کد خبر: ۱۴۱۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
گیر و دارهای شهروندان در انجام تست کرونا؛

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:تمام موارد علائم دار که نیاز به تست دارند باید در مراکز ۱۶ ساعته بدون هیچ مشکلی مورد آزمایش قرار گیرند

خبرنگار شیرازه به منظور بررسی شرایط انجام تست کرونا و گیر و دارهایی که شهروندان با آن مواجه هستند به چند مرکز تست کوئید 19 در شهر شیراز مراجعه کرده است، آنچه در ادامه می‌خوانید دردسرهایی است که فرد مشکوک به کرونا تنها به خاطر حفظ سلامتی شهروندان باید متحمل شود.
پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، گرچه در روزها و هفته‌های نخست شیوع بیماری کرونا انجام تست به منظور اطلاع از ابتلای افراد به این ویروس خطرناک  در بیمارستان‌های مورد تایید علوم پزشکی و مراکز مشخص شده، به راحتی انجام می‌شد و معمولاً هم هزینه ای در قبال انجام این تست دریافت نمی‌شد، اما رفته رفته با گسترش این بیماری و افزایش تعداد مبتلایان سیاست وزارت بهداشت نیز تغییر پیدا کرد و طی دستورالعملی به علوم پزشکی های سراسر کشور، انجام تست را تنها منوط به تایید پزشک خانواده و یا پزشکان متخصص دانست، آن هم در صورت دارا بودن بیمار با علائم اولیه.

 اما همین سیاست نیز مجدد تغییر یافت و گفته شد انجام تست حتی برای بیماران دارای علائم خفیف کرونا ضروری نیست که این تصمیم تا حدودی بر افزایش آمار مبتلایان تاثیرگذار بود چرا که تست برخی بیماران به صورت کاذب منفی است و همین امر سبب اطمینان خاطر افراد دارای علامت می‌شود و بدون هیچ رعایتی مبنی بر اینکه نتیجه تست منفی بوده در اجتماع حضور می‌یابند وبه این ترتیب به صورت زنجیر وار احتمال انتقال ویروس به دیگر افراد وجود دارد.

 در این بین برخی افراد که دارای علائم اولیه هستند به منظور حفظ سلامت خانواده و اطرافیان و با تشخیص پزشک خانواده به مراکز ۱۶ ساعته علوم پزشکی یا بیمارستانهای مورد تایید، جهت انجام تست مراجعه می‌کنند که معمولاً با مشکلات بسیاری روبرو می شوند.

 خبرنگار شیرازه به منظور بررسی شرایط انجام تست کرونا و گیر و دارهایی که شهروندان با آن مواجه هستند به چند مرکز تست کوئید 19 در شهر شیراز مراجعه کرده است، آنچه در ادامه می‌خوانید دردسرهایی است که فرد مشکوک به کرونا تنها به خاطر حفظ سلامتی شهروندان باید متحمل شود.

 بانوی جوانی با علائم تنگی نفس و سرفه شدید به درمانگاه محل سکونت خود مراجعه می‌کند و به تشخیص پزشک خانواده با در دست داشتن نامه ارجاع به آزمایشگاه بیمارستان سعدی هدایت میشود این بانوی جوان عنوان کرد: مسئول آزمایشگاه از انجام تست خودداری کرد و مرا به درمانگاه بقیه الله واقع در دروازه کازرون ارجاع داد آنجا نیز گفتند اصلاً چنین تستی در این درمانگاه انجام نمی شود و مرا به درمانگاه توحید وابسته به مرکز بهداشت شهرستان شیراز واقع در دروازه کازرون فرستادند هرچند از دوستانم شنیده بودم که این مرکز جزء مراکز ۱۶ ساعته علوم پزشکی است که تست کرونا را با نامه پزشک خانواده به صورت رایگان انجام می‌دهد، اما مسئول پذیرش درمانگاه گفت: تنها افراد بالای ۶۰ سال در این مرکز مورد آزمایش قرار می‌گیرند و این در حالی بود که پیرمرد بدحالی در پایین پله ها نشسته بود و عنوان کرد که ۶۲ سال سن دارد اما به او گفته شده نیاز نیست تست بدهید.

 در این درمانگاه زن و شوهر جوانی بودند که با علائم تب و لرز به دستور پزشک سی تی اسکن ریه گرفته بودند و حالا برای انجام تست به این مرکز مراجعه کرده اند، آنها عنوان می‌کنند که چون در کنار بیمار مبتلا بوده‌اند نیاز ضروری به انجام این تست دارند اما به چند درمانگاه و بیمارستان و مراکز مراجعه کرده‌اند و هیچ یک پاسخ درستی به این زوج نداده است و  همواره آنان را در به در کوچه خیابان‌های شهر برای انجام یک تست ساده کردند و در نهایت به آنان گفته شده که می توانید به مراکز خصوصی بروید و تست بگیرید.
 مرد جوان گفت:هزینه تست هر یک از ما در مراکز خصوصی مبلغ ۲۸۰ هزار تومان می‌شود که پرداخت آن برای من مشکل است.

 خانم جوان دیگری که به درمانگاه توحید و دیگر مراکز مراجعه کرده بود می گفت: عاقبت با آشنایی و سفارش یکی از دوستانمان که پزشک است موفق شده در این مکان تست دهد، این جمله او مرا به این فکر انداخت که حتی برای سلامتی خود و جلوگیری از ابتلای شهروندان به این بیماری باید یک آشنا و پارتی داشته باشیم که بتوانیم کارمان را پیش ببریم و این امر جای بسی تأسف دارد.

 خلاصه پس از یک روز پر دردسر و درددل با افرادی که نگران سلامت خود و جامعه بودند و به منظور پیگیری ماجرا و علت اینهمه پاسکاری و دردسر به سراغ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز رفتیم، هر چند پاسخ های وی در قبال این همه ناهماهنگی و بی‌نظمی چندان قانع کننده نبود اما در پایان دکتر لطفی به خبرنگار ما این قول را داد که در جلسه روزانه ستاد کرونا موضوع را بررسی کرده و مشکل را مرتفع کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:تمام موارد علائم دار که نیاز به تست دارند باید در مراکز ۱۶ ساعته بدون هیچ مشکلی مورد آزمایش قرار گیرند

در شیراز ۶ مرکز ۱۶ ساعته وجود دارد که موظف به انجام تست هستند

مهرزاد لطفی با بیان اینکه در شیراز ۶ مرکز ۱۶ ساعته وجود دارد که موظف به انجام تست بر اساس پروتکل های کشوری هستند،گفت: یکسری پروتکل‌های کشوری داریم که به فراخور زمان تغییر می‌کند.

لطفی با اشاره به اینکه ابتدا که بحث غربالگری بود از اکثر افراد تست گرفته می شد،ابراز داشت: اما بعد که بیماری گسترده شد و غربالگری به دلیل پخش شدن ویروس در جامعه آنچنان دیگر اهمیتی نداشت این تست گیری ها هدفمند شد و پس از آن، این هدفمند شدن غربالگری به نظر برای افراد ایجاد مشکل کرد چون اطلاع نداشتند که این تست را هر کسی نیاز نیست انجام دهد و فقط افراد در معرض خطر احتیاج به تست گیری دارند.

وی تأکید کرد: غیر از این مراکز ۱۶ ساعته،برخی بیمارستان‌های سطح شهر هم موظف به انجام تست برای بیمارانی می باشند که توسط پزشک خانواده تشخیص داده شده که مشکوک هستند.

او با بیان اینکه تست در تمام این مراکز به صورت رایگان در حال انجام است، عنوان کرد: مواردی که این اتفاق مشاهده می‌شود به دلیل تغییر پروتکل ها است.

 گر چه این اتفاق خود یک ضعف در سیستم وزارت بهداشت محسوب می شود چرا که هر مرکز باید مطابق با دستورالعمل جدید به روز شود تا بتواند به بهترین نحو ممکن به بیماران و افراد مشکوک خدمت‌رسانی کند.

لطفی در ادامه گفت: مجدد تاکید می کنم تمام موارد علائم دار که توسط پزشک تایید شده که نیاز به تست دارند باید در مراکز ۱۶ ساعته بدون هیچ مشکلی مورد آزمایش قرار گیرند.

در پایان با تاکید خبرنگار شیرازه بر اینکه در این مراکز نیز ما افرادی را مشاهده کردیم که باحال نامساعد مراجعه کرده بودند اما درمانگاه از انجام تست سرباز می‌زند،تصریح کرد: با توجه به جلسات روزانه ستاد  کرونا حتماً این موضوع در جلسه مطرح شده و مورد پیگیری قرار می‌گیرد تا به منظور رفاه حال شهروندان این مشکل مرتفع شود./

انتهای پیام/


نظرات بینندگان