کد خبر: ۱۴۱۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
عدم برخورد با دیوارکشی های شبانه در «پسکوهک»؛

طبیعت خواری در روز روشن!/ دستور قلع و قمعی که اجرا نمی شود/ نهال کاری در محدوده دیوار کشی!!

حدود یک ماهی می شود که مردم منطقه «پسکوهک»، همچنان چشم انتظارند که آیا دوباره می توانند در محل تفریحی این منطقه که از سال ها پیش به صورت مجانی به گشت و گذار می پرداختند،بساط استراحت و شادی خود را پهن کنند یا نه؟
تفرجگاهی که همچنان به روی مردم بسته است/نهال کاری در محدوده دیوار کشی

به گزارش پایگاه تحلیلی -خبری"شیرازه"، چند وقت پیش کلیپی در فضای مجازی دست به دست می شد که نشان می داد در منطقه پسکوهک که در چند کیلومتری شیراز واقع شده برخی نورچشمی ها بدون مجوز تغییر کاربری بخش زیبایی از آن منطقه را شبانه دیوار کشیدند و بر در آن نیز قفل زدند.

افرادی که بدون اجازه قبلی و با هیچ توجیه منطقی این مکان را پاتوقی برای خوشگذرانی و اوقات فراغت خود در نظر گرفتند.جایی که تا چند وقت پیش صدای خنده های مردم از کوچک و بزرگ، پیر و جوان و زن و مرد گوش فلک را کر می کرد ،این روزها جز سکوت صدایی شنیده نمی شود.چراکه در منطقه تفریحی «پسکوهک» عده ای نورچشمی شبانه دور تا دور آن را دیوار کشیده و آنجا را به قرق خود درآوردند؛ نورچشمی هایی که به راحتی آب خوردن و با بی توجهی به قانون و بدون مجوز رسمی، خاک، درخت ،آب و کوه این مکان را تغییر کاربری دادند، همچنان در آنجا مسقر هستند.

احتمال فنس کشی منطقه تصرف شده «پسکوهک»
مهندس سیروسی، مدیر جهاد کشاورزی شیراز در گفت و گو با خبرنگار" شیرازه" با بیان این که هنوز مشخص نیست چه زمانی دیوار محدوده تغییر کاربری داده شده تخریب شود،گفت: چند روز پیش ما با اعضای شورای روستای «پسکوهک»جلسه ای داشتیه ایم، به افراد خاطی اخطار داده ایم و از آن ها هم تعهد گرفته ایم تا هرچه زودتر دیوار این محدوده را تخریب کنند اما صحبت برخی از اهالی محل این است که این موضوع مردمی می باشد و لازم است که نظر فرماندار، بخشدار ،سازمان آب هم بدانند.

وی با اشاره به این که از محیط بازدید شده و دستور قلع و قمع هم صادر شده،افزود: طبق نظر کارشناس حقوقی و نماینده دادستان این دیوارها باید تخریب شود و احتمال این که دیوار برداشته و بند کشی شود نیز وجود دارد.

آرمان کمالی،به عنوان کارشناس نیز با بیان این که این احتمال وجود دارد که مردم محلی مشکل را به صورت سازش و توافقی حل و فصل کنند تا این محدوده قلع و قمع انجام نشود،گفت:با توجه به این که دیوار گذاری بدون اخذ مجوز انجام گرفته به مسببان آن اخطار داده شده و اجازه قلع و قمع نیز صادر شده است.

وی افزود:با حضور مسئول حقوقی امور اراضی جهاد کشاورزی شیراز،معاونین محترم دادستانی، حاج آقا توانی و دکتر ابراهیمی از این مکان  بازدید و البته سند شش دانگ آن هم ارائه شده است.این زمین جزو مستثنیات پلاک منابع طبیعی بوده و عام المنفع می باشد، قرار بر این شده که جهت صیانت زمین و چشمه ای که در آنجا جاریست،فقط فنس کشی انجام شود چرا که برخی از مردم برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت به آنجا می روند.

نهال کاری در محدوده دیوار کشی
کمالی به مسائلی که این مکان را تهدید می کند اشاره کرد و ادامه داد:متاسفانه بعضی افراد زباله ها را در آنجا رها کرده و مسائل بهداشتی این محدوده را زیر پا می‌گذارند، از طرفی رفت و آمد ماشین ها و خودروها نیز موجب شده که زمین آنجا آسیب ببیند.
وی به نهال کاری در محدوده دیوار کشی اشاره کرد و با بیان این که فردی که دارای اراضی مستثنیات باشد و در آنجا محصول یا نهالی بکار می تواند آنجا را تحت مالکیت خود درآورد، افزود: هر چند که این محدوده از زمان‌های دور محل تفریح مردم بوده اما به خاطر این که درخت های مثمر نداشته نمی توان اطراف آن را فنس کشی کرد اما زمانی که در این محیط درختکاری و نهال کاری شود، می توان آنجا را حصار کشی و بند کشی نمود.

این کارشناس گفت:طبق صیانت جهاد‌کشاورزی موسوم به تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ و کاربری اراضی این اجازه را داریم که اگر زمین اجازه تغییر کاربری نداشته باشد می توان حق تخریب آن را گرفت.پیش از این مهندس سیروسی، مدیر جهاد کشاورزی شیراز گفت:این منطقه توسط نیروی انتظامی بررسی شده و اجازه قلع و قمع آن نیز صادر شده که سازمان آب و منابع طبیعی در این رابطه اعمال نظر فرموده اند،با این وجود این اراضی تصاحب شده مربوط به اراضی مستثنیات بوده و مجوز تغییر کاربری هم نداشته اند چرا که دیوار کشی کرده اند و آنجا را نیز مسدود نموده اند.
وی با تایید این که این افراد اجازه تغییر کاربری نداشته اند، افزود: قرار بر این شد که سازمان آب و منابع طبیعی در این رابطه اعمال نظر فرمایند،با این وجود این اراضی تصاحب شده مربوط به اراضی مستثنیات بوده و مجوز تغییر کاربری هم نداشته اند چرا که دیوار کشی کرده اند و آنجا را نیز مسدود نموده اند.

سیروسی با بیان این که قسمت محدودی از این منطقه به طور غیرمجاز دیوار کشی شده است،گفت: منطقه پسکوهک فقط 6 متر دیوار کشی غیرقانونی صورت گرفته و  مابقی مربوط به باغات می باشد.
-به هر ترتیب بر اساس فیلمی که در فضای مجازی انتشار یافته گویا این محدوده بیش از 6 متر دیوار کشی شده و بر درب آن قفل هم زده اند.در فیلم دیگر بعد از انتشار این کلیپ، مردم محلی نشان می دهند که هنوز دیوارکشی های غیرقانونی قلع و قمع و تخریب نشده است.

به گفته علی زارعی،کارشناس حقوقی و داور قضایی اگر تغییر کاربری بدون مجوز باشد باید دستور خلع ید و قلع و قمع آن را گرفت.وی ادامه داد:در صورتی که تصرف این افراد غاصبانه است، مکان جهت منافع عمومی و به عامه مردم اختصاص داشته و البته هیچ گونه مجوزی مبنی بر ساخت و ساز نیز وجود نداشته باشد، می بایست خلع ید انجام شود.

دکتر ابراهیمی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز هم با بیان این که مستثنیات جزو اراضی شخصی می باشد و شامل منابع ملی متصرف شده نیست،گفت:برای تغییر کاربری مستثنیات حتما باید مجوز آن از دستگاه های مربوطه اخذ شده باشد در غیر این صورت باید قلع و قمع شود.

وی افزود:اگر این تغییر کاربری قبل از سال ۷۰ باشد موردی ندارد، اما آنطور که در فیلم مشخص می باشد مربوط به همین روزها بوده و به مجوز تغییر کاربری از سوی کمیسیون اراضی جهاد نیاز دارد.

 برپایه این گزارش، تصرف اراضی ملی به هر شکلی غیر قانونی می باشد و لازم و ضروریست که مسئولین امر و متولیان اصلی برای پیگیری این مسئله قدم های جدی و موثرتری بردارند.

گفتنی است، به استناد قانون حفظ کاربری هرگونه ساخت و ساز در قالب فنس کشی، دیوار کشی، احداث ساختمان، احداث استخر، اتاق کارگری، پی کنی بدون اخذ مجوز قانونی از سازمان جهاد کشاورزی فارس ممنوع است. البته در سال گذشته به استناد قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی زیادی قلع و قمع و تخریب بنا‌های ساخته شده در اراضی کشاورزی صادر و اجرا شده است. چرا که وجود روستاهای خوش آب و هوا در دهستان‌ها و روستاهای اطراف شیراز سبب شده تا افرادی با تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ های منطقه به ساخت منزل مسکونی اقدام کنند که همکاری بیش از گذشته مردم با متولیان امر برای پیشگیری از این پدیده ضروری است.

این موضوع با وجود تمامی اقدام‌های نسبتا خوبی که در سال‌های اخیر از سوی مسوولان در پیشگیری و مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در روستاهای منطقه انجام شده  است به دلیل اهمیت موضوع هنوز کافی نیست و شاهد تداوم برخی سوء استفاده‌ها در این مورد هستیم. با این وجود،مردم اعتقاد دارند، برای پیشگیری عملی با پدیده تغییرکاربری اراضی کشاورزی برای ساخت و سازهای غیرمجاز باید همت و همکاری جدی بدون موازی‌کاری و چشم‌پوشی تا رسیدن به نتیجه مطلوب با جلب همکاری تمامی متولیان امر صورت گیرد.

به گفته برخی مردم محلی تا چند روز پیش با وجود پیگیری های مکرر اما کسی حاضر به پاسخگویی نبوده و این تصرف در قلب شهر آن ها جلوی چشم مسئولین صورت گرفته است.
گفتنی است،وقتی تمام یا بخشی از اراضی از سوی دولت ملی اعلام می‌شود، موضوع باید مطابق با تشریفات آگهی شود تا اگر کسی به موضوع معترض است، ظرف مهلت مقرر به ملی شدن این اراضی اعتراض کند. البته اعتراضات طبق ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداري از جنگل‌ها و مراتع كشور در کمیسیون ویژه‌ای که مطابق این ماده تشکیل می‌شود، رسیدگی شده و در خصوص آن حکم قطعی صادر می‌شود. کمیسیون موسوم به ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداري از جنگل‌ها و مراتع كشور یه مرجع رسیدگی اداری است که آرای آن از اعتبار قانونی و اجرایی برخوردار است.

نقشه‌های هوایی که توسط سازمان جغرافیایی گرفته می‌شود، مرز بین مستثنیات و اراضی ملی را مشخص کرده و نشان می‌دهد که در چه مناطقی، آثار کشت و زرع و ساختمان‌سازی وجود دارد و بر این اساس، در مناطقی که این آثار مشاهده شود، تصرفات مردم را مستثنیات و سایر موارد را اراضی منابع ملی می‌نامند.

منطقه پس کوهک شیراز منطقه خوش آب و هوایی است که از سال ها پیش تفرجگاه مردم محلی بوده است تا دمی در آنجا بنشینند و هوایی تازه کنند؛جایی که بعد از این تصاحب دیگر پرنده پر نمی زند و تا چشم کار می کند حتی در روزهای آخر هفته بازهم هیچ آدمیزادی در آنجا دیده نمی شود.
انتهای پیام/



برچسب ها: پسکوهک ، تفرجگاه ، شیراز
نظرات بینندگان