کد خبر: ۱۴۱۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
سیروس سجادیان/ یادداشت حقوقی–سیاسی:

فرماندهان ستادی جبهه ی مبارزه با کرونا، برای حفظ جان رئیس جمهور، تمام قد به میدان آمدند

وقتی 275 نماینده برای انجام وظیفه در مجلس حضور دارند،عدم حضور ایشان آیا بی توجهی به مردم و نمایندگان مجلس نیست؟!
پایگاه خبری تحلیلی شیرازه؛ در پی معرفی وزیر پیشنهادی صمت، رئیس جمهور به مجلس نرفت. گفته شده علت نرفتن روحانی به مجلس نظر کمیته ی بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا بوده که ایشا ن به مجلس نرود، رئیس جمهوری از ستاد ملی کرونا استعلام کرده و آنان مصلحت ندیده اند که او در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخه 1399.05.22 مجلس حاضر شود، اما مصلحت دیده شده بیش از یک میلیون دانش آموز و عوامل اجرایی در محیطهای سربسته که امکانات مجلس شورای اسلامی را ندارند کنکور بدهند!! 
آیا رئیس جمهور مشکل جسمی و روحی داشته که نتوانسته در مجلس حضور پیدا کند؟!
فرماندهان ستادی جبهه ی مبارزه با کرونا، برای حفظ جان رئیس جمهور، تمام قد به میدان آمدند
قانون در مورد الزام رئیس جمهور برای معرفی و اعلام برنامه وزیر پیشنهادی در مجلس چه می گوید؟
براساس ماده 204 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، در شروع بحث، رئیس‌جمهور ضمن معرفى وزرا دفاع خواهد نمود. پس از آن مجلس، بررسى برنامه دولت و وزرا را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان موافق و مخالف انجام میدهد. پس از معرفی و دفاع وزرای پیشنهادی، رئیس‌جمهور یا کسانى که او تعیین می کند به سؤالات و اظهارات مخالفان پاسخ مى‏دهند. درپى اظهارات و دفاعیات رئیس‌جمهور، مجلس در مورد برنامه‏ ها، بررسی صلاحیت وزیر مربوطه را آغاز می کند. درمورد وزیر پیشنهادی، دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر ازنمایندگان موافق مدت پانزده دقیقه فرصت اظهار نظر در رد یا تایید صلاحیت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس‌جمهور به مدت سى دقیقه براى دفاع از برنامه و صلاحیت وقت خواهند داشت، پس از دفاعیه، رأى‏ گیرى به‌عمل مى‏آید و ضمن شمارش آرا نتیجه اعلام میگردد. در همین رابطه نیز برابر تبصره یک همین ماده در مورد معرفى یک یا چند وزیر (کمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اولیه رئیس‌جمهور به مدت یک ساعت، بدون بحث در کلیات برنامه‏ ها و ترکیب هیأت‏ وزیران، تنها در مورد برنامه‏ ها و صلاحیت وزیران پیشنهادى به‌ترتیب فوق‏ الذکر اقدام خواهد شد. بر اساس این ماده قانونی رئیس جمهوری مکلف است که در مجلس برای معرفی وزیر پیشنهادی خود حاضر شود. بنابراین رئیس جمهور باید در مجلس حضور پیدا می کرد و ضمن معرفی، کلیات برنامه های وزیر را برای نمایندگان بیان می نمود. 

روسای جمهور و مجلس به تکلیف و وظیفه خود عمل نکردند.
حفظ شأن، منزلت، اقتدار مجلس، دفاع از حقوق و جایگاه قانونى نمایندگان وظیفه ی رئیس مجلس می باشد. مستند به بند ۱۱ ماده ۲۲ آئین نامه داخلی مجلس، رئیس مجلس موظف است که شأن، منزلت، اقتدار مجلس، دفاع از حقوق و جایگاه قانونى نمایندگان را حفظ کند. اینکه رئیس جمهور برای حضور در تعیین سرنوشت فردی که قرار است دربدترین شرایط اقتصادی و بحران ایجادشده به سبب عملکرد همین دولت اوضاع را ساماندهی کند و در مجلس حاضر نشود چندان منطقی نیست و به نظر می رسد بهانه ای برای عدم حضور در مجلس و احتمالا بیم از مطالبه گری نمایندگان از وی باشد. زیرا چگونه است که همین ستاد اجازه برگزاری مراسمات عزاداری برای میلیونها نفر از عزاداران حسینی و بیش از یک میلیون نفر از دانش آموزان را صادر، اما برای یک نفر، ضرورت حضور در مجلسی که تمام دستورالعملها را رعایت می کند به مصلحت نمی داند؟!!! 
آیا از کرونا برای مقاصد سیاسی استفاده نمی شود؟!! واقعا ستاد چگونه افکار عمومی را با این عمل خود قانع می کند؟!!

رئیس مجلس وقتی برابر قانون، شخص رئیس جمهور باید در مجلس حاضر و ضمن معرفی وزیر و اعلام برنامه ها به نمایندگان حضور داشته باشد، چرا در همان ابتدای جلسه برابر قانون اقدام نکرده و رئیس جمهور را به مجلس نطلبیده و یا آنچه گفته شده نمایندگان را در جریان عدم حضور رئیس جمهور مطلع ننموده است. با این اوصاف مجلس بنا به گفته رئیس مجلس در قبل از انتخابات همچنان در راس قرار ندارد. بنظر می رسد اینگونه تعاملات و یا تسامع و تساهل سبب کاهش شان، منزلت و اقندار مجلس می گردد.
و یا وقتی رئیس جمهور در آخرین روز مجاز، وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی می کند انتخاب این زمان چه پیامی برای مجلس دارد؟! 

در اپیدومی کرونا تفاوت حفاظت از سلامت رئیس جمهور با مردم عادی در چیست؟
گفته شده شیوه نامه ابلاغی ستاد، رییس جمهور را از رفتن به مجلس منع کرده و این تصمیم کتبا برای رئیس مجلس ارسال شده است!! 
اعلام این نظریه برای رئیس جمهور در حالی است که ستاد اعلام می کند حضور بیش از یک میلیون دانش آموز و عوامل اجرایی  در کنکور سراسری بلامانع است. آیا دستورالعمل بهداشتی را رئیس جمهور نمی تواند رعایت کند؟!! یا اینکه خون آقای رئیس جمهور از خون دیگران رنگین‌تر است. یا اینکه آقای رئیس جمهور دایل خاصی دارند که نمیتواند در اینگونه جلسات شرکت کند ولی آقای جهانگیری میتواند؟!! 
آیا نظریه ی تبعیض فاحش و آشکارِ ستاد کرونا نشان از توجه به یک نفر در برابر جان میلیونها نفر از مردم نیست؟!! آقای روحانی برای این نظریه ی کمیته بهداشتی به عنوان رئیس ستاد ملی کرونا چه پاسخ علمی و منطقی برای تنویر افکار عمومی دارد؟ آیا خون رئیس جمهور رنگین‌تر از خون میلیونها نفر عزادار حسینی و بیش از یک میلیون دانش‌آموز و عوامل اجرایی آن میباشد. 
وقتی 275 نماینده در مجلس حضور دارند، عدم حضور ایشان آیا بی توجهی به مردم و نمایندگان مجلس نیست؟!! 
لذا با اعلام اینگونه نظرها اعتماد عمومی مردم به ستاد مبارزه با کرونا کاهش، فرصت برای عدم پاسخگویی رئیس جمهور به وعده ها و برنامه های سالیانه که در مرداد هرسال باید به مجلس بدهد را فراهم و  در پی آنهم ناکارآمدی مجلس به جای وکیل ملت بودن به وکیل الدوله بودن را در اذهان عمومی مُتبادر می سازد. والسلام
نظرات بینندگان