کد خبر: ۱۴۱۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۸ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۹

فعالیت ۶۳۸ تعاونی بانوان در استان فارس

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس از فعالیت ۶۳۸ تعاونی بانوان با اشتغال ۶ هزار و ۸۴۰ نفر در استان خبر داد.
سهراب مختاری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس گفت: ۶۳۸ تعاونی بانوان در استان با اعضای ۵ هزار و ۷۱۷ نفری، اشتغالزایی ۶ هزار و ۸۴۰ نفری و سرمایه گذاری ۱۱۸ میلیارد و ۳۵۱ میلیون و ۸۹۶ هزار ریالی در حال فعالیت است.

او با بیان این که تعاونی‌ها بهترین بستر برای توسعه کارآفرینی و اشتغال زنان و حمایت از سرمایه ایرانی و تولید ملی است، افزود: فراهم کردن امکان مشارکت آحاد مختلف جامعه به ویژه زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال کشور در تمام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی یکی از اهداف و کارکرد‌های اساسی تعاونی‌ها برای دستیابی به توسعه همه‌جانبه و پایدار کشور است و به‌طور حتم با مشارکت همه بخش‌ها و آحاد مردم، بستر سرمایه‌گذاری در جهت تولید فراهم می‌شود.

مختاری افزود: طی یک دهه گذشته تعاونی‌های بسیاری تحت عنوان تعاونی زنان در استان تاسیس و با استقبال خوبی همراه شدند که این تعاونی‌ها در گرایش‌های مختلفی اعم از تولیدی، توزیعی و خدماتی فعالیت دارند؛ به طوری که عمده تولیدات آن‌ها در حوزه‌های خدمات، صنایع غذایی، صنایع دستی، گلیم و فرش دستباف و کشاورزی است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس با اشاره به فعالیت ۱۰هزار تعاونی بانوان در کشور، ادامه داد: از این تعداد ۶۳۸ تعاونی بانوان با اعضای ۵۷۱۷نفرذدر استان فارس فعالیت دارند که از این تعداد ۳۷۹ تعاونی از سال ۹۲ به بعد با ۳۱۰۳عضو و اشتغال ۴۷۰ نفری تشکیل شده است.

مختاری به اقدامات حمایتی این اداره کل از تعاونی زنان اشاره کرد و افزود: به ۹تعاونی زنان سرپرست خانواده مبلغ ۹۰۰میلیون ریال و با اشتغال ۶۳ نفر به عنوان کمک بلاعوض جهت توسعه و مواد اولیه پرداخت و به ۴تعاونی زنان که در زمینه تولید محصولات بهداشتی (ماسک، البسه بیمارستانی، الکل، دستکش و مواد شوینده و..) فعالیت داشتند نیز مبلغ ۶۶۲میلیون ریال و با اشتغال ۶۳ نفر به عنوان کمک بلاعوض جهت توسعه و مواد اولیه پرداخت شده است.

او با بیان اینکه ۳۱ تعاونی بانوان برای اخذ تسهیلات به مبلغ ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال برای توسعه تعاونی‌های مذکور با اشتغال ۶۰۲نفر به بانک توسعه تعاون استان معرفی شدند، گفت: معرفی ۵ تعاونی زنان برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه به مبلغ ۱۰۰۰میلیون ریال و اشتغال ۳۵ نفر به بانک توسعه تعاون بوده است.

اشتغالزایی ۴هزار نفری با راه‌اندازی کارگاه‌ها
او تاسیس و راه‌اندازی تعاونی‌های بانوان را گام موثری در راستای توسعه اقتصاد به ویژه اقتصاد خانواده دانست وگفت: با توجه به اهمیت جایگاه زنان در اشتغال و کارآفرینی، ایجاد و تقویت تعاونی‌های بانوان موجب می‌شود تا زنان در کنار مردان به تولید سرمایه و ارائه خدمات اجتماعی، اقتصادی و سایر فعالیت‌ها بپردازند. درصورتی که جامعه زنان جویای کار با مزایای فعالیت‌های گروهی و کار جمعی آشنا و دستگاه‌ها به اجرای مزایای قانون بخش تعاون ملزم شوند، جهش اقتصادی در حوزه زنان و اشتغال پایدار به وجود خواهد آمد.

مختاری ادامه داد: ۲ هزار و ۱۶۶ کارگاه در سال ۹۸ از اعتبارات مشاغل خانگی به صورت پشتیبان و مستقل، اشتغال پایدار روستایی و اشتغال فراگیر و شرکت‌های تعاونی زنان تسهیلات دریافت و راه‌اندازی شده که زمینه اشتغالزایی برای ۳ هزار و ۹۵۲ نفر را فراهم کرده است.

او عنوان کرد: کارگاه‌های دریافت کننده تسهیلات به ترتیب شامل شرکت تعاونی زنان با ۱۴ طرح و اشتغالزایی ۱۴۰ نفر، مشاغل خانگی به صورت مستقل ۵۹۵ با اشتغال ۵۹۵ و پشتیبان ۱۳ طرح و اشتغال ۱۰۴ نفر، اشتغال پایدار روستایی ۱۴۹۳ طرح با اشتغال ۲۶۲۸ نفر و فراگیر نیز با ۵۱ طرح و اشتغالزایی ۴۸۵ نفر می‌شود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس به موانع پیش روی تعاونی‌های زنان هم اشاره و اظهار کرد: نبود نقدینگی یکی از مشکلات عمده تعاونی‌های زنان است، اما حمایت بانک‌ها در اختصاص وام و تسهیلات ارزان قیمت به بقاء و ماندگاری آن‌ها در بازار کمک می‌کند.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان