کد خبر: ۱۴۱۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس:

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس: کارخانه‌های آلاینده هوا در شیراز، میان مناطق مسکونی قرار دارند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس خواستار شتاب بخشی به طرح خروج مراکز تولیدی و کارخانه‌های آلاینده هوا از شیراز شد و اظهار داشت: برخی از این کارخانه‌ها در میان مناطق مسکونی قرار دارند و سلامت شهروندان را تهدید می کنند.

حمید ظهرابی روز چهار شنبه در نشست ماده ۱۴ قانون هوای پاک در شیراز بر لزوم شناسایی واحد های آلاینده و برنامه ریزی جهت انتقال آنها به محدود های خارج از شهر تاکید کرد و افزود: بسیاری از این صنایع دارای قدمتی طولانی با فرایند های قدیمی هستند .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس تاکید کرد : از سویی به دلیل گسترش فضای شهری و ساخت و سازهای چند دهه گذشته  این صنایع در میان مراکز مسکونی قرار گرفته اند لذا آلودگی های آنها می تواند تاثیر مخربی بر سلامت و بهداشت جامعه ایجاد نماید.

ظهرابی اضافه کرد : از این رو جهت حفظ بهداشت عمومی انتقال این گونه از واحد ها به خارج از شهر از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه دستور العمل اجرایی ماده ۱۴ قانون هوای پاک از سال جاری ابلاغ شده که اداره کل حفاظت محیط زیست فارس با هماهنگی سایر اعضا کارگروه اهتمام کامل در جهت اجرایی نمودن آن دارد و شناسایی واحد های آلاینده و همچنین برنامه ریزی جهت انتقال آنها به محدود های خارج از شهر از وظایف اصلی این کار گروه است. 

 ماده ۱۴ قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ بیان می دارد: درمواردی‌که کاهش یا از بین بردن آلودگی ناشی از مراکز صنعتی، تولیدی، معدنی، خدماتی، عمومی و کارگاهی به تشخیص سازمان فقط از طریق انتقال تمام یا بخشی از خطوط تولید یا تأسیسات یا اماکن آنها به نقاط مناسب امکان‌پذیر می‌باشد و یا فعالیت مراکز مذکور در مناطق مسکونی سلامت ساکنان آن مناطق را به خطر بیاندازد، مالکان و مدیران واحد موظفند در مهلت تعیین شده در طرح انتقال، نسبت به انتقال واحد مربوطه اقدام کنند.

واحد های صنعتی که از مفاد این ماده سرباز زنند به پرداخت جزای نقدی معادل سه درصد  درآمد سالانه ناخالص همان واحد تولیدی محکوم می‌شود.

کارخانه سیمان فارس ، شرکت روغن نباتی نرگس شیراز ، کارخانه پشم شیشه و همچنین کارخانه تولید ریشمک از جمله کارخانجات آلاینده هوا هستند که در مناطق مسکونی شیراز قرار دارند و موضوع خروج آنها از شهر سالهاست مطرح است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس پیشتر از تعقیب قضایی کارخانه سیمان فارس به دلیل ایجاد آلودگی خبر داد و با انتقاد از مدیران کارخانه پشم شیشه در خصوص فعالیت توام با آلودگی این واحد صنعتی اظهار داشت: در صورت تداوم آلودگی در مهلت تعیین شده ، مدیران این واحد هم تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرند.
ایرنا
نظرات بینندگان