کد خبر: ۱۴۱۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۹

تعیین تکلیف روستای مشایخ ممسنی پس از ۲۰ سال؛ ۴ روستا در استان فارس باید جابه‌جا شوند

پس از تقریبا ۲۰ سال بلاتکلیفی سایت جدید احداث روستای مشایخ بخش دشمن زیاری کلنگ‌زنی شد.
 طرح جابه‌جایی روستای مشایخ شهرستان ممسنی از سال 79 مصوب شده و در این سال‌ها با کش و قوس‌های فراوان همراه بوده است. این روستا به دلیل قرار گرفتن در دره رانشی و لغزنده یکی از مناطق بحرانی شهرستان ممسنی به حساب می‌آید.

در ضرورت جابه‌جایی این روستا جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست و بارها از سوی مسئولان استانی از جمله مدیریت بحران استانداری، فرمانداری و مسئولان بنیاد مسکن مطرح شده وخبرگزاری تسنیم نیز در بهمن 95، آبان ماه 96، مهرماه 97 و دی ماه 98 در گزارشی به این موضوع پرداخت.

اکنون پس از تقریبا 20 سال بلاتکلیفی سایت جدید احداث روستای مشایخ بخش دشمن زیاری کلنگ‌زنی شد. به گفته داوود ایوبی، فرماندار شهرستان ممسنی پس از سال‌ها بلاتکلیفی جابه‌جایی این روستا وارد فاز اجرایی شد.

به گفته وی روستای مشایخ دارای 169 خانوار یکی از روستاهای برجسته شهرستان در تولید محصولات باغی و دامی است که این بلاتکلیفی چندین ساله خدمت‌رسانی شایسته به مردم را با مشکلات جدی مواجه کرده بود.

فرماندار ممسنی امیدوار است که با تکمیل زیر ساخت‌ها روستایی با تمامی امکانات ساخته شود که با همت مضاعف مردم و مسئولان اندک نگرانی تعدادی از خانواده‌ها در سایت جدید برطرف شود.

براساس اطلاعات موجود و بنا به گفته اهالی مشایخ طرح جابه‎جایی روستا در سال 79 به تصویب رسیده و کارهای مطالعاتی با حضور کارشناسان زمین‎شناسی در سال‎های ابتدایی 80 برای پیدا کردن مکانی که بتوان روستا را به آنجا منتقل کرد، انجام شده است تا اینکه در سال 87 زمینی 7.5 هکتاری را به عنوان مکان جایگزین معرفی کردند.

این زمین که از عرصه‎های منابع طبیعی بوده با مجوز رئیس وقت سازمان‎ها جنگل‎ها و مراتع کشور به روستائیان مشایخ داده می‎شود. در سال 90 به تصویب کارگروه مسکن و شهرسازی استان فارس می‎رسد و پس از آن روستائیان با دریافت مجوز ساخت روستایی اقدام به ساخت خانه می‎کنند اما پس از مدتی این ساخت‎وسازها از سوی منابع طبیعی تخریب می‎شود.

پس از این اقدام و اعتراض مردم روستا در مهرماه 94 جلسه‎ای در دفتر بازرسی استانداری فارس تشکیل و منابع طبیعی متعهد می‎شود که ظرف 2 ماه زمین دیگری برای جابه‎جایی روستا به روستائیان مشایخ دهد، اما از قرار معلوم دوباره بر سر همان زمین 7.5 هکتاری توافقی صورت می‌گیرد.

براساس آخرین اخبار بنیاد مسکن استان فارس 4 روستای کوه سفید داراب، دیندارلو فسا، مشایخ ممسنی و ملیان سپیدان نیاز به جابه‌جایی دارند که اکنون تنها روستای مشایخ ممسنی اقدامات اجرایی آن آغاز شده است.

یکی از دلایلی که همواره به عنوان عامل تاخیر در این جابه‌جایی‌ها ذکر شده مشارکت اهالی است. بنیاد مسکن فارس درباره این 4 روستا اعلام کرده که مالکان و اهالی روستاها باید همراهی و مشارکت بیشتری برای انتخاب زمین و جابه‌جایی روستا داشته باشند چراکه ادامه این جریان سلامت و زندگی مردم را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان