کد خبر: ۱۴۱۰۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۹

رنج ناتمام بی‌آبی در شیراز/ زیر ساخت موجود نیست

مردم نقاط مختلف شهر شیراز در روزهای گرم تابستان همچنان گرفتار بی‌آبی و قطع بی‌برنامه و بدون اطلاع‌رسانی آب هستند.

 کمبود و قطعی آب معضل همیشگی تابستان‌های شیراز بوده و هست، آن‌هم در شرایطی که به واسطه همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از شهروندان ساعات بیشتری را در خانه به سر می‌برند و مصرف آب و شست‌شو بیشتر شده است.

با تمام تمهیدات و تبلیغات مختلف در زمینه صرفه جویی در مصرف آب و سایر انرژی‌ها، صرفه‌جویی به رویه بسیاری از خانوارهای شیراز بدل شده اما هنوز هم شاهد اصراف در مصرف مایه حیات هستیم.

در یک ماهه اخیر بسیاری از شهروندان در نقاط مختلف شیراز از قطع آب بدون اطلاع قبلی و یا کم فشار بودن آب مصرفی گلایه داشتند که با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این معضل تمام نقاط شهر شیراز از معالی آباد تا شهرک میانرود، مرکز شهر و بلوار رحمت، بلوار مدرس تا بلوار سرداران را در بر گرفته است.

عوامل بسیاری در این کمبود آب نقش دارند که هر کدام به نحوی شریان آب در شیراز را می‌فشارد.

آبی برای صرفه جویی نیست

خانم طالبی از ساکنان بلوار تخت جمشید شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر، با گلایه از قطع آب در طول روز می‌گوید: مدتی است هر روز صبح تا ظهر یا آب قطع است یا فشار کمی دارد و عملاً فعالیت و انجام کارهای روزانه ما مختل شده است.

وی با اشاره به اینکه این کمبود آب با توجه به گرمای هوا و نیاز به شستشو مشکلات بسیاری را پیش آورده است، افزود: عملاً در طول روز امکان استفاده از کولر را نداریم و بسیاری از کارها را مجبوریم به صورت فشرده در عصر و شب انجام دهیم.

سجاد محمدی از ساکنان شهرک میانرود با انتقاد از عدم اطلاع رسانی در خصوص ساعات قطع آب، گفت: شکی نیست که شیراز با کمبود آب روبرو است و در تابستان با مشکل کم آبی روبرو هستیم اما این امر نباید باعث شود بدون اطلاع قبلی متوجه قطع آب شویم.

وی با اشاره به اینکه صرفه جویی در مصرف آب و تمامی انرژی‌ها وظیفه همه شهروندان است، افزود: متأسفانه بسیاری این موارد را رعایت نمی‌کنند و به این فکر نمی‌کنند که مصرف نادرستشان به بقیه فشار می‌آورد.

مشکل بی آبی و عدم اطلاع از قطعی آب

محمود صالحی از ساکنان مجتمع آپارتمانی در گلدشت معالی آباد با بیان اینکه در گرمای تابستان قطع بدون اطلاع قبلی آب اصلی‌ترین مشکل ساکنان مجتمع‌های آپارتمانی است، گفت: با اینکه آپارتمان محل سکونت ما از قبل دارای مخزن ذخیره و پمپ آب برای انتقال آب به طبقات بالایی بوده باز هم قطع مکرر آب باعث مشکلات مختلفی برای ساکنان شده است.

صالحی با اشاره به اینکه قطع ناگهانی آب در چند نوبت در هفته گذشته ذخیره آب مخزن را هم کاهش داده است، افزود: متأسفانه هیچ اطلاع رسانی در این زمینه نمی‌شود و آب از ساعت ۱۱ شب تا صبح قطع می‌شود.

وی با بیان اینکه در این گرما امکان استفاده از کولر وجود ندارد، عنوان کرد: حداقل اگر از زمان بندی قطع آب مطلع بودیم می‌توانستیم با ذخیره آب در خانه برای نیازهای ضروری اقدام کنیم اما متأسفانه بی خبر آب قطع می‌شود و مجبور به تهیه آب معدنی برای موارد ضروری هستیم.

خانم نظامی از دیگر ساکنان منطقه معالی آباد نیز ضمن تأیید این موضوع می‌گوید: متأسفانه از فاصله قطع آب تا نوبت بعدی مخازن مجتمع به حد کافی پر نمی‌شود و همیشه چند ساعت بعد از وصل شدن آب در شبکه اصلی آب در دسترس ساکنان طبقات بالاتر قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت توصیه‌های بهداشتی باید تمام مواد مصرفی قبل از جای گیری در خانه کاملاً شسته و ضدعفونی شود، افزود: با توجه به قطع ناگهانی آب ناچار به تهیه بیشتر مواد ضدعفونی و الکل شده‌ایم و برای پخت غذا هم باید آب معدنی تهیه کنیم.

زیرساخت‌های قدیمی و به روز نشده اصلی‌ترین مشکل تأمین آب شیراز

معاونت بهره برداری و توسعه آبفای شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مشکل اصلی کمبود آب شیراز، زیر ساخت‌های قدیمی و به روز نشده است، گفت: با تکمیل خط دوم سد درودزن بخش عمده‌ای از مشکلات آب شیراز حل می‌شود.

حسام خسروی در مورد قطع آب در برخی از مناطق شیراز اظهار داشت: تکمیل خط دوم انتقال آب از سد درودزن به مخازن معالی آباد با حجم ۳ هزار لیتر در ثانیه، مشکلات اصلی را حل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون خط دو به دو کوهک رسیده است، افزود: این طرح احتیاج به حمایت تمامی نمایندگان شیراز در مجلس، سازمان برنامه و بودجه و استانداری دارد تا با همکاری سازمان آب منطقه‌ای هرچه زودتر این امر محقق شود.

معاونت بهره برداری و توسعه آبفای شیراز با بیان اینکه به دلیل گسترش و رشد جمعیت در شیراز همچنین تراکم آپارتمان سازی در برخی از مناطق این افت فشار در فصل گرما طبیعی است، عنوان کرد: در گذشته پنج خانه توسط یک مسیر لوله تغذیه می شده است و امروز همان پنج خانه به پنج مجتمع ۲۰ واحدی تبدیل شدند که به دلیل زیر ساخت‌های ضعیف و قدیمی در مناطق مرکزی و پرجمعیت شهر دچار مشکل هستیم.

وی با بیان اینکه رشد کلانشهرها به صورت عمودی است، افزود: بسیاری از مجتمع‌های مسکونی در معالی آباد نیز چون در گذشته فشار متناسب آب داشتند به نصب مخزن اقدام نکرده‌اند و این امر در قطعی آب شرب یا کم فشار بودن آن نقش اساسی دارد.

بروز روزانه ۱۰ تا ۱۲ اتفاق در شبکه آبرسانی شیراز

خسروی با اشاره به اینکه در خطوط اصلی انتقال آب شهری به صورت میانگین روزانه ۱۰ تا ۱۲ اتفاق منجر به عملیات تعمیر و ترمیمی به صورت طبیعی وجود دارد، بیان کرد: بر اساس این اتفاقات نیز در برخی مناطق ناچار به بستن انشعاب اصلی و تعمیرات هستیم هرچند در برخی موارد ناچار به قطع آب برای تقسیم بهینه آب در تمام مناطق شیراز هستیم.

خسروی اظهار داشت: شیراز تنها شهری است که بر خلاف دیگر کلان شهرها ۸۰ درصد آب مصرفی خود را از طریق چاه‌ها و سفره‌های آب زیر زمینی تأمین می‌کند، این در حالی است که دیگر مناطق ۸۰ درصد آب مصرفی خود را از طریق سدها و آب‌های روان تأمین می‌کنند.

وی در مورد مشکلات ناشی از تخلیه سفره‌های زیر زمینی گفت: استخراج آب در شیراز در آهک صورت می‌گیرد چرا که برداشت آب در آبرفت باعث نشست زمین و مشکلات متعدد می‌شود، با این‌همه منابع زیر زمینی به عنوان میراث طبیعی باید در مواقع ضروری و برای آینده صرف شود.

خسروی با یادآوری اینکه از لحاظ کیفی نیز آب سدها به مراتب با کیفیت تر از آب چاه‌هاست، گفت: به دلیل روان بودن آب و اینکه آب سد در واقع از سرچشمه و آب برف کوه تأمین می‌شود از لحاظ کیفی نیز بهتر است.

افزایش ۱۳.۴ درصدی مصرف آب به دلیل شیوع کرونا در شیراز

معاونت بهره برداری و توسعه آبفای شیراز در مورد دیگر مشکلات و کمبود آب در شیراز افزود: متأسفانه پدیده کرونا نیز بسیار ما را تحت فشار قرار داد و مصرف ۶۳۰ هزار متر مکعب در شبانه روز به نسبت سال گذشته رشد ۱۳.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

خسروی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شیراز وجود دارد که اهالی آن تنها در پیک گرما در آن ساکن هستند، افزود: بسیاری از ساکنان این واحدهای مسکونی در مناطق جنوبی و گرمسیر استان‌های همجوار و شهرستان‌های فارس اقامت دارند و دقیقاً در تابستان و پیک مصرف در شیراز حضور دارند که این امر نیز به افزایش مصرف و کمبود آب منجر می‌شود.

منبع: مهر
برچسب ها: آب ، قطع آب ، آب قطع شیراز
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
علی اصغر کریمی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
0
در شیراز منابع آب و خاگ به هدر می رود.
به نام فضای سبز منابع اب و خاک صرف کاشت علف هرز - چمن کاری و درختان بی ثمر می شود.
فاضلاب شهری و قطار شهری به نام عمران و آبادی کار کردند اما واقعیت این است که منابع ذخیره آب شیراز توسط این دو طرح نسنجیده به هدر رفت و همجنان به هدر میرود.
امید است که مسئولین سازمان آب و جهاد کشاورزی و سایرین توجه فرمایند ا ن شاءالله