کد خبر: ۱۴۱۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
منشأ بوهای نامطبوع کمربندی شیراز کجاست؟

پاسکاری توپ بوی بد فاضلاب در زمین شرکت آبفا و شهرک صنعتی

مشکلات و مسائلی که در برخی مواقع مسئولین به هم پاسکاری می کنند و توپ آن را در زمین دیگری می اندازند.به گفته بعضی مردم محلی آن ها وقتی با شرکت آبفا صحبت می کنند یک جواب می شنوند و زمانی که مسئله را از جای دیگر جویا می شوند، پاسخ دیگری می گیرند.
به گزارش شیرازه؛ این روزها برخی افراد که در حاشیه شهر شیراز زندگی می کنند از بوی نامطبوع فاضلابی که روی اعصابشان است، گلایه می کنند؛ بویی منزجر کننده که این روزها در اواسط روز یعنی زمانی که هوا رو به گرمای بیشتری رفته، زیاد تر شده و با روش کردن کولرها و سیستم های خنک کننده هوای آلوده و نامطبوع بیشتری وارد خانه ها می شود.

 مشکلات فاضلاب و بوی نامطبوعی که گاهی در سطح شهر یا اطراف آن به مشام می رسد، برای شهروندان و ساکنین محل بسیار آزار دهنده بوده و حتی گاهی اختلال در انجام کارهای روزمره را نیز رقم می زند.

مشکلات و مسائلی که در برخی مواقع مسئولین به هم پاسکاری می کنند و توپ آن را در زمین دیگری می اندازند.به گفته بعضی مردم محلی آن ها وقتی با شرکت آبفا صحبت می کنند یک جواب می شنوند و زمانی که مسئله را از  شهرداری جویا می شوند، پاسخ دیگری می گیرند.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز: به ایجاد ۱۲۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب نیاز داریم/ بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه برای هر۱۵۰ کیلومتر
«مهندس بهمن بهروزی»،مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز با بیان این که یکی از بزرگترین پروژه های زیست محیطی جنوب کشور تصفیه خانه فاضلاب شیراز می باشد، با اشاره به فاضلاب های صنعتی گفت: در خصوص گلایه برخی افزاد برای بوی بد فاضلاب در ورودی «سلطان آباد» و اطراف دیگر شهرک ها، بنده به اتفاق همکاران به آنجا سر زدیم، علت این بو به فعالیت کارخانه های اطراف آنجا باز می گردد، این در حالیست که وظیفه شرکت آب و فاضلاب شیراز جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب خانگی است.
وی افزود:این بوی منزجر کننده ناشی از ورود فاضلاب های صنعتی به رودخانه از منطقه چنار راهدار تا ورودی روستای «سلطان آباد» می باشد که از سوی بسیاری از کارخانجات صنعتی وارد شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز با اشاره به این که فاضلاب کارخانه‌های صنعتی ارتباط چندانی با حوزه ما ندارد، افزود: به طور معمول شرکت های صنعتی و دیگر کارخانه ها خودشان تصفیه خانه احداث می کنند یک نمونه بارز آن هم شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز می باشد که به تازگی تصفیه خانه ای را احداث کرده تا با برنامه ریزی مناسب محیط آنجا را از آلودگی ها پاک کند.
وی با بیان این که در نظر داریم که تمامی مناطق شیراز و حتی شهر و روستاهای اطراف آن از تصفیه خانه برخوردار شود، ادامه داد:هر چند در برخی مناطق تاحدودی از بوی بد فاضلاب کاسته شده اما در حال راه ‌اندازی تصفیه خانه جدید نیز هستیم که البته تا دو سال آینده فعال می شود.

۱۰۰ هزار مترمکعب آب تمیز وارد تصفیه خانه ها می شود
بهروزی افزود: اگر بخواهیم این روزها برای برخی مناطق تصفیه‌خانه در نظر بگیریم جا و مکان کافی و مشخصی برای ورود فاضلاب وجود ندارد، البته در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب آب تمیز وارد تصفیه خانه می شود و هیچ بوی بدی از آن خارج نمی‌شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز بیان کرد:طبق مطالعات حدود سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب نیاز است که تاکنون پس از شهر شیراز به غیر از روستاهایی که به شیراز ملحق شده اند، ۲۴۰۰ کیلومتر آن را به اجرا در آورده ایم و ۱۲۰۰ کیلومتر آن باقی مانده است.

افزایش سالانه حدود ۲۵ هزار مشترک جدید بر آمار جمعیت
وی با بیان این که شیراز شهر مهاجر پذیر است، گفت: اگر بر جمعیت این کلانشهر افزوده نشود، این امکان وجود دارد که سالانه ۳۵۰ کیلومتر بر شبکه فاضلاب بیفزاییم اما باید این را هم در نظر بگیریم که شیراز یک شهر مهاجر پذیر است و بر اساس انشعاب هایی که صورت می پذیرد، سالانه حدود ۲۵ هزار مشترک جدید بر جمعیت پیشین افزوده می شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز با تاکید بر این که ایجاد شبکه فاضلاب در تمامی شهرک ها ضروریست،گفت:متاسفانه برخی مناطق اطراف شهر مثل وروی سلطان آباد،برخی شهرک ها از نظر ساخت و ساز،وضعیت مطلوبی ندارد و به ایجاد شبکه فاضلاب نیاز اساسی دارد. با این حال، اکثر مناطق در شهر شیراز از شبکه فاضلاب برخوردار است.

وی با بیان این که برای ایجاد و ساماندهی شبکه های فاضلاب،بخشی از مخارج را از اعتبار هزینه های جاری تامین کرده ایم،توضیح داد:حدود ۱۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در طول سال در شیراز اجرایی می‌شود که حداقل هزینه آن بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تمام می‌شود، دولت هم توانایی پرداخت آن را ندارد، به همین خاطر ما به سراغ سرمایه‌گذاران در بخش خصوصی رفته‌ایم که چند کلانشهر مثل مشهد، تهران و شیراز را در بر می گیرد.

بهروزی با اشاره به عملکرد مناسب شرکت آبفای شیراز ادامه داد: امید بر این است که حتی مناطق جنوبی نیز از شبکه فاضلاب برخوردار شوند، هر چند که در حیطه کار ما نبوده اما نه تنها در زمان کنونی بلکه در گذشته نیز پیگیر بوده ایم و با همکاری شهرداری ۱۰ پیمانکار را برای ساماندهی آنجا استخدام و  شبکه فاضلاب منطقه پنج را جمع آوری  نموده ایم.
وی ادامه داد: در حال حاضر هم ساماندهی شهرک والفجر، خیابان رشد و شهرک های فرهنگیان در دستور کار خود داریم، لذا همه تلاش ها بر این است که روزی فرا برسد که منطقه بدون شبکه فاضلاب وجود نداشته باشد و همگی به استقبال یک شهر تمیز به دور از آلودگی ها برویم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز با بیان این که بهره‌برداری از طرح تصفیه خانه دوم فاضلاب شیراز بزرگترین طرح  در جنوب کشور در سال‌های اخیر می باشد، گفت: با راه اندازی این طرح ۱۰۰ هزار متر مکعب آب در اختیار حوزه صنعت و کشاورزی قرار گرفت که تقریبا به ساماندهی وضعیت بیشتر فاضلاب ها انجامید.

ساماندهی فاضلاب با راه اندازی تصفیه خانه دوم شیراز
وی ادامه داد:پیش از راه اندازی طرح تصفیه خانه دوم شیراز همه فاضلاب های پایگاه هوایی، فرودگاه شیراز و بسیاری از فاضلاب های خانگی و شهری وارد رودخانه خشک و در نهایت  وارد دریاچه مهارلو می شد اما اکنون با شبکه گذاری و راه اندازی این تصفیه خانه هیچ فاضلاب سرگردانی در شیراز وجود ندارد.

بهروزی به مشکلات تامین آب در شیراز اشاره کرد و گفت: شیراز با سه میلیون و ۶۰ هزار نفر جمعیت شهری و ۱۸۶ هزار نفر جمعیت روستایی اطراف این کلان شهر، در مجموع ۷۵۶ هزار مشترک آب دارد و سالانه ۲۵ هزار مشترک جدید به این آمار افزوده می شود، این در حالیست که روزانه ۳۰ حادثه در خطوط توزیع آب شیراز رخ می دهد که رسیدگی به این حوادث نیازمند قطع آب و ترمیم شبکه فاضلاب می باشد؛بنابراین قطع موقت آب در برخی از مناطق امری بدیهی و منطقی است اما موضوع مهم این می باشد که با راه اندازی خط دوم انتقال آب به شیراز، این کلان شهر مانند سال‌های گذشته با قطع مداوم آب و اجرای برنامه جیره بندی مواجه نیست.
 
 ارتباطی به فعالیت کارخانه ها ندارد
مهندس زردشت، مدیرعامل جدید شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز نیز می گوید، این شهرک صنعتی از سال ها پیش تصفیه خانه داشته و هیچگاه بوی نامساعدی از آن متصاعد نشده است.
وی با اشاره به فاضلاب روباز در ورودی سلطان آباد افزود: در این منطقه متاسفانه فاضلاب رو بازی وجود دارد که آب های کثیف و آلوده شهری و ساکنین این محل به آنجا سرازیر می شود و ارتباطی هم به فعالیت کارخانه های آن اطراف ندارد.
زردشت بیان کرد:ایجاد تصفیه خانه در حیطه اختیارات شهرک صنعتی می باشد و وظیفه دارد پسماند کارخانجات را ساماندهی کند اما این فاضلاب از دور دست می آید و به صورت رودخانه،از حاشیه شهرک صنعتی عبور می کند. از طرفی فاضلاب شهری نیز به آن سرازیر شده که در نهایت راهی دریاچه مهارلو می شود.با این وجود،هر چند در حوزه اختیارات ما نیست اما ساماندهی آن را در نظر داریم.

آنطور که مهندس باصری، مدیرعامل سابق شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز می گوید، این شهرک صنعتی از سال ها پیش تصفیه خانه داشته و هیچگاه بوی نامساعدی از آن متصاعد نشده است.
 وی با اشاره به فاضلاب رو باز در ورودی سلطان آباد افزود: در این منطقه متاسفانه فاضلاب رو باز وجود دارد که آب های کثیف و آلوده شهری و ساکنین این محل به آنجا سرازیر می شود و ارتباطی هم به فعالیت کارخانه های آن اطراف ندارد.

به باور برخی کارشناسان نیز احداث و بهره‌برداري از تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب را مي‌توان به بخش خصوصي واگذار كرد.
برپایه این گزارش،امید بر این است که بوی بد فاضلاب نه تنها در اطراف شهرها بلکه در سطح شهر برای همیشه رخت بربندد چرا که این بوی نامطبوعی که در هوا منشتر می شود به هیچ وجه در شان و منزلت شهری تاریخی و فرهنگی با این همه شهرت و عظمت نیست. این مهم بر هیچکس پوشیده نیست که آلودگی آب کلانشهرها به دلیل نبود شبکه آب فاضلاب بوده و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود، نمی توان با اطمینان از سلامت آن سخنی به میان آورد.به هر روی،گاهي ديده شده که هر ارگاني به دنبال منافع خودش است و وقتي صحبت از کار و تامين مخارج مي‌شود ممکن است هيچ گونه احساس مسووليتی نکنند.

گفتنی است،منابع آب شيرين در جهان محدود و در معرض آلودگي است؛ رشد بي‌رويه جمعيت، آلودگي آب‌هاي سطحي و زيرزميني، توزيع نابرابر منابع آب و خشکسالي از عوامل موثر در بروز اين مشکل محسوب مي‌شوند و در اين شرايط استفاده از آب‌هاي بازيافتي حاصل از تصفيه استاندارد فاضلاب ضروري به نظر مي‌رسد.
طي چند سال اخير در بسياري از نقاط دنيا پيشرفت‌هاي فراواني در زمينه استفاده مجدد از فاضلاب‌ها صورت پذيرفته و مکزيک، فلسطين، آمريکا، ايتاليا، ژاپن، سنگاپور و آفريقاي جنوبي از جمله کشورهايي هستند که فاضلاب خود را تصفيه و براي مقاصد مختلف استفاده مي‌کنند.
با اين حال متاسفانه بايد گفت سالانه بیش از 30 ميليون تن فاضلاب تصفيه نشده به آب‌هاي داخلي و آزاد ايران سرازير مي‌شود. فاضلاب به داخل رودخانه‌ها و مسيل‌ها، تخليه شده و به مصرف کشاورزي مي‌رسد يا به درون سفره‌هاي آب زيرزميني نفوذ مي‌کند و در برخي نقاط ايران از فاضلاب خام به‌طورمستقيم براي کشاورزي استفاده مي‌شود. معمول‌ترين روش دفع فاضلاب در ايران چاه جاذب است و فاضلاب از اين چاه‌ها به آبخوان زيرزميني مي‌رسد بنابراين در برخي مناطق علايم آلودگي مشهود و منابع آب شيرين در معرض تهديد است.
انتهای پیام/

برچسب ها: آبفا ، سلطان آباد ، شیراز
نظرات بینندگان