کد خبر: ۱۴۱۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۹

بازخوانی پرونده جنجالی تعلیق ساخت ابربیمارستان نمازی ۲/ ماجرای زمین‌های موقوفه مرحوم نمازی و اختلاف بین دانشگاه‌های مادر شیراز

از زمانی‌که که موضوع ساخت ابربیمارستان نمازی ۲ به‌عنوان یکی از پنج مگاهاسپیتال کشور مطرح شد؛ کمتر کسی فکر می‌کرد که بعد از گذشت چندین سال هنوز این پروژه عظیم و عام‌المنفعه درگیر مکان‌یابی باشد که در این گزارش به بازخوانی تعلیق ساخت این بیمارستان پرداخته می‌شود.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، از زمانی‌که موضوع ساخت ابربیمارستان نمازی ۲ به‌عنوان یکی از پنج مگاهاسپیتال کشور مطرح شد؛ کمتر کسی فکر می‌کرد که بعد از گذشت چندین‌سال هنوز این پروژه عظیم و عام‌المنفعه درگیر مکان‌یابی باشد و امروز با شدت‌گرفتن بیماری کرونا این خلأ به‌صورت جدی در شیراز به‌عنوان قطب پزشکی جنوب کشور و حتی خاورمیانه مشاهده می‌شود.

چرا احداث مگاهاسپیتال نمازی ۲ همچنان به حالت تعلیق درآمده است؟

در این گزارش به بازخوانی این ماجرا می‌پردازیم که چرا احداث این مگاهاسپیتال همچنان به حالت تعلیق درآمده است.

ماجرا از آن قرار است زمانی‌که گزینه ساخت بیمارستان جدید مرحوم نمازی در بخشی از اراضی که اکنون در اختیار دانشگاه شیراز است مطرح شد، موضع‌گیری رئیس و مسئولان وقت دانشگاه شیراز را در پی داشت.

حدود ۷۰ سال پیش که مرحوم محمد نمازی اراضی خود را وقف دانشگاه وقت پهلوی (دانشگاه شیراز فعلی) کرد، بخشی از این زمین‌ها را نیز به‌عنوان پشتیبان بیمارستان نمازی در نظر گرفت 

حدود ۷۰ سال پیش که مرحوم محمد نمازی اراضی خود را وقف دانشگاه وقت پهلوی (دانشگاه شیراز فعلی) کرد، بخشی از این زمین‌ها را نیز به‌عنوان پشتیبان بیمارستان نمازی در نظر گرفت و اکنون‌که این بیمارستان تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار دارد، این دانشگاه ادعا دارد که به این اراضی پشتیبان نیاز دارد.

در دهه ۶۰ بخش پزشکی از بدنه آموزش عالی جدا شد و متعاقب آن هیئتی با حضور رؤسای دو دانشگاه، کارشناسان و وزیر وقت دادگستری به‌عنوان نماینده دولت تشکیل شد و مسئله تفکیک دانشگاه‌ها و امکانات را در سطح شهرستان‌ها دنبال کردند و نهایت اینکه در آبان سال ۶۹ با امضای مصطفی معین وزیر وقت علوم و فاضل وزیر وقت بهداشت، اراضی دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز جدا شد.

این کشمکش مهرماه ۹۲ به اوج خود رسید، زمانی‌که گزینه ساخت بیمارستان جدید مرحوم نمازی در بخشی از اراضی موقوفه بیمارستان نمازی که اکنون در اختیار دانشگاه شیراز است، مطرح شد

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اما درباره تفکیک املاک و اراضی دو دانشگاه در سال‌های قبل و هنگام انتزاع دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دانشگاه شیراز مدعی بودند که در آن زمان این تفکیک املاک به خوبی و روشنی انجام‌نشده و دو توافق‌نامه با امضاهای متعدد و با دو نوع ارزیابی وجود دارد و برداشت روشن و صریحی از این تفکیک املاک در آن زمان نمی‌توان داشت که البته دانشگاه علوم پزشکی شیراز سهم خود را از زمین‌های وقف شده توسط مرحوم نمازی برای تاسیس دانشگاه مطالبه می‌کند و زمین‌های موقوفه بیمارستان نمازی موضوع دیگری است.

 

 

لازم به یادآوری است که این کشمکش مهرماه ۹۲ به اوج خود رسید، زمانی‌که گزینه ساخت بیمارستان جدید مرحوم نمازی در بخشی از اراضی موقوفه بیمارستان نمازی که اکنون در اختیار دانشگاه شیراز است، مطرح شد.

اما طرح احداث مگاهاسپیتال نمازی ۲ و پیشنهاد استفاده از اراضی ارتفاعات شمال غرب شیراز برای آن، به سال‌های آخر دولت دهم بازمی‌گردد، هرچند با پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی برای تحقق این پیشنهاد، بدون اشاره دقیق به مکان نهایی شده ادامه پیدا کرد اما تابستان ۹۳ این موضوع ابعاد رسانه‌ای پیدا کرد.

سال‌هاست که حقوق موقوفات در دانشگاه شیراز ضایع‌شده است 

مدیرکل وقت اوقاف و امور خیریه فارس طی نشست خبری که همان سال با خبرنگاران داشت، عنوان کرد: سال‌هاست که حقوق موقوفات در دانشگاه شیراز ضایع‌شده است و متاسفانه متولیان امر نیز هیچ عکس‌العمل محسوسی برای ادای حقوق موقوفات نکرده‌اند.

حجت‌الاسلام سیداسماعیل حسینی‌مقدم افزود: دانشگاه شیراز چند صد هکتار از بهترین اراضی وقفی را در اختیاردارند و تاکنون هیچ‌گونه توجهی به پرداخت حقوق موقوفات نکرده‌اند و حتی اخیرا نیز تصرفاتی غیرقانونی در بخشی از اراضی که متعلق به موقوفه بیمارستان نمازی است،‌ داشته‌اند.

پرداخت حقوق موقوفات از تکالیف شرعی و قانونی است و دست‌درازی بدون ادای حقوق موقوفات حتما موقوفه خواری محسوب می‌شود گرچه ممکن است این موقوفه خوار شأن حقوقی داشته باشد نه حقیقی

وی تاکید کرد: پرداخت حقوق موقوفات از تکالیف شرعی و قانونی است و دست‌درازی بدون ادای حقوق موقوفات حتما موقوفه خواری محسوب می‌شود گرچه ممکن است این موقوفه خوار شأن حقوقی داشته باشد نه حقیقی.

مدیرکل وقت اوقاف و امور خیریه فارس با اشاره به اختلاف حقوقی با دانشگاه شیراز تصریح کرد: اعتقاد داریم اراضی که تصرف‌شده، مربوط به موقوفه بیمارستان نمازی است که ارزش آن‌ها بالغ‌بر ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است (ارزش برآوردشده در سال ۹۳) و این اراضی باید در خدمت بیمارستان نمازی قرار گیرد اما مشاهده می‌شود که بدون هیچ مجوزی، در این اراضی اقدام به درختکاری کردند.

اجازه واگذاری حتی یک متر از اراضی این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی شیراز را نخواهیم داد 

علی‌اکبر صفوی، قائم‌مقام وقت دانشگاه شیراز نیز در این رابطه گفت: اجازه واگذاری حتی یک متر از اراضی این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی شیراز را نخواهیم داد مگر اینکه در مقطعی از زمان تصمیمی دیگر اتخاذ شود.

سابقه اختلاف و تقسیم اراضی میان دو دانشگاه

وی به سابقه اختلاف و تقسیم اراضی میان دو دانشگاه اشاره و افزود: در دهه ۶۰ بخش آموزش پزشکی از بدنه دانشگاه‌های جامع طبق دستور دولت جدا شد که متعاقب آن این مهم در دانشگاه شیراز نیز به وقوع پیوست.

قائم‌مقام وقت دانشگاه شیراز بیان کرد: در آن زمان دو وزیر وزارتخانه بهداشت و علوم به همراه مرحوم حسن حبیبی، وزیر دادگستری وقت مسئله تفکیک دانشگاه‌ها را در شهرستان‌ها دنبال کردند که طبق آخرین ابلاغیه سال ۶۹ به امضا هر دو وزیر رسید و سهم هر دو دانشگاه در آن مصوبه مشخص شد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز با اشاره به موضوع موقوفه بودن اراضی این دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی با مبنا قرار دادن این موضوع که این اراضی موقوفه بیمارستان نمازی است، به مراجع عطام تقلید مراجعه کرده و با استفتا گرفتن از آن‌ها دلیل دیگری برای ادعای خود یافتند.

به گفته قائم‌مقام وقت دانشگاه شیراز؛ دانشگاه شیراز در ۱۰ اسفندماه ۹۳ در اعتراض به این موضوع تعطیل و تجمع اعتراضی جلوی درب ورودی دانشگاه در اعتراض نسبت به تقسیم اراضی میان دو دانشگاه برگزار شد.

اقدامات قانونی مسئولان وقت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای تصمیم‌گیری پیرامون ساخت بیمارستان نمازی ۲ 

بنابرگزارش خبرگزاری فارس، در پی این تجمع جلوی ساختمان مدیریت دانشگاه شیراز، محمدهادی ایمانیه، رئیس وقت دانشگاه وقت علوم پزشکی شیراز در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای تصمیم‌گیری پیرامون ساخت بیمارستان نمازی ۲ در زمین‌های موقوفه بیمارستان نمازی هرگونه اقداماتی که انجام داده‌اند قانونی است و با مستنداتی که وجود دارد این موضوع ثابت‌شده که به لحاظ قانونی زمین موردنظر به بیمارستان نمازی تعلق دارد.

باتوجه به نیاز شدید شیراز به تخت‌های مدرن بیمارستانی و اعتبارات مالی که از وزیر به‌صورت قول گرفته شده است، فرصت طلایی است که بیمارستان بزرگ و مجهز نمازی ۲ را در قسمتی از زمین‌های موقوفه بیمارستان نمازی که در تصرف دانشگاه شیراز است، بسازیم

وی با بیان اینکه در سال ۸۸ بنا به تصمیم‌گیری مسئولان اوقاف مقرر شد تا ۴۰ سال آینده زمین‌های بیمارستان مرحوم نمازی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی باشد، افزود: امروزه هم باتوجه به نیاز شدید شیراز به تخت‌های مدرن بیمارستانی و اعتبارات مالی که از وزیر به‌صورت قول گرفته شده است، فرصت طلایی است که بیمارستان بزرگ و مجهز نمازی ۲ را در قسمتی از زمین‌های موقوفه بیمارستان نمازی که در تصرف دانشگاه شیراز است، بسازیم.

رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: چنانچه هرگونه اعتراضی وجود داشته باشد ضروری است با ارائه مستندات از طریق راه‌های قانونی پیگیری شود.

اذعان رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای ساخت بیمارستان نمازی ۲ به عنوان یک اقدام خداپسندانه 

ایمانیه تاکید کرده بود: سیاست اصلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای ساخت بیمارستان نمازی ۲ تنها یک اقدام خداپسندانه است و این دانشگاه قصد استفاده از زمین برای سایر اهداف ندارد.

وی یادآور شد: مرحوم نمازی ثروت و اراضی خود را وقف عمران و آبادانی شیراز کرد، سیستم آب این شهر را بنا نهاد، برای مبارزه با بسیاری از بیماری‌ها و درمان ریشه‌ای آن‌ها تلاش کرد و اکنون نیز نیت ما در الحاق بخشی از اراضی موقوفه نمازی که در اختیار دانشگاه شیراز است برای همین فرآیند است و برای عمران و آبادانی شیراز و برای تجدید بنای همان بیمارستانی است که از آرمان‌های اصلی مرحوم نمازی بوده است.

تقسیم اموال بین دو دانشگاه انجام‌شده، اما پردیس ارم که اصولا موقوفه مرحوم نمازی است در توافق‌نامه مورد اشاره قرار نگرفته است و ما قاطعانه خواستار بازگشت زمین‌های موقوفه بیمارستان نمازی به علوم پزشکی و خواهان قسمتی از زمین‌های موقوفه مرحوم نمازی که جهت تاسیس دانشگاه وقف شده به عنوان سهم خودمان از دانشگاه جامع هستیم

 

رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با یادآوری اینکه دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مقطعی تحت نام دانشگاه شیراز یکی بودند که بعد از جدا شدن از هم و قرار گرفتن در زیرمجموعه دو وزارتخانه علوم و بهداشت و درمان بنا شد که اموال آن‌ها نیز تقسیم شود، گفت: این تقسیم اموال انجام‌شده، اما پردیس ارم که اصولا موقوفه مرحوم نمازی است در توافق‌نامه مورد اشاره قرار نگرفته است و ما قاطعانه خواستار بازگشت زمین‌های موقوفه بیمارستان نمازی به علوم پزشکی و خواهان قسمتی از زمین‌های موقوفه مرحوم نمازی که جهت تاسیس دانشگاه وقف شده به عنوان سهم خودمان از دانشگاه جامع هستیم. 

هیئت ممیزه وقت دانشگاه شیراز در اعتراض به این قضیه دسته‌جمعی استعفا دادند

در ادامه، هیئت ممیزه وقت دانشگاه شیراز در اعتراض به این قضیه دسته‌جمعی استعفا دادند و در یک روز اعلام کردند که در اعتراض به این قضیه تمام اقدامات علمی و پژوهشی در دانشگاه به حالت تعلیق درآمده است.

واکنش امام‌جمعه وقت شیراز به بالا رفتن اختلافات میان دو دانشگاه

امام‌جمعه وقت شیراز  نیز با اشاره به وقایع آن زمان و بالا رفتن اختلافات میان دو دانشگاه افزود: از اینکه جوسازی‌هایی در این زمینه انجام‌شده است، به‌شدت نگران هستم، زیرا از جوسازی‌ها به‌عنوان یک حرکت غیراصولی استفاده می‌شود.

مرحوم آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده وقت ولی‌فقیه در استان فارس نیز طی گفتگویی درباره این موضوع در سال ۹۳ اظهار داشت: سال‌های سال است که این مسئله مطرح بوده است و من همیشه در مورد آن نظر داده‌ام اما اخیرا چون در هیئت دولت مطرح‌شده است و معاون حقوقی رئیس‌جمهور اظهارنظر کردند، پس ۳۸ هکتار از اراضی باید در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد.

همگان باید ملتزم به قانون باشند و آن را ملعبه و دستاویز قرار ندهند

مرحوم آیت‌الله ایمانی با تصریح بر این موضوع که همگان باید ملتزم به قانون باشند و آن را ملعبه و دستاویز قرار ندهند، گفت: مسئولان دانشگاه باید قانون را هرچه که هست انجام دهند و با تفاهم و هماهنگی مسائل دو دانشگاه را حل کنند.

مطمئنا این زمین‌ها برای ساخت بیمارستان بوده است و بیمارستان نیز در خدمت همه مردم ایران است، پس با یک تفاهم و هماهنگی می‌توان این مسائل را حل‌وفصل کرد

نماینده وقت رهبر معظم انقلاب در استان فارس تصریح کرد: مطمئنا این زمین‌ها برای ساخت بیمارستان بوده است و بیمارستان نیز در خدمت همه مردم ایران است، پس با یک تفاهم و هماهنگی می‌توان این مسائل را حل‌وفصل کرد.

وی تاکید کرد: مسئولان دانشگاه‌ها نباید این قضایا را رنگ و لعاب سیاسی دهند و قبل از اینکه این مسائل را در جامعه مطرح کنند باید بین خودشان حل‌وفصل کنند.

مسئولان وقت اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس در سال ۹۳ نیز تصریح کردند: ما تلاش می‌کنیم به‌صورت قانونی و از راه‌های مسالمت‌آمیز حرکت کنیم لذا نامه‌ای برای دانشگاه شیراز نوشته‌ایم و منتظر پاسخ آن نامه هستیم.

رأی هیئت دولت واگذاری ۴۰ هکتار از اراضی دانشگاه شیراز برای ساخت بیمارستان دوم نمازی است

سیدمحمد احمدی، استاندار وقت فارس نیز در حاشیه جلسه شورای اداری استان در اسفند ۹۳ در جمع خبرنگاران در این رابطه خواستار عملکرد معقولانه‌تر اساتید دانشگاه شیراز و اعضای هیئت‌علمی شد و گفت: مرجع حل اختلاف دستگاه‌های اجرایی، اول استانداری و بعد هیئت دولت است.

ما موظف هستیم که در برابر قانون تمکین کنیم، اینکه در برابر این رأی تهدید به استعفا و اعتراض شود، ‌عاقلانه نیست

وی با بیان اینکه رأی هیئت دولت واگذاری ۴۰ هکتار از اراضی دانشگاه شیراز برای ساخت بیمارستان دوم نمازی است،‌ گفت: ما موظف هستیم که در برابر قانون تمکین کنیم، اینکه در برابر این رأی تهدید به استعفا و اعتراض شود، ‌عاقلانه نیست.

استاندار وقت فارس گفت: امیدوار هستیم که با درایت روسای دانشگاه‌ها این مشکل بر مبنای آنچه قانون حکم کرده، حل‌وفصل شود.

 ماجرای احداث بیمارستان نمازی ۲ به همین ماجرا نیز ختم نشد

با جانمایی دیگری، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر وقت بهداشت به همراه جمعی از مسئولان وقت استان فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز، گرد هم آمدند تا پروژه ساخت یکی از پنج مگاهاسپیتال کشور، به نام پیامبر اکرم(ص)، به زمین زده شود

اما ماجرای احداث بیمارستان نمازی ۲ به همین ماجرا نیز ختم نشد و در ادامه با جانمایی دیگری، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر وقت بهداشت به همراه جمعی از مسئولان وقت استان فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز، گرد هم آمدند تا پروژه ساخت یکی از پنج مگاهاسپیتال کشور، به نام پیامبر اکرم(ص)، به زمین زده شود.

وزیر وقت بهداشت با بیان اینکه شیراز نیاز به یک بیمارستان بزرگ دیگر هم دارد، گفت: در زمینه سرمایه‌گذاری حوزه سلامت بدون نیاز به اعتبارات دولت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز باید الگو شود.

رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به حمایت و همکاری دیگر سازمان‌ها در پیشبرد پروژه‌های سلامت، بیان کرد: برای این بیمارستان، تمامی مجوزهای محیط‌زیست، پدافند غیرعامل و طراحی‌ها، اخذشده است. 

پروژه ساخت مگاهاسپیتال محمد رسول‌لله(ص) در زمین‌های موسوم به موقوفه «برف‌فروشان» واقع در بزرگراه «آیت‌الله حسینی الهاشمی» شیراز، در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار و با زیربنای ۱۸۰ هزار مترمربع در سال ۹۴ کلنگ‌زنی شد و قرار بود این مجموعه آموزشی درمانی، مجهز به‌تمامی ساختارهای نوین و پیشرفته حوزه درمان، آموزش و پژوهش شود.

این مرکز آموزشی درمانی، ۱۲۰۰ تخت‌خوابه با نام محمد رسول‌الله(ص) کلنگ‌زنی شد و قرار بود در مدت شش سال به بهره داری برسد که همچنان این اتفاق نیافتاده است.

نگاهی دوباره به این مسئله

در ادامه پس از بازخوانی این ماجرا، به سراغ محمدهادی ایمانیه که به مدت ۱۲ سال سکان‌دار دانشگاه علوم پزشکی شیراز و قائم‌مقام وزیر بهداشت در استان فارس بود، آمدیم تا با نگاهی دوباره به این مسئله علت را جویا شویم و بتوانیم طبق رسالت مردمی خود این مسئله را دوباره به جریان اندازیم تا گره این کار به دست دولت فعلی باز شود.

مشروح گفتگوی خبرگزاری فارس با محمدهادی ایمانیه در ادامه می‌آید:

فارس: آقای دکتر با توجه به شیوع بیماران کرونا و بستری شدن زیادتر بیماران در بیمارستان‌ها و بخش‌های مراقبت ویژه، کمبود تخت بیمارستانی در شیراز بیشتر خودش را نشان داده است؛ به‌نحوی‌که بیماران در اورژانس نمازی بسیار فشرده بستری می‌شوند که حتی ازنظر فاصله‌گذاری فیزیکی خطرناک است.

در چنین شرایطی لزوم احداث بیمارستان نمازی شماره ۲ بیشتر احساس می‌شود، لطفا بفرمایید که چرا احداث این بیمارستان که در زمان ریاست شما در دانشگاه علوم پزشکی شیراز کلید خورد، متوقف شد؟

با سلام و تشکر متاسفانه عدم اطلاع و ناهماهنگی مقامات کشوری و استانی و دانشگاه شیراز مانع اجرای این پروژه بسیار ضروری شد.

فارس: لطفا واضح‌تر بفرمایید چه مشکلی پیش آمد؟

در آن سال که وضعیت مالی وزارت بهداشت یک از بهترین وضعیت‌های مالی دوران تشکیل این وزارت بود با همفکری آقای دکتر هاشمی وزیر وقت تصمیم گرفتیم بیمارستان هزار تختی را به‌عنوان بیمارستان شماره ۲ نمازی در زمین‌های موقوفه نمازی احداث کنیم.

قسمتی از زمین که وقف برای بیمارستان نمازی است که قطعا باید در اختیار بیمارستان باشد و قسمتی هم که وقف بر تشکیل دانشگاه شیراز شده است پس از جدایی دو دانشگاه و طبق قانون جدایی وزارت بهداشت از وزارت علوم باید قسمتی از آن به دانشگاه علوم پزشکی شیراز واگذار شود ولی متاسفانه مدیران وقت دانشگاه شیراز اجازه اختصاص این زمین را به امر ساخت بیمارستان شماره ۲ نمازی ندادند.

متاسفانه اختصاص قسمتی از زمین‌های موقوفه نمازی به این امر مهم با مقاومت بعضی از مدیران وقت دانشگاه روبرو شد و شجاعتی هم در سطح مدیریتی استان و کشور برای شکستن این مقاومت غیرمنطقی وجود نداشت

اما متاسفانه اختصاص قسمتی از زمین‌های موقوفه نمازی به این امر مهم با مقاومت بعضی از مدیران وقت دانشگاه روبرو شد و شجاعتی هم در سطح مدیریتی استان و کشور برای شکستن این مقاومت غیرمنطقی وجود نداشت.

لازم است توضیح دهم که در حدود ۵۰۰ هکتار زمین در منطقه‌ای از شیراز که شرق آن به ساختمان مدیریت دانشگاه شیراز و غرب آن خیابان نیایش و جنوب آن بولوار شهید چمران و شمال آن بولوار سردار شهید سلیمانی (کوهسار مهدی (عج)) است که یا وقف‌شده توسط مرحوم نمازی به‌عنوان پشتوانه بیمارستان نمازی است یا وقف‌شده توسط ایشان جهت دانشگاه شیراز (قبل از تقسیم به دو دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز) است، همه حرف ما این بود که قسمتی از زمین که وقف برای بیمارستان نمازی است که قطعا باید در اختیار بیمارستان (ازجمله برای توسعه خدمات و ساخت بیمارستان جدی) باشد و قسمتی هم که وقف بر تشکیل دانشگاه شیراز شده است پس از جدایی دو دانشگاه و طبق قانون جدایی وزارت بهداشت از وزارت علوم باید قسمتی از آن به دانشگاه علوم پزشکی شیراز واگذار شود ولی متأسفانه مدیران وقت دانشگاه شیراز اجازه حتی اختصاص حدود ۳۰ هکتار از این زمین ۵۰۰ هکتاری را نیز به امر ساخت بیمارستان شماره ۲ نمازی ندادند.

فارس: در چنین موارد و اختلافاتی مگر استانداری طبق قانون نباید ورود کند و با داوری منصفانه حق را به‌حق برساند؟

عرض کردم متاسفانه شجاعت لازم در استان جهت اتخاذ این تصمیم منصفانه وجود نداشت و موضوع را به تهران و دکتر امین زاده معاون حقوقی وقت رئیس‌جمهور ارجاع دادند. ایشان هم از طریق مکانیسم کمیسیون مستندسازی و تعیین بهره‌برداری دولت که مرجع رسیدگی به این نوع اختلافات است ماجرا را پیگیری کردند و پس از چند ماه بررسی و تشکیل جلسات متعدد در تهران در استانداری فارس نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس‌جمهوری (آقای جهانگیری) اظهارنظر کردند که بررسی‌های همه‌جانبه و لحاظ نیازهای دو دانشگاه ما را به این نتیجه رسانده است که باید ۳۷ هکتار از زمین‌ها به علوم پزشکی جهت احداث بیماران واگذار شود.

فارس: واکنش آقای جهانگیری چه بود؟

ایشان جلسه‌ای با حضور سه وزیر (بهداشت، علوم و دادگستری) و دو معاون رئیس‌جمهور (حقوقی – پارلمانی) و اینجانب و رئیس دانشگاه شیراز و رئیس کمیسیون مستندسازی دولت در دفتر خودشان گذاشتند و بیش از دو ساعت بحث کردیم همه (به‌جز وزیر علوم وقت) موافق با این واگذاری بودند و حتی متن ابلاغیه دولت از طرف دکتر امین‌زاده معاون حقوقی وقت رئیس‌جمهور نیز برای آقای جهانگیری ارسال شد.

فارس: بالاخره ابلاغ شد؟

خیر متاسفانه امضا نشد و بعدا آقای جهانگیری از استاندار وقت خواسته بودند که زمین دیگری برای ساخت این بیمارستان پیدا کنند.

فارس: زمین دیگری به دانشگاه علوم پزشکی شیراز واگذار شد؟

قطعه زمینی در بولوار حسینی الهاشمی پیشنهاد شد ولی متاسفانه زمینی بسیار پر معارض است که با وجود قول استاندار وقت زمین جایگزین نتوانست مورداستفاده قرار گیرد و فرصت وضعیت مالی مناسب جهت ساخت بیمارستان نیز از دست رفت

قطعه زمینی در بولوار حسینی الهاشمی پیشنهاد شد ولی متاسفانه زمینی بسیار پر معارض است که باوجود قول استاندار زمین جایگزین نتوانست مورداستفاده قرار گیرد و فرصت وضعیت مالی مناسب جهت ساخت بیمارستان نیز از دست رفت.

و با وجود قول استاندار وقت مبنی بر رفع معارض هنوز و پس از گذشت چند سال رفع معارض نشده است.

از طرفی سطح دسترسی مردم به این ناحیه بسیار است و همان‌طور که می‌دانید چون در حاشیه جنوبی شهر قرار دارد نمی‌تواند بار بیماران مرکز شهر را به دوش بکشد.

فارس: به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد جریان زمین جایگزین برای خرید وقت و عدم ابلاغ مصوبه ۳۷ هکتار بوده است؟

چه چنین نیتی داشتند چه نداشتند نتیجه همین شد که زمین جایگزین نتوانست مورداستفاده قرار گیرد و فرصت وضعیت مالی مناسب جهت ساخت بیمارستان نیز از دست رفت.

فارس: پس با این وجود عدم قاطعیت و عدم التزام جدی به رعایت تحریم و قانون باعث شد این فرصت طلایی از دست استان فارس و شهر شیراز که هم‌جوار مرجع مراجعه بیماران از همه کشور و حتی خارج کشور بوده است، خارج شود؟

بله واقعا شرایط بیماری کرونا بیشتر ثابت کرد که عدم قاطعیت در تصمیم‌گیری‌های منصفانه مبتنی بر حق و قانون در استان و در مدیریت ارشد اجرایی کشور چه آسیب جدی به‌سلامت مردم وارد کرد و من معتقدم که هر انسانی که از این تاریخ (که اگر بیمارستان شروع‌شده بود با توجه به موافقتی که در راستای حدود ۴۰۶ میلیون یورو فاینانس ارزی هم گرفته‌شده بود می‌توانست تمام‌شده باشد)

به دلیل عدم ساخت و تاخیر آن اگر از بیماران ۱۲۰۰ تختی بمیرند یا مشکلات غیرقابل‌برگشت پیدا کند، همه افرادی که در عدم انجام این پروژه عاملی یا شریک بودند باید پاسخگوی خداوند متعال و وجدان‌های پاک انسان‌ها باشند.

فارس: در این باره پیشنهادی دارید؟

پیشنهاد می‌کنم اولا سازمان اوقاف کشور جدی‌تر موضوع را از طریق قوه قضاییه پیگیری کند و ثانیا چند ماهی که از دوران دولت فعلی باقی‌مانده است، آقای جهانگیری به‌عنوان جبران مافات، پیشنهاد معاون حقوقی رئیس‌جمهور مبنی بر واگذاری ۳۷ هکتار را ابلاغ کنند

پیشنهاد می‌کنم اولا سازمان اوقاف کشور جدی‌تر موضوع را از طریق قوه قضاییه پیگیری کند و ثانیا چند ماهی که از دوران دولت فعلی باقی‌مانده است، آقای جهانگیری به‌عنوان جبران مافات، پیشنهاد معاون حقوقی رئیس‌جمهور مبنی بر واگذاری ۳۷ هکتار را ابلاغ کنند.

هنوز هم این امید وجود دارد که اگر این زمین در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد بتوان با مشارکت اوقاف و خیرین و بودجه اعتبارات دولتی بیمارستان موردنیاز را ساخت و مورداستفاده قرار دهد.

البته به‌عنوان یک شهروند از نمایندگان محترم مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز توقع دارم با جدیت این موضع را پیگیری کنند.

فارس: به‌عنوان سوال آخر آیا واگذاری این قطعه زمین لطمه‌ای به دانشگاه شیراز نخواهد زد؟

به‌هیچ‌وجه با توجه به اینکه در چند سال گذشته دانشگاه شیراز تلاش کرده تا پروژه‌هایی را در این زمین ایجاد کند، ولی اگر گروه منصفی دقیق بررسی کنند متوجه خواهند شد که تمام نیازهای دانشگاه شیراز از طریق قسمتی از زمین که در تصرف آن‌ها باقی خواهد ماند، قابل‌رفع است.

خبرگزاری فارس در استان فارس این پرونده را تا سرانجام دنبال می‌کند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان