کد خبر: ۱۴۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۹

اما و اگر‌های برگزاری آزمون جامع دکترا و سردرگمی دانشجویان دانشگاه آزاد فارس

اما و اگر‌های برگزاری آزمون جامع دکترا و سردرگمی دانشجویان دانشگاه آزاد فارس
به گززارش شیرازه به نقل از تسنیم، دانشگاه آزاد اسلامی پیش‌تر در تصمیمی زمان برگزاری آزمون جامع دوره دکترا را به نیمه دوم تابستان موکول کرده بود و دانشجویان با دانستن زمان حدودی برگزاری این آزمون، می‌توانستند خود را آماده‌تر کنند.

در همین ایام، بیش از هزار و ۵۰۰ دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد طی نامه‌ای به محمدمهدی طهرانچی، رئیس این دانشگاه ضمن تاکید بر ضرورت حفظ سلامت دانشجویان، درخواست کردند، دانشگاه آزاد همانند برخی از دانشگاه‌ها و حتی علوم پایه دانشگاه آزاد که آزمون جامع را لغو و معدل نمرات را جایگزین کرده‌اند، نسبت به این مهم مساعدت کند، اما پس از به تعویق افتادن دوباره آن، آزمون کتبی به صورت حضوری و در ۲۱ و ۲۲ مردادماه برگزار شد.

این آزمون مهم، دو مرحله‌ای و به صورت کتبی و شفاهی است. به هر ترتیب آزمون کتبی برگزار و سپری شد، اما نوبت به آزمون شفاهی دانشجویان رسید. مصاحبه‌ای که در شرایط عادی، در اسرع وقت پس از آزمون کتبی برگزار می‌شود. این در شرایطی است که باز هم در شرایط عادی این آزمون دومرحله‌ای در اردیبهشت یا خردادماه برگزار شده و دانشجویان در تابستان، پروپوزال پایان‌نامه‌های خود را آماده و عملا یک گام جلو می‌رفتند.

با شرایطی که این روز‌ها همه با آن دست به گریبان هستند، با گذشت مردادماه و ورود به شهریور، هنوز مرحله دوم این آزمون مانده و این مسئله علاوه بر تحمیل سنوات تحصیلی، بار مالی هم برای دانشجویان دانشگاه آزاد می‌تواند به همراه داشته باشد.

طی تصمیمی که پیش تر به دانشجویان ابلاغ شده بود، بنا بر مجازی و به صورت آنلاین برگزار شدن آزمون بود. این امر هم دو بار به تعویق افتاد و دیروز، بعد از چندساعت از گذشتن زمان آزمون و زمانی که به دانشجویان اعلام شده بود، به صورت یکباره اعلام شد که باز هم به تعویق افتاده و زمان برگزاری آزمون مجدد، متعاقبا اعلام می‌شود.

دانشجویان معترض، صدایشان انگار به جایی نمی‌رسد. از طرفی یکی دو روز قبل از آزمون، زمان و منابع به آنها اعلام می‌شود و همراه با استرس و نگرانی خود را آماده می‌کنند؛ اما در لحظاتی که منتظر مصاحبه هستند، باز هم اعلام به تعویق افتادن می‌کنند و این امر دانشجویان را به شدت نگران کرده است.

دانشجویان می‌گویند نحوه برگزاری این آزمون دو مرحله‌ای از ابتدا به استان‌ها واگذار شده، آزمون کتبی که با چندبار به تعویق افتادن، نهایتا حضوری برگزار شد، اما برای آزمون شفاهی اعلام کردند به صورت مجازی. یک بار گفتند از طریق واتساپ، بار دیگر اعلام کردند از طریق شبکه «دانان» متعلق به دانشگاه آزاد. دیروز هم که منتظر بودیم، باز هم به بهانه نبود زیرساخت و ضعیف بودن اینترنت، به بعد موکول می‌شود حتی شنیده شده که ممکن است این آزمون هم حضوری برگزار شود.

دانشجویان معتقدند که در حضوری برگزار شدن آزمون ایرادی نیست؛ اما ایراد اینجا است که اگر قرار به حضوری برگزار شدن بود، چرا در موعد مقرر خود، یعنی همان اردیبهشت یا خرداد برگزار نشد و این همه استرس به وجود آمد، ضمن اینکه فرصت تابستان هم برای ارائه پروپزال از دانشجویان گرفته شد.

کاوه پیشقدم رئیس دانشگاه آزاد استان فارس اظهار کرد: برگزاری این آزمون، بر اساس تصمیمات ستاد کرونا و ابلاغیه از تهران است. ستاد کرونا بر اساس شرایط کشور و اینکه شهر‌ها در وضعیت هشدار، قرمز، یا ویژه هستند، تصمیمات را کلان و یکجا اعلام می‌کند و ما هم تابع آن هستیم.

او با بیان اینکه مرحله شفاهی آزمون جامع دانش آموختگان دوره دکترای دانشگاه آزاد اسلامی هم قطعاً برگزار می‌شود، ولی زمان آن را ستاد ملی مبارزه با کرونا برای ما تعیین می‌کند؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر این که قرار بود دیروز این آزمون به صورت آنلاین و مجازی برگزار شود و اتفاق نیفتاد، گفت: در برگزاری این آزمون به صورت مجازی، بیشتر اساتید موافق نبودند.

پیشقدم افزود: استادان معتقدند از آنجا که امتحان جامع، مهم‌ترین آزمون در کل دوران تحصیل است پس باید به نحوی عمل شود که همه چیز به خصوص سلامت شرکت‌کنندگان رعایت شود و لحاظ کیفیت علمی هم در اولویت است. به همین دلیل همه دانشگاه‌های کشور با هم هماهنگ هستند و سعی می‌شود که سیاست یکسانی برای همه اعمال شود.

رئیس دانشگاه آزاد استان فارس در پاسخ به این سوال که دانشجویان از شهر‌ها و استان‌های دیگر باید برای آزمون حضوری به دانشگاه‌ها مراجعه کنند و در این شرایط خاص مشکلی پیش نمی‌آید؟ گفت: هم اکنون، آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها فعال هستند و دانشجویان در این کلاس‌ها حضور می‌یابند. برای یک روز آزمون مصاحبه هم دانشجو می‌تواند حداکثر یک شب در دانشگاه بماند؛ اما همه این مسائل با نظر متخصصان و مسئولان ستاد کرونا برنامه‌ریزی می‌شود.

او همچنین در ارتباط با افزایش سنوات و شهریه دانشگاه برای دانشجویان در صورت به تعویق افتادن این آزمون تصریح کرد: مسئولان نمی‌گذارند شهریه به دانشجو تحمیل شود همچنین در سنوات هم اثری ندارد اگرچه اگر از مهر به بعد برگزار شود، ممکن است در سنوات تاثیر داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد استان فارس در پاسخ به اینکه در این صورت تکلیف دانشجو چیست؟ گفت: قطعاً پیش‌بینی‌هایی در این زمینه خواهد شد، دانشگاه مسیری را طی می‌کند که به ضرر دانشجویان نباشد.

با وجود همه پاسخ‌های رئیس دانشگاه آزاد استان فارس، دانشجویان معتقدند که سازمان مرکزی وظیفه نحوه برگزاری را بر عهده استان‌ها گذاشته و استان فارس هم با شرایطی که دارد می‌توانست مثل بسیاری از دانشگاه‌های دیگر، میانگین نمرات کتبی ترم‌های پیشین را برای آزمون کتبی لحاظ کرده و آزمون شفاهی را هم از طریق واتساپ انجام دهد تا زودتر این آزمون پایان یافته و دانشجو تکلیف خود را بداند.

نظرات بینندگان