کد خبر: ۱۴۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۹

آغاز برداشت نوبرانه طلای سبز ترش در استان فارس

استان فارس به قطب تولید مرکبات در کشور شهرت دارد و این استان با تولید 345 هزار تن لیمو، ۵۵ درصد تولید لیموترش کشور را به خود اختصاص داده است.
به گزارش شیرازه؛  لیمو ترش به‌عنوان طلای سبز یکی از مرکبات پرخاصیت است و این میوه دارای املاح و ترکیبات زیادی مانند اسیدسیتریک، کلسیم، منیزیم، ویتامین C است که ایمنی بدن را تقویت و با عفونت‌ها مقابله می‌کند.لیموترش یکی از گونه‌های مرکبات مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است. لیموی پرشین لایم، لیموی لیسبون و لیموی خارگل از عمده ارقام و گونه های لیموترش در استان فارس است.
میزان تولید کشوری محصول لیموترش از کل سطح 141 هزار هکتاری باغات به میزان 628 هزار تن محصول لیمو ترش است و در این بین استان فارس در زمینه تولید لیموترش شامل لایم لمون‌ها (مکزیکن لایم یا لیموی آب، پرسین لایم،لیمو لیسبون یا خارگی و‌...‌) با سطح 14 هزار و 800 هکتار و متوسط تولید سالانه 340 هزار تن جایگاه نخست تولید را در کشور به خود اختصاص داده است.
همه ساله برداشت محصول لیموترش از اوایل تیرماه آغاز می‌شود و تا اواسط مهرماه ادامه دارد. از جمع تولید محصول لیموترش 180 هزار تومان لیموترش و 150 هزار تن لیموی لیسبون و مابقی تولید برابر 10 هزار تومان به سایر ارقام لیمو در استان تعلق دارد و مطابق آمار 36 درصد سطح باغات لیموترش و 55 درصد از تولید لیموترش کشور به استان فارس تعلق دارد.
 استان فارس در بین استان‌های پیشرو در تولید محصول لیمو ترش است و سپس استان‌های هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و جنوب کرمان رتبه‌های بعدی تولید را به خود اختصاص دادند.
عمده تولید لیموترش استان فارس به ترتیب به شهرستان‌های جهرم، قیروکارزین، داراب، لارستان، کازرون و فراشبند اختصاص یافته است.در حال حاضر تعداد 8 کارخانه واحد بزرگ آبلیموگیری با ظرفیت 30 هزار تن در استان فارس فعال که ضمن اشتغال‌زایی کمک شایانی به تداوم و پایداری تولید این محصول شده است. 

نظرات بینندگان