کد خبر: ۱۴۱۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۲ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
دانا گزارش می‌دهد؛

سیگنال‌هایی که خاموش شد؛ سلاطینی که نیستند/ مردم با مطالعه و آگاهی در بورس سرمایه گذاری کنند

بازار سهام این روزها وضعیت نزولی در پیش گرفته و تصمیم بر اثر هیجان در این وضعیت می‌تواند باعث ضرر و زیان افراد شود اما برخی افراد که در روزهای صعودی بازار سیگنال می‌فروختند؛ این روزهای خبری از آنها نیست البته کارشناسان می‎گویند مردم حتما با مطالعه و آگاهی اقدام سرمایه گذاری کنند و در غیر این صورت مسبب ضرور و زیان، خودشان هستند.

به گزارش شیرازه به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بازار سرمایه در دو هفته اخیر نزولی و این موضوع باعث ترس برخی سرمایه گذاران شده است؛ بخصوص افرادی که تازه وارد بورس شدند که تا کنون تجربه زیان و این روزها را نداشتندو تصمیم گیری بر اثر هیجان در این وضعیت می‌تواند باعث ضرر و زیان افراد شود.

سرمایه گذاری در بازار سهام نیازمند مطالعه و آموزش است زیرا یک بازار تخصص بوده و این بازار دارای ریسک و نوسان از اخبار و اتفاقات تاثیر می‌پذیرد. برای خرید و سرمایه گذاری در سهام شرکتی نیازمند بررسی و علت خرید است که در غیر این صورت ممکن است فرد زیان ببیند. بورس تهران در یک سال گذشته و بخصوص در 4 ماه نخست سال بازدهی 300درصدی داشت و به اعتقاد کارشناسان این موضوع ممکن است در حافظه تاریخی بازار سرمایه ثبت شود و دیگر چنین رشدی را شاهد نباشیم.

 

شرکتی که تعطیل است و این روزها صف خرید شدید دارد

این افراد و کانال‌های سیگنال ده در وضعیت صعودی یک سال گذشته بازار سهام که با خرید هر سهمی حتما سود حاصل می‌شد با تبلیغات کاذب و فضا سازی اقدام به جذب اعتماد مردم و افراد تازه وارد به بورس کرده و به نوعی اقدام به سیگنال فروشی می‌کردند و هر سهمی هم که معرفی می‌شد با توجه به وضعیت رشد بازار، مانند 4 ماه نخست سال که همه سهم‌ها روند رشد قیمتی شدیدی داشتند، توانستند اعتمادها را جلب کنند و حتی برای دادن این سیگنال‌ها هم هزینه دریافت می‌کنند و تازه واردهای بورس هم که هیچ شناختی نداشتند و به دنبال کانال و... می‌گشتند، در دام این افراد می‌افتادند.

در این روزهای نزولی بورس مشاهده می‌شود شرکتی که زیان ده بوده و در حالی ورشکستگی یا بنگاه اقتصادی که خط تولیدش تعطیل است، نیز دارای صف خرید بوده و مردم که اقدام به خرید سهام آن می‌کنند، ممکن است حتی هیچ شناختی از آن نداشته باشند ولی با خرید سهام آن در این شرکت سرمایه گذاری می‌کنند. 

براساس این گزارش، سلاطین سیگنال دهی در این روزهای نزولی کانال‌هایشان یا پاسخگوی افراد نیست و یا کانال خود را بستند و به نوعی فرار را بر قرار ترجیح دادند. مردم برای ورود به بورس و سرمایه گذاری در بازار سهام باید با مطالعه و آموزش اقدام کنند ولی یکی از ایرادات این روزهای بورس ورود افراد بدون هیچ شناختی است حتی از مفاهیم اولیه آن.

 

* مردم توجهی به سیگنال‌های دروغی نکنند/ شرکت‌های تعطیل و در حال ورشکستگی سیگنال می‌شود

سید حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی  راه دانا؛ در مورد سلاطین سیگنال گفت: برخی با ایجاد کانال‌‌ و صفحه در فضای مجازی سیگنال می‌دهند و می فروشند و حتی برای عضویت در این کانال‌های VIP  پول هم می‌گیرند.

وی افزود: این افراد سهم‌هایی که چند برابر ارزش ذاتی سهم، قیمت دارند، را انتخاب و معرفی می‌کنند که آن شرکت تعطیل و یا در حال ورشکستگی است و مردم را به سمت خرید این‌ سهام می‌کشاندند که این افراد (خریداران) بیشترین آسیب را می‌بینند.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: وقتی مردم این سیگنال‌های دروغی را خریداری می‌کنند، خود همین سیگنال دهند‌ه‌ها از این وضعیت سود می‌کنند متاسفانه ناظر هم مکانیسمی در جهت کنترل این  مسائل ندارد و باید با آسیب شناشی مانع تکرار آن شد.

میرمعینی ادامه داد: در زمان وضعیت صعودی بازار این‌ها اقدام به سیگنال دهی می‌کنند و در زمان نزولی و این روزهای بازار فرار می‌کنند و پاسخگو نیستند. بارها در این مورد هشدار دادم و مردم باید مراقب باشند.

وی توضیح داد: افراد برای خرید سهام باید قبل از انتخاب بررسی لازم را انجام می‌دادند و در هنگام خرید باید سهام ارزنده را انتخاب کنند که ابهام کمتری و انتشار اطلاعات شفاف دارند که سرمایه گذاری در آنها باعث تولید خواهد شد.

 
مخاطب سلاطین سیگنال افراد غیرحرفه‌ای هستند

فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه هم در مورد کانال‌هایی که در فضای مجازی سیگنال می‌فروشند، به خبرنگار  راه دانا گفت: مخاطب این کانال‌ها اگر از درجه آگاهی و تخصص لازم برخوردار باشند به این فضای کاذب، توجهی نخواهند کرد و اگر مخاطب یا شنونده که بدون رعایت مسائل اولیه سرمایه گذاری که احتیاط، مطالعه و تخصیص  پول حاصل از پس از انداز است اقدامی انجام دهد، نتیجه آن به ضرر و زیان فرد منتهی خواهد شد.

وی اضافه کرد: مخاطب اغلب این شبکه‌ها و کانال‌ها  افراد غیرحرفه‌ای هستند که به صورت  شانسی اقدام به خرید می‌کنند یعنی شانش خودشان را امتحان می‌کنند.

 

تازه واردها به بورس با علم و آگاهی اقدام به سرمایه گذاری کنند؛ مسبب ضرور و زیان خودتان هستید

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مردم و تازه واردها به بورس باید با علم و آگاهی اقدام به سرمایه گذاری کنند و ممکن است توجه و پیروی از کانال‌های سینگال فروش باعث از بین روفتن سرمایه افراد شود و این ریسکی بوده که خودشان پذیرفتند و شاید عواقب ناگواری برای آنها داشته باشد.

آقابزرگی گفت: این افراد سیگنال ده، اغلب شرکت‌های تعطیل و دارای مشکل را معرفی می‌کنند و سرمایه گذارانی که با سیگنال این کانال‌ها اقدام کنند، در حقیقت تصمیم گیر و مسبب ضرور و زیان خودشان هستند.

وی اظهار کرد: این کانال‌ها شکل ظاهری گمراه کننده‌ای دارند و حتی در خیلی  از موارد افراد را مردد می‌کنند و کارشناسان محاسبات آنها را تایید نمی‌کنند ولی شرکت معرفی شده برای خرید در حال رشد قیمتی است.

این کارشناس بورس بیان کرد: سرمایه گذاران باید برای خرید پس از بررسی به درجه اطمینان برسند و اگر با استفاده از فرضیه شانس و اقبال اقدام شود و سراغ سهمی بروند، نتیجه آن قابل پیش بینی نیست  و به چنین روزهایی می‌رسد که با هیچ عدله‌ای نمی‌توان قیمت سهام را توجیه کرد.

انتهای پیام


نظرات بینندگان