کد خبر: ۱۴۱۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۹ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
دانا در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد؛

بورس در هفته آینده به کدام سو می‌رود؟/ انتظار دوره نوسانی برای بازار سرمایه پس‌از بازگشت سریع

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سازمان بورس باید برای حفظ، رونق و افزاش نقش آفرینی بازار سهام در اقتصاد تلاش کنند؛ پیش‌بینی کرد: بازار سرمایه بعد از اصلاح سریعی که داشت؛ قطعاً یک بازگشت سریع هم خواهد داشت و بعد از آن وارد یک دوره نوسانی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بازار سرمایه پس از بازدهی بسیار زیاد (حدود 300 درصد) در 4 ماه نخست سال از روز 20 مرداد ماه و پس از دعوای وزارت نفت و اقتصادی بر سر عرضه صندوق قابل معامله دارا دوم روند نزولی در پیش گرفت.

شاخص کل بورس تهران در پایان روز 19 مرداد ماه در ارتفاع 2 میلیون و 78 هزار و 511 واحد ایستاده بود؛ در 11 روز کاری بعد با روند نزولی به عدد یک ملیون و 608 هزار واحد رسید و افتی بیش از 22 درصد را ثبت کرد؛ البته پس از تصمیمات و اقدامات حمایتی سازمان بورس در روز پایانی هفته جاری (سه‌شنبه و چهارشنبه) بازار سرمایه رنگ سبز را به خود دید و نماگر بورس حدود 6.51 درصد بهبود یافت.

براساس این گزارش، عوامل مختلفی در ریزش بازار سهام نقش داشتند؛ از مشکلات هسته معاملات و شیفت بندی زمان معاملات به دو نوبت صبح و ظهر، برخی تصمیمات سازمان بورس از جمله کاهش میزان سرمایه گذاری در سهام صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به 5 درصد، کاهش ضریب اعتباری کارگزاری‌ها، فروش 30 درصد دوم سهام عدالت، افزایش نرخ سود اوراق مالی و سود بانکی، طرح گشایش اقتصادی، دلایل اصلی افت شاخص بودند.

دولت و وزارت اقتصادی با سیاست‌های جدید خود پیام عدم حمایت از بازار سرمایه را به سهامداران ارسال کرد؛ این موضوع عامل ترس مردم و سرمایه گذاران بخصوص تازه واردها شد که تاکنون اینگونه ریزش و اصلاح را تجربه نکرده بودند. اقدامات سازمان بورس اوراق بهادار باعث افزایش عرضه سهام و ایجاد شکل گیری صف‌های فروش شد و در این مدت 11 روزه قیمت اکثر سهام شرکت‌ها بین 30 الی 50 درصد افت کرد.

سازمان بورس برای خروج از این وضعیت ریزشی تصمیمات قبلی خود را لغو کرد و پیام حمایت از بازار را با افزایش ضریب اعتباردهی کارگزاری به 20 و 50 درصد، بازگشت میزان سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به 15 درصد، بازگشت زمان معاملات به حالت سابق و... ارسال کرد؛ همچنین در اقدامی دیگر با هماهنگی 20 حقوقی مقرر شد از روز یکشنبه گذشته صف‌های فروش جمع آوری شود این روند تا 10 روز با خرید 10 هزار میلیارد تومان در روز توسط حقوقی‌ها و صندوق‌ها ادامه یابد که نتیجه این تصمیمات سبز رنگ شدن بازار سرمایه در دو روز کاری پایانی هفته بود و بورس پس از 11 روز نزولی، مثبت شد.

وضعیت بورس صعودی است یا نزولی؟

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایهدر گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع رسانی راه دانادر مورد آخرین وضعیت بورس، اظهار کرد: بازار سهام در سه حالت سه رشد، افت و کم نوسان قرار می‌گیرد و افرادی که امسال وارد این بازار شدند بیشتر با یک بازار صعودی و سبز مواجه بودند و کمتر دوره نزولی و افت تجربه کردند و نمی‌دادند در این زمان چه کار کنند؛ به همین دلیل افت اخیر خود را پررنگ‌تر نشان داد.

وی با بیان اینکه با توجه به سهامدارن عدالت بیش از 50 میلیون سهامدار در بازار داریم افزود: در حال حاضر بورس یک روند نوسانی را تجربه می‌کند. شاخص بورس پس از رسیدن به عدد 2 میلیون واحد وارد روند اصلاحی (استراحت) و شناسایی سود شد و عوماملی مانند آزاد سازی 30درصد دوم سهام عدالت آن را تشدید کرد و باعث افزایش میزان افت شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: وزارت اقتصاد و سازمان بورس در ابتدای هفته گذشته تصمیمات بسیار خوبی در حمایت از بازار گرفتند تا ریزش مهار شود البته بازار تحت فشار چند عامل قرار دارد به همین دلیل انتظار یک دوره نوسانی را داریم یعنی شتاب و رشد چند ماه نخست سال را دیگر تجربه نخواهیم کرد.

افزایش نرخ بهره برای اقتصاد خوب نیست/ انتظار بازار سرمایه از دولت

دارابی با اشاره به رشد 300درصدی بازار سهام در ابتدای سال، بیان کرد: در آن مقطع بانک مرکزی تصمیمات درستی برای مهار نرخ بهره بانکی گرفته بود که متاسفانه در 5 هفته گذشته هر هفته یک درصد به نرخ بهره اضافه شده و نرخ سود اوراق دولتی به حدود 22 درصد رسیده که این اتفاق خوبی برای کل اقتصاد نیست.

وی اضافه کرد: همچنین اختلافاتی در دولت رخ داد و انتظار داریم دولت دارایی‌های با ارزش خود را در حوزه‌های نفت، پتروشیمی و معدن عرضه کند وبا متنوع سازی و عرضه‌های اولیه مانع از رشد قیمت‌ها شود که متاسفانه در حال حاضر این مسئله رخ نداده است.

این کارشناس بورس با اشاره به روند بازار سرمایه ادامه داد: باید انتظارت اولیه را کاهش دهیم و فعلا یک دوره نوسانی را تجربه خواهیم کرد و با توجه به شرایط کنونی و پتانسل بازار بعید می‌دانم بتواند از شاخص 2 میلیون رد شود؛ مگر اداره وجود داشته باشد مانند کاهش نرخ بهره.

دارابی در مورد اثرات افزایش نرخ بهره در اقتصادی توضیح داد:افزایش نرخ بهره یعنی قرار است پول‌های مردم در بانک‌ها رسوب یابد و وقتی این اتفاق رخ می‌دهد تمامل به سرمایه گذاری در اقتصاد و بازار سهام کاهش خواهد یافت و در کل اقتصاد قطعی منابع رخ خواهد داد که حتی در تولید هم اثر منفی دارد.

پول وارد شده به بورس به تولید و اقتصادی تزریق می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند پول وارد شده به بورس، به سمت تولید نرفته است، آیا این موضوع صحیح است، پاسخ داد: هر پولی که وارد بازار سرمایه می‌شود به طور بالقوه خودش را در معرض استفاده تولید قرار می‌دهد البته میزان آن بستگی به مسئولان و مدیران بازار دارد که چه ابزارهاییی برای هدایت این پول را فراهم کنند.

این کارشناس اقتصادی افزود: مثلا سهامداران عمده برخی شرکت‌ها با پولی که وارد بازار شد، سهام خود را فروختند و با پول آن واحدهای راکد و تعطیل شده را خریدند که در حال راه اندازی آن هستند و این پول وارد اقتصاد شده است و یا شرکتی که اوراق سلف می‌فروشد پول آن را وارد تولید می‌کند البته میزان آن بستگی به مدیریت منابع دارد.

دارابی تصریح کرد: هرکسی پول خود را وارد بورس کند داوطلب شده تا آن را در راه تولید قرار دهد و باعث توسعه اقتصاد، اشتغال و سودآوری شود.

وی در خصوص انتقاد فعالان بازار به تصمیمات سازمان بورس و بازگشت این تصمیمات و نقش آن در ریزش بورس، گفت: بازار سهام محیطی پرتحرکی است و مدیر بازار شناخت کافی دارند و می‌توانند تصمیمات مقتضی را در زمان مناسب بگیرند.

این کارشناس بورس ادامه داد: بورس در چند هفته گذشته با کمبود عرضه سهام مواجه بود و می‌بایست تصمیماتی گرفته تا طرف عرضه افزایش یابد ولی افزایش بیش از حد شد و بعد از آن سیاست‌ها به نفع تقویت تقاضا تغییر کرد.ناظر بازار باید برای حفظ و رونق و افزاش نقش آفرینی بازار تلاش کنند.

دارابی در مورد آموزش تازه واردها به بورس گفت: نقش اساسی در بازار سرمایه را رسانه‌ها دارند که از این طریق می‌توانند آموزش دهند؛ البته افراد برای سرمایه گذاری در بازار سهام باید آموزش ببیند که خوشبختانه منابع بسیار زیادی وجود دارد.

وضعیت بورس در هفته آینده چگونه است؟

وی تاکید کرد:اگر کسی وقت برای آموزش و شناخت کافی از بازار سرمایه ندارد می‌تواند از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری، سبدگردان‌های دارای مجوز و مشاوران اقتصادی دارای صلاحیت استفاده کنند البتهبازار فراز و فرود دارد و تازه واردها باید با تجربه کسب کنند.

این کارشناس اقتصادی در مورد روند هفته آینده گفت: باید منتظر تحولات اقتصاد کلان باشیم، که چه رخ خواهد داد، البته بعد از اصلاح سریعی که رخ داد؛ قطعا یک بازگشت سریع هم خواهیم داشت و بعد وارد دوره نوسانی را خواهیم شد.

انتهای پیام

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان