کد خبر: ۱۴۱۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۹

در دو روز باقی مانده به کنکور چه کنیم؟

الان زمان مناسبی برای فکر کردن به اینکه "اگر کنکورم خراب شد چیکار کنم؟" نیست. یک خواهش از خانواده های عزیز! در این دو روز از ایجاد هر گونه تنش و ناآرامی برای فرزندتان اجتناب کنید. این دو روز زمان بحث و مجادله درباره کنکور، تفریح، وقت گذرانی و … نیست.

یکی از رایج ترین و نادرست ترین کارهایی که تعداد بسیار زیادی از داوطلبان در روزهای آخر انجام می دهند(از رتبه های برتر گرفته تا کسانی که آمادگی کمتری دارند)، فکر کردن و برنامه ریزی برای شکست است.

الان زمان مناسبی برای فکر کردن به اینکه "اگر کنکورم خراب شد چیکار کنم؟” نیست.

دوست دارم بدانید که این افکار ناشی از استرس و اضطراب هستند و ریشه در واقعیت ندارند؛ پس به آنها اجازه بروز و ریشه دواندن در مغزتان را ندهید و بدانید که در روزهای آخر این احساسات برای اکثر افراد ایجاد می شوند.
"توهم فراموشی"و احساس اینکه "چیزی در ذهنم نیست” یکی دیگر از این افکار غیرواقعی است. یک احساس کاذب که معمولا در همان دقایق اولیه آزمون از بین می رود و مطمئن باشید که مطالبی را که مطالعه کرده اید مثل همیشه به ذهنتان خواهد آمد؛ خلاصه جای نگرانی نیست!
یک روز یا یک و نیم روز قبل از کنکور را مطالعه نکنید. اجازه دهید ذهنتان باز شود و به مدت یک روز خودتان را دعوت به یک حال خوب کنید. وقت گذرانی با دوستان، خانواده و تفریح و استراحت مهمترین حق شماست؛ این حق را از خودتان سلب نکنید. بد نیست یادآوری کنم که موبایل و وب گردی ذهن شما را خسته تر میکند. پس دو روز آخر کمتر از موبایل استفاده کنید؛ به خصوص قبل از خواب!
اگر احیانا فردا هم قصد مطالعه دارید، مطالب سبک را انتخاب کنید و به مرور و جمع بندی روزنامه وار اکتفا کنید. روز های آخر زمان یادگیری نیست.
از توصیه هایی مثل مداد و پاک کن خوب، استفاده نکردن از مداد اتود و پوشیدن یک لباس راحت و … که بارها برایتان تکرار شده است هم گذر میکنیم.
در مورد غذا بهتر است به خودتان خیلی سخت نگیرید. به طور کلی صبح آزمون، بهتر است غذایی که عادت به آن ندارید و در رژیم غذایی تان جایی نداشته مصرف نکنید. معمولا همه توصیه به خوردن عسل می کنند اما این به شرطی است که اگر عادت به خوردن آن نداشته اید، حداقل در چند روز باقی مانده به آن عادت کنید. سعی کنید روز قبل از آزمون از خوردن غذاهای محرک مثل مواد کافئین دار (قهوه، نسکافه و …) خودداری کنید تا آرامش بیشتری داشته باشید.
قطعا همه شما تصمیم دارید شب قبل از کنکور زود بخوابید. یک تصمیم عالی و درست! اما بد نیست یادآوری کنم که اگر دچار بی خوابی شدید و یا دیر به خواب رفتید، نیازی به نگرانی و استرس نیست. این مسئله برای خیلی ها اتفاق می افتد و در عین حال با آمادگی سر جلسه حاضر می شوند. اگر چه خواب به موقع و کافی بهتر است. اما برای اینکه خوب بخوابید لازم نیست به زور کار خاصی انجام دهید. مثل همیشه و عادی بخوابید. برای بیدار شدن هم بهتر است صبح توسط یکی از اعضای خانواده بیدار شوید. نه با زنگ موبایل.
این دو روز را با آرامش و اطمینان پشت سر بگذارید و بدانید که دوستان شما در اینجا، برای موفقیتتان دعا می کنند و برای شما بهترین ها را آرزو می کنند. دیدن شما در بهترین درجات و عالی ترین رتبه ها، بیش از آنچه که فکر می کنید برای ما لذتبخش است.

اما یک خواهش از خانواده های عزیز! در این دو روز از ایجاد هر گونه تنش و ناآرامی برای فرزندتان اجتناب کنید. این دو روز زمان بحث و مجادله درباره کنکور، تفریح، وقت گذرانی و … نیست.

نویسنده: امیرحسین گنجی آزاد، دانشجوی کارشناسی ارشد فرهنگ و ارتباطات و دانشجوی کارشناسی روانشناسی

نویسنده :
محمد حسین مدحت
نظرات بینندگان