کد خبر: ۱۴۱۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
سناریوی قطعی و افت فشار آب پایان می یابد؟!

شیراز سالانه به 160 میلیون متر مکعب آب نیاز دارد که فقط 30 میلیون آن تامین شده است / تامین آب شیراز در گرو تکمیل خط دوم آبرسانی؛لزوم سه هزار لیتر بر ثانیه با وجود 750 لیتر

این روزها از یک طرف گرمای شدید هوا و از طرف دیگرشیوع بیماری کرونا مردم را حسابی به آب و هوای خنک محتاج کرده، با این وجود برخی از مناطق شیراز با افت فشار و قطعی گاه و بی گاه آب مواجه هستند، معضلی که از سال های قبل وجود داشته و هنوز مشخص نیست که این سناریوی هر ساله چه زمانی تمام می شود.
شیراز سالانه به 160 میلیون متر مکعب آب نیاز دارد که فقط 30 میلیون آن تامین شده است / تامین آب شیراز در گرو تکمیل خط دوم آبرسانی؛لزوم سه هزار لیتر بر ثانیه با وجود 750 لیتر
به گزارش، پایگاه تحلیلی-خبری"شیرازه"، کلانشهر شیراز 80 درصد آب مصرفی خود را از طریق چاه های زیرزمینی تامین می کند، این در حالیست که سایر کلانشهرها آن را بواسطه سدها و آب های روان اندوخته می کنند.گفته می شود، امسال 750 لیتر بر ثانیه از خط دوم وارد مدار شده، این در حالی استکه ظرفیت خط دوم 3 هزار لیتر بر ثانیه می باشد و اگر این خط کامل شود مشکلات آب شیراز به صورت کامل حل می‌شود.

در این کلانشهر اکثر منابع آب در قسمت های غرب شیراز قرار گرفته و به همین خاطر جنوب و شرق این کلانشهر به خاطر فاصله زیاد و از طرفی نبود زیر ساخت های لازم و فرسودگی لوله های آب، مشکل آّب همچنان برطرف نشده است. به همین خاطر بستن انشعاب اصلی و انجام تعمیرات لوله های آب در بیشتر مواقع منجر به قطع موقت آب شده است.
با این وجود یکی از منابع مهم آب از سد درودزن تامین می شود که متاسفانه در مرحله اجرا باقی مانده و تنها 25 درصد آب آن وارد شهر شیراز شده البته به گفته برخی مسئولین برای انتقال آب در فاصله 14 کیلومتری به بیش از 90 میلیارد تومان اعتبار مالی نیاز است.
با این وجود، قطعی آب در بیشتر مناطق شیراز خصوصا جنوبی و شرقی وجود دارد؛ مردم در شهرک میانرود با وجود مخزن 40 هزار لیتری ذخیره آب به دلیل اتفاقات رخ داده در شبکه گاهی از چند ساعت تا یک روز با قطع آب مواجه هستند.در بلوار امیرکبیر خصوصا در خیابان آفتاب نیز به علت کمی فشار آب، افزایش جمعیت و در نهایت مصرف بیش از حد با مشکل مواجه شده،در بلوار رحمت و باهنر نیز به دلیل فرسودگی به تعمیر و اصلاح شبکه آبرسانی تاکید می شود. این در حالیست که قطعی آب در میدان معلم و ملاصدرا نیز به دلیل شکست خطوط آبرسانی اتفاق افتاد.

وضعیت در دارالرحمه، چهارراه تحویلی نیز به دلیل کم فشار بودن آب و مصرف بالا با چنین مشکلی مواجه است، البته این رویه در شهرک آرین «محله انجیره » به شکل دیگری است چرا که آنجا با کمبود و نوسانات برق مواجه می باشد و موجب افت محسوس و فشار کم آب شده است.لازم به ذکر است،سرانه مصرف روزانه استان فارس 270 لیتر و دو برابر نرم جهانی است.به گفته بهروزی،مدیر عامل آبفای شیراز مصرف آب نسبت به سال قبل 14 درصد افزایش یافته که اگر مردم روزانه 5 تا 7 درصد در مصرف آب رعایت کنند حدود  40 هزار مترمکعب آب تامین و مقداری زیادی از کمبود جبران می شود.

دکتر قادری، نماینده مردم« شیراز و زرقان »و اقتصاد دان در گفت و گو با خبرنگار"شیرازه" گفت:مصرف سالیانه آب شیراز حدود 160 میلیون مترمکعب می باشد که از این مقدار فقط 30 میلیون متر مکعب آن بوسیله خط اول انتقال آب از سد درودزن می آمد، پیش بینی شده بود که با اجرای خط دوم 60 میلیون متر مکعب به انتقال آب از خط درود زن به شیراز اضافه شود که جمعا 90 میلیون مترمکعب می شد. در حال حاضر آب به 14 کیلومتری شیراز رسیده، در مخزن دوکوهک ذخیره می شود و تا آن خط اصلی به شیراز اجرا نشود در ثانیه فقط 750 لیتر برثانیه آب به خط شیراز و صدرا منتقل می شود، بنابراین برای تامین آب نیاز است که این 14 کیلومتر بین مخزن دوکوهک تا شبکه رینگ شیراز به اجرا درآید.
وی با بیان این که تامین آب به گرمای تابستان نمی رسد، افزود: با همان خط موقت شبکه که انجام شده و با توجه به این که آبی اضاف نشده مشکل تا یکی دوماه آینده وجود دارد اما گرمای تابستان که تمام شود مشکل نیز برطرف می شود.

لزوم 90 میلیون تخصیص آب
دکتر قادری گفت:با تکمیل این پروژه تابستان سال آینده با مشکلات این چنین مواجه نخواهیم بودچرا که با آمدن خط دو 6 میلیون تخصیص آب اضافه می شود و ظرفیت انتقال به 90 می رسد.بر این اساس درخواست نماینده ها و مدیران اجرایی متناسب با ظرفیت خط تخصیص داده است.وی در پاسخ به این پرسش که درحال حاضر برای مشکل قطعی و کم بودن آب چه راهکاری ارائه می دهید،بیان کرد:بعضی خطوط داخلی قسمت های داخلی و حاشیه ای  مثل احمدی نو به کمربندی،سلطان آباد و غیره باید اجرا می شد که البته حالا منابع مالی برای آن از طرف استانداری، آبفا و منابع داخلی استان تامین و عملیات آن نیز اجرایی شده است.

دکترعزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان و حقوقدان نیز گفت: متاسفانه به دلیل این که درجه سطح انتقال آب از سد درودزن یعنی فاز دوم انتقال آب به شیراز با آن زمان بندی معین به انجام نرسید، امروز با حجم زیادی از مصرف آب هم به خاطرشیوع بیماری کرونا و هم به خاطر افزایش جمعیت مواجه شده ایم که  حدود  ۱۵ درصد آب مصرفی را افزایش داده است.وی با اشاره به دو رویکرد افزود:یکی مربوط به مدیریت آبفای شیراز می شود تا هرچه سریعتر با امکاناتی که در اختیار دارد مثل آبرسانی سیار و بکارگیری  چاه های  قابل بهره برداری مشکل کمبود آب را برطرف کند،از طرفی حل مسئله آب در شیراز یکی در گرو انتقال آب سد درودزن به شبکه آب شیراز بازمی گردد.

نماینده مردم شیراز و زرقان گفت: در حال حاضر یک خط از سددرودزن به دوکوهک وارد شده که ۶۰ میلیون متر مکعب تخصیص دارد، لذا باید این تخصیص افزایش یابد. وی ادامه داد:طبق مذاکراتی که با وزیر نیرو و همچنین معاونین داشته‌ایم به ۹۰ میلیون متر  مکعب آب در شبانه روز نیاز است.دکتر عزیزی در توضیحات بیشتر گفت:خط آبی که از دو کوهک به سمت معالی آباد می آید به طول ۱۴ کیلومتر آب را از این مخزن به شبکه شهری شیراز وارد می کند،لذا اقدام بعدی احداث مخزن برای ذخیره آب بوده و سومین روش اصلاح شبکه بازسازی و نوسازی بخش هایی از شبکه آب شهر شیراز است که البته برای انجام این اقدامات باید آب از «بلوارمهراب» به سمت جنوب شیراز وارد شود.
وی افزود:با پیگیری جدی می توان خط انتقال آب از سد تنگ سرخ از «ششپیر» به شیراز را به سرانجام رساند که البته این نیز ۱۲۰ میلیون متر مکعب تخصیص آب دارد.

نماینده مردم شیراز و زرقان گفت:اگر سد« تنگ سرخ» و «ششپیر» را دنبال کنیم،ظرفیت خط انتقال به شیراز از سد درود زن به ۹۰ میلیون برسانیم و این خط انتقال را از مخزن دو کوهک به معالی آباد برسانیم به طوری که اصلاح شبکه نیز انجام شود کار دایم و همیشگی انجام می شود.وی ادامه داد:برای انجام این کار ۸۴ میلیون اعتیار پیش بینی و تامین اعتبار شده اما انتقال آب از خط دوکوهک به معالی آباد به اعتبار مالی بیشتری نیاز دارد، قرار براین شده که «قرار گاه خاتم الا نبیا »با این اعتبار موجود بخش اول و ۱۴ کیلومتر انتقال آب را به بهره برداری برساند.

دکتر عزیزی در پایان گفت:موافقت این را از وزارت نیرو برای تامین اعتبار گرفته ایم،در حال حاضر نیز وزارتخانه حامی مالی این پروژه می باشد و ضروریست که آبفا با سرعت بیشتری نسیت به اتمام خط انتقال آب اقدام کند.چرا که در حال حاضر هیچ مشکلی وجود نداشته و فقط در مرحله اجرا باقی مانده است.

برپایه این گزارش،راهکارهای اصلی ارائه شده در تامین آب کافی ایجاد مخزن ذخیره آب، تکمیل خط دوم آبرسانی، اصلاح شبکه آبرسانی، استفاده آب از «تنگ سرخ» می باشد که البته مصرف بهینه، در استفاده از کولرهای آبی، مصارف خانگی،در استفاده از شیوع بیماری کرونا،اصلاح شبکه تعمیرات به خاطر فرسودگی لوله ها نیز موثراست.
به هر روی،600 هزار متر مکعب تولید آب وجود دارد که 34 هزار متر مکعب آن از سمت دوکوهک تامین می شود،با وجود این که 88 هزار متر مکعب به ظرفیت تولید آب اضافه شده اما بازهم 30 تا 40 هزار متر مکعب کمبود آب احساس می شود.
انتهای پیام/






برچسب ها: اب ، قطع ، شیراز
نظرات بینندگان