کد خبر: ۱۴۱۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۱ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شیرازه:

لزوم فرهنگسازی در استفاده از شبکه های مجازی/شبهه پراکنی رسانه های ضد انقلاب در مقابل ایجاد شبکه ملی اطلاعات

دکتر فیروزی گفت: عدم فرهنگ سازی در استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی مثل پیام‌رسان‌«سروش» و غیره موجب شد که از آن استقبال مناسبی صورت نگیرد.
به گزارش پایگاه تحلیلی-خبری"شیرازه"،این روزها اهمیت فضای مجازی و این که دنیای مجازی بخشی از زندگی مردم شده قابل انکار نیست،به باور برخی کارشناسان هدایت شبکه های اجتماعی می بایست با توجه به فرهنگ و رسوم هر کشور جهت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی محقق  شود،در همین راستا مقام معظم رهبری فرمودند،«موضوع فضای مجازی بسیار مهم است؛ ما هم اهمیت فضای مجازی را و این که بخشی از زندگی مردم شده است، قبول داریم اما بحث ما در مورد فضای مجازی این است که این عرصه از خارج مدیریت و هدایت می شود و ما نمی توانیم مردم را بی پناه رها کنیم. عوامل مسلط بین المللی در فضای مجازی به شدت فعال هستند؛ تأکید مکرر بر شبکه ملی اطلاعات، تشکیل شورای عالی،مرکز ملی فضای مجازی و شرکت روسای سه قوه در آن به همین علت است اما متأسفانه اهتمام لازم به این موضوع نمی شود. شبکه ملی اطلاعات اجزایی دارد که این اجزا از زمانبندی ها عقب هستند.»
لزوم فرهنگسازی در استفاده از شبکه های مجازی/شبهه پراکنی رسانه های ضد انقلاب در مقابل ایجاد شبکه ملی اطلاعات
در همین رابطه دکتر فیروزی، نماینده مردم فسا در مجلس  شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار"شیرازه"، گفت: مقام معظم رهبری بر ایجاد،راه اندازی و توسعه شبکه ملی اطلاعات تاکید ویژه‌ای دارند و ضروریست که مسئولین به این مهم توجه بیشتری داشته باشند، علاوه بر این ایشان بر زمانبندی وقوع آن نیز تاکید ویژه‌ای دارند که شبکه ملی اطلاعات هرچه زودتر و در پروسه زمانی مشخص اتفاق افتد.

وی افزود: برای رسیدن به این اهداف طی جلساتی که با وزیر محترم ارتباطات و اطلاعات داشتیم به این موضوع نیز اشاره و پرداخته شد که چه کارهایی باید انجام شود،آقای آذری جهرمی به نقشه های راهبردی و اساسی اشاره داشته‌اند که با جدیت بیشتری در دستور کار قرار بگیرد. اما آن خواسته ای که کمیسیون صنایع و معادن مطالبه کرده فراتر از این بوده است.

غفلت از شبکه ملی اطلاعات
دکتر فیروزی با بیان این که از شبکه ملی اطلاعات غلفت شده و آن طور که باید عملیاتی نشده، ادامه داد:در حال حاضر کمیسیون صنایع و معادن در صدد می باشد تا با توافق وزارتخانه مسئله زیر ساخت ها را فراهم نماید.وی افزود:مبحث دیگر به تولید محتوا و اینکه در چه زمینه هایی باید به آن پرداخته شود باز می گردد، در بخش تولید محتوا مقداری از آن به وزارت اطلاعات باز می گردد و بخش دیگر به دستگاه های اجرایی مرتبط می شود اما به طور کلی و در حال حاضر در همان مرحله اولیه کارها به خوبی پیش نرفته و از کاستی‌های زیادی رنج می برد.

عدم فرهنگ سازی در استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی
نماینده مردم فسا در مجلس به عدم حمایت کافی اشاره کرد و گفت: آنگونه که باید به ایجاد شبکه های مجازی توجه نشده از طرفی عدم فرهنگ سازی در استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی مثل پیام‌رسان‌سروش و غیره موجب شد که از آن استقبال مناسبی صورت نگیرد.
وی در پایان گفت:متاسفانه شبکه های بیگانه بر ضد شبکه ملی اطلاعات در ایران حاشیه‌سازی و سخن‌پراکنی کرده و می کنند از این رو نیاز است که مسئولان و متولیان امر به طور جدی به این مسئله ورود کنند و شبهات را از میان بردارند.
لزوم فرهنگسازی در استفاده از شبکه های مجازی/شبهه پراکنی رسانه های ضد انقلاب در مقابل ایجاد شبکه ملی اطلاعات
تولید محتوای همگان در فضای مجازی
« لطف‌الله سیاهکلی»، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، معاون رئیس سازمان صداوسیما و رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با تاکید بر شکل گیری شبکه ملی اطلاعات گفت:تولید محتوا در فصای مجازی بالعکس رسانه هاس قدیم مثل روزنامه ها و مطبوعات فقط توسط متخصصین ارائه و نوشته می شد اما در فضای مجازی این امکان فراهم آمده که آحاد جامعه از بی سواد تا کم سواد و با سوادیا از نخبه و غیر نخبه همه افراد بتوانند در آن تولید محتوا کنند.

ضرورت راه اندازی نهضت تولید محتوا
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:در حال حاضر رسانه ای را اختیار داریم که در هر زمینه ای تولید محتوا دارد. بنابراین ضروریست که به سمت ایجاد شبکه ملی اطلاعات حرکت کنیم چرا که تا زمانی که این شبکه در اختیار نباشد نمی توان اطلاعات صحیح و ایمنی ایجاد کرد و به سمت راه اندازی نهضت تولید محتوا حرکت نمود.

وی به ناموفق بودن برخی شبکه های اجتماعی مثل پیام رسان«سروش » اشاره کرد و افزود:در راه اندازی و توسعه این شبکه اجتماعی به وجود زیرساخت ها توجه نشده بود و به دلیل نبود شبکه ملی اطلاعات و مهم تر سرعت، دقت و کیفیت پایین مورد استقبال چندانی قرار نگرفت.ازاین رو، شبکه ملی اطلاعات زیرساخت هر نوع پیام رسانی محسوب می شود.

 یکپارچگی اطلاعات در فضای مجازی کشورهای توسعه یافته
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که چرا کشورهای توسعه یافته در ایجاد شبکه ملی اطلاعات موفق عمل نموده اند، گفت: این کشورها در فضای مجازی به صورت یکپارچه عمل می کنند اما در کشور ما به صورت های مختلف و در قالب شبکه های متفاوت اطلاعات اطلاع‌رسانی می‌شود.

همسویی؛حلقه مفقوده در ایجاد شبکه ملی اطلاعات
وی با تاکید بر توجه دولت به سیستم‌های حاکمیتی بیان کرد:هریک از نهادها از بخش خصوصی و دولتی گرفته تا مردم عادی به دنبال اهداف خاصی هستند و در این نهادها همسویی وجود ندارد.این در حالیست که پایه و اساس شکل گیری و توسعه شبکه ملی اطلاعات همسویی نهادهاست.به همین خاطر در راستای مرتفع ساختن این مسائل در ایجاد شبکه ملی اطلاعات صحبت‌هایی با آقای وزیر انجام شده و مجلس نیز پیگیر می باشد، امید بر این است که این مشکلات حل و فصل شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که عملکرد وزیر ارتباطات را چگونه ارزیابی می کنید، افزود:ما برای برطرف کردن موانع با آقای آذری جهرمی جلسه پرسش و پاسخ گذاشته ایم، باید منتظر بمانیم که همکاری ها در مرحله اجرا تا چه اندازه میسر می شود.
 وی به برخی مزیت ها در ایجاد شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: با راه اندازی و توسعه این شبکه،مصرف اینترنت تا اندازه یک سوم پایین می آید.
هرچند برخی از دشمنان ما و رسانه های بیگانه با ایجاد شبهه در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، نظرات سوء القا می‌کنند اما این صحبت‌ها از هیچ پایه و اساسی برخوردار نیست چرا که اتفاقاً شبکه های ملی اطلاعات از ایمنی کافی برخوردار است و از سال ها پیش در کشورهای توسعه یافته اروپایی مثل انگلیس، آلمان،ایتالیا و کشورهای آمریکایی بکارگرفته شده و از مزایای شبکه ملی اطلاعات بهره مند شده اند.
سیاه کلی با بیان این که تیم ملی اطلاعات یک سیستم جهانی است که تارنماهای دنیا را به یکدیگر متصل می کند،افزود: در کشورهای آسیایی هم مانند چین و ژاپن از این شبکه‌ها استفاده زیادی می برند به فرض مثال اتحادیه ملی اروپا قواعد رویکردهای خاص خود را داشته که اتفاقاً کاربران زیادی را به خود جذب نموده است.

وی با تاکید بر بکارگیری شبکه ملی اطلاعات توضیح داد:به نظر شما این منطقی است که وقتی در شبکه مجازی با همکار یا هم کلاس خود در تعامل هستید یا اینکه می خواهید یک کار بانکی و اداری انجام دهید،آیا این درست است که که فعالیت های این چنین به سرور کشورهای اروپایی رفته و دوباره باز گردد؟.در حالی که می‌توانست در خود کشور با هزینه کمتری و امنیت بالاتری تولید و ارائه شود.بر این اساس متوجه شد که همه امورات به امور خطوط بین‌المللی نیازی ندارد چرا که در شبکه های داخلی به آسانی میسر می شود.

گفتنی است، مطالبه تکمیل شبکه ملی اطلاعات از دولت و وزارت ارتباطات،. پاسخگویی وزارت ارتباطات نسبت به اهمال و کوتاهی های صورت گرفته در خصوص راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و تشکیل شورای عالی فضای مجازی و سازمان ملی فضای مجازی، ممانعت از لطماتی که در عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به معیشت مردم وارد شده و جلوگیری از انحصار طلبی و منافع اقتصادی عده ای خاص در دستور کار است.چرا که  عقب نگه داشتن کشور از توسعه و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ماحصل عدم وجود شبکه ملی اطلاعات می باشد که در نهایت استقلال سایبری و فضای مجازی را خدشه دار می کند.

برپایه این گزارش، شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور می‌تواند مزیت‌های بسیاری را برای مردم و سرویس دهنده‌های داخلی از حیث کاربری و نیز درآمدزایی ایجاد می‌کند. ۳ ویژگی اصلی شامل موضوع امنیت، دسترسی به سرعت بالا و قیمت پایین خدمات از جمله ویژگی‌هایی است که شبکه ملی اطلاعات می‌تواند برای کاربران و سرویس دهندگان فراهم کند.
انتهای پیام/


نظرات بینندگان