کد خبر: ۱۴۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۷ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
گزارش رسانه‌های غربی از انقلاب تلگرامی در بلاروس؛

چگونه پیام‌رسان خارجی در امور یک کشور، همراستا با سیاست‌های آمریکا دخالت می‌کند؟/ دلیل حمایت آمریکا از تلگرام در بلاروس

اپلیکیشن تلگرام که تظاهرکنندگان ضددولتی در بلاروس طی روزهای اخیر از آن استفاده زیادی کرده‌اند تصمیم گرفته است به نشانه همبستگی با معترضان، ایموجی پرچم این کشور اروپایی را تغییر دهد.
معترضان در بلاروس مخالف پرچم کنونی این کشور که در زمان اتحاد جماهیر شوروی طراحی شده است، هستند.

در همین راستا خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: «تلگرام به ابزاری ضروری برای هماهنگی اعتراضات گسترده و بی‌سابقه اخیر در بلاروس تبدیل شده است. 

اما پاسخ مقامات دولت بلاروس به رویدادها قابل پیش‌بینی بود: قطع اینترنت، مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی، و جلوگیری از آگاهی‌رسانی و هماهنگی جنبش‌های مخالفان.

در این مقطع بود که شبکه اجتماعی و اپلیکیشن پیام‌رسانی تلگرام – که معمولا به رغم قطعی اینترنت در دسترس است - وارد عمل شد

کانال‌های تلگرامی مانند نختا و نختا لایو توجه خود را به هماهنگ کردن تظاهرات پراکنده جلب کردند و با انتشار تصاویر از درگیری‌ها و حضور پلیس و برقراری ارتباط با فعالان حقوق بشر، چراغ راه معترضان در این مسیر شدند.»

در ماجرای آشوبهای سال ۹۶ در ایران، بسیاری از تصاویر و نیز قرار‌های حضور اغتشاشگران در خیابان نیز به کمک این پیام‌رسان انجام می گرفت.

حمایت رسانه های آمریکایی از دخالتهای امنیتی و سیاسی تلگرام در کشورهای مخالف آمریکا در حالی است که چند هفته ای است ترامپ دستور ممنوعیت فعالیت اپلیکیشن پرطرفدار تیک توک را در امریکا صادر کرده است.

این در حالی است که این اپ چینی کاملا مطابق قوانین سختگیرانه امریکا در این کشور فعالیت می کند و هیچگونه رفتاری بر بستر این نرم افزار در شورشها علیه دولت امریکا شکل نگرفته است.

روز گذشته مدیر شرکت تیک توک در امریکا بر اثر فشار ترامپ برای واگذاری مالکیت این اپ به امریکا استعفا داد.

در حالیکه دخالتها و تاثیرات آشکار پیام‌رسانهاى خارجى در امورات سیاسى اجتماعى کشورها، همراستا با سیاستهاى صهیونیستها و آمریکا روزبروز بیشتر مى شود و حتی کشوری مثل امریکا از قدرتمند شدن یک اپلیکیشن چینی در کشورش واهمه دارد و علی رغم گرفتن تعهدات سنگین، باز هم خواهان واگذاری کامل حقوق و مالکیت این نرم افزار به امریکا به عنوان شرط ادامه فعالیت است، وزارت ارتباطات کشورمان در ساماندهى وضعیت پیام‌رسانها در ایران تعلل کرده و حتی با طرحهاى پیشنهادى براى ساماندهى هم مخالفت مى کند.

انتهای پیام

برچسب ها: بلاروس ، تلگر ، تلگرام
نظرات بینندگان