کد خبر: ۱۴۱۴۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس:

اعتقاد ما بر این بوده که ستاد امر به معروف و نهی از منکر ملجا و مامن مردم است/ جز قانونمداری چیزی از مسئولین نمی خواهیم

مهدوی گفت: اعتقاد ما بر این بوده که ستاد امر به معروف و نهی از منکر ملجا و مامن مردم است. اگر جایی به داد مردم نمی رسد، ما در اینجا به کمک آن ها می آییم. نقش ستاد امر به معروف و نهی از منکر حمایتی است. آموزش و ساختار بندی مردم برای احیای این فریضه واحب دینی از دیگر وظایف ما است.
پایگاه تحلیلی خبری شیرازه؛ از سال ۱۳۷۱ شمسی تاکنون هر ساله هفته اول محرم الحرام به نام هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر به منظور یادآوری اصلی ‌ترین هدف جهاد والا و الهی امام حسین (ع) یعنی احیای امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است.

بدون تردید هر نهضت در جهت حفظ مسیر حرکت خود به سوی اهداف از پیش تعیین شده نیازمند طراحی و تدوین فرآیند آسیب شناسی و اصلاح طلبی مستمر با شیوه‌های روشمند و درونی برای کاهش آستانه آسیب‌پذیری می‌باشد.

در همین چارچوب دو اصل گرانقدر و مترقی امر به معروف و نهی از منکر مهم‌ترین راهبرد آسیب شناسی و فرآیند اصلاح طلبی اسلام در جهت صیانت از نظام اسلامی می‌باشد.امر به معروف و نهی از منکر با استناد به آیات قرآنی و گفتار معصومین (ع) خصوصاً رهنمودهای سرور آزاد اندیشان جهان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در بیان استراتژی نهضت کربلا، برترین و کارآمدترین روش اصلاح نظام‌های اجتماعی برخوردار از ریشه و منشاء دینی و نگاه توحیدی می‌باشد.

امر به معروف و نهی از منکر از واجبات و فرایض بسیار مهم و بزرگ اسلامی به شمار می‌رود، و افرادی که این فریضه‌ی بزرگ الهی را ترک می‌کنند یا در برابر آن بی‌تفاوتند گناهکار خواهند بود و کیفری سخت و سنگین در انتظار آنها است. امر به معروف و نهی از منکر نه تنها به اتفاق فقهای اسلام واجب است، بلکه اصل وجوب آن جزو ضروریات دین مبین اسلام به شمار می‌آید.

سلیمان مهدوی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه به مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر ضمن عرض تسلیت ایام شهادت سید الشهدا (ع) اظهار داشت: اسلام به برکت همین شهادت ها و خون ها زنده مانده است. ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور پس از سخنان رهبر انقلاب در خصوص این فریضه مهم، در سال 1372 با رویکرد " احیا امر به معروف و نهی از منکر" تشکیل شد و در  تمامی شهرستان ها و شهر ها این ستاد به ریاست امام جمعه شهر می باشد.

وی با تشریح فلسفه اختصاص هفته اول ماه محرم به فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر، خاطر نشان کرد: هفته امر به معروف و نهی از منکر در طول سال هفته ای است که نماد امر به معروف و نهی از منکر بوده و این هفته را می توان، زمان ارائه گزارش کار و معرفی ستاد امر به معروف و نهی از منکر به مردم و تبیین قوانین دانست. نباید تصور شود که در طول سال اقداماتی صورت نمی گیرد و باید در این هفته تلاش را دو برابر کرد. فعالیت ها در طول سال و منظم انجام می شود و فقط مختص هفته امر به معروف نیست.

به گفته مهدوی، تمامی شهرستان های استان فارس دارای ستاد امر به معروف و نهی از منکر هستند و این ستادها رویکرد مردمی دارند و حاکمیتی نیست. 
اعتقاد ما بر این بوده که ستاد امر به معروف و نهی از منکر ملجا و مامن مردم است/ جز قانونمداری چیزی از مسئولین نمی خواهیم
دبیر ستاد امر به معروف فارس با عنوان اینکه رهبر انقلاب در جمله ای می فرمایند:(( شما  همانطور که مردم در دفاع مقدس احساس کردند که باید با تمام قوا به جبهه ها بروند، همانگونه نیز امروزه باید به امر به معروف و نهی از منکر بپردازند.)) به نظر من تحقق این امر از مسجد شروع می شود و اگر زیر ساخت که مردم هستند درست نشود، ستاد ها نیز تشکیل نخواهد شد.

وی ضمن عنوان اینکه امر به معروف زیرساخت تمامی فعالیت های اجتماعی است گفت: تا آخرین رده که مسجد است در حال انتصاب رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر هستیم. چون مستقیم ترین ارتباط با مردم ائمه جماعات دارند. بیش از 70 جلسه با ائمه جماعت مراکز شهرستان ها با موضوع امر به معروف و نهی از منکر با کمک  اداره تبلیغات اسلامی فارس برگزار کرده ایم.
مهدوی بهترین آمر امر به معروف و ناهی از منکر را خبرنگاران دانست و گفت: خبرنگاران هم دانایی و اشراف به موضوعات دارند. برای معرفی فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر و ستاد استان فارس، ما بیشتر از طریق رسانه ها و فضای مجازی این کار را انجام می دهیم و از همه خبرنگاران، اصحاب محترم رسانه و... دعوت میکنیم تا به کمک ما بیایند. سوژه به آن ها معرفی کنیم و براساس قانون به آن ها کمک بدهیم تا حق مردم مطالبه شود. 

وی در خصوص جایگاه این ستاد در بین ادارات اظهار داشت: حدود 5 سال پیش، وقتی از طریق ستاد مکاتبه ای با اداره های دولتی صورت گرفت، اداره ای گفته بود مگر دهه محرم است که ستاد امر به معروف نامه نگاری می کند! ادارات انتظار مکاتبه از طرف ستاد را در اواسط سال نداشتند. اما خوشبختانه در سال گذشته بیش از 2300 مکاتبات داشته ایم که نشان از جا افتادن نقش ستاد امر به معروف و نهی از منکر در بین مردم و ادارات دارد.

مهدوی با اشاره به شناخت مردم از این ستاد ابراز داشت: مردم از طریق انتقاد و سوال از عملکرد ستاد امر به معروف ما را پیدا می کنند و می شناسند. اعتقاد ما بر این بوده که ستاد امر به معروف و نهی از منکر ملجا و مامن مردم است. اگر جایی به داد مردم نمی رسد، ما در اینجا به کمک آن ها می آییم.

وی تاکید کرد: ما جز قانون چیزی از مسئولین نمی خواهیم و مطالبه گری از مسئولین در اولویت ما است. روش ما این گونه است که مطالبه مودبانه و قاطع از مسئولین را به مردم آموزش بدهیم چون مطالبه حق مردم است و ما هم پشتیبان این امر هستیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس با اشاره به مقوله آموزش صحیح بیان داشت: متاسفانه امر به معروف را در چند ناهنجاری اجتماعی خلاصه کرده اند به همین دلیل تا حرفی زده می شود همین مسائل به در ذهن مردم تداعی می شود، در صورتی که این موضوع درست نیست. مردم می توانند از طریق سامانه " امین" به نشانی  www.aminportal.ir آموزش صحیح ببینند، گواهی دریافت کنند و از همین درگاه مطالبه خود را مطرح نمایند.

مهدوی با اشاره به امکان تشکیل گروه های جهادی مطالبه گری از سوی مردم گفت: جمعی از مردم می توانند در قالب گروه های جهادی 8 نفره در 16 رشته تخصصی به امر به معروف و نهی از منکر بپردازند که با مراجعه به ما روند صدور مجوز را طی کنند.  این مجوز مانع حرکت دیگران در امر به معروف نیست. طبق قانون این گروه های جهادی امر به معروف و نهی از منکر ابدا شده است. 
وی درخصوص حمایت از آمران  به معروف و ناهیان از منکر بیان داشت: ما برابر قانون از کسی که امر به معروف می کند و دچار مشکلی می شود دفاع می کنیم اما مردم باید به ما مراجعه کنند تا اگر نیاز به راهنمایی دارند، مشاوره بگیرند و از سایر خدمات بهره مند شوند.

مهدوی تصریح کرد: در دادگستری های کل استان فارس و تمامی شهرستان ها شعبه ویژه امر به معروف وجود دارد و قضات ماهری در این شعبه ها هستند که نسبت به این موضوع آگاهی و اشراف کامل دارند.

وی در ادامه به مراحل امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر مانند نماز واجب است و در هرلحظه و در هر مکانی مردم یکدیگر را به معروف امر کنند و از منکر باز دارند. امر به معروف و نهی از منکر در سه مرحله است که نخستین آن " قلبی" است و بدین معنی است که نسبت به خوبی ها محبت داشته باشیم و نسبت به بدی ها متنفر باشیم.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس تصریح کرد: مراحل بعدی لسانی و عملی بوده که ما در نظام جمهوری اسلامی، مرحله عملی به عهده حاکمیت است. ستاد امر به معروف و نهی از منکر در دو مرحله نخست این فریضه واجب فعالیت دارد.

مهدوی در پایان تاکید کرد: نقش ستاد امر به معروف و نهی از منکر حمایتی است. آموزش و ساختار بندی مردم برای احیای این فریضه واحب دینی از دیگر وظایف ما است.

گفتنی است که هفته امر به معروف و نهی از منکر از جمعه 31 مرداد ماه مصاف با یکم ماه محرم الحرام آغاز گردیده و تا ششم مرداد ماه ادامه دارد. شعار این هفته نیز " نهضت حسینی، مطالبه گری و فرهنگ سازی" می باشد. شورای امر به معروف در بیش از 100 اداره کل استان فارس تشکیل شده است.

انتهای پیام/ 
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
0
این ستاد تا کنون موفقیت قابل ملاحظه ای نداشته
متاسفانه جامعه نسبت به این فریضه چندان اعتنایی ندارد
باید متصدیان امر اعم از حوزه و دانشگاه و بخصوص آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین رکن جامعه پذیری و تعمیق فرهنگ وارد میدان شوند
مسئولیت مستقیم این ستاد باید به عهده استاندار باشد