کد خبر: ۱۴۱۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۹

استاندار فارس: اجرای چهار پتروشیمی در فارس توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذار ندارد

عنایت‌الله رحیمی با اشاره به موانع پیش‌روی ساخت پتروشیمی‌های مصوب در این استان گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء به عنوان سرمایه‌گذار معتقد است که ساخت و اجرای چهار پتروشیمی در چهار شهرستان این استان توجیه و صرفه اقتصادی ندارد.
عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس، به مناسبت هفته دولت در نشست خبری با خبرنگاران، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت افزود: سرمایه گذار یاد شده معتقد است این پتروشیمی‌ها باید در یک مکان تجمیع و احداث شود.

وی ادامه داد: به رغم اظهار نظر سرمایه‌گذار، تاکید نمایندگان چهار شهرستانی که بنا بود این پتروشیمی‌ها در آنجا اجرا شود بر این بود که این پروژه‌ها باید در همان شهرستان ها احداث شود چرا که این مطالبه و خواست مردم آن شهرستان‌هاست.
استاندار فارس بیان کرد: البته خواست و انتظار مردم این شهرستان‌ها به حق است اما سرمایه‌گذار نیز که بناست پولی را در این راه هزینه کند به منافع کار نیز می‌اندیشد.
استاندار فارس: اجرای چهار پتروشیمی در فارس توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذار ندارد
او اظهار داشت: نظر سرمایه‌گذار این بوده که این پروژه را در مکانی که آب موجود باشد و به راحتی بتواند از نیروی متخصص استفاده کند و به بازار فروش نیز دسترسی آسان‌تری داشته باشد اجرا خواهد کرد.
رحیمی گفت: در خصوص نظر سرمایه‌گذار با نمایندگان این چهار شهرستان صحبت کردیم و سه گزینه را به آنها پیشنهاد دادیم که اول اینکه تلاش شود که چهار پتروشمی طبق مصوبه در چهار شهرستان اجرا شود و اگر باز با سرمایه‌گذار به توافق نرسیدند این چهار پتروشیمی در یک پروژه تجمیع و در یک مکان که مرکز رفت و آمد این شهرستان‌ها هست اجرا شود.
استاندار فارس افزود: پیشنهاد سوم نیز این بود که با پیشنهادی که قرارگاه ارائه کرده موافقیت کنیم اما شروطی برای آن بگذاریم که قرار شد نمایندگان ظرف ۲ هفته موارد را بررسی و نظر نهایی خود را اعلام کنند.
رحیمی افزود: ۲ هفته زمان اعلام نتیجه شد ۲ ماه اما در نهایت نیز به تفاهم نرسیدند و هر نماینده تاکید بر اجرای پروژه در شهرستان حوزه انتخابیه خود داشت.
استاندار فارس گفت: پس از آن ما سه پیشنهاد را در قالب نامه‌ای به قرارگاه اعلام کردیم که ابتدا و در صورت امکان در هر چهار شهرستان اجرا شود، اگر مقدور نبود در کوار یا سروستان که به پساب دسترسی دارند اجرا شود و سوم اینکه بنا به نظر و پیشنهاد خود سرمایه‌گذار با فاصله کمتری از عسلویه، در کنار سد سلمان فارسی احداث شود.
وی افزود: در نهاد قرارگاه نسبت به ۲ پیشنهاد آخر ابراز تمایل کرد که با تغییر مجلس و آمدن نمایندگان جدید تاکید آنها مجددا بر اجرای هر پروژه در هر شهرستان مصوب است.
او ادامه داد: البته در فرمول قبل تاکید داشتیم که اگر خود پتروشیمی در این چهار شهرستان احداث نمی‌شود حتما چهار شهرک صنایع زیردستی و پایین دستی پروشیمی در این شهرستان‌ها احداث شود.
رحیمی بیان کرد: خاصیت این شهرک ها این است که اشتغال‌زایی بیشتر با سرمایه کمتر به دنبال دارد که در نهایت با حضور نمایندگان جدید که تاکید مجدد برای اجرا هر پروژه در همان شهرستان داشتند این مساله مجددا بدون نتیجه باقی ماند.
استاندار فارس افزود: ما با این مساله که هر چهار پتروشیمی در چهار شهرستان اجرا شود مخالفتی نداریم و همان زمان هم تاکید نخست ما بر همین بود اما تصمیم در این زمینه با سرمایه‌گذار که می‌خواهد در آنجا هزینه کند و روی بازگشت سرمایه خود نیز حساب می‌کند است.
او گفت: ما می‌کوشیم که سرمایه‌گذار را قانع کنیم اما اگر این اتفاق نیفتاد پیشنهاد ما این است که این فرصت برای استان از دست نروند و حداقل در یک نقطه دیگری که اجرای این پروژه شدنی است اجرا شود تا این فرصت حفظ شود.

صدور مجوز احداث پتروشیمی در استان فارس در سال ۱۳۸۶ توسط هیأت وزیران و با هدف محرومیت‌زدایی و توسعه صنعتی مناطق محروم استان و با تعهد تأمین خوراک از خط اتیلن مرکز در شهرهای فیروزآباد، فسا، جهرم و داراب و مشارکت بخش خصوصی مورد تأیید قرار گرفت.

استقبال صنایع از خرید آب، روند اجرای طرح انتقال آب دریا را سرعت می‌بخشد
استاندار فارس، در خصوص مراحل و وضعیت پروژه انتقال آب از خلیج فارس به این استان نیز گفت: این پروژه در قالب ۱۵ میلیون متر مکعب قرارداده بسته شده و کارهای سایت آب شیرین کن در حال اجرا است و میزانی هم لوله گذاری انجام شده که در صورت استقبال صنایع از خرید آب تولیدی، روند اجرا سرعت بیشتری خواهد گرفت.
رحیمی افزود: در این زمینه مذاکرات دیگری هم برای افزایش سهمیه انتقال شریک سرمایه‌گذار انجام شده چرا که این پروژه توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود و تعهد دولت تضمین خرید آب است.
وی ادامه داد: این تضمین از ۲ طریق انجام می‌شود که یکی تضمین خرید آب برای مصرف آشامیدنی است که ما این تضمین را برای شهرهای لامرد و مهر به سرمایه‌گذار می‌دهیم و قسمت دوم نیز تعهد خرید مربوط به صنایع و فعالیت‌های اقتصادی است.
استاندار فارس افزود: چون آبی که شیرین می‌شود و از دریا انتقال می‌یابد گران‌تر از آبی است که الان در اختیار صنعت و کشاورزی قرار می‌گیرد و چند برابر افزایش قیمت دارد، تعدادی از صنایع که در منطقه انرژی بر و منطقه لامرد و مُهر استقرار دارند، مقدمات خرید تضمینی آب را انجام داده و متعهد به خرید شده‌اند.
وی، در خصوص تقاضای سرمایه‌گذار برای افزایش مجوز انتقال آب نیز گفت: چون ما مجوز انتقال ۲۸۵ میلیون متر مکعب آب را گرفته‌ایم و فقط انتقال ۱۵ میلیون متر معکب را با این سرمایه‌گذار قرارداد داریم، سرمایه‌گذار معتقد است که این ۱۵ میلیون متر مکعب پاسخگوی حجم و میزان سرمایه‌گذاری که بنا است برای استقرار آب شیرین کن و اجرای خط انتقال انجام دهد نیست که مذاکراتی نیز با وزارت نیرو و سازمان آب انجام شده که این میزان ۱۵ میلیون متر مکعب افزیش یابد که به توافق‌های اولیه هم دست یافته‌اند.
رحیمی گفت: قطعا اگر صنایع از خرید آب انتقالی استقبال کنند، این پروژه با سرعت بیشتری اجرا خواهد شد.

بهره‌برداری از ۸۴۲ پروژه همزمان با هفته دولت در فارس
استاندار فارس، با اشاره به بهره‌برداری از ۸۴۳ پروژه با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۵۱۲ میلیارد تومان در هفته دولت امسال گفت: در سال‌های مختلف تعداد پروژه‌ها و اعتباری که هزینه می‌شود متفاوت است و در هفته دولت سال گذشته ۸۲۱ پروژه با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۲۰۲ میلیارد تومان در استان افتتاح شد.
رحیمی افزود: توزیع این اعتبارات و پروژه‌ها در شهرستان‌های مختلف با توجه به جمعیت، وسعت، میزان توسعه یافتگی و محرومیت متفاوت است که بر همین اساس بیشترین تعداد پروژه مربوط به شهرستان شیراز با ۱۱۳ پروژه و یک هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان اعتبار و پس از آن شهرستان کازرون با ۵۹ پروژه و ۱۲۴ میلیارد تومان اعتبار است.
وی بیان کرد: در سطح استان علاوه بر پروژه‌های شهرستانی، ۴۴ پروژه نیز با ماهیت استانی و با اعتباری بالغ بر ۶۴۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.
او اظهار داشت: پروژه‌های هفته دولت امسال به تفکیک شامل ۱۰ پروژه در بخش امور آب آشامیدنی شهرها و روستاها، ۷۶ پروژه در بخش بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی، فرعی، روستایی و عشایری، ۷۴ پروژه در مرتبط با فضاهای آموزشی، فرهنگی، هنری و آموزش و پرورش و ۱۰ پروژه در بخش امور آموزشی، فرهنگی، هنری، رفاهی، مراکز آموزش عالی و مراکز فرهنگی و هنری است.
وی ادامه داد: همچنین ۴۷ پروژه در بخش اموربهداشت و درمان، ۲۵ پروژه در بخش امور برق، ۸۲ پروژه در بخش عمران شهری و روستایی، ۱۴۱ پروژه در بخش مسکن شهری و روستایی، ۱۳ پروژه مربوط به امور ورزشی، ۲۱۰ پروژه در بخش پروژه‌های عمرانی، زیربنایی، خدماتی و رفاهی و ۱۵۳ پروژه در بخش طرح‌های تولیدی و اشتغالزایی بخش‌های صنعت، کشاورزی، گردشگری و خدمات افتتاح می‌شود.
استاندار فارس گفت: با وضعیت اقتصادی که با آن مواجه بودیم اجرای این پروژه‌ها به عنوان یک کار بزرگ و افتخارآفرین قابل ارائه است و دولت توانسته در سالی که درآمدهای نفتی به کمترین میزان خود رسیده، بدون در اختیار داشتن این درآمدها، علاوه بر اداره کشور، خدماتی را نیز برای رفاه و آسایش مردم و توسعه کشور ارائه دهد.
دوم تا هشتم شهریورماه به عنوان هفته دولت نامگذاری شده است./ ایرنا

نظرات بینندگان