کد خبر: ۱۴۱۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
مردم باور قلبی خود را به عظمت امام حسین(ع) از دست نداده اند؛

پیچش رنگ و بوی عاشورایی در شیراز/قرن ها گذشت و یاد او از دل ها نرفت

با گذشت هزار و چهارصد سال از واقعه جانگداز عاشورا اما همچنان مردم شیراز شور عاشورایی در سر و عشق امام حسین (ع)سرور و سالار شهیدان را دل دارند.

به گزارش پایگاه تحلیلی- خبری" شیرازه"،تراژدی غمباری که با جان فشانی امام حسن(ع)جاودانه شد، قلب های بیشماری را در سراسر جهان در این روز بزرگ بیش از همیشه به یاد خدا و این امام بزرگ منور کرد.حادثه ناگوار عاشورا دیگر چپ و راست نمی شناسد و همه را در برگزاری مراسم باشکوه برای این غم عظیم شریک و همراه می کند،این که مسلمانان در هر کجای دنیا همواره یاد این واقعه تاریخی را با مناسک مذهبی و اعتقادی خاص زنده نگاه داشته‌اند، نشان از اعتقاد و باور قلبی این جوامع، نسبت به این واقعه تاریخی‌ست که توانسته‌اند همچنان برای این روز عزیز ارزش زیادی قائل باشند و بر آن ارج نهند.امروز،روزیست که دل ها بیش از هر روز دیگری به خدا نزدیکتر می شود تا عظمت و بزرگی امام حسین (ع) را بیشتر درک کند.

طبق اعلام ستاد اقامه نماز استان فارس همزمان با دیگر نقاط کشور، نماز تاسوعا با رعایت  پروتکل‌های بهداشتی اقامه شده و نماز عاشورای حسینی نیز به همین شکل برپا می شود.به گفته مدیر ستاد اقامه نماز استان فارس، نماز جماعت در فضای باز و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در تمامی هیئات مذهبی برگزار خواهد شد و استفاده از ماسک توسط نمازگزاران الزامی بوده و ضروریست که نمازگزاران سجاده و مهر شخصی به همراه داشته باشند.

دکتر همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از مردم خواست تا برای حفظ سلامت خود و دیگر عزاداران حسینی، دستورالعمل‌های بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی مداوم دست ها با مواد ضدعفونی کننده را به طور مداوم انجام دهند.

در این میان برخی نهادها برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی به جای پخت و پز غذا، نذر توزیع ماسک کردند و بعضی هم مثل اداره کل انتقال خون فارس برای دریافت نذر خون شهروندان،گروه سیار خونگیری را در باغ جنت شیراز برپا کرد.به گفته مسعود ترابی، مدیر کل انتقال خون فارس ضمن دعوت از شهروندان برای شرکت در این امر پسندیده،با بیان این که به گروه های خونی A وBنیاز بیشتری داریم، گفت: به علت حضور بسیاری از عزاداران حسینی در مسیر باغ جنت شیراز، این مکان به عنوان پایگاه سیار برگزیده شده و در شب‌ عاشورا از ساعت ۱۹ الی ۲۴ در محل پارکینگ باغ جنت مستقراست.

پویش «نذر ماسک» برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا
در مراسم عزاداری حسینی پویش «نذر ماسک» برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در این ماه عزیز در شهرهای استان فارس وبه خصوص شیراز، با همکاری هیات‌های مذهبی امسال راه اندازی شده و بسیاری از خیرین، عزاداران حسینی، هیات های مذهبی و برگزار کنندگان آیین های عزاداری به این پویش پیوسته اند.ناگفته نماند برخی هم که هرساله نذر تهیه غذا برای دسته های عزاداری داشتند،امسال با تامین برنج و گوشت به صورت خشک از عزاداران حسینی پذیرایی کردندتا با این رفتارهای خیرخواهانه و خداپسندانه به قشرهای کم درآمد جامعه کمک شود.
با این که این روزها مردم با مسائل اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کنند اما به حرمت خون امام حسین(ع)عاشقانه عزاداری می کنند و از اعماق وجود دست دعا به آسمان می برند.

۲ هزار بسته معیشتی 10 روزه در حرم سید علاءالدین حسین (ع)
آنطور که حجت‌الاسلام رحیم صفری گرایی،معاون اداره‌کل اوقاف استان فارس می گوید: ۲ هزار بسته معیشتی 10 روزه در حرم سید علاءالدین حسین (ع) در روزهای تاسوعا توزیع شده و در روز عاشورا نیز به همین میزان توزیع می شود.یکی از مؤلفه‌هایی که امام حسین(ع) برای آن قیام کرد، احیای امر به معروف و نهی از منکر بود که بشر امروز بیش از هر زمان به تبیین اندیشه‌های این امام همام در این زمینه نیازمند است.
امام حسین (ع) و اصحاب باوفایش در مسند احیاگری دین خدا و در رخداد کربلا، تأثیر بسیاری از مفاهیم و معانی عالی برای بشریت را تا ابد تبیین کردند که با توجه به تأثیر شعائر و فرایض دینی در خلق عاشورا، به موضوع امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از شعارهایی که در طول همه زمان و مکان‌ها جاری و ساری است؛ می‌توان توجه کرد.

از جمله عواملی که در پیدایش قیام امام حسین(ع) در کنار دیگر عوامل نقش محوری دارد امر به معروف و نهی از منکر است که خود حضرت اباعبدالله(ع) نیز در اعلام مواضع صریح خود در وصیت‌نامه به برادرش محمد بن حنفیه، این حقیقت را بیان کرد: «ارید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر» می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم.

امام حسین (ع) همچنین یکی از اهداف قیام خود را اجرای عدالت اجتماعی بیان فرمود. امام حسین(ع) در این نامه که مخاطب آن همه انسان‌های آزاده جهان است پیام رسول الله(ص) را در مبارزه با ظلم و ستم و بی عدالتی بیان می‌کند و ضمن اعلان هدف قیامش، همه را به همکاری در مبارزه با تبعیض های نامشروع و ظلم و ستم‌های آشکار و گسترده بنی‌امیّه دعوت می‌کند.از دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری، شیوع بدی‌ها و منکرات و به تعبیر خود امام «حلال شدن حرام‌ها و حرام‌شدن حلال‌ها» و بالاخره مشاهده وضع نابسامان و فاسد اجتماع، حضرت را در برابر دشمن قرار می‌دهد و وادار به قیام می‌کند و عامل عمده‌ای که به نهضت کربلا این شایستگی را داده است که برای همیشه در پیشانی تاریخ بدرخشد و یک درس جاویدان در دنیا باشد نیز از این رو است.

پیام عاشورا برای جامعه بشری
پیام عاشورا نه فقط برای جامعه اسلامی بلکه برای جامعه بشری نیز کاربرد دارد؛ چرا که این امام بزرگوار قلب خود را برای رهایی انسان‌ها از جهل، گمراهی و بی‌عدالتی هدیه کرد.پیام عاشورا برای جامعه بشری این است که در دین حقیقی، توحید حقیقی نقش اساسی ایفا می‌کند. اگر این فهم به وجود بیاید به حاکمیت اخلاق، برقراری عدالت، احساس امنیت، کاهش فاصله طبقاتی و ایجاد روابط مهربانانه‌تر در میان مردم می انجامد. پیام عاشورا برای ما این است که؛ اگر به سمت شعارهای واقعی برویم جامعه عادلانه‌تر و مهربان‌تر خواهد بود. امروز این پیام عاشورا نه فقط برای جامعه اسلامی بلکه برای جامعه بشری نیز کاربرد دارد.کرامت انسانی، حقوق برابر، رفع تبعیض نژادی و اقتصادی نتیجه گوش فرا دادن به پیام عاشوراست. اگر همه ما به این پیام‌ها به درستی توجه کنیم می‌توانیم جامعه‌ای متکی بر امنیت، ایمان بدون خرافات و آگاه از حقوق انسان‌ها و روابط اخلاقی داشته باشیم.

به این ترتیب جامعه به جای جنگ و خشونت به سوی صلح و دوستی و به جای اختلاف به سوی وحدت حرکت می‌کند. پیام عاشورا برای ما همان است که در زیارت اربعین می‌خوانیم. امام حسین(ع) خون قلبش را هدیه کرد (نه برای بخشش گناهان‌ ما مردمان) بلکه برای این مهم تا انسان‌ها از جهل، گمراهی و بی‌عدالتی نجات یابند. لازم به ذکر است، واقعه تاریخی عاشورا به مثابه یک پدیدار تاریخی، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران و متفکران تاریخی جهان قرار گرفته و همواره به عنوان نمودی از ثنویت تاریخی، عدالت‌خواهی، در دیدگاه‌های زیبایی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه مورد بازبینی و واکاوی قرار گرفته است و هر آیینه، زاویه‌ای از اهمیت و عظمت این واقعه تاریخی، بر اهل معرفت نمایان می‌شود و تاریخ را به مثابه پهنه‌ای که هر روزش نمو عاشورایی دارد، باز تولید می‌کند.

 حضور مداوم و پیوسته روح این واقعه در معماری، هنرهای نمایشی و تزئینی، موسیقی و ادبیات شیعیان، خاصه ایران، بیانگر پیوستار فرهنگی و عقیدتی تاریخی بنیان‌های اجتماعی ایران (بازار، مذهب، خانواده، دولت) با واقعه عاشورا و نفوذ آن در سنت‌های اجتماعی‌ و رفتارهای عادی ایرانیان هم جالب وجه است که یکسره ظلم‌ستیزی (فارغ از تعریف مبادی ستم‌پیشگی و ستم‌پذیری) را در سرشت خود، می‌پرورانند.
انتهای پیام /    

 

 

نظرات بینندگان