کد خبر: ۱۴۱۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
پس از چند روز ریزش و سبز شدن در روز جاری؛

بورس صعودی شد؟/ 22600 میلیارد تومان ارزش معاملات بازار سهام

شاخص کل بورس تهران در پایان نخستین روزی که ساعات معاملاتی به دو نوبت تغییر کرد و پس از چند روز از کاهش شدید با رشد 2130 واحدی در ایستگاه یک میلیون و 815 هزار و 696 واحد ایستاد و ارزش معاملات تالار شیشه‌ای به بیش از 22600 میلیارد تومان رسید.
 نماگر بازار سهام از روز سه‌شنبه هفته گذشته پس از عبور دوباره از عدد 2 میلیون واحد به دلیل حواشی عرضه دارا دوم و برخی تصمیمات دولت و... روند نزولی به خود گرفت و شاخص کل از حدود 2 میلیون و 80 هزار واحد حتی در ساعت نخست معاملات امروز به حوالی یک میلیون و 790 هزار واحد عقب نشینی کرد اما در ادامه روند معاملات روز جاری دوباره صعودی شد.

بازار سرمایه در سومین روز کاری هفته در حالی که آغاز به کار کرد که معاملات به صورت موقت و برای رفع مشکلات هسته در دو نوبت انجام شد. بازار بعد از ریزش‌های چند روز گذشته با انتشار اخبار مثبت مانند تغییر نرخ فروش نفت خام به پالایشگاه‌ها، تکذیب افزایش نرخ سود بانکی و  لغو پذیره نویسی اوراق سلف نفتی و موکول شدن آن به زمان نامعلوم مواجه شد. 

بنابر این گزارش، پس از نزول کم سابقه بازار سرمایه در روز گذشته (افت حدود 13 درصدی)، بورس تهران دوباره صعودی شد البته در جریان معاملات امروز شاخص کل بورس با افت حدود 18 هزار واحدی تا محدوده یک میلیون و 794 هزار واحد قرار گرفت اما در ادامه روند با بهبود تقاضا توانست سبز پوش شود و در محدوده بالای یک میلیون و 800هزار واحد قرار بگیرد.
 
در جریان معاملات امروز شاهد بازگشت قیمتی بسیاری از نمادهای بزرگ و به دنبال آن برچیده شدن صف‌های فروش در اکثر نمادهای دیگر بودیم. امروز در اکثر صنایع شاهد برگشت نسبی بود البته متوسط افت نمادها در چند روز گذشته به بیش از 20 درصد رسیده بود ولی همچنان برای ابراز نظر در مورد برگشت بازار و روند صعودی زود است.
 
براساس این گزارش، در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس تهران با رشد 2130 واحد در ارتفاع یک میلیون و 815 هزار و 696 واحد ایستاد اما شاخص کل با معیار هم وزن قرمز بود و با افت 2823 واحد عدد 487 هزار و 740 واحد را ثبت کرد.

معامله گران امروز در بورس 15 میلیارد و 312 مییلون سهم و اوراق مالی را در قالب یک میلیون و 531 هزار نوبت و به ارزش 16 هزار و 313 میلیارد دادوستد شد.

ارزش معاملات بازار سرمایه (بورس و فرابورس) در روز جاری به بیش از 22 هزار و 600 میلیارد تومان رسید و معامله گران در این بازار مالکیت 18 میلیارد سهم و اوراق مالی را جا‌به‌جا کردند.

ارزش معاملات خرد در معاملات امروز بازار سهام به بیش از 18 هزار و 762 میلیارد تومان رسید که رشدی حدود 50 درصد نسبت به روز گذشته را ثبت کرد. در روز جاری حدود 39 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سرمایه خارج شد.

تعداد کل معاملات امروز بیش از 79 درصد نسبت به روز قبل افزایش یافت و به تعداد 2 میلیون و 191 هزار واحد رسید. حجم کل معاملات با بیش از 82 درصد افزایش نسبت به دیروز 18 میلیارد و 30 میلیون سهم ثبت شد.

شرکت‌های سرمایه‌ گذاری تامین اجتماعی، فولاد مبارکه اصفهان و صنایع ملی صنایع مس ایران بیشترین نقش را در رشد شاخص داشتند و در مقابل مخابرات ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ارتباطات سیار و ایران خودرو با بیشترین تاثیر منفی مانع رشد شاخص شدند. 
 
موثر ترین گروه‌‌های صنعتی امروز چند رشته‌ای‌ها، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بودند. بیشترین ارزش معاملات امروز متعلق به نمادهای خودرو و خساپا بود. 
 
در گروه فلزات، فملی و فولاد که در نمیه دوم بازار معامله شدند با تقاضای سنگین رو به رو شدند و با صف خرید معاملات خود را به پایان رساندند.  ذوب آهن اصفهان هم که در نیمه اول بازار معامله شد تا قبل از بازگشایی فملی و فولاد صف فروش داشت اما با بازگشایی این نمادها صف فروش آن برچیده شد.
 
نمادهای گروه پالایشگاهی مانند شبندر، شتران، شبریز و شپنا جهت بررسی وضعیت اطلاعاتی، حداکثر تا تاریخ یازدهم شهریور ماه تعلیق شدند. در گروه خودرویی، نماد خودرو پس از چندین بار جمع شدن صف فروش و اعمال رنج های مثبت توسط معامله گران در نهایت با صف فروش به کار خود خاتمه داد. سایپا اما با قیمت پایانی منفی ۲ درصد به کار خود پایان داد.
 

شاخص فرابورس ایران با کاهش 218 واحدی به رقم 19 هزار و 123 واحد رسید. ارزش معاملات روز جاری فرابورس ایران به بیش از 6 هزار و 288 میلیارد تومان رسید که حاصل جابه‌جایی 2 میلیارد و 689 میلیون سهم و اوراق مالی در 660 هزار نوبت بود.

پتروشیمی مارون، پتروشیمی تندگویان، بانک دی، پتروشیمی آریا ساسول و ذوب‌آهن اصفهان بیشترین تاثیر منفی و سنگ آهن گوهرزمین و بیمه پاسارگاد بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس داشتند..

 انتهای پیام


نظرات بینندگان