کد خبر: ۱۴۱۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس:

کارنامه فرهنگی هنری فارس در ۷ سال گذشته قابل دفاع است

صابر سهرابی با ارائه آماری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری انجام شده در قالب وظایف این اداره کل، کارنامه فارس در این حوزه طی هفت سال گذشته را نشان‌دهنده رشد و قابل دفاع دانست.
 صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد به تشریح بخشی از عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس طی هفت سال گذشته پرداخت و گفت: فارس و شیراز سومین حرم اهل بیت و پایتخت تمدن و فرهنگ، جایگاه ویژه‌ای در رشد فرهنگ و هنر ایران دارد و این مهم با افزایش زیرساخت‌ها و تلاش فرهنگ‌وران و هنرمندان به دست آمده است.

او افزود: از ۵ هزار و ۱۸۸ مسجد استان، امروز در ۱۴۰۱ مسجد کانون فرهنگی و هنری راه‌اندازی شده است که ۱۱۹ هزار و ۶۱۲ نفر افزایش عضو داشته‌ایم.

سهرابی ادامه داد: مؤسسات قرآنی نیز با رشد ۱۸ درصدی، تعداد قاریان و حافظان قرآن کریم را به ۶۰۰۰ نفر رسانید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در عین حال یادآور شد که فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در طول این سال‌ها از ۵۱۰ شاخه به ۳۳ هزار ۶۷۷ موضوع گسترش پیدا کرده است.

او با بیان اینکه فارس در حوزه شعر و ادب و فعالیت‌های فرهنگی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و در این سال‌ها ۱۰۹ چاپخانه جدید به ناوگان نشر و مطبوعات استان افزوده شد و تعداد نشریات فعال به ۳۲۳ نشریه و شمارگان آن‌ها به ۹۴ میلیون و ۶۵۶ هزار نسخه رسیده است، گفت: تعداد روزنامه‌های استان فارس از ۶ روزنامه در سال ۹۲ به ۱۲ روزنامه در سال ۹۹ افزایش یافت و تقریبا کُل شهرستان‌های فارس، دارای هفته‌نامه مکتوب و پایگاه خبری است.

سهرابی از رشد ۲۳ درصدی تعداد ناشران فارس خبر داد و گفت: طی این سال‌ها در ۱۵۷۴ عنوان، بیش از یک میلیون و ۱۱۸ هزار جلد کتاب چاپ شده که نشان دهنده رشد ۲۴۰۰ درصدی انتشار کتاب طی هفت سال گذشته و عاملی برای انتخاب شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران است.

رشد در فعالیت‌های هنری
سهرابی رشد فعالیت‌های هنری استان فارس در این سال‌ها را هم قابل توجه و گسترده دانست و گفت: در این سال‌ها تعداد اجراها در حوزه نمایش به ۵۰۹۲ اجرا با ۷ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۳۲۰ نفر تماشاچی رسید و ۲۷۰ عنوان نمایش در سال ۱۳۹۲ به ۵۷۴ در سال ۱۳۹۹ ارتقا داشته‌ایم که البته در ایام شیوع کرونا این نمایش‌ها به‌صورت مجازی اجرا شدند به‌طوری که تعداد دفعات اجرا شده در سال ۹۹، یک هزار و ۸۰ مورد بوده است و در این حوزه رشد ۳۷۱ درصدی را شاهد بوده‌ایم.

او با بیان اینکه تعداد دفعات اجرای موسیقی طی این سال‌ها رشد ۴۹ درصدی داشته است‌ به‌طوری که از ۴۹۲ اجرا در سال ۹۲ به ۶۳۸ اجرا در سال ۹۹ رسیدیم، گفت:‌ همچنین رشد موسیقی صحنه‌ای ما به ۲۰۲ درصد با ۲۹۶ مجوز می‌رسد و این تعداد اجرا مگر با راه‌اندازی سالن‌های جدید که از ۳۳ سالن در سال ۹۲ به ۴۴ سالن در سال ۹۹  رسید، امکان‌پذیر نبود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در خصوص فعالیت‌های سینمایی با یادآوری اینکه در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع کروناویروس، فعالیت‌های این حوزه با رکود مواجه شده است، گفت: با گشایش مجتمع پردیس سینمایی به همراه دو پردیس و ۱۱ سالن و رسیدن عدد سالن‌های سینمایی به ۳۱، تعداد صندلی‌ها به ۸ هزار و ۹۰۷ مورد افزایش یافت که با رشد ۳۲۵ درصدی تماشاگران همراه بود. 

رشد در زمینه فعالیت‌های عمرانی
سهرابی همچنین گفت:‌ در بخش عمرانی نیز از سال ۹۲ تا سال ۹۹، مجتمع‌های فرهنگی و هنری استان با زیربنای ۶هزار و ۶۰۰ مترمربع متر با ۲۰۰۰ متر افزایش به ۸ مجتمع و ۸ هزار و ۶۰۰ متر مربع ارتقا یافته است و همچنین ۱۸ مجتمع فرهنگی هنری جدید را به بهره‌برداری رساندیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از وجود ۴۲ مجتمع فرهنگی ـ هنری در سراسر استان خبر داد و گفت:‌ از ۳۰ شهرستان استان فارس که دارای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نمایندگی آن هستند، تنها یک یا دو شهر است که هنوز مجتمع فرهنگی ـ هنری ندارد.

او با بیان اینکه انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی و هنری بازوان اصلی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر استان محسوب می‌شوند، گفت: در این سال‌ها واگذاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری به بخش خصوصی رشد ۱۰۰ درصدی داشته و کُل برنامه‌های فرهنگی و هنری توسط مؤسسات فرهنگی، هنری، دینی و قرآنی با حمایت و نظارت ارشاد انجام می‌شود.

سهرابی با بیان اینکه انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی و هنری با رشد ۱۲۳ درصدی به ۸۵ مرکز فرهنگی و هنری در استان رسید، گفت: ۳۹۱ آموزشگاه آزاد هنری، مد و لباس و مراکز مهارت‌آموزی با خروجی ۳۳۱۴۵ هنرآموز و ۱۹۶ هزار فارغ‌التحصیل رشته‌های هنری همراه بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس همچنین در خصوص نگارخانه‌ها نیز گفت: نگارخانه‌های استان طی این سال‌ها از ۸ عدد به ۲۸ رسید و برگزاری ۵۲۲ نمایشگاه هنری رشد تقریبی ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد و کانون‌های تبلیغاتی هم در این سال‌ها ۳۰ درصد رشد داشت.

او از رشد ۶۳ درصدی مؤسسات فرهنگی و هنری طی این سال‌ها در سطح استان خبر داد و گفت: صدور مجوز ۱۳۸ مؤسسه نشر دیجیتال توانست جایگاه ویژه‌ای در اشتغال  بابیش از ۶۶۸۰  نفر غیرمستقیم و بیش از ۴۰۰۰ شغل مستقیم در بخش فرهنگی و هنری داشته باشد. افزون بر این‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه ۳۰۰ نوع مجوز خود را در پنجره‌ای یکتا گردآوری و به ۳۰ مجوز کاهش داد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه پروژه تالار مرکزی شیراز به دلیل مشکلات مالی رشد قابل توجهی نداشت، یکی از راهکارهای سرعت بخشیدن به کار را واگذاری آن به بخش خصوصی دانست و ابراز امیدواری کرد که با توجه به بسته تشویقی ۲۵ میلیارد ریالی برای سرمایه‌گذار، بخش خصوصی برای ورود به این حوزه راغب شود.

سهرابی گفت: در یک سال گذشته سه طرح مشاغل خانگی، تحفه و خسارت کرونا برای کمک به فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور وجود داشت که فارس جزو استان‌های با بیشترین ثبت‌نامی در این طرح‌ها بود. در طرح تحفه دو پرونده مراحل بانکی را به پایان رسانده و آماده دریافت وام است؛ در مورد خسارت کرونا نیز ۹۳۸ پرونده با ۱۱۷۸ نفر اشتغال، ثبت‌نام کرده‌اند که در حال دریافت وام خود هستند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان