کد خبر: ۱۴۱۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
کلاه مجرمین سایبری بر سر متقاضیان مسکن استیجاری؛

آشفتگی بازار مسکن دست کلاهبرداران اینترنتی را بازار کرده است

کلاهبرداری با استفاده از بازار آشفته مسکن یکی از رایج ترین روش هایی شده که در این روزها دست مجرمین سایبری را بازتر کرده است و آنقدر هم ماهرانه انجام می شود که مستأجرانی که قیمتهای سرسام آور مسکن آنان را به ستوه آورده به سرعت جذب چنین اگهی هایی میشوند بی آنکه فکر کنند هر ارزانی بی علت نیست.
پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، با پیشرفت تکنولوژی و افزایش روز افزون سایت های آگهی محور یکی از روش های معامله،جستجو در اینگونه سایت ها جهت انجام معاملات است.

در کنار مزایای بسیاری که می‌توان برای معامله در سایت هایی مثل دیوار نام برد؛ مشکلات زیادی هم در این وب سایت وجود دارد، از آگهی‌های نامربوط و حتی غیر قانونی گرفته تا انجام معامله‌هایی که در پایان منجر به کلاهبرداری می‌شوند.

 یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که برای حل این مشکل وجود دارد، نظارت بر آگهی‌های موجود در وب سایت دیوار است که با وجود حجم زیاد آگهی‌هایی که روزانه ثبت می‌شوند، غیر ممکن به نظر می‌رسد.

شاید به این فکر کنید که هنگام ایجاد آگهی برای معامله در سایت دیوار، بررسی انجام می‌شود و تایید می‌شود، اما ملاک‌های بررسی دیوار شامل پرداخت شدن هزینه، تکراری نبودن آگهی، درج مکرر آگهی در بازه‌های زمانی کوتاه، دسته بندی اشتباه و مواردی از این قبیل است.

البته بسیاری از آگهی‌ها به گونه‌ای هستند که نمی‌توان اصالت یا تقلبی بودن آن‌ها را تشخیص داد و حتی ممکن است ناظران نیز دچار مکر افراد سودجو و خلافکار شوند.

به طور مثال کلاهبرداری با استفاده از بازار آشفته مسکن یکی از رایج ترین روش هایی شده که در این روزها دست مجرمین سایبری را بازتر کرده است و آنقدر هم ماهرانه انجام می شود که مستأجرانی که قیمتهای سرسام آور مسکن آنان را به ستوه آورده به سرعت جذب چنین اگهی هایی میشوند بی آنکه فکر کنند هر ارزانی بی علت نیست.

خبرنگار شیرازه پس از اطلاع از یکی از همین آگهی های جعلی با مراجعه به پلیس فتا ماجرا را جویا شد.

 رئیس پلیس فتای استان فارس در ابتدا در خصوص آمار پرونده های کلاهبرداری سایبری عنوان کرد: سال ۹۸ سالی بود که بیشترین جرایم سایبری را در مدت ۱۰ سال گذشته شاهد بودیم به همین خاطر با پیگیری‌های پلیس فتای ناجا، رمزهای یکبار مصرف پویا از سوی بانک مرکزی فعال شد و تاکنون تاثیر مناسبی در راستای کاهش جرایم سایبری در حوزه مالی داشته است به گونه‌ای که از ابتدای سال تاکنون ۳۰ درصد جرایم سایبری کاهش داشته و به همین میزان هم افزایش کشفیات اینگونه جرائم را شاهد بوده‌ایم.

سرهنگ حشمت سلیمانی با بیان اینکه ۷۰ درصد پرونده هایی که در پلیس فتا تشکیل می‌شود موضوع کلاهبرداری های اینترنتی،فشینگ و... است،ابراز داشت: روش کلاهبرداری فیشینگ در سال گذشته بیش از ۶۰ درصد پرونده‌های فتا را به خود اختصاص داده است، اما از ابتدای سال تاکنون تنها ۲۰ درصد پرونده‌ها کلاهبرداری از این روش بوده و ۵۰ درصد کلاهبرداری های اینترنتی و مابقی دیگر جرائم است که یک مورد آن هم همین پرونده ای است که توسط خبرنگار شیرازه به پلیس معرفی شد. 

سلیمانی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط بد اقتصادی و اوضاع آشفته مسکن و افزایش قیمت‌ها کلاهبرداران از این فرصت استفاده کرده و با گذاشتن مواردی با قیمت‌های پایین و مناسب مردم را به تماس با شماره ثبت شده ترغیب می کنند، افزود: در این گونه موارد یا اصلاً خانه ای وجود ندارد یا اگر هم منزلی باشد که به مشتری نشان دهند متعلق به خود فرد نیست و سپس از مشتری درخواست می کنند شما باید مبلغی به عنوان بیعانه پرداخت کنید تا این واحد مسکونی برای شما رزرو شود اما بعد از آن دیگر پاسخگو نیستند و گوشی را خاموش می کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: خواهش من از شهروندان این است که حتماً برای خرید، اجاره و رهن مسکن به بنگاه های رسمی به صورت حضوری مراجعه کنند تا اگر مشکلی پیش آمد به راحتی قابل پیگیری و رصد توسط خود فرد و نیروی انتظامی باشد و در فضای مجازی صرفاً با یک شماره تلفن عکس و یا شماره کارت که معمولاً هم جعلی است اقدام به معامله و رد و بدل کردن مبالغ نکنند.
آشفتگی بازار مسکن دست کلاهبرداران اینترنتی را بازار کرده است
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پلیس فتا نظارتی بر روی سایت های آگهی محور دارد که مردم با آرامش خیال بیشتری در این فضا به دادوستد مشغول شوند؟اظهار کرد: متاسفانه مرکزیت تمام این سایت ها  در تهران است و در استان‌های دیگر نمایندگی ندارند، اگر چه جلساتی با آنها برگزار شده و هشدارهای لازم در سایت ها به کاربران داده می‌شود اما باز شاهد وقوع جرائمی هستیم که به خاطر عدم آگاهی مردم اتفاق می افتد و ما از مردم درخواست داریم قبل از اینکه از سایت ها برای معامله استفاده کنند حتماً به هشدارهای داده شده توجه کنند.

رئیس پلیس فتا فارس در ادامه به نمونه های دیگری از کلاهبرداری های اینترنتی که بسیار هم شایع شده اشاره کرد و افزود: مجرمین سایبری از چندین روش استفاده می کنند و مردم را مورد ترغیب قرار داده و به نحوی حساب آنها را خالی می کنند یا اینکه پولی را به عنوان بیعانه ی کالا یا خدمات گرفته و دیگر پاسخگو نیستند.

سلیمانی ادامه داد: در سایت های آگهی محور معمولاً کالاهایی که گذاشته می‌شود برای فروش،بعد که  شخصی به عنوان خریدار تماس می گیرد، فروشنده  عنوان می‌کند که چندین نفر دیگر هم خریدار کالا و یا درخواست دهنده این خدمات هستند و شما باید مبلغی را به عنوان بیعانه پرداخت کنید تا این مورد را برای شما رزرو کنیم اما غافل از اینکه همین وعده را به چندین نفر دیگر هم داده‌اند، پس شهروندان باید دو موضوع را مد نظر قرار دهند اول اینکه اگر کالا یا خدماتی زیر عرف بازار گذاشته شد شک کنند و در مورد آن تحقیق کند که چرا قیمت تا این حد کمتر از تعرفه بازار است و دوم اینکه تا زمانی که جنس را به صورت فیزیکی ندیده اند مبلغی را به عنوان بیعانه پرداخت نکنند.

وی به یک روش دیگری کلاهبرداری در سایتها و فضای سایبری اشاره کرد و گفت: زمانی که فروشنده کالایی را برای فروش می‌گذارد فرد مجرم از فرصت استفاده کرده و بلافاصله لینک جعلی را برای فروشنده ارسال می‌کند و می گوید اگر می‌خواهید سفارش شما دیده شود باید لینک زیر را کلیک کنید و مبلغ هزار یا دو هزار تومان هم پرداخت کنید تا سفارش شما بهتر دیده شود که در حقیقت این لینک جعلی است که فروشنده را به درگاه های بانکی غیر واقعی هدایت می کند  به این ترتیب اطلاعات حساب فروشنده را دریافت  و حساب بانکی وی را به راحتی خالی می‌کنند.

او تصریح کرد: در همین خصوص لازم به ذکر است که برای ثبت اولیه آگهی در این سایت ها نیاز به پرداخت هیچ گونه مبلغی نیست فقط در مراحل بعدی برای آگهی های سفارشی آن هم در درگاه خود سایت مبلغی پرداخت می شود و اصلاً لینکی فرستاده نمی‌شود پس شهروندان باید متوجه باشند که هرگاه با چنین موردی برخورد کردند لینک جعلی و کلاهبرداری است چرا که مجرم از شیوه فیشینگ استفاده کرده است.

سلیمانی افزود: روش دیگر کلاهبرداری این است که فرد مجرم در یک تماس با فروشنده قرار گذاشته و کالا را مشاهده کرده و اعلام می‌کند که خریدار است و می‌گوید مبلغ معامله را از طریق موبایل واریز می‌کنم به این ترتیب از فرصت استفاده کرده و با توجه به عدم آگاهی خریدار از هدف اصلی او از یک نرم افزار رسید ساز جعلی استفاده کرده که هم مانند برنامه آپ و غیر است در این روش کلاهبردار اطلاعات کارت فروشنده و مبلغ را وارد می کند و سپس بر روی گوشی یک رسید تولید می‌شود که آن را از طریق واتساپ یا شبکه‌های مجازی دیگر برای فروشنده ارسال می کند تا اطمینان حاصل شود مبلغ واریز شده و معمولاً در پاسخ فروشنده که چرا پیامکی برای من نیامده می‌گویند، ایراد از بانک است می توانید بعداً چک کنید اما در اصل هیچ مبلغی واریز نشده و فروشنده پس از مراجعه به بانک متوجه کلاهبرداری می شود و این در حالی است که جنس و کالا را فروخته و خریدار هم دیگر متواری شده است.

 رئیس پلیس فتا فارس در پایان با تاکید بر اینکه مردم باید در معامله های خود و استفاده از سایت ها برای انجام خرید و فروش دقت بیشتری داشته باشند و به هشدارهای پلیس توجه کنند،ابراز داشت: مسئله دیگر این است که نه فقط سایتها بلکه ما تمام فضای مجازی را رصد می‌کنیم اما چون فضای گسترده ای است، مجرمان سایبری هم از این موضوع استفاده کرده و خود را از دید پلیس مخفی نگه میدارند./

انتهای پیام/

نظرات بینندگان