کد خبر: ۱۴۱۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در آیین پایانی جشنواره مطبوعات:

شیوع کرونا باعث شد بخش بسیار بزرگی از فعالیت های فرهنگی، هنری و رسانه ای متوقف شود

سهرابی گفت: شیوع کرونا باعث شد بخش بسیار بزرگی از فعالیت های فرهنگی، هنری و رسانه ای متوقف و یا با تاخیر مواجه شود که این جشنواره هم از این قاعده مستثنی نبود.

به گزارش شیرازه به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس؛ «صابر سهرابی»، امروز (سه شنبه 21 مرداد) در مراسم اختتامیه جشنواره مطبوعات و رسانه های استان فارس که در تالار حافظ شیراز برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار، گفت: فراخوان سومین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری فارس در حالی سال گذشته توسط خانه مطبوعات استان در 2 بخش حرفه ای و ویژه منتشر شد که یکی از اهداف اصلی این رویداد رسانه ای، پرداختن به ابعاد گوناگون حادثه سیل فروردین ماه سال 98 بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: خوشبختانه این دوره از جشنواره با استقبال خوبی مواجه شد و بیش از 330 اثر در ژانرهای خبر، گزارش، مصاحبه، «یادداشت و سرمقاله»، عکس و صفحه آرایی به دبیرخانه رسید.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس اضافه کرد: دبیرخانه جشنواره با توجه به حساسیت های خاص داوری جشنواره های رسانه ای، ضمن احترام به همه پیشکسوتان و صاحبنظران عرصه رسانه های مکتوب، الکترونیک، دیداری و شنیداری، تصمیم گرفت که با همکاری دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت به انجام امور داوری اقدام کند تا کمترین شائبه ای در سلامت جشنواره ایجاد نشود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بر این اساس داوری بخش گزارش به «علی اکبر قاضی زاده»، از پیشکسوتان حوزه مطبوعات و مولف و مترجم چندین کتاب در زمینه روزنامه نگاری و گزارش نویسی سپرده شد، تاکید کرد: مسئولیت داوری بخش های خبر و مصاحبه به «احمد توکلی»، از روزنامه نگاران پرسابقه، نویسنده و مدرس دانشگاه واگذار شد.

وی با اشاره به اینکه آثار بخش صفحه آرایی و عکس جشنواره نیز توسط «محمود مختاریان» از پیشکسوتان صاحب نام مطبوعات کشور مورد داوری قرار گرفت، تاکید کرد: در نهایت بخش یادداشت و سرمقاله جشنواره را «مهرداد خلیلی» از فعالان رسانه ای و مدرس دانشگاه داوری کرد تا بخش مهمی از بار برگزاری جشنواره با تکیه بر تجربه، دانش و تخصص این گروه از اساتید از زمین برداشته شود.

وی با تاکید بر اینکه البته برنامه ریزی اولیه جشنواره به گونه ای بود که می خواستیم در آبان ماه سال گذشته مراسم اختتامیه را برگزار کنیم، اما به دلیل بروز برخی مشکلات، مراسم لغو به زمانی دیگری موکول شد، اظهار کرد: تلاش برای برگزازی جشنواره در آذرماه و بهمن ماه سال قبل نیز به دلایل پیش بینی نشده فایده نداشت و به همین دلیل برنامه ریزی برای برگزاری مراسم در اسفندماه در دستورکار قرار گرفت، اما به دلیل شیوع کرونا تا به امروز موفق به برگزاری مراسم نشدیم، هرچند 2 تلاش ناموفق دیگر برای برگزاری اختتامیه را در تیرماه امسال تجربه کردیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به هر حال شیوع کرونا باعث شد بخش بسیار بزرگی از فعالیت های فرهنگی، هنری و رسانه ای متوقف و یا با تاخیر مواجه شود که این جشنواره هم از این قاعده مستثنی نبود و ما امروز علی رغم میل باطنی مان امکان میزبانی از برگزیدگان جشنواره را نداشتیم، هرچند که این اتفاق به دلیل ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامت عزیزان رسانه ای اتفاق افتاده است، اضافه کرد: با این حال ذکر چند نکته ضروری است که به صورت تیتر وار به آنها اشاره می کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی اینکه هدف اصلی برگزاری جشنواره های اینچنینی در وهله اول این است که خبرنگاران، عکاسان خبری و سایر اصحاب رسانه نسبت به نقاط قوت و ضعف شناخت پیدا کنند، بنابراین جشنواره ها را می توان آوردگاه تجربه های شخصی روزنامه نگارانه و دانش و تجربه این حوزه به حساب آورد، تاکید کرد: نکته دوم ای است که با توجه به اظهارنظرهای هیئت داوران ضرورت دارد برای رفع نقاط ضعف و همچنین تقویت نقاط قوت اهالی رسانه استان برنامه ریزی و سازماندهی مناسبی انجام شود که در همین جا ضمن اعلام حمایت از برگزاری کارگاه های آموزشی و دانش افزایی به صورت آنلاین و بعد از کرونا به صورت حضوری، انتظار می رود فعالان رسانه ای استان در جهت دهی به افکار عمومی در جهت مصالح و منافع عموم مردم نقش جدی ترو پر رنگ تری داشه باشند.

سهرابی گفت: نباید فراموش کرد که این جشنواره با هدف هم افزایی ظرفیت های رسانه ای، بررسی آسیب ها و چالش های مهم استان در رسانه ها، ارایه راهکار برای آسیب ها و مشکلات موجود، بیان ظرفیت ها و جریان سازی رسانه ای به منظور ایجاد ارتباط موثر میان مردم و مسئولان برگزار شده است، بنابراین انتظار می رود فعالان رسانه استان در عمل به تعهدات حرفه ای خود جدی تر و در دست یافتن به این اهداف کوشاتر باشند.

وی اضافه کرد: باید به این نکته نیز اشاره کنم که مشارکت خبرگزاری ها،پایگاه های و رسانه ای خارج از شیراز در این دوره از جشنواره نسبت به دوره های قبل با رشد خوبی همراه بوده وتلاش ای لازم برای فراهم شدن زمینه حضورهمه فعالان رسانه ای استان در جنشواره انجام شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به اینکه جشنواره مطبوعات چندین حسن دارد، ادامه داد: ایجاد رقابت سالم فی مابین اصحاب قلم، فرهنگ و هنر استان یکی از این شاخص هاست و از طرف دیگر معرفی و شناسایی کسانی که واقعا در حوزه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه کار می کنند نیز شامل می شود.

سهرابی همچنین تشویق برگزیدگان جشنواره به درست نوشتن ومتعهد شدن به رسالت واقعی کار خویش و معرفی ظرفیتها و توانمندیهای حوزه مطبوعات استان و بلکه کشور را از دیگر حسن های جشنواره مطبوعات دانست و گفت: ایجاد انگیزه برای کسانی که قلم به دست هستند ولی در رقابت ها شرکت نمی کنند نیز در این راستا می توان برشمرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: جشنواره مطبوعات فرصتی برای رسانه هاست تا هر رسانه ای توانمندی خود را در حوزه های متفاوت عکاسی خبر، تیتر، مقاله و گزارش نشان دهد و اینجاست که مطبوعات برتر مشخص می شوند و باید دانست که رسالت مطبوعات آگاهی رسانیست و حضور پر رنگ و تاثیر گذار در حوزه اطلاع رسانی برای مردم و انتشار به موقع خبر توسط رسانه ها جای بسی خرسندی و تقدیر دارد.

بسمه تعالی

بیانیه هیئت داوران سومین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه‌های خبری استان فارس

جشنواره های مطبوعات اعم از ملی، منطقه ای و محلی رویدادی مبارک است که می تواند تاثیری چشمگیر در ارتقاء سطح روزنامه نگاری کشور داشته باشد.

استمرار این جشنواره ها اهمیتی مضاعف دارد، زیرا بیانگر وجود رویکردی دوراندیشانه نسبت به ارتقای کیفی تر رسانه‌های فعال در کشور است.

هیات داوران با بررسی بیش از ۳۲۰ اثر در بخش‌های مختلف سومین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه‌های خبری استان فارس، بر این باورند که کارهای ارائه شده نسبتا قابل قبول بوده است، هرچند با توجه به پیشینه و تنوع فرهنگی این استان، انتظار می‌رود کمیت آثار ارائه شده به ویژه در بخش‌هایی چون خبر، مصاحبه، مقاله و عکس فراتر از وضع موجود باشد.

متاسفانه در بیشتر آثار ارسالی غلط های املایی، ویرایشی و نگارشی مشاهده می شود که بیانگر کم توجهی همکاران ارجمند مطبوعاتی به پاسداشت زبان و ادب پارسی است.

در بخش خبر توجه بیش از پیش به اصول تنظیم حرفه ای، ارزش های خبری، ارائه سابقه و پیشینه در خبر، تیتر و اجزای آن و به ویژه اصول ضروری تنظیم لید توصیه می شود.

در بخش تیتر علاوه بر ضرورت رعایت اصول تیترنویسی و توجه بیشتر به اجزای تیتر، خلاقیت بیشتر می تواند در جذب حداکثری مخاطب نقش بسزایی ایفا کند.

بخش ویژه سومین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان فارس نیز خوشبختانه با نگاه ویژه به روزنامه‌نگاران همراه شده است.

در زمینه یادداشت بخش ویژه، توجه به ارکان مقاله نویسی، استفاده بجا از اجزای تیتر، پرهیز از پراکنده گویی و ارائه آمار و اطلاعات مرتبط از نکاتی است که باعث غنای بیش از پیش یادداشت‌ها می شود.

در بخش عکس دیده عکاسانه، نگاه خلاقانه، اثرگذاری تصویری و خلاقیت تصویری موج می زند، بطوری که می توان گفت رسانه های فارس با تصویر کاملاً متحول شده اند.

در بخش گرافیک شاهد دیدنی تر شدن مطبوعات فارس هستیم، با این حال در بخش صفحه آرایی نیاز به کار بیشتری داریم‌.

در مجموع نگاه دقیق تر به سوژه ها و پرداختن عمیق به جزئیات، تاکید بیشتر بر سوژه های محلی و بومی، پرهیز از کلی‌گویی و تطویل کلام، تاکید بر رعایت ایجاز، بیان مستند و به دور از حب و بغض مسائل و رعایت تکنیک های عرصه های مختلف روزنامه نگاری، اصولی هستند که رعایت آنها نقش بسزایی در اعتلای سطح آثار خواهد داشت.

برگزاری کلاس های آموزشی و دوره های روزنامه نگاری در قالب کارگاه های عملی آشنایی با سبک های جدید و آخرین تغییرات اصول حرفه‌ای حاکم بر رسانه های دنیا و نقد و بررسی آثار انتشار یافته در انجمن های تخصصی با حضور استادان و روزنامه‌نگاران باتجربه و توانا می‌تواند نقشی شایانی در ارتقای سطح حرفه‌ای همکاران روزنامه نگار داشته باشد.

هیئت داوران سومین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری فارس هر چند احتمال خطای سهوی در ارزیابی‌های خود را منتفی نمی داند، ولی با تمام توان کوشیده است در کمال بی طرفی و تنها با رعایت معیارهای علمی و حرفه ای، آثار برجسته را برگزیند، بدیهی است معرفی آثار برتر به معنای نادیده گرفتن امتیاز و ارزش سایر آثار نیست.

هیئت داوران سومین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان فارس

دکتر احمد توکلی، دکتر علی اکبر قاضی زاده، محمود مختاریان و مهرداد خلیلی

فهرست اسامی برگزیدگان سومین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان فارس /خرداد 99

*«بخش حرفه ای»

بخش/رتبه

شایسته تقدیر

سوم

دوم

اول

عکس

آقای محمدرضا دهداری از روزنامه خبرجنوب با عکس مردم فارس سنگ تمام گذاشتند

مشترکاً آقای رضا قادری از خبرگزاری ایرنا برای عکس کوچ بهاره عشایر فارس

و آقای علی محمد راد از هفته نامه شهرراز برای عکس شکوه سادگی

خانم فاطمه مداح از خبرگزاری برنا عکس با عنوان کوچ عشایر

آقای امید منوچهری از پایگاه خبری آبان پرس

عکس با عنوان مرگ در یک قدمیِ سلفی با سیلاب

صفحه آرایی

خانم اسماء یداللهی

از روزنامه خبر جنوب

خانم مریم نوذری از روزنامه شیراز نوین

آقای مجید فرهمندی از

دوهفته نامه استهبانی دیگر

آقای نادر تیموری از روزنامه خبر جنوب

گزارش

خانم نجمه اشرفی

از خبرگزاری فارس

چراغ راهنمای ستاره های کشوری فارس برای رویش های جدید در ادبیات پایداری

مشترکاً خانم سهیلا رفیعی نژاد

از روزنامه خبر جنوب

با گزارش شوق شنیدن

و

آقای سجاد خسروانیان

از خبرگزاری ایرنا

با گزارش کوچ غمناک نخبگان فارس

آقای سید غیاث ملک حسینی

از روزنامه خبر جنوب

برای گزارش

از پارکینگ تا پردیس

مشترکاً به خانم الهام پورحسین از خبرگزاری صداوسیما برای گزارش سوختی که زیرآبی می رود و

آقای محمدحسین نیکوپور از خبرگزاری مهر برای گزارش شیرازی ها مسئولین و سلبریتی ها را

غافلگیر کردند

بخش/رتبه

شایسته تقدیر

سوم

دوم

اول

مصاحبه

***

***

***

***

***

***

***

***

خبر

آقای علی شاهسون از خبرگزاری تسنیم با خبر: بالابرها در شیراز به قتاله تبدیل شده اند

خانم محبوبه ناصری از هفته نامه نی ریزان باخبر: 69 درصد کارآفرینان نی ریزی پشت سد وام

آقای محمدرضا نسب عبداللهی

از پایگاه خبری آبان پرس با خبر: نابودی 89 هزار هکتار از جنگل های فارس

آقای حسن دهقان از خبرگزاری ایبنا (کتاب ایران سرپرستی فارس) با خبر: کتابفروشان شیرازی در روز کتابگردی غافلگیر شدند

سرمقاله و یادداشت

***

آقای وحید حاج سعیدی
از هفته نامه صبح پارس

عنوان مطلب: پویش صاحبخانه خوب یا مالیات چی خوب؟

آقای سید احمد نجفی ازخبرگزاری ایرنا عنوان مطلب: ثبت جهانی آثار پاسارگاد، ماموریت پیش رو

آقای احسان اکبرپور

از هفته نامه شهرراز

عنوان یادداشت: محورشهر،

انسان است

تیتر

آقای وحیدحاج سعیدی

از پایگاه خبری هورگان

با تیتر:

رویاهای کودکانه در انتظار تصمیمات مردانه

خانم لیلا غضنفری

از روزنامه سبحان

با تیتر:

قیمت هایی که سیب زمینی را هوایی کرده است

آقای محمدامین افشارپور

از خبرگزاری ایرنا

با تیتر:

این همه کل کل، برای نصب دکل

آقای سید غیاث ملک حسینی
از روزنامه خبر جنوب

با تیتر:

10 سال «شکیبایی» از دوری «خسرو»

فهرست اسامی برگزیدگان سومین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان فارس / خرداد99

*«بخش ویژه»

رتبه

بخش

شایسته تقدیر

سوم

دوم

اول

سرمقاله و یادداشت

***

سعیدرضا امیرآبادی

از روزنامه شیراز نوین

عنوان مطلب: ازطاووس تا گودزیلا

اسماعیل عسلی

از روزنامه عصر مردم
عنوان مطلب: شیراز 1410

***

مصاحبه

خانم سمیرا مردانی از خبرگزاری فارس برای مصاحبه با عنوان دردنوشته ای از زبان یک زن کارتن خواب در شیراز

خانم مریم مرادی از روزنامه افسانه

برای مصاحبه

همبستگی تقویت شد، اما امنیت روانی شیرازآسیب دید

***

***

گزارش

آقای غلامرضا مالک زاده از خبرگزاری ایرنا برای گزارش صدای پای طبیعت

مشترکاً سمیرا متین نژاد از خبرگزاری ایرنا برای گزارش در وادی فراموشان و خانم فاطمه ایزدی از روزنامه خبرجنوب برای گزارش ماجرای کوچ تلخ یک خانواده سه نفره در سیل دروازه قرآن

آقای حسن دهقان از ماهنامه مهرگان صبا

برای گزارش میدان داری فرهنگ برای رفع محرومیت از حاشیه شیراز

آقای محمدامین افشار پور از خبرگزاری ایرنا برای گزارش

نوای محرومیت

از این سرنا شنیده می شود

عکس

آقای مهدی آراسته

از روزنامه خبر جنوب

عکس با عنوان سیل سعدی

***

آقای محمدهادی خسروی

از خبرگزاری میزان

عکس با عنوان

سیل در شیراز

آقای محمدرضا فربود

از خبرگزاری فارس

عکس با عنوان

چهل سالگی انقلاب


آیین پایانی جشنواره مطبوعات/ عکس: علی روزیطلب
آیین پایانی جشنواره مطبوعات/ عکس: علی روزیطلب
آیین پایانی جشنواره مطبوعات/ عکس: علی روزیطلب
آیین پایانی جشنواره مطبوعات/ عکس: علی روزیطلب
آیین پایانی جشنواره مطبوعات/ عکس: علی روزیطلب
آیین پایانی جشنواره مطبوعات/ عکس: علی روزیطلب

نظرات بینندگان