کد خبر: ۱۴۱۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
در گزارش شیرازه بررسی شد؛

عمر باغ موزه ساخته نشده شیراز به 12 سال رسید/ راه دور و دراز مشاهیر ایران و جهان برای ورود به باغ موزه فارس

باغ موزه مشاهیر استان فارس که قرار بود با کاربری معرفی تاریخ و تمدن، فرهنگ، اقلیم، اشیا و دوره های تاریخی استان در مدت زمان 3سال به بهره برداری برسد حالا پس از گذشت بیش از یک دهه همچنان روند ساخت آن به کندی پیش می‌رود.
به گزارش شیرازه، باغ موزه مشاهیر شیراز شاید مهمترین مطالبه مردم نباشد، اما در شهری که داعیه فرهنگی وهنری دارد کُندی روند ساخت آن به مسئله‌ای تبدیل شده که هر از چند گاهی و به بهانه مناسبتهای مختلف توسط برخی از رسانه های استان فارس مطرح می‌شود و باز به پستو می رود.

اما همواره سوال این است که بالاخره این موزه چه وقت درهایش به روی گردشگران و علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب گشوده خواهد شد.
عمر باغ موزه ساخته نشده شیراز به 12 سال رسید/ راهی بس دور و دراز تا ورود مشاهیر ایران و جهان به باغ موزه فارس
عملیات ساخت این پروژه که نوزدهم مهر ماه سال 1387 کلید زده شد و قرار بود ظرف 3 سال در جوار حافظیه احداث شود و تندیس و سردیس مشاهیر در آن جای گیرد، حالا با گذشت بیش از 12 سال همچنان به آرامی پیش می‌رود و درگیر مسائل مالی است به گونه ای که عملیات اجرایی آن به روش Bot در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است که بر اساس این واگذاری مقرر شده سرمایه‌گذار به مدت ۱۳ سال و نیم از فضای تجاری و پارکینگ بهره برداری کند و موزه نیز در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد.

آغاز این طرح از ابتدا همواره با حاشیه هایی روبرو بوده است، یكی از این حاشیه ها، اظهار نظر رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در بیست و یكم مهر 1397 است که روابط عمومی این شورا از قول وی منتشر كرد. 

مضمون سخن سید احمدرضا دستغیب این بود كه به نام باغ موزه مشاهیر اما به كام واحد تجاری، كارهایی در كنار آرامگاه حافظ درحال انجام است، گر چه بعداً عنوان شد از آنچه روابط عمومی شورا در اختیار رسانه‌ها گذاشته شده اشتباه برداشت شده است.

گر چه به گفته مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان این پروژه از طرح های مهم  استان به شمار می‌رود و گواه این امر شش مرحله بازدید استاندار فارس از روند پیشرفت پروژه است، اما کماکان حکایت این باغ موزه حکایت «دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» است چرا که مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان فارس از طرفی این پروژه را یکی از مهم ترین طرح های گردشگری فارس می داند که می تواند گام های مهمی در راستای معرفی فرهنگ و تمدن غنی ایران و استان باشد از طرفی نیز تاخیر در روند ساخت را کمبود اعتبارات مالی و افزایش هزینه ها طی یک سال اخیر می داند.
 
مصیب امیری در آخرین تازه ترین گفتگوی خود با خبرنگار شیرازه، اعلام کرد: روند ساخت باغ موزه مشاهیر شیراز ادامه دارد و بخش‌های زیادی از این پروژه آماده شده است.

امیری با اشاره به اینکه پروژه باغ موزه مشاهیر از پروژه های مهم استان است و سعی شده از منابع دیگر برای ساخت آن استفاده شود، گفت: با توجه به وضعیت مالی دولت عملیات احداث این پروژه به بخش خصوصی سپرده شده تا هر چه سریعتر برای احداث آن گامهایی برداشت.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه یکی از مهمترین پروژه های عمرانی کشور نیز به شمار می رود، افزود: این طرح به همراه پروژه موزه منطقه ای در جوار آرامگاه حافظ قرار دارد و مساحت آن 33 هزار متر مربع است که به مجموعه حافظیه می رسد.

او با بیان اینکه پروژه باغ موزه مشاهیر به طور حتم در افزایش جذب گردشگر در شیراز تاثیر زیادی دارد،ابراز داشت: تندیس بزرگان ادبی جهان که هم عصر حافظ بوده اند در این موزه به نمایش گذاشته میشود که این اقدام قطعا مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت.

عمر باغ موزه ساخته نشده شیراز به 12 سال رسید/ راهی بس دور و دراز تا ورود مشاهیر ایران و جهان به باغ موزه فارس
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان فارس با بیان اینکه دولت برنامه دارد در راستای اتمام پروژه های نیمه تمام آنها را به صورت «BOt» در اختیار بخش خصوصی قرار دهد،عنوان کرد: به این صورت که فضایی را به بخش خصوصی واگذار می‌کند و به سرمایه‌گذار می‌گوید پروژه مورد نظر چه مقدار فضا و چه میزان هزینه دارد و سپس سرمایه‌گذار پس از اتمام پروژه به مدت معین ذکر شده در قرار داد، از پروژه بهره برداری می کند.

امیری با بیان اینکه باغ موزه مشاهیر نیز یکی از همین پروژه ها است که در اواخر سال96 به بخش خصوصی  واگذار شد و مدت زمان تحویل چهار سال پس از واگذاری پیش بینی شده است و اکنون که کمتر از سه سال از واگذاری آن گذشته، پیشرفت فیزیکی پروژه تقریبا ۶۰% است،ادامه داد:روزی که پروژه را واگذار کردیم  تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشت.

وی با تاکید بر اینکه چون در یک سال گذشته هزینه ساخت و ساز ها و تورم بسیار افزایش پیدا کرده،گفت: دنبال راه هایی هستیم که به گونه ای این پروژه هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسد گر چه مدت زمان ساخت آن پس از واگذاری به بخش خصوصی هنوز به اتمام نرسیده و امیدواریم در پایان دوره چهار سال ساخت آن تمام شود اما اگر هم کل پروژه به اتمام نرسید بخش عمده‌ای از آن قابل بهره برداری می باشد.

امیری مجدد تاکید کرد: ما به دنبال فرایندی هستیم تا در قالب تسهیلات و کمک‌های مالی به سرمایه‌گذار وام اعطا کنیم تا روند پیشرفت پروژه سرعت بیشتری یابد.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس در پایان تصریح کرد:روزی که این طرح با بیش از ۳۳ هزار متر مربع به بخش خصوصی واگذار شد قرار بود با هزینه ۳۵ میلیارد تومان ساخته شود اما الان با افزایش هزینه‌ها، نسبت به قبل این مبلغ چندین برابر شده و طبعا در روند سرمایه‌گذاری نیز اثر می گذارد.

به گفته کارشناسان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، هدف از راه اندازی این باغ موزه معرفی ۴۸ تن از مشاهیر ادبی، فرهنگی و هنری ایران و جهان همتراز با حافظ مانند سعدی، خواجوی کرمانی، فردوسی، غزنوی، خیام، مولانا، ملک الشعرای بهار، نیما یوشیج، صائب تبریزی گوته، هگل، شکسپیر، تولستوی، تاگور و دانته است که با کاربری معرفی تاریخ و تمدن، فرهنگ، اقلیم، اشیا و دوره های تاریخی استان فارس به بهره برداری خواهد رسید./
انتهای پیام/

نظرات بینندگان