کد خبر: ۱۴۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
عضو خبرگان رهبری در مراسم عزاداری اهالی رسانه فارس:

در محرم امسال آن‌ها که براساس تقوا و ایمان حرکت می‌کنند، به پروتکل‌ها توجه دارند، اما آنان که گرفتار جهلند، سرپیچی کرده و گاهی به سخره می‌گیرند

آیت الله کلانتری، یکی از مهمترین و زیباترین آثار قیام کربلا در دوران معاصر را وجود و بروز انقلاب اسلامی دانست و گفت: هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم نیز از دیگر آثار قیام کربلاست.
  نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری، در هفتمین شب از دهه اول محرم، در مراسم عزاداری اصحاب رسانه با اشاره به شبهاتی که همواره برخی از افراد در مورد اهداف قیام کربلا، با استفاده از فضای مجازی، نشر می‌دهند، ۲ هدف اصلی حضرت اباعبدالله (ع) از آن قیام را معرفت دهی و آگاهی بخشی به جامعه و تاکید بر لزوم عمل به امر به معروف و نهی از منکر، دانست.

آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری گفت: یکی از مباحث بسیار مهم، طرح شبهاتی پیرامون اهداف قیام کربلا با استفاده از فضای مجازی‌ست که بعضا توسط فردی معمم مطرح و دنبال می‌شود.

او با بیان اینکه ۲ هدف را می‌توان برای قیام کربلا در نظر گرفت، مهمترین آن‌ها را معرفت دهی و آگاهی بخشی و بیداری جامعه دانست و گفت: این همان هدفی‌ست که اگر نباشد، عبادات فرد تاثیری ندارد.

آیت‌الله کلانتری با اشاره به احادیثی از ائمه (ع) و پیامبر مکرم اسلام (ص)، دینداری بدون معرفت را زیانبار خواند و تاکید کرد که از نگاه حضرت علی (ع) داشتن معرفت اصل و ایمان فرع کار محسوب می‌شود و ایمان بر مبنای معرفت ارزشمند است.

این استاد حوزه، با تاکید براینکه ابتدا معرفت و شناخت، بعد نماز و روزه و جهاد و ... اهمیت دارد، نتیجه ایمان بدون معرفت را جنگ‌های جمل و صفین و نهروان در صدر اسلام و شکل گیری داعش و گروه‌های تکفیری و وهابیت و جنایت‌های این گروه‌ها، دانست.

وی با بیان اینکه در نهروان، خوارج همه اهل نماز و قرآن بودند، اما ایمان و عباداتشان فاقد بصیرت و آگاهی بود، گفت: امروز هم در زمان ما وهابیت و داعش، بسیار متمسک و بعضا متعبد و نمازخوان، قاری و حافظ قرآن هستند، اما می‌بینید که چه راحت مسلمانان را می‌کشند و به مهره آمریکا و اسرائیل بدل شده‌اند.

آیت‌الله کلانتری هدف دوم حضرت اباعبدالله از قیام کربلا را امر به معروف و نهی از منکر و زنده نگه داشتن این فریضتین برشمرد و گفت: با نگاهی به قیام کربلا می‌توان نتیجه گرفت که بزرگترین منکر، طاغوت است، طاغوت یعنی کسانیکه مقابل امامت و ولایت موضع می‌گیرند.

او با اشاره به آیه‌ای از سوره آل عمران در خصوص اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، با این معنا که "شما بهترین امت هستید به شرطی که اهل امر به معروف و نهی از منکر باشید، گفت: این شرایطی دارد، یکی از مهمترین شرط‌ها، شناخت و معرفت است؛ در هیچ حدیث یا آیه‌ای اعلام نشده که امر به واجب و نهی از حرام؛ باید ابتدا واجب برای مردم به معروف و حرام به منکر تبدیل شود و این مشروط به آگاه شدن مردم است.

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری، این آگاهی و معرفت بخشی در مورد معروف و منکر را وظیفه خطیر رسانه دانست و گفت: البته منکر تنها مشمول مسائل ریز نیست؛ حجاب و عفاف خیلی اهمیت دارد، اما در جامعه منکر‌های بزرگتری داریم؛ اختلاس، مفاسد و خدای ناکرده ظلم‌هایی که اگر باشد، باید مورد توجه قرار گیرد.

این استاد حوزه، پرداختن رسانه به منکرات و فساد ایجاد شده در جامعه را اثرگذار دانست و با تصریح اینکه مبنای افشاگری باید معرفت و شناخت و آگاهی کامل باشد، گفت: سوت زنی جایی باید انجام شود که معرفت و آگاهی کامل وجود داشته باشد.

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری در بخشی از سخنان خود، قیام حضرت امام حسین (ع) را مظهر تام غیرتمندی دانست و با تاکید براینکه امامان نیز مانند پیامبران، غیرتمند بوده‌اند، گفت: امام صادق (ع) فرمود که خدا غیرتمند است و غیرتمند را دوست دارد. مومن هم باید غیرتمند باشد و در مقابل ظلم و فساد سکوت نکند و واکنش نشان دهد.

آیت‌الله کلانتری با اشاره به مضمون آیه‌ای که تاکید دارد خداوند مومنی را که غیرت ندارد به خاک مذلت بمالد، گفت: امکان دارد که فردی مومن باشد، نماز بخواند، روزه بگیرد، زیارت عاشورا بخواند در عزاداری امام حسین (ع) شرکت کند، اما غیرتمند نباشد؛ ایمان بدون غیرت ارزشمند نیست، ایمان همراه با غیرت و معرفت ارزشمند است.

این عضو خبرگان رهبری، با اشاره به لزوم توجه به شعار‌های عاشورا و کربلا در کنار اهداف این قیام، مبنای این شعار‌ها را شعور و معرفت دانست و با یادآوری اینکه شعور به معنی موشکافی‌ست، گفت: یک مسلمان شیعه باید شعور کافی داشته باشد.

او تمام شعار‌های کربلا را برمبنای معرفت، شعور، آگاهی و ایمان دانست و گفت: در محرم امسال با توجه به شرایط جامعه، اعلام شد که عزاداری باشد، اما براساس پروتکل‌های بهداشتی، اینجا ایمان مشخص می‌شود، آن‌ها که براساس تقوا و ایمان حرکت می‌کنند، به پروتکل‌ها توجه دارند، اما آنان که گرفتار جهلند، سرپیچی کرده و گاهی به سخره می‌گیرند.

آیت‌الله کلانتری در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه شعار هیهات منه ذله حضرت اباعبدالله (ع) امروز جهانگیر شده است، یکی از مهمترین و زیباترین آثار قیام کربلا در دوران معاصر را وجود و بروز انقلاب اسلامی دانست و گفت: هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم نیز از دیگر آثار قیام کربلاست.

مراسم عزاداری اهالی رسانه در استان فارس در قالب هیئت والعصر شیراز و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی با حضور خبرنگاران، عکاسان، مسئولان رسانه و جمعی از مدیران ادارات و نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان