کد خبر: ۱۴۱۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
گزارش شیرازه از پدیده پول فروشی در فارس؛

لمس محرومیت و نداری عصرحجری ها در دوره تکنولوژی و ارتباطات

نبود دستگاه عابر بانک و خط تلفن ثابت مشکلات عدیده ای را برای برخی روستاهای فارس رقم زده، آن ها مجبور هستند که برای انتقال یا دریافت وجه، باید انتخاب کنند که مسافتی حدود 200 کیلومتر را در برف و بوران و در هوای آتشین تابستان طی کنند یا این که به پدیده پول فروشی تن در دهند و به ازای پولی که دریافت می کنند مقداری هم بپردازند؛ مثلا اگر به یک میلیون پول نیاز دارند در ازای هر 50 هزار تومان باید 5 هزار تومان پر داخت کنند به این ترتیب برای دریافت یک میلیون تومان باید حدود 100 هزار تومان هزینه کرده و پول را خریداری کنند.
به گزارش پایگاه تحلیلی-خبری "شیرازه"،با این که از سال ها پیش خط تلفن در بسیاری از روستاهای فارس راه اندازی شده، اما هنوز برخی روستاهای فارس از نبود تلفن ثابت رنج می برند. به یاد داریم که حدود نیم قرن پیش تلفن های قرقره ای و نوستالوژیک وجود داشت و با انگشت شماره های آن را می چرخاندند تا شماره تلفن مورد نظر گرفته و ارتباط برقررا شود؛ حال وقتی دیده یا شنیده می شود که فلان روستا هنوز از داشتن تلفن ثابت بی بهره است، آدمی را به یاد آن روزهای دور و دراز می اندازد و خاطرات آن زمان را در ذهن زنده می کند.
این روزها دنیا خصوصا کشورهای توسعه یافته به سمت اینترنتی شدن رفته، موهبتی که پایه و اساس آن را وجود تلفن شکل می دهد، ما در عصر ارتباطات زندگی می کنیم؛ عصری که پیش پا افتاده ترین امکان آن وجود همین تلفن ثابت و برخورداری از مزایای آن می باشد،وسیله ای که بعد از نیم قرن هنوز بعضی مردم روستا خواب آن را هم نمی بینند؛امکانی ابتدایی و پیش پا افتاده ای که به گفته برخی مسئولان به خاطر ناامنی یا نبود بودجه کافی در اما و اگرها برجا مانده است.
مردمی که خواب تلفن ثابت و عابربانک را هم نمی بینند/مزه محرومیت و نداری عصر حجری ها در دوره تکنولوژی و ارتباطات
جمعیت 7 هزار نفری که با «خط برره ای» سر می کنند!
از نمونه های بارز این روستاها، روستایی به نام «درز و سایبان» از توابع مرکزی شهرستان لارستان در استان فارس می باشد که با وجود جمعیت حدود 7 هزار نفری همچنان از داشتن یک تلفن ثابت محروم مانده و مردمانش از خط بره ره ای استفاده می کنند.
مردمی که بیشتر شغل کشاورزی را بر عهده دارند، از جمعیتی بالای 6800 نفر برخوردارند که با وجود پیگری های مداوم اما همچنان محکوم به استفاده از خط بره ره ای هستند.

حدود200 کیلومتر مسافت برای دریافت وجه
نبود دستگاه عابر بانک و خط تلفن ثابت مشکلات عدیده ای را برای آن ها رقم زده، آن ها مجبور هستند که برای انتقال وجه یا دریافت وجه،مسافتی حدود 200 کیلومتر را در برف و بوران و در هوای آتشین تابستان طی کنند یا این که به پدیده پول فروشی تن در دهند و به ازای پولی که دریافت می کنند مقداری هم بپردازند؛مثلا اگر به یک میلیون پول نیاز دارند در ازای هر 50 هزار تومان باید 5 هزار تومان پر داخت کنند به این ترتیب برای دریافت یک میلیون تومان باید حدود 100 هزار تومان هزینه کرده و پول را خریداری کنند.
مردمی که خواب تلفن ثابت و عابربانک را هم نمی بینند/مزه محرومیت و نداری عصر حجری ها در دوره تکنولوژی و ارتباطات
سوختن مردم «چنارسوخته» در نبود عابر بانک
محمد پور، دهیار روستای «دنیان» در بخش کردیان جهرم در گفت و گو با خبرنگار "شیرازه" با بیان این که دمای هوا این روستا در تابستان به بالای ۴۰ درجه می رود، گفت: متاسفانه در این روستا و روستای «چنارسوخته» که در این نزدیکی است،هیچ عابربانکی وجود ندارد،مردم مجبور هستند که برای هر نوع کار بانکی با وجود راه های ناهمواره و نبود پل، هوای داغ تابستان را تحمل کرده و در اوج گرما یک روز کامل را برای تهیه پول نقد وقت خود را تلف کنند.

وی افزود:روستای چنارسوخته بالای ۶۰۰ نفر جمعیت دارد و مردم با نبود دستگاه عابر بانک مجبور هستند که در هوای سرد در روزهای بارانی و برفی و بارانی و روزهایی که دمای هوا بالای ۴۰ درجه است، ۲۰ کیلومتر را طی کنند تا به شهر برسند.
محمد پور با بیان این که مردم این شهر همچنان در انتظار خط تلفن ثابت هستند و درخواست نصب عابر بانک دارند، ادامه داد:ما می‌توانیم برای رفع مسائل امنیتی یک خانه را به این دستگاه مجهز کنیم و برای آن نگهبان بگذاریم تا مردم مجبور نباشند این همه سختی را تحمل کنند.وی با اشاره به این که به تازگی در دو روستای این بخش یک عابربانک نصب شده، بیان کرد:تنها در دو تا از روستاهای ما مثل «علویه» و« موسویه» عابربانک وجود دارد، اما روستاهایی مثل «گلدامچه،«یوسف آباد»،«هورموج»،«چدرویه»،«دنیان» و غیره هیچ دستگاه عابربانک و حتی تلفن ثابت وجود ندارد.

محمد صادقی،بخشدار«کوهمره» نیز با ابراز تاسف از نبود دستگاه های عابربانک گفت: روستاهای پرجمعیتی مثل«ابوالحیات» و «گرگدان» بالای ۴۰۰ نفر خانوار هستند اما برای انتقال پول گرفتن وجه دچار مشکل می شوند چرا که انبار مالی ما که خصوصی است در اکثر مواقع خراب می باشد و آن ها مجبورند به «چنارشاهیجان» بروند.
مردمی که خواب تلفن ثابت و عابربانک را هم نمی بینند/مزه محرومیت و نداری عصر حجری ها در دوره تکنولوژی و ارتباطات
خطرات جانی و مالی علاوه بر اتلاف وقت
وی افزود:روستاهای این بخش هیچ یک، حتی یک دستگاه عابربانک ندارند، برای مردم خیلی سخت است که به خاطر پول نقد بخواهند بیش از ۲۰ کیلومتر را در این گرما تابستان بروند و بیایند، آن ها گاهی مجبورند هر روز این مسافت را طی کنند.به گفته ساکنین این روستاها، حدود سه یا چهار نفر از مردم و کسبه منطقه به صورت روزانه مجبورند که برای تهیه پول نقد بالای 4 و 5 میلیون تومانی با این جاده های ناهموار،خطرناک و ناامن راهی شهرها شوند.کاری مشقت بار و پرریسک که علاوه بر مسائل امنیتی برایشان هزینه بردار و زمان بر است.

گفته می شود،بیش از 15 روستای منطقه لارستان باید حدود 160 کیلومتر را با در نظر گرفتن مشقت‌ها و هزینه‌ها طی کنند یا اینکه به ازای پرداخت مبلغی، پول را از فروشندگان پول خریداری نمایند.البته ررفقدان بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز، عده‌ای نیز به صورت بانک‌های سیار در آمده‌اند، این در حالیست که خود این افراد، نرخ کارمزدشان را تعیین می‌کنند و هیچ گونه نظارتی بر عملکرد آن ها وجود ندارد.
به گفته یکی از دهیاران این منطقه، مسئولان به بهانه‌های مختلفی مثل گردش مالی پایین و نبود امنیت به آن ها مجوز تاسیس شعبه یا نصب دستگاه عابربانک نمی دهند.
وی با اشاره به کاسبی جدید برخی ها افزود: مردم مجبور هستند که برای دریافت نقدینگی به مغازه‌ها مراجعه کنند و با هر بار کشیدن کارت، کارمزد سه تا چهار هزار تومانی پرداخت کنند، به طور مثال اگر 100هزار تومان نقد بخواهیم مغازه‌دار 104 هزار تومان از کارت ما کم می‌کند.

«کریم ریگی زادگان»، رئیس اداره امور شعب استان فارس هم در گفت و گو با خبرنگار "شیرازه" در پاسخ به این پرسش که چرا تعداد زیادی از روستاها از داشتن دستگاه عابربانک محروم هستند،با بیان این که به دلیل مسائل امنیتی از نصب دستگاه های خودپرداز در بعضی روستاها جلوگیری می شود،گفت:از آنجایی که تعدادی از روستاها جمعیت چندانی ندارد و البته مسائل امنیتی مثل سرقت و اخاذی از دستگاه های خودپرداز یا  ATM  وجود دارد، این نوع دستگاه ها در این مکان ها نصب نمی شود اما با این وجود در نظر داریم که با  ایجاد و برقراری مسائل امنیتی در تمامی روستاها این نیازها را تامین نماییم تا مردم دسترسی بیشری به امکانات لازم داشته باشند و مجبور نشوند که برای نقد کردن موجودی های خود چندین کیلومتر را طی کنند.
مردمی که خواب تلفن ثابت و عابربانک را هم نمی بینند/مزه محرومیت و نداری عصر حجری ها در دوره تکنولوژی و ارتباطات
 یکی از مسئولان روابط عمومی سرپرستی بانک کشاورزی نیز پیش از این با اشاره به نبود سودآوری در این روستاها گفته بود، «بانک کشاورزی یا هر بانک دیگری که بخواهد اقدام به تاسیس شعبه کند، باید براساس مجوزی که اداره نظارت بر شعب بانک مرکزی صادر می‌کند، چنین فعالیتی را صورت دهد.بر این اساس بانک مرکزی با توجه به پارامترهایی مانند بعد جغرافیایی، وضعیت امنیتی، جمعیت، میزان سودآوری و... مجوز تاسیس شعب را صادر می‌کند. چرا که تاسیس یک شعبه بانک به تعداد مشخصی نیرو، صرف هزینه، تجهیزات، مکان مناسب و تامین امنیت نیاز دارد. لذا قطعا در مناطق مذکور، محدودیت‌ها و معذوریت‌هایی وجود داشته که منجر به عدم نصب دستگاه خودپرداز یا عدم تاسیس شعب بانک یا در این روستا شده است.»

برپایه این گزارش، محرومیت و نبود امکانات لازم در برخی روستاها با زندگی مردمانش عجین شده و سال‌هاست که آن ها طعم محرومیت و نداری را مزه مزه می کنند.مردمانی که در عصر ارتباطات و تکنولوژی به مانند عصر حجر زندگی می کنند و از امکانات ابتدایی و پیش پا افتاده محروم هستند. تا جایی که حجت‌الاسلام مختار موسوی، امام جمعه شهر لار از تعبیر « انباشته شده» برای مشکلات این منطقه استفاده می‌کند. وی در بازدیدی که به همراه مسئولان شهرستان از این منطقه داشته، درز و سایبان را جزو محروم‌ترین نقاط کشور می‌داند که مسئولان باید برای حل مشکلات آنها اقدامات جدی انجام دهند. به گفته موسوی، از آنجا که بودجه‌های دولتی نمی‌تواند برای حل این مشکلات کافی باشد خیران نیز باید در این عرصه ورود کنند.با این همه تاش دهیاران و مسئولین این منطقه نیز تا به امروز به جایی نرسیده است.

گفتنی است،با پیشرفت و توسعه فن‌آوری اطلاعات و گسترش بازارهای پولی و بانکی و مالی این وضعیت علاوه بر تسهیل در امور جاری مشتریان، موجب وفاداری آنان به بانک‌های طرف معامله خود شده و... این به‌ نوبه خود باعث ایجاد و جایگزینی روش‌های قدیمی و سنتی، به جای روش‌های جدید در بانک‌ها شده، به‌طوری‌که بانکداری سنتی را به‌صورت بانکداری الکترونیک متحول و دگرگون کرده است. با رشد و افزایش روز به روز تعداد معاملات و حجم مبادلات و نیاز بازارهای مالی و پولی، حضور بانک‌ها جهت نقل و انتقال وجوه و تامین منابع و مبالغ ریالی و ارزی موجب گردیده بانکداری بین‌المللی و حتی داخلی به سوی بانکداری الکترونیکی سوق داده شده و تمام امور مربوطه بادقت و سرعت زیاد و به صورت ماشینی انجام پذیرد.پیش‌زمینه این فن‌آوری و بانکداری الکترونیکی بسترسازی‌هایی همچون تجهیز بانک‌ها به ابزار و تجهیزات لازم و آموزش پرسنل و حتی مشتریان برای استفاده از این امکانات موجود برای تسهیل در امور و فرهنگ‌سازی به‌منظور آگاه کردن عموم مردم است.

با آغاز به‌کارگیری بانک‌ها از بانکداری نوین، بانک‌ها به‌مرور مجهز به دستگاه‌های ATM و Pinpad و POS و... شدند و بر طبق اخبار موجود بانک سپه اولین بانک ایرانی بوده که موفق به نصب دستگاه عابربانک و صدور کارت الکترونیکی در سیستم بانکی شده و بانک ملی اولین بانکی بوده که دستگاه POS را در فروشگاه‌ها و مراکز خرید نصب کرده است.
در حال حاضر در سیستم بانکداری دولتی، بانک صادرات در میان بانک‌های تجاری و بانک کشاورزی در میان بانک‌های تخصصی و بانک اقتصاد نوین در بین بانک‌های خصوصی بیشترین دستگاه پایانه فروش یا به اصطلاح p.o.s یا point of sale را دارا هستند. راه‌اندازی دستگاه‌های POS به‌گونه‌ای است که با نصب دستگاه‌های مورد اشاره در مراکز خرید و فروشگاه‌ها، از طریق خطوط تلفن ارتباط بین حساب معرفی شده از طرف فروشگاه پذیرنده و دستگاه POS منصوبه، توسط مودم با سوئیچ کارت‌بانک‌ها برقرار می‌شود و دستگاه POS به عنوان واسط موجب می‌‌شود که مشتری به هنگام مراجعه به فروشگاه جهت خرید بتواند با استفاده از انواع کارت‌های الکترونیکی صادره بانک‌های عضو شبکه شتاب با طیب‌خاطر و ضریب اطمینان بالا با کشیدن کارت بر دستگاه و ورود رمز و مبلغ خرید اقدام به خرید یا اخذ موجودی حساب صاحب کارت بنماید.

دستگاه‌های POS مزایای بسیاری برای کل سیستم بانکی و مشتریان بانک‌ها و بازارهای پولی و مالی کشور دارد از جمله :
۱ -کاهش مراجعه حضوری مشتریان به شعب بانک‌ها به‌منظور دریافت وجه نق و همچنین واریز وجه به حساب‌های متمرکز
۲ - استهلاک کمتر دستگاه‌های ATM بانک‌ها به علت مراجعه کمتر مشتریان برای دریافت وجه نقد ۳ - کاهش فرسودگی اسکناس های منتشره به علت دست به دست شدن اسکناس و در نتیجه حفظ سرمایه ملی ۴ - کاهش حجم مبادلات ایران‌چک و سایر چک‌های صادره مسافرتی بانک‌ها و در نتیجه کاهش حجم عملیات اتاق پایاپای اسناد بانکی ۵- عدم خروج پول نقد از سیستم بانکی و از حساب‌های مشتریان و رسوب در دست مردم ۶ - ارتقای سطح بهداشت عمومی و کاهش بیماری‌های مسری به علت تماس با مسکوکات و اسکناس ۷-کاهش ترافیک و آلودگی‌های صوتی و کاهش مصرف بنزین و استهلاک وسایل نقلیه به‌خصوص در شهرهای بزرگ۸- ارتقای سطح آگاهی مشتریان و عموم مردم ۹- افزایش اشتغال و ایجاد فرصت‌های شغلی و ایجاد درآمد و تولید ثروت در جامعه .

به‌طور کلی با نصب دستگاه های POS در فروشگاه‌ها، مشتریان بانک‌ها می‌تواند بدون دغدغه حمل پول نقد، با مراجعه به فروشگاه‌ها اقدام به خرید اقلام مورد نیاز خود کنند و بانک‌ها با این سرمایه‌گذاری مانع از خروج منابع از بانک و حتی انتقال وجه به حساب‌های نزد خود و تجهیز منابع، در سیستم داخلی می‌شوند. در مقابل این خدمات بانک‌ها هزینه‌های زیادی را صرف خرید و اجاره و پشتیبانی دستگاه‌های مورد اشاره می‌کند و مدتی است که بانک‌ها به‌منظور توسعه فرهنگ بانکداری الکترونیک و ترغیب مردم برای استفاده از کارت‌های الکترونیکی و استفاده از دستگاه‌های ATM و POS و به‌خصوص دستگاه‌های پایانه فروش اقدام به برگزاری جشنواره‌های متنوعی با پرداخت جوایز ارزنده‌ای برای صاحبان کارت و همچنین پذیرندگان پایانه‌های فروش کرده‌اند. توضیح اینکه نحوه تسویه عملیات مربوط به دستگاه‌های POS به‌گونه‌ای است که تسویه عملیات مذکور همراه با تسویه مبادلات صورت گرفته تمامی ATMها و Pinpadهای سیستم بانکی و سامانه حواله بین بانکی (سحاب)و پرداخت اقساط تسهیلات از طریق خود پردازها و اینترنت و تلفن بانک و کیوسک‌ها می‌باشد و این تسویه‌ها به‌طور کلی شامل تمامی تراکنش‌های شتابی صورت گرفته در سیستم بوده و ماحصل کل عملیات روزانه، پس از رفع مغایرت‌های قبلی شبکه شتاب می‌باشد که در نهایت از طریق سیستم RTGS به حساب‌های بانک‌های عضو نزد بانک مرکزی واریز یا برداشت می‌‌شود.

سخن آخر در صورتی‌که بانک مرکزی در وضعیت فعلی در مورد دستگاه‌های POS تدابیری در قانونمند کردن و ضابطه‌مند کردن نصب آنها در فروشگاه‌ها اتخاذ نماید شرایط استفاده از دستگاه‌ها بهینه‌تر خواهد شد به‌گونه‌ای که در حال حاضر در تعدادی از مراکز خرید تنوع دستگاه‌های مورد اشاره به‌حدی است که باعث سردرگمی مشتریان در استفاده از ابزارهای مذکور شده و در بعضی از نقاط حالت عکس وجود دارد و مشتریان به علت نبود دستگاه‌های پایانه فروش و همراه نداشتن پول نقد مایوس از فروشگاه خارج می‌شوند.
انتهای پیام/
گزارش از «بهاره یاری»


برچسب ها: پول فروشی ، معضل ، فارس
نظرات بینندگان