کد خبر: ۱۴۱۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس مطرح کرد:

احصاء ۹۵۶ تخلف در ناوگان حمل و نقل عمومی به صورت کنترل لحظه ای سامانه سپهتن

مهندس سیاهپور از فعالیت بیش از 810 اتوبوس مسافربری استان فارس مجهز به سامانه سپهتن و شناسایی 956 مورد تخلف از طریق رصد و کنترل لحظه ای سامانه مذکور خبر داد.
به گزارش شیرازه، مهندس علیرضا سیاهپور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس با تشریح کارکرد "سامانه سپهتن” در سیستم حمل و نقل مسافربری فارس گفت: بیش از ۳۵۰۰ ناوگان شامل ۸۵۵ اتوبوس، ۱۲۰۰ مینی بوس و ۱۳۶۵ سواری کار جابجایی مسافر در استان را بر عهده دارند که از این تعداد بالغ بر ۸۱۰ اتوبوس مشغول فعالیت هستند .

وی ارتقاء بهره وری حمل و نقل عمومی کشور و استان فارس در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین افزایش ایمنی و ارتقاء سطح کنترل و پایش لحظه ای عملکرد ناوگان را از اهداف اصلی این سامانه دانست و اظهار داشت : از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه ، ۱۱۵۶۰ دستگاه اتوبوس از طریق سامانه سپهتن پایش و ۹۵۶ مورد تخلف عدول از مقررات ایمنی  شناسایی و تحت پیگیری قرار گرفته است  که این تخلفات شامل : رانندگی خارج از صورت وضعیت -رانندگی خارج از مسیر صورت وضعیت-رانندگی بیشتر از ساعت مجاز-رانندگی بدون کارت (گواهینامه)-دستکاری دستگاه سپهتن-دستکاری دوربین سامانه سپهتن-سرعت غیرمجاز-استراحت بین راهی کم و اخطار ایمنی می باشد.

مهندس سیاهپور با تاکید بر پیگیری تخلفات شناسایی شده از طریق سامانه سپهتن اظهار داشت:بر اساس قانون ، ۴۱ مورد از این تخلفات به کمیسیون ماده ۱۱ و هجده مورد تخلف به کمیسیون ماده ۱۲ جهت بررسی و برخورد با متخلفان ارسال شده است.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس این سیستم می تواند با کنترل سرعت و خطاهای حادثه ساز ، خطرات ناشی از تصادفات و سوانح را به شکل گسترده ای کاهش داده و نهایتا سلامتی و ایمنی رانندگان و سرنشینان را تضمین کند.

وی با اعلام اینکه استان فارس توانسته است رتبه نخست جابجایی مسافر از طریق حمل و نقل جاده ای را به خود اختصاص دهد گفت: در چهار ماهه نخست سال جاری ، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در قالب بیش از ۱۷۰ هزار سفر از مبدا استان به سایر نقاط کشور و از طریق ناوگان مسافربری جاده ای جابجا گردیده اند.

گفتنی است کلمه سپهتن مخفف «سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان» می باشد و علاوه بر کاهش تخلفات و حوادث رانندگی از مزایای ارزش افزوده این سامانه می توان به صرفه جویی در زمان سفر به علت عدم توقف در همه پاسگاه ها ، کاهش میزان مصرف سوخت خودروها، کنترل ناوگان توسط مالک و مدیران شرکت های حمل و نقل از طریق اپلیکیشن موبایل و وب ، محاسبه هوشمند و منصفانه ساعت رانندگی و… نیز اشاره کرد.

نظرات بینندگان