کد خبر: ۱۴۱۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹

روزهای کرونایی و جای خالی جلسات ویدیو کنفرانسی در فارس

شیوع ویروس کرونا دگرگونی‌ها و چالش‌های زیادی برای جامعه بشری ایجاد کرده است اما در نقطه مقابل، همه‌گیری این بیماری فرصت‌های جدیدی را در بهره‌گیری بیشتر از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی باز کرد، هرچند که به نظر می‌رسد استان فارس از این مواهب از جمله برپایی جلسات مجازی بی‌بهره است و کرونا نتوانسته‌ است موج جلسات سنتی در این استان را درهم شکند.
با آمدن کرونا، سبک زندگی مردم در نحوه معاشرت های خانوادگی و رفت و آمدهای اجتماعی به طور کامل تغییر کرده و هرچه ماندگاری این ویروس طولانی تر می‌شود سبک زندگی پا به مرحله جدیدتری می گذارد.
تکنولوژی های نوین ارتباطی در ۲ دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته بود اما کرونا به چرخه حرکت در مسیر توسعه شبکه های ارتباطی شتاب بخشید.
کرونا شرایط فعالیت بخش های مختلف را سخت و بسیاری از تجمع ها و گردهمایی ها و آیین های حضوری را تعطیل کرد اما در این میان تکنولوژی های نوین ارتباطی مانع قطع ارتباطات افراد در یک جامعه یا قشر شد و مردم با بهره گیری بیشتر از این تکنولوژی امورات خود را می گذرانند.
در سطح کلان کشور مشاهده می کنیم که رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری و برخی از وزیران و مدیران دستگاه های اجرایی ملی از طریق ارتباط ویدیو کنفرانس با بخش های مختلف جامعه در ارتباط هستند و تحولات را رصد و رهنمودها و نکات لازم را ارایه می کنند.
حتی افتتاح پروژه های عمرانی که در گذشته هزینه های سنگینی برای آن صورت می گرفت اکنون از طریق یک ارتباط ویدیو کنفرانسی به بهره برداری می رسد که با این شیوه هم در زمان و هم در اعتبارات صرفه جویی می‌شود و همچنین مردم از بستر فضای مجازی به شکل کامل‌تری از جزئیات این طرح‌ها قرار می‌گیرند.
دانشگاه ها و مدارس که به شبکه های اجتماعی و دیگر شبکه های ارتباطی نقل مکان کردند و تجربه جدیدی در حوزه تعلیم و تربیت آنلاین رقم خورد؛ هرچند که مشکلاتی به دلیل پایین بودن سواد استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی وجود داشت اما گامی رو به جلو در بهره گیری از تکنولوژی های نوین ارتباطی در حوزه آموزش بود.
هرچند در سطح ملی بهره گیری از تکنولوژی های نوین ارتباطی مورد توجه قرار گرفته اما به نظر می رسد در سطح استانی از جمله استان فارس جای خالی بهره گیری از این ظرفیت خالی است.
هنوز مدیرانی وجود دارند که نپذیرفته‌اند می‌توان نشست ها، تجمع ها و گردهمایی ها را به سبک جدید و با بهره گیری از ظرفیت تکنولوژی های نوین ارتباطی برگزار کرد و به دنبال فراهم کردن زیرساخت آن نرفتند.
در استان فارس فعالیت برخی از دستگاه های اجرایی با آمدن  کرونا متوقف شده و هنوز با گذشت حدود ۶ ماه از میهمانی کرونا پا به عرصه بهره گیری از دنیای جدید ارتباطی نگذاشتند.
از بین حدود ۱۵۰ دستگاه و نهاد استان فارس جز یک یا ۲ دستگاه اجرایی که به صورت آنلاین در طول این مدت نشست خبری با رسانه ها برگزار کردند مابقی دستگاه های اجرایی هنوز باور به بهره گیری از دنیای جدید ارتباطی ندارند و هنوز هم دعوتنامه‌های جلسات حضوری برای رسانه‌ها ارسال می شود.
هرچند در درون برخی از دستگاه های اجرایی استان از ظرفیت ویدیو کنفرانس در برقراری ارتباط با مدیران شهرستانی زیر مجموعه همان دستگاه استفاده شده است اما هنوز در حوزه ارتباط بین دستگاهی از دنیای جدید ارتباطی بهره ای گرفته نشده است و همچنان مثل سابق جلسات حضوری برگزار می شود.
هنوز هم بسیاری از جلسات مهم و ضروری و حتی غیرضروری استان به صورت حضوری برگزار می شود و تدبیری برای برگزاری آنلاین این جلسات اندیشیده نشده و این در شرایطی است که در برخی از جلسات پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی شود.
آنگونه که گفته می‌شود کرونا تا مدت زیادی دیگر میهمان ماست که در این شرایط به نظر می رسد ضرورت دارد مسوولان استان در بخش های مختلف هرچه سریعتر زیرساخت لازم برای بهره گیری از تکنولوژی های نوین ارتباطی در برگزاری جلسات، همایش ها و گردهمایی را در دستور کار قرار دهند.
حتی اگر کرونا هم نباشد با بهره گیری از ظرفیت برگزاری جلسات آنلاین در بسیاری امور از جمله زمان، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه‌های پذیرایی، هزینه‌های سوخت و غیره صرفه‌جویی می شود و از این رو، فرصت کرونا برای دگردیسی و تغییر در سبک کار و روش برگزاری جلسات را باید غنیمت شمرد.

براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت از شانزدهم تا ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی که یک هزار و ۱۴۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۲۲ هزار و ۵۶۷ نفر رسید.
 
سیماسادات لاری افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۸ هزار و ۱۳۲ نفر رسید.
 
سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: استان های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز و استان های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد نیز در وضعیت هشدار قرار دارند./ ایرنا
سجاد خسروانیان


نظرات بینندگان