کد خبر: ۱۴۱۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز در گفتگوی اختصاصی با شیرازه:

۷۰۰ کیلومتر لوله کشی های سطح شهر نیاز به نوسازی دارد/بیش از 650کیلومتر شبکه فرسوده آب داریم/در صورت تکمیل طرح آبرسانی خط دوم تا ۱۰ سال آینده با مشکل کمبود آب مواجه نخواهیم بود

مهندس«بهمن بهروزی» گفت:با وجود مشکلات شیوع بیماری کرونا و مصرف بالای آب در فصل تابستان،بیش از ۵۰ کیلومتر شبکه فرسوده آب و ۷۰۰ کیلومتر از لوله کشی های سطح شهر به نوسازی نیاز دارد.
این روزها از یک طرف گرمای شدید هوا و از طرف دیگرشیوع بیماری کرونا مردم را حسابی به وجود آب محتاج کرده، این درحالیست که برخی از مناطق شیراز با افت فشار آب و گاهی با قطع موقت آن مواجه هستند، معضلی که از سال های قبل خصوصا در تابستان ها وجود داشته و هنوز مشخص نیست که این سناریوی هر ساله چه زمانی پایان می پذیرد.
به همین خاطر پایگاه تحلیلی-خبری"شیرازه"، برای رفع این ابهامات گفت و گوی اختصاصی را با مهندس«بهمن بهروزی»، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز در میان گذاشت که در ادامه صحبت های ایشان از نظرتان می گذرد.

 بفرمایید،چرا برخی مواقع خصوصا در فصل تابستان بعضی نقاط کلانشهر شیراز با افت فشار و قطعی موقت آب مواجه می شود؟
این شهر با وجود ۸۵۸ هزار مشترک، حدود دو میلیون جمعیت را تحت پوشش خود قرار داده،این در حالیست که به دلیل مهاجرپذیر بودن شیراز با اهداف اقتصادی، اجتماعی و پزشکی نیز شمار زیادی از مسافران و مهاجران را نیز در برمی گیرد. بخشی دیگر کمبود آب نیز به الحاق روستاها به شهر مربوط می شود. اخیرا بخش« ارژن»، «داریان»، «قره باغ» و غیره به شهر اضافه شده اما با این وجود این مکان ها را نیز تحت پوشش قرار داده ایم. از زوایه دیگر مسئله افزایش جمعیت است، سالانه 25 هزار مشترک به جمعیت ما اضافه می شود.

از طرفی شیوع بیماری کرونا ۱۳ تا ۱۴ درصد مصرف آب را افزایش داده،علی رغم این که بخش عمده ای از مصرف کننده ها مثل هتل ها، رستوران ها و غیره تعطیل شده،باز هم با کمبود آب مواجه هستیم این در حالیست که از ابتدای سال پیش بینی کرده بودیم به17۰۰ لیتر آب مورد نیاز است.

علاوه بر این ها بیش از 650کیلومتر شبکه فرسوده آب داریم،این فرسودگی ها بیشتر در نقاط مرکزی شهر وجود دارد که موجب اختلال شده؛به طوری که برای تعمیر شکستگی لوله های آب در ملاصدرا مجبور شدیم از7 صبح تا 5 عصر آب را قطع کنیم.لذا در کل 4هزار  و ۶۰۰کیلومتر آب لوله کشی در سطح شهر ایجاد شده که بیش ۷۰۰ کیلومتر آن فرسوده می باشد که نیاز به نوسازی دارد.با این همه حجمی از آب از طریق سد درودزن تامین شده، آب چاه ها در مدار قرار گرفته و تاحدودی از کمبود آب جبران شده به طوری که در برخی مناطق شهر مثلا سمت بلوار مدرس و شهر صدرا مشکل برطرف شده  و حتی یک تلفن قطعی آب در صدرا نداریم.
 
نظر شما در خصوص افت فشار و گاها قطعی آب در مناطقی مثل «سلطان آباد»و« کرونی»،«شهرک آرین»،« چهارراه تحویلی» و غیره چیست؟
ما نمی گوییم در روستاهایی مثل«سلطان آباد»و« کرونی» مشکل کمبود آب نداریم اما به نسبت سال های قبل از وضعیت بهتری برخوردار است. در شهرک آرین مشکل نوسانات برق وجود دارد که البته یک ایستگاه پمپاژ نیز داریم و در تلاش هستیم تا مسائل آن را مرتفع سازیم. در برخی مناطق مثل« چهارراه تحویلی»در تلاش ایجاد چاه آب بودیم که متاسفانه به گنبد نمکی برخورد کردیم. در حال حاضر در این منطقه و امثال آن مشکل وجود دارد که سعی داریم از طریق حفرچاه، تانکرهای آب هم که شده آب را به دست مردم برسانیم چرا که در بعضی مواقع تامین آب در حد و توان شبکه آبرسانی ما نیست.
۷۰۰ کیلومتر لوله کشی های سطح شهر نیاز به نوسازی دارد/بیش از ۵۰ کیلومتر شبکه فرسوده آب داریم/در صورت تکمیل طرح آبرسانی خط دوم تا  ۱۰ سال آینده با مشکل کمبود آب مواجه نخواهیم بود
منابع آب شیراز چگونه تامین می شود؟
تامین این منابع از۱۹۰ حلقه چاه و سد «درود زن» می باشد، با این وجود روزانه حدود ۶۳۰ هزار مترمکعب تولید آب داریم اما قبل از این که خط دوم بخواهد وارد شیراز شود، حدود ۲۰ درصد آن از طریق آب های سطحی و ۸۰ درصد نیز با آب های زیر زمینی تامین می شد که این مسئله خطرآفرین بود،چرا که ممکن بود به مرور زمان چاه ها رو به خشکی برود یا این که پمپ  های آب از مدار خارج شود، از طرفی این روش های بهره برداری هزینه بردار و زمانبر می باشد با این حال امید بر این است که با تکمیل خط دوم آبرسانی به جای نسبت تامین آب۲۰ به ۸۰ رابطه ۵۰ به ۵۰ برقرار شود. با ایجاد خط انتقال آب از «دوکوهک»تامین ۶۰۰ متر مکعب پیش بینی شده تا بتوانیم حتی آب چاه های موجود را هم تامین کنیم، ما این خط را به ورودی معالی آباد وصل کردیم که تا رسیدن به زیر پل معالی آباد حدود 16 کیلومتری می شود.گفتنی است، که جنس لوله ها فولادی و قطر آن ۱۴۰۰ میلی متر است.

ظرفیت خط دوم آبرسانی ،۳ هزار لیتر در ثانیه می باشد که فعلا تنها ۷۵۰ لیتر از آن در فاز اول به انجام رسیده اما گر این ۷۵۰ لیتر هم تامین نشده بود با وضعت بحرانی مواجه می شدیم چرا که این خود معادل ۳۰ حلقه چاه آب ذخیره سازی می کند.علاوه بر این ها گاهی برای حفر چاه آب هم باید عمقی بیش از 320 متر را طی کرد.

آیا حفر چاه با عمق بیش از 300 متر برای زمین خصوصاً در صورت وقوع زلزله خطر نداشته و موجب فرسایش خاک نمی شود؟
متاسفانه در حال حاضر چاره ای جز این نیست، امید داریم که با تکمیل بهره برداری از خط دوم این مسئله نیز برطرف و از عوارض و آسیب های حفر چاه های ایجاد شده نیز جبران شود. در مجموع بخشی از این کار به زیرساخت هایی که باید ایجاد شود باز می گردد و قرار بر این است که با در نظر گرفتن این موارد در کوچه ها یا نقاطی که با کمبود آب موجه هستند، خط انتقال آب ایجاد کنیم.

چرا پروژه خط دوم بدون اینکه آب را وارد شبکه شهر شیراز کند افتتاح شد؟
به طور معمول پروژه ها از زمان افتتاح تا مراحل نهایی به صورت فازبندی طراحی و به اجرا می رسند که طی چندین مرحله تکمیل می گردند.البته با پیگیری مقامات استانی مثل نماینده های مجلس شورای اسلامی، همکاری مسئولین در وزارت نیرو و استاندار محترم مراحل تامین آب به خوبی دنبال می شود.

مصرف آب روزانه مردم شیراز در زمان پیک مصرف چه مقدار است؟
نیاز به مصرف آب در شیراز روزانه در زمان پیک مصرف به طور متوسط ۶۸۰ هزار مترمکعب می باشد که در حال حاضر ۹۰ هزار متر مکعب با کمبود آب روبرو هستیم.با این حال تا یک ماه دیگر و با افت دما از مصرف آب و نیاز به این حجم تا حدود 200 متر مکعب کاسته می شود،چرا که مصرف کولر آبی نخواهیم داشت.متاسفانه این روزها برخی افراد در استفاده از کولرهای آبی توجه کافی نداشته و در بسیاری مواقع خصوصا در طول شب تااوایل صبح ها و ظهرها مشاهده می شود که ساعت های زیادی آب کولرها در کف کوچه ها و خیابان ها جاری و رها شده است.

به نظر شما انتقال آب از طریق کامیون های تانکر آب خود موجب استرس و اضطراب مردم نمی شود؟
تقریباً دیگر همچین موردی در شیراز نداریم و اگر داریم در حد بسیار محدود است. بهتر این است که جیره بندی آب یا توزیع با تانکر یا روش های مشابه این نداشته باشیم چون سیستم آبرسانی یک شبکه زنده است اما باید پذیرفت که بسیاری از این مشکلات به ناکافی بودن حجم منابع آب بازمی گردد و در برخی نقاط شهر هم چاره ای جز این نداریم.

چه مقدار از آب مصرفی به فضای سبز شهری و شهرک های صنعتی اختصاص یافته است؟
شهرداری همکاری خوبی در زمینه آبرسانی به فضای شهری داشته و خود به تامین آب این فضاها نظارت دارد که البته در موارد جزئی مشاهده شده که آب به این فضاها اختصاص داده می شود.شهرک صنعتی نیز خودشان آب مورد نیازشان را تامین می کنند.

بفرمایید که مبالغ پراختی مردم برای قبوض آب چگونه در این سیستم آبرسانی بکارگرفته شده و به گردش درمی آید؟
بخشی از پرداختی ها به شبکه آبفا بازمی گردد و مقداری نیز مربوط به سهم یارانه ای می شود.

راهکارهای مد نظر شما در تامین آب مورد نیاز مردم شیراز چیست؟
در صورت تکمیل طرح آبرسانی خط دوم 3000 لیتر آب در ثانیه وارد مدار می شود که از این میزان 500 لیتر برای صدرا و 2500 لیتر برای شیراز در نظر گرفته شده و اگر تامین شود تا ده سال آینده با مشکل کمبود آب مواجه نخواهیم بود.البته با وجود افزایش 14 درصدی مصرف آب،در کلانشهر شیراز 1700 لیتر بر ثانیه با کمبود آب مواجه می شدیم که با حفر، تجهیز و بهسازی چاه ها 360 لیتر و در اجرای فاز 1 خط دوم 750 لیتر بر ثانیه تا حدودی از این مشکلات جبران شده است. به هر روی این حجم آب تامین شده تا با مصرف مناسب مردم مقداری از کمبودها نیز جبران شود.
انتهای پیام/

برچسب ها: قطعی ، آبفا ، شیراز
نظرات بینندگان