کد خبر: ۱۴۱۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
کلاف سردرگم کم آبی و بی آبی در برخی روستاها؛

پای آب« ده چاه» در هواست

این روزها وجود آب بیش از هر زمان دیگری لازم و ضروری می باشد، از یک طرف تابستان خشک و داغ و از طرف دیگر شیوع بیماری منحوس کرونا موجب شده که نیاز به این نعمت حیاتی بیش از پیش احساس شود؛با این وجود نه تنها شهرها بلکه برخی روستا ها با مسئله کمبود آب و گاهی قطع مکرر یا گاه و بیگاه آن مواجه می شوند.

به گزارش پایگاه تحلیلی –خبری "شیرازه"،مردم روستا در نبود آب کافی یا مجبور هستند کیلومترها راه را طی کنند یا این که با جای خالی آن سر کنند. آن ها در برخی مواقع خود را با کم اّبی سازگار می کنند اما در بیشتر مواقع نبود آن امانشان را می برد و صبرشان را به سر می آورد.هر چند برخی مسئولین در این روزها گرمی هوا، مصرف بالای آب ،شیوع بیماری کرونا را بهانه کرده و این علت ها را از جمله دلایل کم آبی مطرح می کنند اما می بایست برای توزیع عادلانه آن در سطح روستاها نیز چاره اندیشی شود چرا که نه تنها زندگی روزمره آن ها به آب بند است بلکه منابع اقتصادی و مشاغل آن ها مثل باغداری، کشاورزی و پرورش دام شان در گرو تامین آب می باشد مسائلی که در نبود آب کافی زندگی و اقتصاد آن ها و حتی نان شبشان را با مشکل جدی مواجه می کند.

در استان فارس نیر روستاهای زیادی وجود دارد که با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کنند و مردم آنجا هر لحظه لرزه بر تنشان می افتد که مبادا دوباره آب قطع شود،یکی از روستاهایی که در این استان بیش از همه با این مشکل روبروست روستای "ده چاه" در شهرستان نی ریز می باشد.به دنبال پیام های برخی از ساکنین این محل خبرنگار "شیرازه" مسئله را از زبان مسئولین این روستا و شهرستان جویا شد که صحبت های آن ها در ادامه از نظرتان می گذرد.

وجود آب کج دار و مریز در روستا
سالار، دهیار روستای «ده چاه» شهرستان نی ریز در گفت و گو با خبرنگار "شیرازه"،با بیان این که مشکلات کمبود آب این روستا همچنان مرتفع نشده، گفت: با این که برای حل این مسئله پیگیری های مداومی داشته ایم و گاها برخی مسئولین استانی مثل مهندس کوه پیما برای بررسی مشکل کمبود یا نبود آب به اینجا سر زده اند اما هنوز این مشکل برطرف نشده است.
وی با اشاره به این که مردم روستا به سختی روزگار می گذرانند، افزود:کمبود یا قطعی آب حدود دوسالی به صورت مقطعی برطرف شد ولی یک ماهی می شود که مردم روستا با وضع سابق مواجه هستند. چرا که عده ای فقط از ساعت ۷ تا ۲ عصر آب دارند و برخی هم به صورت کجدار و مریز دریافت می کنند.
دهیار روستای ده چاه گفت: روستای ده چاه در سال های گذشته به طور جدی با کمبود و نبود آب روبرو بودند و آن را می خریدند اما به تازگی بواسطه چاه جدیدی که حفر شده تا حدودی از این مشکلات رفع شده و با تازگی نیز که  مشکل کمبود آب را بررسی شده عده ای می گویند چاه آب دارد و مشکل در توزیع آن است و برخی هم بر این باورند که خود چاه آب نداشته و ارتباطی با توزیع آن ندارد.

کمبود آب برای نظافت و شست وشو

وی افزود:هرچند در حال حاضر آب خوردن مهیاست اما با توجه شیوع بیماری کرونا و شست و شوهای لازم آب کافی وجود ندارد؛در برخی اوقات مردم حتی آب برای حمام و نظافت ندارند، چه برسد به رعایت اصول بهداشتی مبارزه با بیماری کرونا.عده ای از آن ها در بعضی مواقع دو روز در میان آب ندارند و با تانکر آب را برای روزهای اتی خود دخیره می کنند.

سالار بیان کرد:با این وجود وقتی به اداره آب زنگ می زنیم، می آیند،سنجش و بررسی می کنند و می گویند آب هست اما مشکل از پمپ آب است، البته برخی نیز خلاف این را گفته و معتقدند که خود چاه آب ندارد. به هر روی منتظر هستیم که  به طور دقیق و مشخص دستور دهند که مشکل از کجاست،ما خودمان هم مانده ایم که مشکل چیست، به شخص و هر نهادی هم که نامه زدیم و پیگیری کردیم اما هنوز آب روستای ده چاه پا در هواست.

نمی دانیم قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را!
وی افزود:همان زمانی که گفته می شد در این روستا آب هست هم ما جیره بندی بودیم و در بهترین شرایط آب از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب داشتیم.ما در حال حاضر هم نمی دانیم قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؛یک روز می گویند آب هست یک روز می گویند نیست.

دهیار روستای ده چاه ادامه داد:بخشی از ده واقعا با مشکل قطعی آب مواجه هستند، بخش دیگر هم به صورت کج دار و مریز آب دارند که لازم است مسئولین امر به این مسئله توجه نمایند.چرا که تقریبا می توان گفت مردم در شرایط حادی به سر می برند.
وی توضیح داد:از روز اول جای یک چاه مشخص کردند اما جای دیگری را پیشنهاد داند،برخی کارشناسان مکان اولی را تا ۲۰ سال ضمانت کردند اما  با رایزنی هایی که کردند جای دیگری را حفاری کردند، حالا این چاه جدید به یک سال نکشیده نه تنها طبق قرار داد آب آن مهیا نشده بلکه بیش از حد تصور با کمبود آب مواجه شده ایم.قرار بود ۲۴ ساعته برای مردم ابرسانی شود به طوری که حتی روستای چاه علی و حیدراباد که در نزدیکی ما بودند نیز ابرسانی کنیم اما پس از مدتی گفته شد که ظرفیت  آبرسانی به این دو روستا فراهم نیست.
اجرای پیشنهادات کارشناسان و متخصصین امر در رفع کم آبی روستای ده چاه

طبری، بخشدار «پشتکوه»نی ریز نیز گفت:ما در حال پیگیری مشکلات آب هستیم و تا حدودی از این مسائل حل و فصل شده چرا که بر اساس بررسی کارشناسان یک سری پیشنهاد داده شده و برخی از آن ها مثل انسداد شیرهای آب اضافی به اجرا رسیده که البته تاثیر مثبتی هم در آبرسانی به روستا داشته است.

وی افزود:در حال حاضر در برخی جاها حتی آب با فشار زیادی همراه شده اما باپیشنهادات جدید نحوه توزیع آب رفع شده و به طور کلی مسائل پیش رو نیز در دست بررسی است تا توسط کارشناسان و متخصصین برطرف شود.

طبری با اشاره به وضعیت حاد این روستا در سال های گذشته گفت: چند سال پیش یکی از چاه های آب این روستا خشک شد و مردم در شرایط سختی قرار گرفتند به طوری که حتی آب خوردن هم نداشتند،به همین خاطر چاه دیگری را حفر نمودیم با تاسیس چاه جدید قرار بر این شد که ۲۰ لیتر در ثانیه آبرسانی انجام شود اما در حال حاضر فقط ۱۱ لیتر در ثانیه آب می دهد و با این که قصد آبرسانی به دیگر روستاها را داشتیم اما این امکان میسر نشد.
وی یادآور شد: پنج سالی می شود که بخشدار این روستا هستم، در حاضر مکل خاصی وجود ندارد چرا که مشکل آب به تازگی حل شده و افرادی که با مشکل کمبود آن مواجه هستند بیشتر به این خاطر می باشد که آن ها می خواهند از طریق پمپ، آب را به طبقه دوم یا سوم منزل هدایت کنند، این در حالیست که عده زیادی از آن ها دارای دام و باغ هستند که خود بر مشکل توزیع آب می افزاید.
گفتنی است، مردم این روستا از داشتن تلفن ثابت بی بهره هستند.مردم روستای ده‌چاه شهرستان نی‌ریز در یک سال گذشته برای تامین آب ساعتی،50 هزار تومان هزینه می کردند. این مشکلات سبب شد که اصغر مسعودی نماینده مردم شهرستان نی‌ریز در مجلس در نامه‌ای خطاب به وزیر نیرو خواستار حل مشکل آب این روستا و دیگر روستاهای این شهرستان شود.

مدت‌هاست زنگ خطر بحران آب در استان فارس به صدا درآمده و امروز کمتر روستا یا شهری را در این استان می‌توان پیدا کرد که به نوعی با مشکلات مرتبط با بحران آب دست به گریبان نباشد. در این میان وضعیت برخی از شهرستان‌ها و روستاها بحرانی‌تر از بقیه است.
قابل ذکر است، ده چاه نام دهستانی در بخش مشکان (پشتکوه سابق)شهرستان نی‌ریز می باشد و  براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن 3 هزار و 980 نفر (۱۰۴۹ خانوار) بوده‌است.
انتهای پیام/




برچسب ها: آب ، ده چاه ، فارس
نظرات بینندگان