کد خبر: ۱۴۱۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
لیست سیاه متقاضیان واقعی مسکن؛

حکایت مستاجرین و مجردینی که از گردونه خارج می شوند/ راهکار اجاره به شرط تملیک از سوی دولت

علاوه بر شرط و شروط های هفت خان رستمی که برای متقاضیان اقدام ملی مسکن ارائه شده، تورم، گرانی،درآمد حداقلی، شیوع بیماری کرونا،حقوق های ثابت مانده و تحریم های اقتصادی از جمله مورادیست که باعث شده تعداد زیادی از متقاضیان واقعی به لیست سیاه آن بپیوندند.
به گزارش پایگاه تحلیلی-خبری"شیرازه"،اینطور که پیداست اجرای قصه طرح ملی مسکن سر دراز دارد، چرا که متقاضیان باید بعد از عبور هفت خان رستم از شرایط سن و سال گرفته تا عدم دریافت وام مسکن و وضعیت تاهل از سال ها پیش، باید مبلغ 40 میلیون تومان آورده داشته باشند، بله این مقدار آورده شاید برای افرادی که در ناز و نعمت زندگی می کنند پولی نباشد، اما برای مستاجرانی که سال ها خانه به دوش بوده و رویای خانه دار شدن را درسر دارند چگونه تامین می شود؟.مستاجرانی که خودشان در خانه های اجاره ای بالای دو میلیون تومانی روزگار می گذرانند و سال ها نتوانسته اند یک خانه نقلی را رهن کنند یا پول پیش بیشتری دهند که از بار سنگین اجاره هایشان کم شود، چگونه می توانند هم مخارج زندگی و اجاره مسکن را تامین کرده و هم برای ثبت نام ملی مسکن 40 میلیون تومان هزینه به صورت یکجا آماده کنند. تازه این در حالیست که باید در طول دو سال بیش از 160 میلیون و حدود 200 میلیون تومان پرداخت کنند.

در این طرح اعلام شد که به طور متوسط هزینه ساخت هر یک واحد ساختمانی حدود 500 میلیون تومان آب می خورد که 300 میلیون آن به صورت تسهیلات بانکی و 200 میلیون آن به صورت پیش پرداخت در طول دو سال اخذ می گردد.این شرط و شروط ها در حالی مطرح شده که این طرح در عمل تفاوت چندانی با مسکن مهر نخواهد داشت؛مسکن مهری که بی مهری آن از هزینه های گزاف گرفته تا غیراستاندارد بودن خانه و محل دور از شهر آن، برای خیلی ها اثبات شد.

بر این اساس عملا در طرح اقدام ملی نیز از همین ابتدا زنگ خطرآن به صدا در آمده چرا که شمار روز افزون آن خود گواه دیگری برای عدم رعایت موارد استاندارد های لازم در امر ساخت و سازیست که در مسکن مهر مغفول ماند. هر چند این اقدام عده ای را بر سر ذوق می آورد اما نمی توان معایب آن را نادیده گرفت و از آن چشم پوشی کرد،اینطور که پیداست فقط حدود ۵ درصد از متقاضیان واجد شرایط طرح اقدام ملی پیش‌خریدار واقعی بوده ومابقی به‌عنوان تماشاچی در این طرح حضور دارند.از جمله دلایل آن هم این می باشد که اکثر متقاضیان پیش‌خریدار واقعی این طرح نشده‌اند که البته مهم ترین علت هم می توان در نبود پس انداز خانواده های متوسطه به پایین جامعه جست و جو کرد که بیشترین آمار کشوری را به خود اختصاص داده اند.
حکایت مستاجرین و مجردینی که از گردونه خارج می شوند/ راهکار اجاره به شرط تملیک از سوی دولت
تورم، گرانی،درآمد حداقلی، شیوع بیماری کرونا،حقوق های ثابت مانده و تحریم های اقتصادی از دیگر مواردیست که باعث شده تعداد زیادی از متقاضیان واقعی به لیست سیاه آن بپیوندند.به گفته محمود محمود زاده معاون وزیر راه، کسانی که در مهلت تعیین شده نسبت به افتتاح حساب و واریز وجه اقدام نکنند جزو انصراف دهندگان و حذفی‌های طرح اقدام ملی مسکن به شمار می‌روند،این صحبت در حالی بیان شده که متقاضیان واقعی مسکن قدرت و توان تامین حتی 10 میلیون تومان را هم ندارند. گفته می شود،تا پایان شهریورماه تکلیف ثبت نام شده ها و متقاضیان مسکن طرح اقدام ملی مسکن مشخص می‌شود و افرادی که واجد شرایط واقعی هستند در این طرح باقی می‌مانند که البته در این میان رد صلاحیت شده‌ها در صورتی که نتوانند مدارک خود را به طور تمام و کمال ارائه دهند از گردونه ملی مسکن  خارج می شوند.

نگرانی از دچار شدن طرح اقدام ملی به سرنوشت نامعلوم و پرحاشیه مسکن مهر نیز از دیگر دلایلی است که می‌تواند منجر به بی‌ میلی و بی انگیزگی برای قدم برداشتن در اقدام ملی مسکن شود.این پروژه علاوه بر این پروسه ای زمانبر و طولانی مدت است مردم باید حدود 200 میلیون خود را در اما و اگرهای باسابقه رها کنند به امید این که آیا روز سقف محکم و خوبی بالای سرشان قرار می گرد یا نه؟. تازه این موارد با پشت پرده های دیگری نیز همراه می باشد و آن اقساطی است که متقاضیان باید طی تکمیل پرداختی ها طی کنند.
لیست سیاه متقاضیان واقعی ملی مسکن/حکایت مستاجرانی و مجردهایی که با دست خالی از گردونه خارج می شوند/موانعی که برای ازدواج تراشیده شد/راهکار اجاره به شرط تملیک از سوی دولت

ابهام در تامین مالی دولت برای اجرای طرح ملی مسکن

 عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس در گفت و گو با خبرنگار"شیرازه"، با اشاره به محدودیت زمانی دولت کنونی در اجرای طرح اقدام ملی مسکن گفت:این طرح یکی از طرح های پایان عمر دولت کنونیست که قصد اجرایی شدن دارد،اما متاسفانه در سال های اخر دولت به نظر می آید با پیچیدگی های زیادی همراه شود.وی با اشاره به شرایط سخت مالی مردم در این روزها اشاره کردو ادامه داد:اگر کسی بخواهد 40میلیون بلا استفاده را سپرده گذاری کند این بدان معنی است که دولت عملا نمی خواهند مشکل مسکن حل و فصل شود، شرایطی که بر پیچیدگی های این طرح اضافه می کند.

 عزیزی بیان کرد:موضوع بعد مکانیزیمی است که اعلام شده و البته مناسب هم نیست چرا که مراحل اول و دوم به سرعت پر شده این در حالیست که باشرایط غیرمعقول وضعیت تاهل و سن و سال همره است، این شرایط خود موجب می شود که خیلی ها از جوانان از ازدواج باز بمانند چرا که از جمله دلالیل آن در بی نیلی برای ازدواج همین نبود مسکن است.ب.به جز این شرط سن بالای 35 سال هم کاملا غیرمنطقی به نظر می رسد که باید در این موارد تجدید نظر شود. به معنای واقعی دولت با ارائه این شرایط عملا نمی خواهد که جوانان ازدواجی داشته باشند

وی ادامه داد:حدود 200 تومان سرمایه گذاری طی دو سال یا همان 40 میلیون آورده برای دهک های پایین جامعه غیرممکن است،آن هم دهکی که بخش اعظم جامعه را تشکیل می دهند.به این ترتیب ثروت ها دوباره راهی جیب توانمند ترها و پولدارها می شود.نماینده مردم شیراز و زرقان با بیان این که دولت اعلام نکرده منابع این طرح را از کجا می آورد، افزود:در اجرای این طرح مشخص نشده که اعتبار مالی و منابع آن چگونه تامین می شود که این خود نیز موجب سردرگمی شده است.

وی با اشاره به این که طرح اقدام ملی فاقد مشوق های لازم می باشد،گفت:ضرویست که ظرفیت های بخش خصویی را بکار بگیرند و مشوق های لازم را برای انگیزه بخشی به آن ها ارائه دهند.نماینده مردم شیراز و زرقان به برخی راهکارها اشاره کرد و افزود:مناسب ترین اقدام از چند جهت می باشد که یکی از مهم ترین آن تعیین تکلیف دو میلیون و 600 هزار واحد مسکن خالی و اعمال مالیات است.وی ادامه داد:دولت باید به سمت طرح هایی مثل ساخت مسکن با رویکر« اجاره به شرط تملیک»باسد،بدین معنی که دولت خودش بسازد و آن را به صورت اقساطی مثلا ماهانه یک تا دو میلیون تومان در اختیار جوانان و خصوصا دهک های پایین جامعه قرار دهد.

حکایت مستاجرین و مجردینی که از گردونه خارج می شوند/ راهکار اجاره به شرط تملیک از سوی دولت
مهندس عبدالهی، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان شیراز نیز گفت:درصورتی که مبلغ تسهیلات ساخت در اجرای طرح اقدام ملی  به بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد و همچنین برای دهک های پایین جامعه قیمت زمین حذف گردد به گونه ای که توان خرید متقاضیان بالا رود .با عزم جدی و تلاش مسؤلین و دست اندرکاران قطعا به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

وی افزود:همچنین اگر بتوانند سود تسهیلات را هم کاهش دهند و تنها کار مزد به آن تعلق گیرد می توان به طرح اقدام ملی مسکن امیدوار بود.عبدالهی گفت:همانطور که مستحضرید از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون طرح های مختلفی برای تامین مسکن از جهت واگذاری زمین ماده ۶۷ -احداث پروژه های مشارکتی، احداث پروژه های استیجاری به شرط تملیک،اجاره ای مسکن طرح غدیر ،مسکن مهر ۹۹ ساله (ساخت با تعاونی مسکن)، مسکن مهر خود مالکی و اخیرا هم طرح اقدام ملی مسکن می باشد.وی افزود:با عنایت به اینکه از دیر باز در کل دنیا مشخص شده که دولت ها به تنهایی ؛سرمایه گذار یا کشاورز یا تولید کننده و یا تاجر خوبی نبوده اند و گاها پروژه های دولتی نیز با هزینه های گزاف و سرعت پایین انجام شده است.

مهندس عبدالهی به مزیت های طرح ملی مسکن اشاره کردو گفت:علاوه بر خود مالکی، در کلیه طرح های فوق الذکر تنها طرحی که کاملابه بخش خصوصی واگذار شده و جهت دهک های مختلف جامعه قابل اجرا می باشد طرح اقدام ملی مسکن میباشد که البته این طرح مزیت های ذیل را در بر دارد،۱. قابلیت ساخت در مناطق مختلف اعم از شهری -روستایی یا در داخل بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری ۲.قابلیت اجرای ساخت به هر تعداد از یک واحد به بالا۳.قابلیت پیش فروش توسط انبوه ساز و حمایت از سازندگان و انبوه سازان .۴.قابلیت ساخت برای دهک های مختلف جامعه۵.قابلیت ساخت به صورت مشارکتی برای متقاضیان واجد شرایط۶.قابلیت ساخت توسط تعاونی های مسکن۷.اخذ سند ملکی خریدار و محرز بودن مالکیت فروشنده۸.وجود تاسیسات زیربنایی در مناطق قابلیت دارای ساخت۹.قابلیت خرید به صورت سلیقه ای در هر مکان با توجه به گستردگی احداث واحدها۱۰.باز سازی بافت های فرسوده شهری و مقاوم سازی ساختمان های شهری و روستایی و زیباسازی منظر شهری.

لازم به ذکر است،کم اعتمادی به شرایط روز دنیا و آینده نامعلوم و مبهم اقتصاد جهانی و خصوصا کشورما باعث شده که عده زیادی به وعده و وعیدهای رنگارنگ دلخوش نباشند و از برخی آرزوهای مادی و البته ضروری خود دست بکشند.ناگفته نماند، حداقل ۴۰۰ هزار خانوار فاقد مسکن از ۶/ ۱ میلیون ثبت‌نام‌کننده در طرح،‌ واجد شرایط خانه‌های دولتی‌ساز هستند. از این تعداد تا اوایل تابستان،فقط ۸ هزار نفر «بخش اول آورده نقدی» را واریز کرده‌اند که البته پرداختی آن ها کمتر از نصف مبلغ ابلاغی اعلام شده است. ضمن آنکه ۸ هزار واریز‌کننده وجه نیز اگر‌چه هم‌اکنون به دلیل اقدام برای پرداخت آورده اولیه طرح اقدام ملی پیش‌خریدار واقعی محسوب می‌شوند اما آنها هم به دلیل آنکه به‌طور میانگین به‌جای واریز ۴۰ میلیون تومان در مرحله اول اقدام به واریز متوسط ۱۶ میلیون تومان کرده‌اند، در واقع پیش خریداران ضعیف محسوب می‌شوند.به این ترتیب عملا ۹۵ درصد از این متقاضیان در این طرح نقش تماشاچی دارند.


برپایه این گزارش، به لحاظ مقایسه سطح درآمد با رقم پرداخت اولیه طرح اقدام ملی، طرح اقدام ملی طرحی گران‌تر از مسکن مهر برای خانوارها محسوب می‌شود. مقایسه رقم آورده اولیه طرح اقدام ملی مسکن با میانگین رهن واحدهای مسکونی استیجاری نیز نشان می‌دهد در سال ۸۸ که طرح مسکن مهر صورت عملیاتی به خود گرفت، آورده اولیه ۲ میلیون تومانی معادل یک‌ششم متوسط هزینه رهن کامل یک آپارتمان مسکونی بود اما در شرایط فعلی رقم ۴۰ میلیون تومانی آورده اولیه طرح اقدام ملی مسکن به‌طور متوسط برابر با یک‌سوم مبلغ رهن کامل واحدهای مسکونی است. به این معنا که اگر در آن زمان افراد متقاضی برای پرداخت آورده اولیه لازم بود پس‌اندازی معادل یک‌ششم میانگین رهن واحدهای مسکونی را کنار بگذارند، این میزان هم‌اکنون به یک‌سوم افزایش یافته است که از توان اقتصادی بسیاری از خانوارهای فاقد مسکن در شرایطی که در واحد مسکونی دیگری مستاجر هستند، خارج است.
انتهای پیام/


نظرات بینندگان