ها است و اتصال این راسته‌ها با توجه به فضایی که در دل زمین ایجاد می‌شده، هوایی خنک و متبوع را به‌عنوان تجارتخانه لار در ادوار مختلف تاریخی ایفا می‌کرد.

بازار قیصریه شهر لار با گذشت زمان، دچار فرسودگی شده و اکنون برای چندمین بار مورد مرمت قرار گرفته است که بنا به اظهار کسبه فعال در این بازار باستانی در هنگام بارش بارندگی از سقف آن به ‌ویژه از بخش مرکزی و گنبدی شکل، آب داخل محوطه آن نفوذ می‌کند که ادامه این روند منجر به آسیب به ساختمان این اثر ارزشمند می‌شود.

کسبه و شهروندان لارستانی خواستار توجه بیشتر مسوولان به بازار قیصریه لارستان هستند و تقاضا دارند با هدایت مناسب روان‌آب‌ها در فضای پشت‌بام و اطراف بازار، جلوی تخریب و آسیب آن جلوگیری کنند.

از ۵ ماه پیش تاکنون کار مرمت بازار قیصریه شهر لار تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان فارس و لارستان آغاز شده است.

 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لارستان، مرمت چهارسوق بازار قیصریه شهر لار تا یک ماه آینده به اتمام می‌رسد، اظهار داشت: تاکنون برای این پروژه بالغ ‌بر ۳ میلیارد ریال هزینه شده است.

سیما علویه با اشاره به اینکه سبک‌سازی چهارسوق بازار با زدودن کاه و گل‌های اضافه صورت گرفته است، افزود: در ادامه کار کاه و گل کردن چهارسوق و آب چک‌ها انجام می‌گیرد.

به گزارش فارس، بازار قیصریه شهر لار در سال ۱۳۱۷ به شماره ۳۱۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و امید می‌رود علاوه بر بازسازی این اثر ارزشمند، زمینه رسیدگی به سایر ابنیه‌های تاریخی لارستان نظیر قلعه اژدهاپیکر، کاروانسراهای نو و گلشن، خانه‌های تاریخی و آب‌انبارهای این شهرستان نیز فراهم شود.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس
برچسب ها: شیرازه ، شیراز ، فارس
نظرات بینندگان