کد خبر: ۱۴۱۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۲۲ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
عضو فراکسیون رسانه و فضای مجازی مطرح کرد؛

ضرورت اتصال شبکه های داخلی به یکدیگر؛شبکه های ما به صورت جزیره ای عمل می کنند

«سید نظام‌الدین موسوی» گفت:شبکه ملی اطلاعات و تولید محتوا در فضای مجازی دو بازوی مهم برای پیشرفت هر کشوری محسوب می شود.

«سید نظام‌الدین موسوی»، عضو فراکسیون رسانه و فضای مجازی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مدیر عامل سابق خبرگزاری فارس در گفت وگو با خبرنگار" شیرازه"،گفت:درخصوص تولید محتوا درفضای مجازی بارها تاکید شده،تا زمانی که نسبت به تولید محتوا در فضای مجازی اهمیت جدی ندهیم و متناسب با این فضا تولید محتوا نکنیم عقب می مانیم.
وی با بیان این که تمام زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات می بایست از کیفیت بالایی برخوراد باشد، افزود: وقتی صحبت از تولید می شود فقط تولید در حوزه های اقتصادی نیست. لذا کم توجهی به تولید محتوا حتی با وجود فراهم نمودن زیرساخت ها راه به جایی نمی برد، اگر بتوانیم شبکه ها را بومی سازی نماییم ولی نتوانیم به یک تناسب خاص از تولید محتوا در فضای مجازی و خواست مخاطبان دست نیابیم همچنان عقب مانده و دچار مشکل هستیم.

عضو فراکسیون رسانه و فضای مجازی با اشاره به این که در دنیایی که فضای ملی اطلاعات و داده ها حرف اول را می زند، تولید محتوا یک اثر جدی تلقی می شود، ادامه داد:متاسفانه در مسیر تصمیم گیری به اندازه ای که باید به ایجادشبکه،فراهم نمودن زیر ساخت ها و فعالیت و انجام کارهای فنی لازم اهمیت داده نشده و هزینه مناسبی نیز برای آن در نظر گرفته نشده است.این مسائل موجب شده که  مسیر هدف مثل لوله کشی که تا درب خانه ها هدایت شده، پیش رود اما در داخل این لوله ها یا آبی وجو ندارد و یا این که اگر آبی در جریان است سرمنشا و تولید آن در کشور ما نیست از همین رو ممکن است در این مسیر آب گل آلود یا همان اطلاعات نادرست به مردم تزریق شود.
با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به تولید محتوا در فضای مجازی گفت:وزارت ارتباطات، شواریعالی فضای مجازی،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات، صدا و سیما و دیگر نهادهای متولی مسئول هستند تا راهکار های مناسبی را پیاده و تنظیم نمایند.

وی به انتشار و ارائه پیام های موثر و جذاب در فضاهای مجازی اشاره و بیان کرد:در فضای مجازی تبادل اطلاعات و ایجاد ارتباطات شکل می گیرد که بیشترین تاثیر آن برگرفته از پیام ها و تصاویر جذاب و کوتا می باشد و  به نوعی در این فضا و در این زمان مطالبه ساندویچی از سوی مخاطب شکل می یگرد که باید به مزاج کاربران خوش آید.

نماینده مردم تهران گفت:مردم برخلاف گذشته که فرصت این را داشتند تا یک فیلم سینمایی و کتاب مطالعه کنند که البته هزینه بر و زمان بر هم بود اما حالا در فضای مجازی بدون محدودیت زمانی و مکانی با قیمت ارزان و مناسب ایجاد ارتباط نموده و در کسری از ثانیه اطلاعات مورد نظر خود را رد و بدل می کنند.

وی افزود:متاسفانه پرداختن به چگونگی تولید محتوا در کشور ما بدانگونه که باید جدی نبوده است.به فرض مثال: مراکز خاص برای تولید کتاب، فیلم سینمایی،سریال و دیگر مقوله ها وجود داشته اما برای تولید محتواهای جذاب و کوتاه یا تاثیر گذار و متناسب با این فضاها تلاش جدی صورت نگرفته است.بر همین اساس متولیان اصلی در این قصه مسئولند تا آن را به نحو شایسته و تاثیرگزاری به نمایش بگذارند.

عضو فراکسیون رسانه و فضای مجازی با بیان این که محتوا و زیر ساخت جدا از یکدیگر نیستند،گفت:اگر بخواهیم موفق عمل نماییم باید به همان اندازه که در حوزه زیرساخت توجه داریم در زمینه تولید محتوا نیز دقت لازم را داشته باشیم.

عدم توجه به تولید محتوا برای کودکان و نوجوان
وی با اشاره به این که خواسته یا ناخواسته کودکان ما در معرض پیام ها و تصاویر گوناگون در فضای مجازی هستند، ادامه داد:متاسفانه نسبت به این مسئله نیز کم توجهی شده و از سال ها پیش با این که بر آن تاکید شده اما هنوز به نحو مطلوبی رسیده است.کودکان و نوجوانان تعداد زیادی از جمعیت کنونی ما را تشکیل می دهند،آن ها به اینترنت و شبکه های مختلف فضای مجازی دسترسی آسان دارند اما آیا با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی برای آن ها تولید محتوا شده است؟

موسوی بیان کرد:برخی می اندیشند که وقتی صحبت از فرهنگ ‌و شبکه ملی اطلاعات می شود قصد ایجاد محدودیت یا برخورد و فیلتر داریم اما بدین گونه نیست چرا که حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی با توجه به سن و سال کودک و نوجوان مطالب و پیام های خاصی ارائه داده و از نشر پیام های سوء به آن ها جلوگیری می کنند.
وی گفت:امروز کودکان و نوجوانان ما به اینترنت نیاز دارند و در بیشتر مواقع به یادگیری و خصوصا به بازی در فضای مجازی روی می آورند که باید زمینه های لازم برای ایجاد بازی های مبتنی بر فرهنگ خودی تولید و فراهم شود و دستگاه های مربوطه نیز در این رابطه نقش اجرایی داشته باشند.

دو بازوی مهم برای پیشرفت هر کشور

عضو فراکسیون رسانه و فضای مجازی با بیان این که ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات در کشورهای توسعه یافته  در حوزه های مختلف نقش بسزایی داشته و فعالیت های ارزنده ای ایفا نموده، توضیح داد:شبکه ملی اطلاعات و تولید محتوا در فضای مجازی دو بازوی مهم برای پیشرفت هر کشوری محسوب می شود.
این مقام مسئول ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات متشکل از داده های موجود هر یک ازکشورهاست که در یک  تارنمای جهانی به یکدیگر متصل می شود.

امنیت شبکه ملی اطلاعات

وی افزود:این شبکه ها از امنیت بالایی برخوردار است و در معرض تهدیدهای بیرونی نیست. یکی از نمونه اخیر آن هم، همین چندوقت پیش بود که اطلاعات تعدادی از کاربران ایرانی توسط کانال ها و سرورهای بیگانه هک شد. اما وقتی به بازگشت به سرورهای اروپایی و آمریکایی نیازی نباشد و تبادل اطلاعات در کشور خودمان رصد شود،با امنیت بالاتری همراه بوده و از طرف دیگر برای مخاطبان هزینه کمتری دارد. به همین خاطر کشورهای اروپایی و آمریکایی برای حفظ اطلاعات کاربران خود تلاش های زیادی کرده و به این موضوع اهمیت زیادی می دهند.
 با تاکید بر اتصال شبکه های داخلی
نماینده مردم تهران گفت:متاسفانه شبکه های ما به صورت جزیره ای عمل می کنند، وقتی شبکه ملی ما از اطلاعات منسجم برخوردار باشد یک دولت الکترونیک شکل می گیرد و هرچه این شبکه و سیستم قوام بیشتری یابد و از تسلط بیشتری برخوردار باشد با صرف هزینه و زمان کمتر کمک‌بسزایی به مسائل اقتصاد، اجتماعی و غیره می کند.از طرفی این مهم به خود دولت نیز کمک می کند تا در برنامه ریزی و اجرای آن پیشرفت بیشتری داشته باشد و در نهایت سیستمی کارا با بهره وری بالاتری ارائه دهد.

وی افزود:از نگاه دیگر برای تعیین بودجه بندی اگر آمار و اطلاعات صحیح و درستی در دست داشته باشیم به طور یقین عملکرد مناسب تری خواهیم شد. لذا در این زمینه هر نوع کاهلی و قصوری پذیرفته شده نیست چرا که راه و روش مشخصی دارد و از سال ها پیش در کشورهای توسعه یافته به اجرا رسیده است.
عضو فراکسیون رسانه و فضای مجازی در پاسخ به این پرسش که نیاز امروز مخاطبان در فضای مجازی چیست، گفت:امروزه مردم چه در مقوله های اقتصادی و اجتماعی و چه فرهنگی و سیاسی در این فضاها به دنبال اطلاعات و تبادل نظر هستند، آن ها برای انجام هر کاری و رفع هرنوع نیازی به دلیل وسعت فضا،عدم نیازبه مکان و زمان خاص به شبکه های مجازی تکیه دارند.
شکل گیری فضای واقعی در دنیای مجازی

وی با بیان اینکه فضای مجازی بسیاری از مسائل را برطرف نموده،ادامه داد:به فرص مثال در رابطه با مسائل ترافیک و حمل و نقل از تردد های ِغیر ضروری کاسته شده که این خود از مصرف سوخت و ایجاد آلودگی هوا جلوگیری کرده است.
موسوی در جواب این سوال که چرا هزینه اینترنت در کشو ما زیاد است، توضیح داد:اینترنت درکشورهای توسعه یاقته در مصارف خاصی به صورت رایگان ارائه می شود، به همین خاطر هزینه اینترنت باید به گونه ای باشد که طبقات محروم جامعه نیز بتوانند به خوبی از ان استفاده نمایند.بر این اساس امروزه فضای مجازی یک فضای لاکچری و صرفا برای تفریح و سرگرمی نیست. اما اعتقادم بر این است که در راستای آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و کاهش هزینه و جلوگیری از اتلاف اینترنت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی در پایان بیان کرد:می توان گفت که فضای مجازی یک فضای واقعی است که به برنامه ریزی مناسب جهت استفاده مفید از آن نیاز دارد.

انتهای پیام/
////


برچسب ها: نماینده ، مجازی ، شیراز
نظرات بینندگان