کد خبر: ۱۴۱۲۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
شیرازه ازسهم بانوان در پست‌های مدیریتی استان فارس گزارش می دهد؛

سهم بانوان فارسی در پست های مديريتی ناچيز است

گر چه زنان به عنوان بخش مهمی از جمعیت فعال و تاثیرگذار جامعه، در عرصه‌های مختلف، توانمندی‌هایشان را اثبات کرده‌اند، اما هنوز سهم آنان با وجود تمام شایستگی‌های علمی و اجرایی و نبود محدودیت‌های قانونی، در عرصه‌های مدیریتی و تصمیم‌سازی استان فارس بسیار اندک و در بعضی از بخش‌ها و سازمان‌ها، نزدیک به صفر است.
به گزارش شیرازه، آمارها از یک سو نشان دهنده شمار فراوان زنان تحصیلکرده و موفق در رشته‌های مختلف و زنان شاغل در بخش‌های دولتی و نیمه دولتی است از سوی دیگر این واقعیت را شاهد هستیم که بهره‌گیری از این توان، علیرغم تمام نیازها، در پائین‌ترین سطح قرار دارد، چنانچه براساس آمارهای اعلامی از اداره‌کل امور بانوان و استانداری فارس، طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ هیچ مدیر زنی در فارس به عنوان فرماندار منصوب نشده است.

اگرچه زنان فارس طی چند سال اخیر  در بخش‌های میانی و پایه حضوری بیشتری داشته‌اند، به عنوان مثال در سال ۹۶ حدود ۴.۱ درصد از سکان مدیریت‌های میانی در فارس به زنان سپرده شده بود و در سال ۹۷ نیز ۵.۵ درصد و در سال ۹۸ تصدی ۶.۲ درصد از پست‌های مدیریتی میانی به زنان رسیده است.

همچنین در حالی که در سال ۹۶ حدود ۵.۷ درصد از مدیریت‌های پایه در فارس را زنان تشکیل داده بودند در سال ۹۷ با رشد ۳ درصدی، ۸.۵ درصد از پست‌های پایه در استان فارس به زنان سپرده شد اما در سال ۹۸ با افتی ۱ درصدی به ۷.۸ درصد رسیده است.

آمارها البته بیانگر رشد اعتماد جامعه و سیستم‌های اداری به زنان است، به طوریکه طی سال‌های اخیر و در دو دوره شورای چهارم و پنجم، شاهد افزایش شمار نمایندگان زن در شوراهای شهر و روستا و حتی رشد قابل توجه تعداد دهیاران زن هستیم و در تازه ترین آمار کمیسیون امور بانوان استانداری فارس که در نشست  تخصصی بانوان مدیر استان در 10 تیر ماه سال جاری مطرح شد،بیش از ۴۵ بانو در پست مدیریتی و سمتی قرار گرفته‌اند که در مرحله تصمیم گیری در ادارات هستند، همچنین بیش از 57 بانو در سمت معاونت سازمان ها، بیش از 7 بانو هم به عنوان مدیران کل در استان فارس مشغول به فعالیت هستند.

و این در حالی است که در تازه ترین و قابل توجه ترین اقدام استاندار فارس یک بانوی گراشی نیز به عنوان معاون سیاسی امنیتی فرماندار لارستان معرفی شد و با این انتخاب نسا خیل تاش اولین بانوی استان فارسی است که مهم ترین پست  معاونتی فرماندار را دریافت کرده است.

خیل تاش که یکشنبه ۱۲ مرداد سال جاری، به عنوان  معاون جدید سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ویژه لارستان، برگزیده شد، دارای مدرک کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی است و سال ۱۳۹۴ نخستین زنی بود که در استان فارس به سمت بخشداری رسید و اکنون پس از ۵ سال تصدی گری در بخشداری بخش مرکزی خنج باز هم عنوان نخستین زن معاون فرماندار در جنوب فارس را به خود اختصاص داد.

در ادامه این گزارش گفتگویی با مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس در خصوص وضعیت سپردن عرصه‌های مدیریتی و تصمیم سازی به زنان، انجام داده ایم.
شیرازه ازسهم بانوان در پست‌های مدیریتی استان فارس گزارش میدهد؛

سیده معصومه دستغیب با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته در وزارت کشور حرکت‌های نسبتا خوبی در حوزه انتخاب زنان بخشدار و معاونین فرمانداران انجام شده، گفت: اگرچه در دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی شاهد حضور زنان در پست های مدیریتی هستیم اما روند نسبتا آرام و تدریجی را سپری کرده و تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

دستغیب در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه علاقمندی زنان در تصمیم گیری‌های مدیریتی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده، لذا باید زمینه‌ای برای شناسایی زنان توانمند جهت تصدی پست‌های مدیریتی فراهم شود.

وی در پاسخ به این سوال که در راستای شناسایی زنان توانمند استان چه اقداماتی انجام شده است،عنوان کرد: تهيه بانك اطلاعاتي از زنان توانمند‌‌‌، موضوع بسيار مهمي است كه د‌‌‌فتر امور بانوان استاند‌‌‌اري سعی کرد‌‌‌ه د‌‌‌ر این راستا گام هایی برد‌‌‌ارد‌‌‌ و با ایجاد‌‌‌ یک سایت و همچنین ارائه یکسری فرم ها مشخصات زنان توانمند‌‌‌، ثبت شد‌‌‌ه و آمار خوبي از زنان صاحب فكر و باتجربه سازمان‌های استان فارس به د‌‌‌ست آمد‌‌‌ه است.

او با بیان اینکه با ایجاد‌‌‌ این بانک اطلاعاتي به اين نتيجه رسيد‌‌‌يم كه زنان ما از فرصتي كه انقلاب برايشان ايجاد‌‌‌ كرد‌‌‌ به خوبي استفاد‌‌‌ه كرد‌‌‌ه و رشد‌‌‌ خوبي د‌‌‌اشته اند‌‌‌، اظهار کرد: زنان توانمند زیادی در فارس هستند که شناخته نشده‌اند که این امر یا به عدم تمایل آنها بر می‌گردد و رزومه خود را در اختیار مدیران بالادستی قرار نمی‌دهند یا مدیران مرد اراده‌ای جدی برای پیدا کردن زنان توانمند در عرصه‌های تصمیم گیری، نداشته‌اند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس در خصوص موانع د‌‌‌ستیابی زنان به پست های مد‌‌‌یریتی د‌‌‌ر فارس،نیز این چنین گفت: باید‌‌‌ يكسري قوانين د‌‌‌ر مورد‌‌‌ زنان يا تصويب شود‌‌‌ يا اصلاح گرد‌‌‌د‌‌‌،چرا که بسیاری از بانوان به د‌‌‌لیل ماد‌‌‌ر بود‌‌‌ن، مسائل خانه د‌‌‌اري و توجه به همسر، چند‌‌‌ مسئوليته هستند‌‌‌، بنابراين بايد‌‌‌ قوانيني براي زنان تعريف شود‌‌‌ كه بتوانند‌‌‌ نيمه وقت كار كنند‌‌‌ يا اينكه به راحتي مرخصي بگيرند‌‌‌، از طرفي وجود‌‌‌ مهد‌‌‌كود‌‌‌ك هاي قابل اعتماد‌‌‌ د‌‌‌ر نزد‌‌‌يكي محل كار‌ آنها ضروری است،چون اولین مانع جهت د‌‌‌ستیابی زنان به پست های مد‌‌‌یریتی، بحث نگهد‌‌‌اري فرزند‌‌‌ است که باید‌‌‌ این د‌‌‌غد‌‌‌غه برطرف شود‌‌‌.

دستغیب در ادامه از موانعی صحبت کرد که باعث شده  زنان به حق خود در این زمینه نرسند.

 وی نه‌تنها از شایستگی‌ها و حقوق ادا نشده‌ی زنان دفاع کرد بلکه تاکید داشت: باید امتیازات تسهیل‌کننده‌ای به زنان داده شود تا در واقع جامعه از قدرت مدیریتی آنان بی‌بهره نماند.

دستغیب همچنین در پاسخ به سوال دیگری که چرا با وجود‌‌‌ فراهم شد‌‌‌ن بسترهای لازم، هم چنان شاهد‌‌‌ عد‌‌‌م حضور فعال زنان د‌‌‌ر سطوح عالیِ مد‌‌‌یریتی هستیم؟ابراز داشت: د‌‌‌ر همه حوزه ها نسبت به زنان، يك نگاه جنسيتي وجود‌‌‌ د‌‌‌ارد‌‌‌ و گاهی بر اساس جنسيت افراد‌‌‌ تصميم گیری می شود‌‌‌ نه بر اساس توانمند‌‌‌ي ها.

وی اضافه کرد: گرچه زنان بسیاری با کسب مد‌‌‌ارج عالي و مهارت های لازم توانسته اند‌‌‌ به برخی حوزه ها وارد‌‌‌ شوند‌‌‌ اما به نظر مي رسد‌‌‌ به اند‌‌‌ازه تلاش شان نتيجه نگرفته اند‌‌‌ که شاید همین امر باعث عد‌‌‌م حضور فعال و استقبال زنان د‌‌‌ر سطوح عالیِ مدیریتی گردیده است.

با توجه به د‌‌‌ستور رئيس جمهور که ۳۰ د‌‌‌رصد‌‌‌ از پست‌هاي مد‌‌‌يريتي باید‌‌‌ د‌‌‌ر اختيار بانوان قرار گيرد‌‌‌، انتظار می‌رود‌‌‌ که د‌‌‌ر هر سازمان استان فارس، حد‌‌‌اقل يك معاون زن وجود‌‌‌ د‌‌‌اشته باشد‌‌‌.

شیرازه ازسهم بانوان در پست‌های مدیریتی استان فارس گزارش میدهد؛

زنان متخصص، دانا، کارآمد و پتانسیل دار از قافله مدیریت شهری و استانی عقب مانده اند

لیلا دودمان عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در گفتگو با خبرنگار شیرازه با اشاره به این گفته رئیس جمهور،عنوان کرد: وقتی ما تاریخ را مقایسه و بررسی می‌کنیم می‌بینیم، در هر جایی که بحث انتخابات و  شرکت شهروندان در صحنه های اجتماعی بوده، وعده و وعیدهای بسیاری ارائه شده اما عملاً افرادی که آمده‌اند و مسئولیت را پذیرفته اند هیچ گاه به وعده های خود پایبند نبودند، به طور مثال در سال ۱۳۹۲ آقای روحانی که به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح بود، روز زن جمله ای را عنوان کرد که دولت ما ارجحیت ویژه‌ای به زنان خواهد داد و سهم بانوان در دولت و مناصب مهم کشوری حفظ خواهد شد، اما اکنون با وجود گذشت هفت سال از آن زمان وقتی به آن دوره نگاه می‌کنیم می‌بینیم این ساختار همچنان دست نخورده باقی مانده و آن وعده هایی که در روز انتخابات و به هنگام فعال بودن مردم در صحنه های اجتماعی مطرح شده جامعه عمل پوشانده نشده است.

دودمان افزود: اگر ما در همین راستا مسئله را از سطح کلان کشور خرد کنیم و در سطح استانی به آن بپردازیم این اتفاق در استان فارس هم افتاده است، اگر چه به تازگی ها اتفاقات جدیدی رخ داده، به طور مثال ده روز پیش برای اولین بار انتخاب یک بانو را به عنوان معاون سیاسی امنیتی فرماندار لارستان شاهد بودیم.

وی در پایان تصریح کرد: ولی عملاً باز هم  زنان متخصص، دانا، کارآمد و پتانسیل دار از قافله مدیریت شهری و استانی عقب مانده اند و دیگر نمی‌دانم باید چه آرزویی داشته باشیم و چه اتفاقی در جامعه بیافتد که ما یک روز بتوانیم شاهد این باشیم که زنان هم سهم برابری نسبت به مردان در امر مدیریت شهری و استانی داشته باشند.

سهم ۸۴ درصدی بانوان استان فارس در نرخ اشتغال


مدیرکل اداره کار و رفاه اجتماعی استان فارس نیز در جلسه نشست تخصصی بانوان مدیر استان که 10تیر ماه برگزار شد به سهم ۸۴ درصدی بانوان استان فارس در نرخ اشتغال اشاره کرده و گفته است: این نرخ در استان 91.1 درصد است همچنین با وجود اینکه نرخ بیکاری استان 8.9 است این امر در بخش زنان 15.2 درصد است.

سهراب مختاری در ادامه با بیان اینکه در حوزه مشاغل خانگی کار منحصر به فردی انجام شده و 84 درصد از اعتبارات سال گذشته به بانوان اختصاص یافته است،افزود: ما در بخش تعاون در حوزه بانوان رتبه نخست کشور را دارا هستیم.

مختاری با اشاره به سهم زنان از اشتغال در بخش‌های مختلف بیان کرد: سهم زنان در کشاورزی 18.9 درصد، در صنعت 21.2 درصد است اما در بخش خدمات سهم زنان 59.9 درصد است که از نرخ استانی نیز بیشتر است.

در پایان لازم به ذکر است که زنان توانمند و پیشرو زیادی در کشور در حال حاضر مشغول به فعالت هستند که تحت فشارهای مختلف قرار دارند و طبیعی است که زنانی که آنها الگوبرداری می‌کنند، دچار واهمه و ترس در پذیرش پست‌های مدیریتی شوند که همین امر موجب عدم افزایش توان و پتانسیل بانوان در پذیرش نقش های مدیریتی می شود./
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
0
که چی خواهر؟ مدیرانی که در خوشبینانه ترین حالت یک فرزند دارند و از سن بارداری هم خارج شده اند. مدیر شدن و پذیرفتن مسولیت به چه بهایی؟ بهای تزلزل خانواده و جامعه.آیا میدانید همسران آنان چه می‌کشند فرزند آنان چه می‌کشد؟ تازه اگر ازدواج کرده باشند. البته این سخن شامل همه نمی‌شود ولی به جرات می‌گویم شامل بالای 80 درصد می‌شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
0
بانوان محترم به خدا قسم چنانچه به وظیفه ذاتی و فطری همسر داری و مادریتان لطمه بزند ، حق الناس گردنتان است .