کد خبر: ۱۴۱۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۹

مسیر غیر قابل پیش بینی بازار سرمایه و سهامدارانی که باید به پختگی برسند/ مردم به روزهای "قرمز" و "سبز" بورس عادت کنند

بازار سرمایه یک بازار فعال در کشورمان محسوب می شود که تصمیمات و تاثیرات متغیرهای کلان اقتصادی بر روی آن اثرگذار است و این تغییرات در بازار سرمایه نیز بر روی معاملات سهام خود را نشان می دهد و یک روند طبیعی است و هر فردی که این مسیر را انتخاب می کند، باید مصادیق و افت و خیزهایش را در نظر بگیرد و به روزهای "قرمز" و "سبز" بورس عادت کند
  راه دانا نوشت؛ این روزها بازار بورس دچار نوسان سینوسی شده است و در طول زمان، گاها روند مثبتی داشته و گاها هم روند ریزشی. پیش بینی اوضاع این روزهای بازار بورس کار دشواری است و در حالی که برخی از سهام ها در طی چند ماهه اخیر با رشد خوبی مواجه بوده، اما متقابلا شاهد ریزش قیمت برخی سهم ها در بورس بوده ایم. این که چه بر سر بازار سرمایه آمده و چه خواهد آمد سوال بزرگی است که در ذهن اهالی این بازار قرار دارد اما یقینا طبیعت بازار بورس بر افت و خیزهایش است و روند این بازار از دوران گذشته هم بر همین اساس بوده و فعالین بازار بورس و سرمایه به خوبی با این واقعیت آشنا هستند. حضور مردم در  بازار بورس و سرمایه علی رغم تمام اتفاقات خوبی که به همراه دارد، مستلزم داشتن روحیه صبر و تحمل برای رخ دادن اصلاحات در بازار بورس است و یقینا منفی شدن بورس به منزله هدر رفتن سرمایه محسوب نمی شود و گذشت زمان می تواند جبران کننده این موضوع باشد.
در طول ماه های گذشته که حضور مردم در بازار بورس روند رو به رشدی داشته است، باید پذیرای افت و خیزهای بازار بورس هم بود چرا که این روند، جزو ذات هر بازاری محسوب می شود و یقینا اصلاح این بازار می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و می تواند به دلیل فضاسازی در رابطه با جنگ در خاورمیانه و هر نقطه از جهان، شاخص بورس دچار افت و خیز شود و چیزی که اهمیت دارد، صبر و شکیبایی سهام داران در این مواقع است.
به طوری کلی، بازار سرمایه یک بازار فعال در کشورمان محسوب می شود که تصمیمات و تاثیرات متغیرهای کلان اقتصادی بر روی آن اثرگذار است و این تغییرات در بازار سرمایه نیز بر روی معاملات سهام خود را نشان می دهد و یک روند طبیعی است و هر فردی که این مسیر را انتخاب می کند، باید مصادیق و افت و خیزهایش را در نظر بگیرد و به روزهای "قرمز" و "سبز" بورس عادت کند و یقینا دولت و مجلس می توانند اولویت و جایگاه بازار سرمایه را نسبت به سایر بازارها اعلام کنند و شاهد سیاست های خوب مسئولان تصمیم گیر در کشورمان در خصوص بازار سرمایه و بورس باشیم.
 
مردم باید خودشان را با تغییرات بازار وفق دهند
محسن جندقی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با دانا در خصوص علل ریزش بازار بورس اظهار داشت: ماجرای عرضه صندوق دارای دوم به چالش جدی میان دو وزارت‌خانه نفت و اقتصاد تبدیل شده است؛ ابتدا سازمان خصوصی‌سازی خبر از لغو عرضه ای‌تی‌اف دوم داد و سپس شرکت زیرمجموعه وزارت نفت خبر داد مجوز تأسیس صندوق دارای دوم را به وزارت اقتصاد واگذار کرده است و عمده ترین دلایل ریزش بازار بورس را می توانیم در چالش میان وزارت نفت و اقتصاد در موضوع ای تی اف ببینیم و همین موضوع باعث از بین رفتن اعتماد میان مردم شد و نشان داد که دولت برنامه مشخصی برای این مسئله ندارد.
 
وی ادامه داد: دلیل دوم ریزش بازار بورس را می توان در بازار سرمایه دید؛ در طول ماه های گذشته بازار بورس دارای رشد خوبی بوده  و روند صعودی داشته است و بازار سرمایه گاها نیاز به استراحت و به اصطلاح تنفس دارد  و یقینا از آن جایی که روند صعودی بازار بورس در طولانی مدت ادامه داشته، اصلاح قیمت ها یک روند طبیعی است.
 
جندقی با اشاره به افزایش سود بانکی تاکید کرد: موضوع افزایش سود بانکی توسط بانک مرکزی و همچنین عرضه سهام عدالت باعث ریزش بازار بورس شد و از آنجایی که بازار بورس در کشورمان وابستگی شدیدی به قیمت ارز دارد، یقینا افزایش قیمت ارز باعث سود بیشتری برای سهام داران می شود و کاهش آن اتفاق برعکسی را رقم می زند و همه این عوامل باعث ریزش بازار بورس در روزهای گذشته بوده است.
 این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه افت و خیزها در بازار سرمایه و بورس طبیعی است، اظهار داشت: در اردیبهشت ماه هم اصلاح قیمت ها را شاهد بودیم و افت وخیزهای شاخص های بورس طبیعی است و جای نگرانی ندارد و مردمی که در بازار بورس سرمایه گذاری کرده اند، باید خودشان را با تغییر و تحولات این بازار وفق دهند چرا که این روند یک فرآیند عادی و طبیعی است.
 
وی با اشاره به نقش دولت در ریزش بازار بورس گفت:  یقینا افت و خیزهایی که در بازار بورس وجود دارد، طبیعی است اما برخی رفتار های دولت باعث افزایش ریزش سهام در بازار بورس شده است و همین موضوع باعث کاهش اعتماد مردم به این بازار می شود. افت شاخص و اصلاح قیمت طبیعی است چون دولت عملکردش در برخی موارد باعث حساسیت بازار شد و البته عوامل مختلف می‌تواند در این حوزه دخیل باشد.
نظرات بینندگان