کد خبر: ۱۴۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
شهرداری الکترونیکی شیراز شاید وقتی دیگر؛

حکایت شهروندانی که همچنان باید در حال دوندگی باشند!

پیاده‌سازی شهرداری الکترونیک در شیراز حدود 15 سال است که آغاز شده اما روند اجرای آن بسیار کند و با فراز و نشیب های بسیاری همراه است. به طوری که بسیاری از شهروندان از عدم اجرای آن گلامند هستند چرا که همچنان باید در انتظار درخواستی که دارند، به صورت حضوری دوندگی کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی –خبری "شیرازه"،سال گذشته بود که فاز نخست شهرداری الکترونیک در شیراز اجرایی شد؛خدمتی که باید در راستای درخواست و انتظار شهروندان باشد چرا که این روزها با شیوع بیماری کرونا شهروندان بیش از همیشه به این نوع خدمات نیاز دارند تا کمتر مجبور شوند از خانه بیرون بیایند یا در مترو، اتوبوس و تاکسی سوار شوند و با عبور از مکان های شلوغ و پر رفت و آمد سلامت خود و دیگران را به خطر بیندازند. شهرداری الکترونیک گامی عملی در جهت آسان‌سازی امور شهری شیراز است که اگر به درستی تحقق یابد می تواند آرامش و آسایش بیشتری را برای شهروندان رقم بزند و بسیاری از کارهای روزمره و اداری آن ها را به جلو اندازد.اما با این وجود پیامک هایی که از سوی شهروندان بدستمان رسیده،حاکی از این است که تعدادی از شهروندان گلایه مند هستند که چرا با وجود اجرایی شدن این طرح همچنان باید مراجعه حضوری داشته باشند و گرفتاری ها و سختی های آن را تحمل کنند.
حکایت شهروندانی که همچنان باید در حال دوندگی باشند!
جورکش،مدیر روابط عمومی شهرداری شیراز در گفت و گو با خبرنگار "شیرازه"، با بیان این که برخی موارد هنوز در شهرداری الکترونیکی انجام نمی شود،گفت: در حال حاضر ۱۵ کارکرد در شهرداری الکترونیکی تعریف شده که تقریباً ۸ مورد آن را سعی کردیم به انجام برسانیم و در هفته جاری نهایی کنیم.وی افزود: گواهی پایان کار، ثبت گواهی استعلام ، عدم خلافی و غیره شامل شهرداری الکترونیکی می شود که برخی از موارد قابلیت اجرایی ندارد چون که تعدادی از آن کشوریست و مختص شیراز نیست.

جورکش با اشاره به مشکلات در بعضی موارد مربوط به شهرداری الکترونیکی ادامه داد: به فرض مثال اگر می‌خواهید بدهی عوارض ساختمانی را پرداخت کنید، باید دیتای آن از ۱۵ سال پیش ثبت شده و اطلاعات ساختمان در سازه ما نشسته باشد که وقتی شما این آن اطلاعات را وارد می کنید که فلان ملک متعلق به شماست این داده ها جمع شود و در سامانه ضربدر مدت زمان یا سال گردد و در نهایت عددی به دست آید که شما می خواهید آن را پرداخت کنید.
مدیر روابط عمومی شهرداری شیراز به مواردی که قابلیت اجرا ندارد اشاره کرد و توضیح داد:نه این که ما از برخی امکانات برخوردار نیستیم یا آن را نداریم بلکه سیستم کشوری در حال حاضر به این حد نرسیده که بعضی موارد را به انجام برساند.وی با بیان این که بعضی از دیتاها و داده ها کشوری است،ادامه داد:به همین خاطر مواردی که در شهرداری الکترونیکی انجام شده را می توانم اعلام کنم؛ اکنون در هشت مورد از شهرداری الکترونیکی با کلانشهرها برابر هستیم و چیزی کم از آن ها نداریم.

وی در جواب این سوال که چرا هنوز اطلاع رسانی نشده،توضیح داد:به این خاطر که بعضی موارد اعلام نشده بود مثل گواهی پایان کار، گواهی شروع ساخت؛در کل عدم اطلاع رسانی را قبول دارم اما از هفته جاری آغاز به کار می کند و اطلاعات آن از طریق رسانه های جمعی مثل بیلبوردها، سایت ها و فضای مجازی و روزنامه ها انتشار می یابد.جورکش در پایان گفت:شهروندان می توانند اطلاعات دقیق را از طریق سایت eshiraz.irدنبال کنند.

قول و قرارها برای پایان سال

« نوذر امامی»، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز  در گفتگو با خبرنگار"شیرازه" در پاسخ به این پرسش که چرا شهرداری الکترونیکی هنوز محقق نشده و تعدادی زیادی از مردم ابراز نارضایتی می کنند،با بیان این که در جریان می باشد،گفت: متاسفانه هنوز به دلایل متعدد از جمله عدم بارگذاری اطلاعات، عمر کوتاه شهرداری الکترونیک و عدم آشنایی شهروندان به سایت مشکلاتی وجود دارد که انشاءالله در آینده مرتفع خواهد شد.
حکایت شهروندانی که همچنان باید در حال دوندگی باشند!
وی افزود:فاز آخر شهرداری الکترونیک،شهروندسپاری می باشد که با ایجاد کارتابل الکترونیکی شهروندان وتغییر فرایند ۲۲درصد باقی مانده که تا آخر سال ۹۹ محقق می شود.امامی ادامه داد:شهروندسپاری استعلامات آپارتمان های مسکونی به طور کامل در ۱۱منطقه اجرا شده و۵۸ درصد درخواست های روزانه شهرداری را در بر دارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز افزود:ثبت درخواست و کارشناسی بازدید و نقشه برداری سایر درخواست های روزانه کامل اجرا شده و شامل درخواست های استعلامات دارای بازدید عدم خلاف و پایان کار و پروانه هاست.
امامی گفت:شهروند سپاری فاز ۱،استعلام های نقل وانتقال و رهن و ادارات آپارتمان های مسکونی است و شهروندان می توانند بدون مراجعه به شهرداری و یا دفاتر ثبت درخواست نمایند، پس از تایید شهرداری و پرداخت الکترونیکی عوارض می توانند خروجی استعلام را پرینت گرفته ودیگرنیاز به حضور فیزیکی در مناطق نیست. این درخواست ها ۵۸ درصد درخواس تهای روزانه  شهرداری را شامل می شود.

وی بیان کرد:۳۰درصد دیگر درخواست های استعلامات دارای بازدید شامل نقل وانتقال و رهن و ادارات غیر از آپارتمان ها را مانند زمین وساختمان تجاری را شامل می شود،در این موارد ثبت درخواست بدون نیاز به حضور در مناطق و دفاتر انجام و بازدید و نقشه برداری بدون حضور انجام و سایر موارد باید در مناطق پیگیری شود.بدین ترتیب شهروندان می توانند ثبت درخواست عدم خلاف و پایان کار وپروانه هانیز ثبت در خواست و بازدید بدون حضور انجام دهند و سایر مراحل باید در مناطق پیگیری شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز  توضیح داد:فاز آخر مراحل  در مرحله ثبت درخواست و بازدید و نقشه برداری و سایر مراحل به غیر از درآمد و املاک بدون حضور انجام وجواب هر مرحله به کارتابل شهروند ارسال می شود ودیگر به حضور و پیگیری فیزیکی نمی باشد.این فاز نیز انشااله تا آخر سال اجرایی می شود.

پیش از این اسکندرپور، شهردار شیراز به اهمیت پیاده سازی شهرداری الکترونیک اشاره کرده و گفته بود۸۵ درصد از کل مراجعات به شهرداری شیراز برای دریافت پاسخ استعلامات است که ۵۷ درصد از این میزان برای دریافت استعلامات مربوط به آپارتمان‌های مسکونی است که تا قبل از امروز هر شهروند برای آن حدود دو ماه معطل می‌ماند تا روال کارشناسی ملک و پروسه‌های متعدد مربوط به آن انجام شود اما با اجرای فاز نخست پروژه شهروند سپاری این زمان به بین نیم تا ۴۸ ساعت کاهش پیدا کرده و هر شهروند از منزل خود و با استفاده از سامانه‌ای الکترونیکی می‌تواند این کار را انجام دهد.
حکایت شهروندانی که همچنان باید در حال دوندگی باشند!
حذف مراجعات حضوری شهروندان به شهرداری و دفاتر ماده ۳۳ و تسهیلگری، کاهش زمان پاسخ‌گویی به درخواست‌ها، حذف احراز مالکیت،حذف هزینه‌های ثبت درخواست و کارشناسی و نقشه‌برداری، حذف مغایرت‌گیری و کمیسیون ماده صد، پرداخت عوارض و اخذ پاسخ استعلامات بصورت آنلاین توسط شهروند، تصدیق گواهی بصورت آنلاین توسط شهروند و در نهایت تسریع و تسهیل در انجام خدمات رسانی به شهروند از جمله مزایای فاز نخست پیاده‌سازی شهرداری الکترونیک در شیراز است که هر شهروند برای گذر از هر یک از این مراحل علیرغم مراجعه حضوری باید روزها و هفته‌ها زمان صرف می‌کرد و بعضا با رفتار نامناسب و یا درخواست‌های غیرقانونی از سوی برخی کارکنان متخلف شهرداری‌ها مواجه می‌شد.

او یکی از مزایای این طرح را کاهش قابل توجه مراجعات حضوری مردم به شهرداری‌ شیراز و شهرداری‌های مناطق در این کلانشهر دانست که در نهایت به کاهش ترافیک و حوادث درون شهری می‌انجامد.برپایه این گزارش،،اجرای پروژه شهرداری الکترونیک از سال ۸۴ آغاز شد اما با فراز و فرودهای بسیاری همراه شده، در صورتی که پیاده سازی شهرداری الکترونیک یکی از الزامات مدیریت شهری است چراکه ترافیک و دیگر مسائل عبور و مرور در خیابان های شوغ و پررفت و آمد به عاملی برای عصبانیت شهروندان تبدیل می شود.

جورکش،مدیر روابط عمومی شهرداری شیراز با بیان این که خیلی از کارها هنوز در شهرداری الکترونیکی انجام نمی شود،گفت: در حال حاضر ۱۵ کارکرد در شهرداری الکترونیکی تعریف شده که تقریباً ۸ مورد آن را سعی کردیم به انجام برسانیم و در هفته جاری نهایی کنیم.
وی افزود: گواهی پایان کار، ثبت گواهی استعلام ، عدم خلافی و غیره شامل می شود که برخی از موارد قابلیت اجرایی ندارد چون که تعدادی از آن کشوری است و مختص شیراز نیست.
حکایت شهروندانی که همچنان باید در حال دوندگی باشند!
جورکش با اشاره به عدم حضور شهروندان در انجام برخی کارهای مربوط به شهرداری ادامه داد: به فرض مثال اگر می‌خواهید بدهی عوارض ساختمانی را پرداخت کنید، باید دیتای آن از ۱۵ سال پیش و ساختمان در سازه ما نشسته باشد که وقتی شما این اطلاعات را وارد می کنید که فلان ملک متعلق به شماست این داده ها جمع شود و در سامانه ضربدر مدت زمان یا سال لحاظ شده گردد و در نهایت عددی به دست آید که شما می خواهید آن را پرداخت کنید.
مدیر روابط عمومی شهرداری شیراز به مواردی که قابلیت اجرا ندارد اشاره کرد و توضیح داد:
نه این که ما از برخی امکانات برخوردار نیستیم یا آن را نداریم بلکه سیستم کشوری در حال حاضر به این حد نرسیده که بعضی موارد را به انجام برساند.
وی با بیان این که بعضی از دیتاها و داده ها کشوری است،ادامه داد:به همین خاطر مواردی که در شهرداری الکترونیکی انجام شده را می توانم اعلام کنم؛ اکنون در هشت مورد از شهرداری الکترونیکی با کلانشهرها برابر هستیم و چیزی کم از آن ها نداریم.
وی در جواب این سوال که چرا هنوز اطلاع رسانی نشده،توضیح داد:به این خاطر که بعضی موارد اعلام نشده بود مثل گواهی پایان کار، گواهی شروع ساخت؛در کل عدم اطلاع رسانی را قبول دارم اما از هفته جاری آغاز به کار می کند و اطلاعات آن از طریق رسانه های جمعی مثل بیلبوردها، سایت ها و فضای مجازی و روزنامه ها انتشار می یابد.
جورکش گفت:شهروندان می توانند اطلاعات دقیق را از طریق سایت eshiraz.irدنبال کنند.
حکایت شهروندانی که همچنان باید در حال دوندگی باشند!
به هر روی،شهرداری شیراز ۱۱۲ سال پیش تاسیس شده و این ارگان با عمری بیش از یک قرن اکنون نیازمند تحول اساسی و سازنده است که متاسفانه به روزهای آینده موکول شده است.به هر روی، ما در زمان حاضر در عصر ارتباطات و اطلاعات زندگی می کنیم، عصر کنونی عصر مردم و شهرداری الکترونیک می باشد که بزرگترین خدمت به مردم را باید داشته باشد زیرا این بکارگیری شیوه  امور را آسان‌سازی ،تقابل را کم و فساد را کاهش می دهد.
انتهای پیام/

نظرات بینندگان