کد خبر: ۱۴۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
در گزارش شیرازه بررسی شد؛

چالش های پیش روی برگزاری مراسم محرم در هیئات مذهبی/کم کاری ادارات در آماده سازی محیط شهری برای آغاز محرم

با فرارسیدن ماه محرم و عزاداری‌های پرشور و شعور مردم استان فارس، اما شرایط متفاوتی از سال‌های گذشته با وجود کرونا حاکم شده که برگزاری مراسم‌ها طبق ضوابط ستاد مقابله با کرونا قابل اجرا است.
به گزارش شیرازه، همه ساله با فرا رسیدن ایام محرم و عزاداری شهادت امام حسین(ع) محله‌ها وخیابان‌ها سیاه‌پوش ماتم سرور و سالار شهیدان می‌شوند و از گوشه کنار شهر نوای نوحه و مرثیه به گوش می‌رسد، اما امسال با حضور مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا در کشور،این مراسم، در شرایطی برگزار می‌شود که عزاداران حسینی متفاوت از سال‌های قبل و با رعایت کامل مسایل بهداشتی برای مقابله با شیوع بیماری مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان را برپا می‌کنند.

معیار ستاد مقابله با کروناست
 رهبر معظم انقلاب در سخنرانی جمعه 10 مرداد خویش درباره برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم فرمودند: "معیار آن چیزی است که ستاد مقابله با کرونا و کارشناسان بهداشت می‌‌گویند من هر آنچه که آن‌ها لازم بدانند را مراعات خواهم کرد."

ایشان درباره عزاداری ماه محرم تأکید کردند: همه سوگواران حسینی، هیأت ها و مداحان موظف هستند به هرچه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند، عمل کنند زیرا موضوع بسیار مهم است.

رهبر معظم انقلاب به مساله عزاداری در محرم اشاره و تصریح کردند: در عزاردای‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیات ها، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.

مراسم محرم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی
رئیس جمهور در ستاد ملی کرونا گفت: «ایجاد دوگانۀ عزاداری و سلامت، غلط است. مراسم محرم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.»
رییس جمهور این تعبیر را هم به کار برده تا منظور خود را روشن‌تر بیان کرده باشد: «برگزاری عزاداری‌های محرم، حتماً. رعایت پروتکل‌های بهداشتی، قطعاً». با این تأکید که این دو «مانعة‌الجمع» نیست.

محرم متفاوت
محرم امسال که با جا خوش کردن این بیماری میان مردم همراه است، از چندین ماه قبل از شروع محرم اما و اگرهایی را در زمینه برگزاری این مراسم ایجاد کرد و گمانه‌زنی ها در خصوص نحوه برگزاری آن ادامه داشت تا اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا با تدوین و ارائه پروتکل های بهداشتی، تکلیف و چگونگی رفتار برگزارکنندگان مراسم ماه محرم را مشخص کرد که همین دستورالعمل نیز برای اجرایی شدن توسط هیئات مذهبی چالش هایی را برای آنها پیش رو داشت که خبرنگار شیرازه به منظور بررسی این مشکلات و چالشها به سراغ چند تن از مسئولان برگزاری مراسم محرم در برخی شهرستانها رفته است.

رعایت فاصله اجتماعی باعث شد که قلب ها و دل ها را به هم نزدیک تر کنیم
رضا محمدیان رئیس هیئات مذهبی شیراز در ابتدا با بیان اینکه ویروس کوئید ۱۹ و شیوع این بیماری علی رغم اینکه یک تهدید بزرگ و جدی به شمار می رود از طرفی نیز می تواند یک فرصت باشد،گفت: چرا که همین رعایت فاصله اجتماعی خیلی از جاها باعث شد که قلب ها و دل ها را به هم نزدیک تر کنیم.

محمدیان ادامه داد: بعد از شروع بیماری تاکنون کارهای بزرگی در سطح استان و کشور توسط مردم و هیئت‌های مذهبی انجام شده است از ضدعفونی کردن محلات گرفته تا تولید ماسک و لباس های مورد نیاز پرسنل و کادر درمان و تهیه بسته های معیشتی، کمک به نیروهای انتظامی به منظور ورود و خروج افراد در ایام نوروز، همه از اقداماتی است که توسط هیئت ها انجام شده است و این در حالی است که به نظر می امد فعالیت این هیئات تعطیل است.
چالش های پیش روی برگزاری مراسم محرم در هیئات مذهبی/کم کاری ادارات در آماده سازی محیط شهری برای آغاز محرم
او در ادامه در پاسخ به این سوال که چه چالش‌هایی برای برگزاری مراسم محرم امسال پیش رو داشتید و چه تمهیداتی برای برطرف کردن آنها اندیشیده شده است ابراز داشت: انجام پروتکل های بهداشتی هزینه مضاعفی برای هیئت ها ایجاد می کند تهیه مواد ضدعفونی، ماسک، جابجایی مراسم از فضای سر بسته به فضاهای باز همه ایجاد هزینه کرده و برای بسیاری از هیئت ها خصوصاً شهرستان ها  یک چالش اساسی یه شمار می رود.

محمدیان در ادامه از کم کاری ادارات در آماده سازی محیط شهری برای آغاز محرم گلایه کرد و افزود: توقعی که ما از مسئولان داشتیم این بود که عملکردشان در تراز جمهوری اسلامی و کشور شیعه ایران باشد اما این توقع متاسفانه برآورده نشد به این جهت که قرار بود با توجه به محدودیت ها و ممنوعیت هایی که وجود دارد کلیه نهادها، سازمانها ادارات، شهرداری‌ها و اصناف از شب اول محرم به سیاه‌پوش کردن ادارات و مکان‌های تحت اختیار خود و معابر و میدان‌های شهر اقدام کنند اما این کار خیلی کمرنگ اجرا شد و حتی برخی از ادارات از روز سوم محرم تازه شروع به نصب پرچم‌ها و سیاه پوش کردن ادارات و معابر و خیابانها کردند.

رئیس هیئات مذهبی شیراز به ضعیف بودن یا عدم دسترسی برخی افراد در نقاط روستایی و حتی برخی شهرها به اینترنت هم اشاره کرد و این را نیز یک مشکل اساسی در تبلیغ و گسترش برنامه های ویژه محرم عنوان کرد و افزود: برخی نقاط استان از جمله بعضی روستاها و شهرها دارای محدودیت های اینترنتی هستند که همین امر موجب عدم دسترسی به فضای مجازی و استفاده از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی شده که به نوبه خود یک چالش و مشکل به شمار می رود.

محمدیان در ادامه به بحث هر خانه یک پرچم اشاره کرد و گفت: در این راستا مردم اقدامات خوبی انجام دادند و گاه شاهد کارهای جالبی از طرف شهروندان هستیم به طور مثال مسجد امام صادق شیراز یک تریلر را با نصب پارچه،پرچم و... تبدیل به یک حسینیه سیار کرده و به همت صد تن از جوانان  شهر این حرکت نمادین اجرا شده است همچنین سنت بیرق کِشی نیز توسط عده‌ای از جوانان اجرا شده که با تزیین بیرقی آهنی و حمل آن در خیابان های شهر فضای محرم را در شهر به نمایش می گذارند.

رئیس هیئات مذهبی شیراز در پایان با بیان اینکه کارهای اینچنینی می‌تواند در سراسر استان الگوبرداری شود،تصریح کرد: در استان فارس حدود ۷ هزار هیئت مذهبی و در شهر شیراز حدود ۷۰۰ هیئت وجود دارد.


بی‌توجهی بخش کمی از مردم به نکات بهداشتی می تواند لطمه جدی به دیگران وارد کند
هوشنگ ده خیری کارشناس تشکل های مردمی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مرودشت نیز درخصوص برنامه های محرم، گفت: ویژه ماه محرم چندین جلسه در مرکز شهرستان و شهرهای تابعه مرودشت با هیئت های مذهبی و روحانیون طرح هجرت در روستاها برگزار و توصیه ها از ابتدا شروع شد و تاکید کردیم که برگزاری مراسم امسال با دیگر سالها تفاوت بسیار دارد چون قرار است خود را به شیوه های بهداشتی به گونه ای آماده کنیم که ضمن اینکه هیچ گونه آسیبی به شهروندان نرسد عزاداری ها هم به صورت متعارف و در شأن صاحب مراسم برگزار شود.

ده خیری با بیان اینکه با فرهنگ سازی بین مردم که باید عزاداری ها به سبک و سیاق جدید و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود، از ظرفیت فضای مجازی نیز استفاده کردیم که هم به مردم آموزش‌های لازم داده شد و هم مسئولان فرهنگی، مداحان و... توجیه شدند که چگونه به مردم بیاموزند برای حفظ سلامتی خود و جامعه رعایت برخی نکات بهداشتی ضروری است.

وی اضافه کرد: همچنین کارگاه های آموزشی توسط کارشناسان مرکز بهداشت برای هیئت امنای مسجد برگزار گردید و همه این اقدامات تا قبل از شروع ماه محرم انجام شد.

چالش های پیش روی برگزاری مراسم محرم در هیئات مذهبی/کم کاری ادارات در آماده سازی محیط شهری برای آغاز محرم
ده خیری ادامه داد: در آستانه این ماه و برای برگزاری مراسم عزاداری تمام هیئت ها می بایست در سامانه‌ای به نام «بیرق» که توسط سازمان تبلیغات اسلامی کشور طراحی شده ثبت نام کرده و ضمن اینکه مسئول هیئت، همیار سلامت و مداح هیئت معرفی می‌شوند موظف می گردند شرایط پروتکل های بهداشتی را بپذیرند و پس از ثبت نام نهایی،به سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان مراجعه کرده تعهد نامه ای را مبنی بر اجرای شرایط ذکر شده امضا کنند و سپس به برپایی هیئت اقدام کنند که در همین راستا تاکنون ۸۰ هیئت در شهرستان مرودشت در سامانه ثبت نام کرده و خواستار برگزاری مراسم عزاداری حسینی شده‌اند.

کارشناس تشکل های مردمی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مرودشت در ادامه در پاسخ به این سوال که در مسیر اجرای تمام اقدامات گفته شده و برگزاری مراسم محرم با چه مشکلات و چالش هایی روبرو شدید ابراز داشت: متاسفانه عده ای هم هستند که مقید به شرایط نیستند پس گاهی شاهد ایجاد تجمعاتی حاشیه هیئت ها هستیم و افراد با فاصله اندکی کنار جمع عزاداران بدون رعایت بهداشتی و بدون ماسک به تماشای مراسم می ایستند که همین امر از عمده‌ترین مشکلات ما محسوب می‌شود چون بی‌توجهی بخش کمی از مردم به نکات بهداشتی می تواند لطمه جدی به دیگران وارد کند.

 دهخیری همچنین با اشاره به اینکه در کل شهرستان مرودشت ۲۳۰ هیئت وجود دارد که هرکدام فعالیت شان متفاوت است،عنوان کرد: برخی هیئت‌ها که امسال موفق به برگزاری مراسم نشده‌اند تصمیم گرفتند محل هیئت خود را با پارچه و پرچم‌های مشکی مزین کنند و در ساعات مشخصی نوحه و روضه را از طریق بلندگوها پخش کنند تا مردم در این ایام حال و هوای محرم را احساس کنند 

وی در پایان گفت: بزرگترین پارک شهر به نام بوستان ملت به شیوه خاصی طراحی شده و هر شب پذیرای تعداد زیادی از عزاداران حسینی است که با رعایت فاصله اجتماعی به عزاداری مشغول می‌شوند.

 حفظ سلامتی جزئی از آموزه‌ها و احادیث دینی ما است
علیرضا گرامی مسئول کانون مداحان و مسئول بسیج مداحان شهرستان اقلید در ابتدا با بیان اینکه بنا به شور و عشقی که نسبت به امام حسین (ع)و برگزاری مراسم سوگواری و محرم در دل مردم می باشد این عزاداری‌ها هر ساله با شور و حرارت بسیار برگزار می‌شود،گفت: اما هر سال و هر دوره اقتضائات خاص خود را دارد به همین خاطر امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا سبک و نوع عزاداری ها تا حدودی تغییر پیدا کرد.

گرامی اضافه کرد: لذا بنا به این اتفاقات ما باید سعی کنیم تا در شیوه برگزاری مراسم، به یک الگوی جدید برسیم و هنر ما هم همین است که با توجه به شرایط بحرانی که در جامعه اسلامی وجود دارد سبکی متناسب با اقتضائات جدید ارائه دهیم که حتی تبدیل به الگویی جهانی شود که نشان دهد شیعیان نماد عقلانیت هستند یعنی در عین حالی که اعتقادات خود را حفظ می‌کنند با توجه به آموزه های دینی به فکر سلامت خود و جامعه هم باشند.

وی با بیان اینکه امام حسین علیه السلام فرمودند:«در عمرتان برای سلامتی خود تلاش و کوشش کنید»،افزود: این صحبتهای آقایی است که این روزها همه برایش عزاداری می کنیم، یعنی بحث سلامت جسم و رعایت بهداشت در آموزه های دینی ما بسیار مقوله مهمی است.
اما و اگر ها و چالش های پیش روی برگزاری مراسم محرم در هیئات مذهبی/کم کاری ادارات در آماده سازی محیط شهری برای آغاز محرم
 او ادامه داد: با این مقدمه آغاز کردم که بگویم نه تنها تناقضی بین دین و موضوع سلامت نیست بلکه حفظ سلامتی جزئی از آموزه‌ها و احادیث دینی ما است و امسال با این نگاه و نگرش عزاداری می کنیم و در عین حال پروتکل ها و نکات بهداشتی هم رعایت کرده،همچنین سبک زندگی خود را هم صلاح می‌کنیم به گونه‌ای که بتوانیم با حفظ شئونات و رعایت بهداشت، یک عزاداری در خور شأن و جایگاه امام حسین و محرم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه لذا اگر با همین نگرش وارد مجلس عزای حسین (ع) شویم نه تنها مشکلی در خصوص مسائل بهداشتی نداریم بلکه با حفظ شئونات مذهبی و حفظ اهمیت سطح عزاداری  ابا عبدالله الحسین این مراسم به بهترین شکل ممکن اجرا خواهد شد.

گرامی با بیان اینکه در سطح شهرستان اقلید با جلسات متعددی که با اقشار مختلف از جمله مداحان، روحانیون، بسیجیان و... برگزار شد کار ارزشمندی در سطح شهرستان اجرا گردید و آن هم معرفت افزایی نسبت به اقتضائات جدید بود، ابراز داشت: مرحله به مرحله نسبت به هر قشر این اقدام انجام شد یعنی مداحان به صورت جدا، روسای هیئات مذهبی، هیئت امنا های مسجد و تکیه های عزاداری حتی نیروهای انتظامی و سپاه ناحیه همه گروه ها هماهنگی لازم انجام شد و کارشناسان شبکه بهداشت نکات ایمنی و بهداشتی را در جلسات متعدد برای آنها متذکر گردید.

 او با بیان اینکه اکنون با رعایت کامل نکات و در فضای باز  هیئات مذهبی به عزاداری مشغول هستند اظهار کرد:ابتدای ورودی هیئت ها ضدعفونی دست ها صورت می گیرد همچنین با راه اندازی تونل های بهداشتی در برخی از هیئت ها افراد با عبور از آن به طور کامل ضدعفونی و سپس وارد هیئت می‌شوند از طرفی نیز جاها مشخص شده است و هر کسی جای معین نشسته و به عزاداری می پردازد.

مدیر دارالقرآن آموزش و پرورش شهرستان اقلید در ادامه،افزود: حتی ورود افراد از جمله بانوان به صورت مرحله به مرحله و با اجرای نکات بهداشتی به هیئت صورت می‌گیرد که همه این اقدامات طبق دستور کارشناسان شبکه بهداشت و تحت نظارت آنها اجرا می‌گردد مدت زمان عزاداری نیز نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته و تا حداکثر دو ساعت مجاز به حضور در هیئت هستند.

گرامی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط کنونی حضور عده‌ای از افراد در هیئت ها کمرنگ شده  و عده ای نیز به خاطر بیماری خود و یا اعضای خانواده از ورود به مکانهای شلوغ خودداری می‌کنند، آیا برنامه‌ای هم در فضای مجازی برای این افراد در نظر گرفته شده است؟ عنوان کرد: در شهرستان اقلید از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا برخی مراسم مذهبی، اعیاد، دعا های هفتگی و کارهای فرهنگی به سمت فضای مجازی سوق داده شد تا همه اقشار بتوانند از این برنامه‌ها استفاده کنند لذا تجربه خوبی در این راستا کسب کردیم تا رسیدیم به شب های محرم و عزاداری امام حسین و از ظرفیتهای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به خوبی استفاده کردیم، چرا که برخی با رعایت پروتکل های بهداشتی هم قادر به خروج از منزل یا حضور در اماکن شلوغ نیستند به همین خاطر برنامه‌هایی برای آنها هم در نظر گرفته ایم.

وی اضافه کرد: به طور مثال پخش زنده مراسم در برخی مناطق شهر از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام اجرا و انجام می‌شود تا مادرانی که فرزند خردسال دارند یا افراد میانسال بیمار از حال و هوای شب های محرم بهره‌مند شوند از طرفی با کار کردن بر روی محتوا ها باعث ایجاد یک فرهنگ سازی بین مردم شدیم تا ببینند با تغییر سبک زندگی میتوان وارد فضای جامعه شد.

 وی در ادامه به توضیح یک هزار جلد کتاب به منظور برگزاری مسابقه کتابخوانی با رویکرد محرم بین عزاداران اشاره کرد و گفت: در این کتاب ارتباط شهدا با کربلا و رویکردهای محرم به بحث گذاشته شده است تا در کنار جلسه مداحی سرانه مطالعه را هم افزایش دهیم.

مسئول کانون مداحان شهرستان اقلید در پایان با اشاره به اینکه در سطح شهرستان اقلید ۸۸ هیئت مذهبی فعالیت دارند،اظهار داشت: مشکل اساسی و چالش پیش روی ما در اجرای مراسم محرم امسال در نگرشها بود چون هر کسی با نگاه و نگرش خود به این قضیه نگاه می کند پس اگر ما با نگرش آموزه‌های دینی وارد شویم می توانیم جامعه را به سطحی از بینش برسانیم که با وجود رعایت ملاحظات بهداشتی  مراسم محرم هم به خوبی برگزار گردد چون خیلی از مشکلات حل می شوند.

گفتنی است برگزاری مراسم در فضای باز، مدت یک ساعته برگزاری مراسم عزاداری، عدم توزیع نذورات، بخشی از این تمهیدات به شمار می رود،همچنین در متن و بطن این پروتکل ها سه اصل طلایی،یعنی رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن دست ها وجود دارد./
انتهای پیام/
نظرات بینندگان