کد خبر: ۱۴۱۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
مشاوره پیش از ازدواج

جلسات خواستگاری و آداب و رسوم آن

اولین سوالی که در رابطه با جلسات خواستگاری به ذهن میاد و بسیاری از دختر و پسرها با اون مواجه هستند اینه که، آیا باید به هرکسی اجازه بدیم برای خواستگاری وارد منزلمون بشه یا نه؟ یا برای آقایون این سوال مطرح میشه که هر دختری که از طرف خانواده و یا اطرافیان معرفی شد باید بریم خواستگاری؟

اولین سوالی که در رابطه با جلسات خواستگاری به ذهن میاد و بسیاری از دختر و پسرها با اون مواجه هستند اینه که، آیا باید به هرکسی اجازه بدیم برای خواستگاری وارد منزلمون بشه یا نه؟ یا برای آقایون این سوال مطرح میشه که هر دختری که از طرف خانواده و یا اطرافیان معرفی شد باید بریم خواستگاری؟ جواب اینه که، خواستگاری کردن و یا پذیرفتن تقاضای یه نفر برای اینکه جهت خواستگاری وارد منزلمون بشه، به خودی خود مشکل‌ساز نیست و صرفاً خواستگاری کردن مشکلی برای هیچ یک از دو طرف ایجاد نمی‌کنه. 

نهایتا اینکه؛ اگر بعد از یک یا دو جلسه متوجه شدیم که بین خواسته ها و اولویت هامون فاصله زیادی وجود داره به راحتی میتونیم جلسات خواستگاری رو خاتمه بدیم. اما بهتر اینه که خواستگاری و تصمیم به شناخت بهتر طرف مقابل، از یک اصل و قاعده خاص پیروی کنه. منظور اینه که اگر با توجه به شناخت کلی که از فرد و خانواده او به دست میارید و با توجه به اطلاعاتی که دیگران به شما میدن طرف مقابل در نگاه کلی مورد تایید شما بود، میتونید برای خواستگاری اقدام کنید یا بپذیرید که شخصی ازتون خواستگاری کنه. شاید این سوال براتون پیش بیاد که، من که هنوز با طرف مقابلم صحبت نکردم که شناخت کافی به دست بیارم!! 

جلسات خواستگاری و آداب و رسوم آن

درسته، شما اطلاعات کافی از طرف مقابلتون ندارید اما یکسری اطلاعات کلی از خودش، شغلش و خانواده‌اش دارید. در نتیجه اولین بار که برای خواستگاری به منزلتون تماس میگیرن و یا شخصی رو بهتون معرفی می‌کنن، اگر به عنوان مثال با شغل طرف مقابلتون مشکل اساسی دارید یا مثلاً با فرهنگی که اون شخص در اون بزرگ شده و زندگی کرده مشکل اساسی دارید، خوب صحبت کردن در زمینه سایر موارد دیگه معنا نداره.! 

اگر شما یکی از مهمترین اولویت‌های زندگیتون این باشه که همسرتون چاق نباشه یا مثلاً شغلی نداشته باشه که از منزل دور باشه خوب طبیعتا قبل از خواستگاری وقتی از اطرافیان اطلاعات اولیه درباره فیزیک و ظاهر و شغل طرف مقابل را می‌پرسید متوجه می شید که با اولویت‌های اولیه شما مطابقت داره یا نه در نتیجه حتی اگر بپذیریم که با هم صحبت کنید و حتی سر خیلی از مسائل مهم هم به تفاهم برسید در نوع چون میتونید مشکل و نادیده بگیرید پس بهتر این که ابتدا به اولویت‌های کلی مورد بررسی قرار بگیره. 

اولین نکته قبل از تصمیم به برگزاری جلسه خواستگاری اینکه در مرحله اول ببینیم طرف مقابل به طور کلی به اولویت‌های اولیه زندگی شما یعنی خانواده شغل و خیلی از مسائل دیگه همخوانی داره یا نه اگر در نگاه کلی مورد تایید برد و می توانید جلسات خواستگاری را برگزار کند که بر سر مسائل مهم و جزئی در صحبت و توافق کنید اما یک نکته بسیار مهم و اساسی همانطور که گفته شد اگر پذیرش اولیه انجام شد و تصمیم بر این شد که وارد مرحله بعد این جلسات خواستگاریش این نکته بسیار مهمی که حضور در جلسات خواستگاری با رضایت کامل دختر و پسر همراه باشید این نکته از این بابت اهمیت دارد که متاسفانه در بسیاری از مواقع جلسات خواستگاری بدون هماهنگی با دختر و پسر و یا با فشار والدین انجام میشه پس اصل بسیار مهم و اساسی رضایت تکامل طرفین ازدواج است.

اولین سوالی که در رابطه با جلسات خواستگاری به ذهن میاد و بسیاری از دختر و پسرها با اون مواجه هستند اینه که، آیا باید به هرکسی اجازه بدیم برای خواستگاری وارد منزلمون بشه یا نه؟ یا برای آقایون این سوال مطرح میشه که هر دختری که از طرف خانواده و یا اطرافیان معرفی شد باید بریم خواستگاری؟ 

جواب اینه که، خواستگاری کردن و یا پذیرفتن تقاضای یه نفر برای اینکه جهت خواستگاری وارد منزلمون بشه، به خودی خود مشکل‌ساز نیست و صرفاً خواستگاری کردن مشکلی برای هیچ یک از دو طرف ایجاد نمی‌کنه. نهایتا اینکه؛ اگر بعد از یک یا دو جلسه متوجه شدیم که بین خواسته ها و اولویت هامون فاصله زیادی وجود داره به راحتی میتونیم جلسات خواستگاری رو خاتمه بدیم. اما بهتر اینه که خواستگاری و تصمیم به شناخت بهتر طرف مقابل، از یک اصل و قاعده خاص پیروی کنه. منظور اینه که اگر با توجه به شناخت کلی که از فرد و خانواده او به دست میارید و با توجه به اطلاعاتی که دیگران به شما میدن طرف مقابل در نگاه کلی مورد تایید شما بود، میتونید برای خواستگاری اقدام کنید یا بپذیرید که شخصی ازتون خواستگاری کنه.

 شاید این سوال براتون پیش بیاد که، من که هنوز با طرف مقابلم صحبت نکردم که شناخت کافی به دست بیارم!! درسته، شما اطلاعات کافی از طرف مقابلتون ندارید اما یکسری اطلاعات کلی از خودش، شغلش و خانواده‌اش دارید. در نتیجه اولین بار که برای خواستگاری به منزلتون تماس میگیرن و یا شخصی رو بهتون معرفی می‌کنن، اگر به عنوان مثال با شغل طرف مقابلتون مشکل اساسی دارید یا مثلاً بین فرهنگ شما با طرف مقابل تفاوت فاحشی وجود داره، خوب صحبت کردن در زمینه سایر موارد هم دیگه معنا نداره.! 

اگر شما یکی از مهمترین اولویت‌های زندگیتون این باشه که همسرتون چاق نباشه یا مثلاً شغلی نداشته باشه که از منزل دور باشه خوب، طبیعتا قبل از خواستگاری وقتی از اطرافیان اطلاعات اولیه درباره فیزیک و ظاهر و شغل طرف مقابل رو می‌پرسین متوجه میشین که با اولویت‌های اولیه شما مطابقت داره یا نه. بنابراین اولین نکته قبل از تصمیم به برگزاری جلسه خواستگاری اینه که، در مرحله اول ببینیم طرف مقابل به طور کلی با اولویت‌های اولیه زندگی ما یعنی خانواده، شغل و خیلی از مسائل دیگه همخوانی داره یا نه؟ اگر در نگاه کلی مورد تایید بود، حالا می تونید جلسات خواستگاری رو برگزار کنید که بر سر مسائل مهم و جزئی هم صحبت و توافق کنین. اما یک نکته بسیار مهم و اساسی!!

همونطور که گفته شد، اگر پذیرش اولیه انجام شد و تصمیم بر این شد که وارد مرحله بعد یعنی جلسات خواستگاری بشید، باید به این نکته توجه کنید کنه، حضور در جلسات خواستگاری باید با رضایت کامل دختر و پسر همراه باشه. این نکته از این بابت اهمیت داره که متاسفانه در بسیاری از مواقع جلسات خواستگاری بدون هماهنگی با دختر و پسر و یا با فشار والدین انجام میشه. پس اصل بسیار مهم و اساسی رضایت کامل زوجین هست.

مراحل و اصول جلسات خواستگاری:

اولین مساله که در جلسات خواستگاری باید رعایت بشه اینه که، روز و ساعت جلسه خواستگاری، از یک تا دو روز قبل هماهنگ بشه که خانواده دختر بتونن خودشون رو برای جلسه خواستگاری آماده کنن و این فرصت به دو طرف داده بشه که بتونن درباره سوالاتی که میخوان از همدیگه بپرسن آماده بشن و فرصت کافی برای فکر کردن داشته باشن.

۲- در فرهنگ ایرانی رسم به اینه که جلسات خواستگاری با حضور چند نفر از بزرگترا از خانواده هر دو طرف که معمولاً شامل پدر و مادر دایی، خاله، عمو و عمه بزرگتر میشه انجام بشه که این خودش نشانه احترام و اهمیت به زوجین و خانواده طرف مقابل هست. از طرفی باید سعی بشه جلسات خواستگاری شلوغ نباشه و نیازی نیست همون جلسه اول همه ایل و تبارمون رو با خودمون ببریم!! یا به همه زنگ بزنیم بیان خونمون داماد آینده رو ببینن!! بهترین حالت اینه که دو یا نهایتاً سه نفر از هر خانواده در جلسه حضور داشته باشن و آشنایی و دید و بازدید مابقی اعضای خانواده رو موکول کنیم به آینده.

۳- در جلسه اول خواستگاری بهتر اینه که، جلسه با صحبتای بزرگترا شروع بشه و در رابطه با موضوعات اساسی و شناخت شرایط کلی خانوادگی، کلیات زندگی، موقعیت اجتماعی وضعیت اقتصادی و شغلی صحبت بشه و هر یک از والدین کلیاتی از شرایط زندگی خانوادگی و زندگی شخصی فرزندشون رو عنوان کنن تا یک دید کلی نسبت به خانواده و طرف مقابل شکل بگیره. بعد از اینکه صحبت‌های کلی مطرح شد که حدود نیم ساعت تا یک ساعت میتونیم براش وقت در نظر بگیریم، اونموقع زوجین می تونن برای شناخت بیشتر و بهتر با همدیگه صحبت کنن.

مکانی که زوجین قرار است در آنجا صحبت کنند باید شرایطی داشته باشد که عبارت است از:

۱- محیط و یا اتاق آرام و ساکت باشد که هر دو طرف تمرکز کافی داشته باشن

۲- به اتاقی که مهمان ها و بقیه افراد حضور دارند نزدیک نباشه که صدای بقیه اذیتشون نکنه

۳- اتاق منظم و مرتب باشه

۴- این اطمینان وجود داشته باشه که دیگران صداشون رو نمیشنون

۵- در حین صحبت کردن مزاحمتی ایجاد نشه و مرتب درب اتاق باز و بسته نشه.

۶- دو لیوان نوشیدنی مثل آب یا آب میوه از قبل توی اتاق قرار داده بشه

۷- مرتب بین صحبت کردن به زوجین فشار وارد نشه که جلسه رو تموم کنن و بهشون استرس وارد نکنیم.

اما چه سوالاتی بپرسیم و درباره چی صحبت کنیم؟

خوب از اونجایی که ازدواج و تصمیم برای تشکیل زندگی مشترک یکی از مهم ترین و حیاتی ترین تصمیم ها در طول زندگی هر شخصی می باشد و بسیاری از موفقیت ها و عدم موفقیت‌ها، رسیدن یا نرسیدن ها و هر چیزی به نوعی به آن وابسته است، بسیار مهم است که در انتخاب طرف مقابل، تفاهم و یکسان بودن علایق و خواسته ها بسیار دقت شود. بنابراین قبل از جلسه خواستگاری باید مهمترین اولویت‌های زندگیتان را به ترتیب اهمیت روی یک برگه کاغذ لیست کنید و خیلی موشکافانه و دقیق درباره آن صحبت کنید. پرسیدن سوال ها میتونه اینجوری باشه که ابتدا یه نفر همه سوالاتش رو بپرسه و بعد طرف مقابل خواسته ها و سوالات خودش رو مطرح کنه و یا این که، یک سوال شما بپرسید و یک سوال طرف مقابلتون. این حالت میتونه بهتر باشه چون هر یک از طرفین به مرور نسبت به یکدیگر آشنایی کافی به دست میارن و هر یک از دو طرف تا حدودی نسبت به طرف مقابل شناخت پیدا میکنند.

از چه چیزهایی باید سوال بپرسیم و دقیقاً درباره چی باید صحبت کنیم؟

جواب اینه که، هر چیزی که اولویت زندگی شما هست و براتون بسیار اهمیت دارده که این خصوصیات، ویژگی ها و توانایی ها در طرف مقابل وجود داشته باشه. به طور کلی، شما باید چندین تناسب، کفویت و همسانی رو در طرف مقابلتون بسنجین که بعضی از اونا عبارتند از:

تناسب خانوادگی

تناسب فرهنگی

تناسب اقتصادی

تناسب تحصیلی

تناسب اعتقادی مذهبی

تناسب سنی

تناسب ظاهری و زیبایی

و...

شما باید با همدیگه صحبت کنین و ببینین در هر کدوم از این موارد تا چه اندازه شبیه به یکدیگر یا نزدیک به همدیگه هستید و در کدام موارد از هم فاصله دارین؟ باید همه اولویت‌ها و خواسته‌هایی که از طرف مقابلتون انتظار دارید یا دوست ندارید در طرف مقابلتون باشه رو یادداشت کنید و بررسی کنید ببینید تا چه حدودی خواسته‌هاتون با خواسته‌های طرف مقابلتون منطبق هست. طبیعتاً صحبت کردن درباره همه این موارد در یک جلسه ممکن نیست. پیشنهاد میشه که در ازدواج به هیچ عنوان عجله نکنین و با شناخت کامل و دید باز انتخاب کنین. 

در نتیجه میتونین جلسات خواستگاری رو تا چندین جلسه ادامه بدید تا به طور کامل به جواب سوالاتتون برسید و با دید باز انتخاب کنید که این مسئله تا حدود زیادی به والدین هم بستگی داره که اونا هم به زوجین فشار نیارن که بتونن به راحتی انتخاب کنن و تصمیم بگیرن.

نظرات بینندگان